Hoevaak kun je de hoeven teren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kimnor

Hoevaak kun je de hoeven teren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 12:02

Hallo

Aangezien mijn paard behoorlijk weke hoeven heeft en hij er ook last van heeft, heb ik vorige week zijn hoeven geteerd. Met een kwast een lekkere dikke laag aangebracht. Daarvoor had ik teerspray, maar kon nou niet echt zeggen dat dat veel hielp. Nu zijn ze wat harder geworden en hij lijkt er wat minder last van te hebben.
Hoe kan ik het nu het beste bijhouden? Hoe vaak teren jullie de hoeven van je paard, als dat nodig is? Wat is het meest gebruikelijke?
Eventuele andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Groetjes Linda

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:17

Ik gebruik alleen teer bij rotstraal en dan doe ik het zovaak als nodig is tot ze weer terug hard zijn.

Kimnor

Re: Hoevaak kun je de hoeven teren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 12:22

Dat was ik er nog vergeten bij te zetten ja. Hij heeft ook rotstraal aan 2 hoeven. De hoefsmid heeft zijn best gedaan het zo weg te snijden dat het niet zo snel terug komt, maar het is er al weer. De andere 2 hoeven zijn ook gewoon zacht..

Dus teren dat maakt niet uit hoevaak je dat doet eigenlijk?
Als is het elke week? Alvast bedankt. Wil namelijk niet iets doen wat slecht zou zijn voor de hoeven.

Groetjes Linda

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:30

Ik deed het dagelijks, eerst de voetjes wassen, bacteriedodend spul erin spuiten en dan teer erop. Zo zei de hoefsmid dat ik het aan moest pakken. Ik weet niet of het waar is maar alleen teer schijnt de hoef af te kunnen sluiten en dan kunnen de bacterieen zich naar binnen gaan vreten. Is misschien maar een bakerpraatje hoor! Was eigenlijk ook maar een paar dagen nodig om het terug hard te krijgen bij mij. Egyptische zalf schijnt ook erg goed te helpen tegen rotstraal maar het flesje van mij is steenhard en heb geen mogelijkheid om het te verwarmen
Anders moet je even op medisch kijken bij de rotstraaltopics, daar staat vast wel iets bruikbaars in.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:51

Ik ken het probleem. Heb hetzelfde gehad met mij shet.
Ik heb de voetjes eerst goed gewassen en gedroogd en daarna een aantal dagen behandeld met egyptische zalf. Werkte perfect
Je kunt evt ook de voeten wassen met een betadineoplossing, goed drogen en vervolgens insprayen met betadinespray. Schijnt dezelfde werking te hebben als eg.zalf (drogend)
Succes

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:55

Ik ben zelf geen voorstander van teer. Ook mijn hoefsmid heeft mij een flesje met Egyptische zal gegeven en het was in no-time weer hard !!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:08

Liever nooit!

Teer sluit af en maakt de kwaal vaak erger...

Er zijn betere middeltjes.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:12

ik was de hoeven van mijn paardjes ook met betadineoplossing en droog het goed af..zo nodig doe ik ze teren anders niet schijnt inderdaad niet goed te zijn,maar als ze echt week zijn zou ik het 1x per week doen zo'n 3 weken lang en dan stoppen..succes

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:00

Ik heb voor mijn paard het adies gekregen gewoon eens in de week te teren, ik gebruik teerspray en mijn paard heeft ook niet echt last van weke hoeven. Het is meer omdat ze vaak op natte ondergrond staat zodat ze niet week worden.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:12

Hoi Hoi,

Ik gebruik het alleen als het nodig is, mijn hoefsmid is er ook geen voorstander van, maar het kan geen kwaad als je het er af en toe is op doet. Ik gebruik het meestal ook maar 1 x als ik zie dat de hoeven zacht zijn. Ik heb ook weleens gehoord bij ons op stal dat ze er blauwspray op spuiten, heb dat zelf nog nooit geprobeerd weet dus ook niet of het goed is enof het werkt.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:19

Teer gebruik ik het liefst helemaal nooit. het is een fabeltje dat de hoeven er harder van worden. Teer sluit de hoef wel af wat inhoud dat er geen vocht in kan maar ook niet eruit.

Tegen rotstraal is egyptische zalf of ouderwets blauwsel een goed middel. Als je de kans heb zou ik het paard op een drogere plaatst zetten want dat is eigenlijk het enige dat echt helpt.
Als je teer gebruikt dan alleen op een hele schonen hoe (i.v.m. bacterien insluiten) en ik zou het maximaal 1 keer per week doen maar bij voorkeur zo min mogenlijk.

gewoon hoefvet overigens kan je ook goed gebruiken en ook wat regelamtiger.
Maar het beste middel tegen natte zachte hoeven blijft toch een schone droge stal in de natte periode.

Shannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:21

Maar als je de hoeven van je paard nou niet kan wassen en hij heeft toch rotstraal? Wat moet je dan doen???

Wienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:23

teer gebruik ik ook liever niet, wat Riant hierboven aangeeft egyptische zalf dat wil ik nog wel gebruiken.

En als je teer gebruikt dan alleen op schone hoeven.

Beste is idd een droge en schone stal proberen te houden.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:00

Shannie schreef:
Maar als je de hoeven van je paard nou niet kan wassen en hij heeft toch rotstraal? Wat moet je dan doen???

Met een bostel goed schoonmaken en dan egyptische zalf of blauwsel erop.

Eventueel als het heel erg is kan je watjes met die zalf in de groeven langs de straal proppen en deze een dag laten zitten en dan weer verschonen

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:11

Mijn hoefsmid raadt teren af.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:43

Moonny schreef:
Hoi Hoi,

Ik gebruik het alleen als het nodig is, mijn hoefsmid is er ook geen voorstander van, maar het kan geen kwaad als je het er af en toe is op doet. Ik gebruik het meestal ook maar 1 x als ik zie dat de hoeven zacht zijn.

Het kan wel degelijk kwaad als je het op weke hoeven doet.
Teer werkt goed op droge hoeven om te voorkómen dat vocht erin trekt. Daarvoor kun je het af en toe gebruiken.
Maar als het vocht al in de hoef zit, sluit je het af(zoals al een aantal keer gezegd hierboven), waardoor de hoef week blijft.

YennieJ_13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:46

HoiHoi, ik ken jouw probleem. Mijn paard had eerst ook last van rotstraal (laatst ook al) onder 1 hoefje.Ik teer zijn hoeven bijna elke dag en nu gaat dat een stuk beter. Ik hoop dat ik je hiermee kan helpen (ik gebruik hoefspray) ( teer dan hé )

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:57

Ik mest zelf elke dag mijn paard zijn box uit.
Voordat ie er weer in terug gaat krab ik zijn hoeven uit en als ie hele natte stalen heeft dan borstel ik ze goed af en teer die stralen in. Ze zijn er een stuk beter van geworden. Ik probeer ook 1x in de week de hoeven uit te wassen.
(vooral bij de ballen van zijn hoef blijft veel mest en zand vastplakken)

Ik teer ook alleen de stralen en niet de hele onderkant.

Ik wilde laatst eqyptische zalf bestellen, maar was het vergeten in te toetsen. dom dom dom

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:58

Vickelientje schreef:
Teer werkt goed op droge hoeven om te voorkómen dat vocht erin trekt. Daarvoor kun je het af en toe gebruiken.

Waarom zou je droge hoeven nog droger willen maken?
Teer is toch echt bedoeld om zachte hoeven hard te maken, het werkt ook, het vocht wordt toch wel door het hoorn opgenomen en de hoeven worden idd hard
Met rotstraal is echter het probleem dat er bacterieen inzitten en die moeten dood voor je kunt teren.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:34

willem heeft eigenlijk altijd last van rotstraal achter. dat is in meer of mindere mate. hij heeft er verder geen last van, maar zodra hij er vanaf is komt het weer.

mijn smid zegt ook dat door zijn holle hoeven hij er aanleg voor heeft. helemaal wegsnijden lukt nooit en dus heeft hij me als tip gegeven dat ik de 1e 3 weken na het bekappen 3 keer per week de voeten week in een sodabadje. laten drogen en daarna goed met egyptische zalf(werkt veel beter dan teer) insmeren. eventueel een gaasje of een strotouwtje in de zalf dopen en dat in de straalgroeven doen.

dit doe je dus 3 keer per week voor 3 wekeen, daarna tot dat de smid komt gewoon eens per week alleen egyptische zalf. en of het dan goed weggaat.

je krijgt geen vieze handen, het stinkt niet zo erg, het is wel een heel stuk duurder, maar veel efficienter. na 3 weken kan je erop smeren wat je wilt, maar de rotstraal krijg je dan niet meer weg, je moet het echt gelijk doen na de smid is geweest.

bij willem werkt het.

maar teer moet je niet teveel gebruiken, want de boel afsluiten is dus nog slechter voor je rotstraal.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:03

teren mag dagelijks zodra het regent of
bij natte wei / paddock

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:17

Teer gebruik ik nooit. Ik heb een spuitbus met hoofhardner ofzo. Blauwe schuim die je op de rotstraal spuit en dan een watje erin douwen met de hoefkrabber en die weer vol spuiten met dat schuim. Elke dag of om de dag, ligt eraan of het blijft zitten opnieuw behandelen. Een goedkopere oplossing was tandpasta, maar dat heb ik nog nooit geprobeert.
Om de hoeven droger te krijgen kan je net zogoed vetten. Geeft minder rommel en stinkt ook niet zo.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:33

Urielle schreef:
Waarom zou je droge hoeven nog droger willen maken?
Teer is toch echt bedoeld om zachte hoeven hard te maken, het werkt ook, het vocht wordt toch wel door het hoorn opgenomen en de hoeven worden idd hard
Met rotstraal is echter het probleem dat er bacterieen inzitten en die moeten dood voor je kunt teren.

Dat laatste moet ik je gelijk in geven Dat klopt. Het is echter ook zo dat teer afsluitend werkt dwz zit er vocht in de hoef, dan kan het er niet uit... Is de hoef droog en wil er vocht in, dan kán het er niet in

Laat ik verder zo zeggen: mijn ervaring is dat teer niet (en in mijn geval zelfs averechts) werkt. Bij mijn shet werd de straal er echt niet hard van, maar wel van de egyptische zalf.
Ik bedoel het teren dan ook niet om de hoeven nóg droger te maken, maar om te voorkómen (bij rotstraal- gevoelige hoeven) dat er weer rotstraal ontstaat in natte tijden
Snappie...?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:29

Snapput, het stond er een beetje vreemd

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:46

wij teren ook ter preventie als je paard al rotstraal heeft werkt egyptische zalf in de regel erg goed