Ervaringen zadelkeuze arabier

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nick1963

Ervaringen zadelkeuze arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:58

Nu nog lopend naast mijn arabier vraag ik mij regelmatig af wat voor zadel zal er straks op haar rug liggen? Graag jullie ervaringen met betrekking tot de keuze van een zadel voor een arabier ("kortere rug") recreatief en sport.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:14

Mijn pony paste ook slecht zadels (ook arab), uiteindelijk heb ik een nieuw zadel gekocht en deze op maat laten maken.
Ik heb gekozen voor een Rossner America vzh van Divoza.
Deze neigt naar dressuur, heeft ook een diepe zit, lekker zacht zitvlak en kniewrongen en ideaal voor diverse sporten.
Arab's zijn vrij veelzijdig dus nu kan ik mijn zadel voor zowel dressuur, springen en recreatie (lange buitenritten bijv) gebruiken.
Ben er erg blij mee!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:46

Ik heb een BR dressuurzadel en die ligt bijna perfect. Enige minpunt is dat onze arab best een hoge schoft heeft en daardoor het zadel naar achteren kantelt zeg maar. Maar is weer op te lossen met een "tennisracket"

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:26

[quote="Kyralovertje"]Mijn pony paste ook slecht zadels (ook arab), uiteindelijk heb ik een nieuw zadel gekocht en deze op maat laten maken. Kun je iets zeggen over :
Welke zadels heb jij voor dit zadel gehad? voordat jij begon met zadels op maat maken.
Waar zat het hem in dat het moeilijk zadels passen was ?

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:28

griebels schreef:
Ik heb een BR dressuurzadel en die ligt bijna perfect. Enige minpunt is dat onze arab best een hoge schoft heeft en daardoor het zadel naar achteren kantelt zeg maar. Maar is weer op te lossen met een "tennisracket"

Zou je als je nu weer de keuze voor een zadel ( incluis tennisracket) zou maken weer hetzelfde zadel kiezen?

Maaike_

Re: Ervaringen zadelkeuze arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:29

Hangt er een beetje van af wat je met je arabier wil gaan doen. Als je een dressuurzadel wil zou ik zeggen: haal er een prof bij.
Mocht je recreatief willen dressuren, buitenrijden of de endurance in willen:
Podium!
Podium champion bijvoorbeeld. Niet het goedkoopst, maar wel de fijnste zadels die ik ken!
www.goedhard.nl kun je ze bekijken.
succes

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:32

ceesje schreef:
griebels schreef:

Zou je als je nu weer de keuze voor een zadel ( incluis tennisracket) zou maken weer hetzelfde zadel kiezen?

Sorry duidelijker is , is dit de beste zadelkeuze voor jou paard (wat betreft bouw-ligging?)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:43

may schreef:
Hangt er een beetje van af wat je met je arabier wil gaan doen. Als je een dressuurzadel wil zou ik zeggen: haal er een prof bij.
Mocht je recreatief willen dressuren, buitenrijden of de endurance in willen:
Podium!
Podium champion bijvoorbeeld. Niet het goedkoopst, maar wel de fijnste zadels die ik ken!
www.goedhard.nl kun je ze bekijken.
succes

Endurance gaat mijn voorkeur wel naar uit, ik ben nu wel breder aan het kijken/ luisteren omdat ik van ceesje niet duidelijk heb wat voor haar goed is. En ik ook niet in zijn geheel weet wat er in paardenwereld allemaal voor ervaringen en zadels zijn.
Als arabierenleek ( wellicht bij alle paarden) heb ik begrepen dat als bespiering veranderd dit ook weer meespeelt voor de pasvorm van het zadel. En het advies van podium neem ik zeer ter harte..

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:09

de sommer el arab heb ik ... die is spreciaal voor arabieren ruggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:13

Mijn vriendin heeft een boomloos barefoot ,ook omdat ze problemen had met zijn korte rug.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:17

hallo!

Ik heb een arabier met een extreem moeilijke rug. Ik ben nu 9 maanden opzoek naar een zadel, kan echt niks vinden. zadelmaker erbij gehad, is ook ten einde raad. Het probleem is dat alles naar voren schuift.

Wijde ribbenkast
Smalle schouders
lage ronde schoft

Kan hier iemand mij misschien uit de brand helpen?

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:19

Ik heb ontzettend veel problemen en ellende gehad met zadels bij mijn kruising-arabier. Mijn advies: laat een goede zadelmaker komen en focus je niet op een bepaald merk Ik kwam ook uiteindelijk uit op iets héél anders dan ik vantevoren had bedacht

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:24

heeft misschien iemand een plaatje van de sommer el arab

lotttttttt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:24

chaai schreef:
Ik heb ontzettend veel problemen en ellende gehad met zadels bij mijn kruising-arabier. Mijn advies: laat een goede zadelmaker komen en focus je niet op een bepaald merk Ik kwam ook uiteindelijk uit op iets héél anders dan ik vantevoren had bedacht

wat voor problemen?

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:33

Ik kwam ook uiteindelijk uit op iets héél anders dan ik vantevoren had bedacht [/quote]
Wat voor zadel en bij wie heb je dit zadel laten maken . Beoefen je een sportrichting ? (Springen dressuur lange afstand ?)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:00

Ik heb een boomloos zadel voor mijn arabier. Ik heb veel verschillende zadels gehad, ze lagen allemaal goed toen ik ze kocht, maar na een half jaar paste ze niet meer doordat mijn paard constant veranderde qua spieren. Hij heeft toen heel erg last van z'n rug gekregen, door de zadels en door andere omstandigheden en kon ik weer een ander zadel gaan kopen (dit waren inmiddels m'n 4e en 5e zadel)
Toen heb ik maar eens een testzadel aangevraagt omdat ik hoorde dat die meestal blijven passen, ook als het paard veranderd.
Ik vond het meteen helemaal geweldig. Mijn paard liep er honderd keer lekkerder mee dan met welk boomzadel dan ook.
Die week moest ik ook terug naar de DA voor controle en die heeft het zadel bekeken. Hij vond dat dit zadel perfect was voor mijn paard.
Zodoende heb ik er een gekocht. En we rijden er heerlijk mee.

Twee weken terug heb ik ermee gestart en dat ging ook goed. Komend seizoen gaan we endurance starten en mijn kont zou dan ook blij zijn met dit zadel

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:00

ums .. ik kan wel ff kijken of ik er een foto heb van mijn paardje met het zadel op of het zadel appart ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:03

silvana schreef:
Mijn vriendin heeft een boomloos barefoot ,ook omdat ze problemen had met zijn korte rug.

ik heb ook een boomloos barefoot op mijn arab, kijk ook eens op; www.boomloosrijden.nl, succes!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:05

Vergeten erbij te zetten. Ik heb een barefoot Cheyenne (standaart)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:07

en ik heb de nevada western

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:23

HeeY petra!

@ shadowflower : Maakt mij niet uit, liefst zo duidelijk mogenlijk van het zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:25

HeeY LoTTTTTTT

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:16

ok ....Op deze foto zie je het zadel redelijk .....
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=IKE3IMIY[img]

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:16

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:23

Podiumzadels liggen lang niet op alle arabieren goed helaas (ik spreek uit ervaring ) Ik heb een zadelmaker laten komen en we hebben 11 verschillende zadels geprobeerd (Wintec, Thorowgood, Podium, enz). De Massimo en 1 ander zadel lagen goed, maar de Massimo was goedkoper
Ik heb voor mijn arab daarom een Massimo Trail gekocht. Prima voor de endurance (daar heb ik hem voor gekocht), maar ook dressuur is geen probleem.
Ze staan op www.bluebalance.nl
Dit is mijn arab met het zadel:
Afbeelding