Info over houtsnippers gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

Info over houtsnippers gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 21:34

Hallo,

Ik wil samen met een vriendin enn losgooi/longeer/freestyle bakje gaan maken. Het zou om een bak van 20x20 mtr. gaan. Wij willen er graag houtsnippers in, dit omdat er geen drainage is en er dus geen zand in kan. We hebben ook het geld niet om drainage aan te leggen, Houtsnippers leek ons daarom een goed idee, en misschien ook niet zo duur. Nou waren mijn vragen:
*hoeveel kub snippers heb ik nodig?
*wat vinden jullie van houtsnippers als bodem?
*wat kost een kub houtsnippers?
* Welke bedrijven leveren houtsnippers

Er komt ook een hek omheen d.m.v. palen en dan afrasteren met band oid. Wat voor band zouden jullie gebruiken? we willen het graag zo "natuurlijk" mogelijk houden. Hoeveel meter band heb je ong. nodig? Zouden jullie twee of drie banden onderelkaar plaatsen? (er moeten evt. ook shetjes in kunnen.

Groetjes marcella
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 19-12-05 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: iets toegevoegd.

pirelli_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:58

Ja idd. Ik ben de vriendin en ik ben blij dat ze die vraag heeft gesteld! We hebben samen een maffe haffie en een gekke kwpn'er/oldenburger mix en die willen we graag op de freestyle manier bewerken, maar ja zonder afrastering komen we niet ver he!

Als je ons kan helpen, laat dan a.u.b een berichtje bij dit topic achter! Thanx!!!

Groetjes Pirelli_girl

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:29

Topic omhoogschoppen omdat er in jullie ogen niet snel gereageerd wordt, is niet toegestaan. De reactie heb ik dus ook verwijderd.

Het handigst lijkt het mij trouwens om gewoon eens wat bedrijven te bellen die houtsnippers leveren. Dan weet je meteen hoeveel er nodig is en hoeveel het ongeveer gaat kosten.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 08:39

houtsnippers zijn gratis ze liggen namelijk vaak op een berg aan de kant van de weg.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:34

marleen_usar schreef:
houtsnippers zijn gratis ze liggen namelijk vaak op een berg aan de kant van de weg.

Als je dat gaat gebruiken dan heb je 100% kans op een troep bende.
Als je houtchips wil gebruiken voor je bak of paddock, moet je naaldhoutchips gebruiken. Mijn bak ligt er al 8 jaar super bij, zonder plassen of bevriezingen. De bak is gedraineerd, moet wel in dit land, het juiste zand moet je hebben en dan de naaldhoutchips. Je heb gegarandeerd een hele goede bak.

pirelli_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:38

bedankt voor de tot nu toe gegeven informatie!
Ik snap alleen niet waar dat bericht van Sjoert op slaat.

Locatie: Hengelo/Groningen Topic omhoogschoppen omdat er in jullie ogen niet snel gereageerd wordt, is niet toegestaan. De reactie heb ik dus ook verwijderd.

Ik heb mijn bericht niet achter gelaten met het iedee dan de topic interesanter te maken hoor!

Maar verder bedankt voor de info

Groetjes Pirelli girl

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:15

Ik raad je géen houtsnippers aan!
Eerste jaar hartstikke leuk, tot het gaat composteren, dan krijg je echt een zwembad.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:21

Wij hebben op 28 oktober de paddock vol laten storten met houtsnippers (inderdaad de 'goedkope' variant) Voor eind november was het al een gigantische blubberbende! De houtsnippers waren helemaal doorweekt en glibberig, gingen rotten en lieten vervolgens helemaal geen water meer door, waardoor grote blubberplassen ontstonden. Ook bij houtsnippers moet je dus zorgen voor een goede drainage èn onderlaag.....

We hebben er nu toch maar een hele flinke laag zand op laten storten in de hoop dat het nu wat droger blijft.....

pirelli_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:23

Bedankt voor de tip! Het probleem is alleen, dat we een beperkte portomone hebben. We moeten alles zelf betalen en 2 paarden een een pony onderhouden kost al heel wat geld. Het budget is dus niet echt hoog! En als je elk jaar nieuwe lading stort?

We blijven niet langer dan nog 3 jaar op de zelfde plek...

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:26

Sjonniej schreef:
Ik raad je géen houtsnippers aan!
Eerste jaar hartstikke leuk, tot het gaat composteren, dan krijg je echt een zwembad.

Hoe kan het dat mijn bak al 8 jaar er super bij ligt met naaldhoutchips?

Als het een blubzooi wordt, dan zijn er diverse oorzaken.
1. niet gedraineerd, ja hout gaat rotten in water.
2. verkeerd zand, te veel klei in, zodat het water niet weg kan lopen.
3. verkeerde houtchips.

Heb je een geode gedraneerde bodem met het juiste zand en naaldhoutchips, dan heb je een super bodem waar je jaren lang plezier van heb.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:48

Dat zegt ze juist;
Ze hebben/willen geen drainage.

pirelli_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:56

Sjonniej heeft gelijk, we hebben geen drainage en kunnen het ook niet gaan betalen. Het word trouwens een losgooibak en geen rijbak, omdat we bijna nooit wat aan dressuur doen.

Nu ben ik nog niet zo lang lid van bokt en ik snap er eigenlijk niets van. Ik kan nu met jullie meepraten omdat mijn vriendin dit topic heeft gezet en mij er lid van heeft gemaakt (of dat heb ik zelf gedaan... kweet niet meer hoe). Maar hoe maak je nou een eigen topic?, zo'n link naar je profiel en een avater?
Wat zijn bmps? Ik hoop dat iemand mij daar mee wil helpen, dan kan ik iedereen ook beter antwoorden...

Bedankt..

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:00

Ik ben geen voorstander van houtsnippers.
Ik heb het hier ook in de bak, en die is niet gedraineerd. Ik ben de enige die de bak gebruikt, dus er stond gemiddeld 4 keer per week een uurtje één pony in, soms twee. Na een jaar is de bak niet meer te rijden. De hotusnippers zijn gaan rotten, zijn glad geworden en geen snippers meer, het is alleen nog maar drab. Daarna een nieuwe laag erop laten gooien, maar na een paar maanden weer hetzelfde probleem, en daar bijkoment dat de bak veel te zwaar werd.
Ik zou als het even kan toch voor iets anders kiezen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Info over houtsnippers gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:31

Alleen Dennehoutchips zijn geschikt voor een bak. Die heb ik zelf in de bak met goed zand.
Dat wordt niet glad enzo.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:50

Bedankt voor al jullie berichtjes!!

Jammer, dat houtsnippers dan dus niet echt een goede oplossing is...
Behalve dennesnippers? Kan dat wel met zand in een ongedraineerde wei?

pirelli_girl schreef:
We blijven niet langer dan nog 3 jaar op de zelfde plek...

Wat bedoel je hiermee. Geef maar antwoord via PB.
maar waar ik ook zeer benieuwd naar ben zijn de gemiddelde kosten??
Dan weten we een beetje waar we op moeten rekenen. Misschien dat mijn ouders of oma wel wat financiële support, maar het moet geen honderden euro's gaan kosten natuurlijk!!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:04

Ik heb sinds 1 november weer een nieuwe laag in mijn bak gedaan. Je heb voor een 20 x 40 bak en een laag van ongeveer 5 cm zeker 40 M3 nodig. Het koste ruim 950 euro. De eerste laag moet zeker 10 cm zijn, dus zou ik het dubbele kwijt zijn.
Je kan niet zomaar naaldhoutchips op een wei doen. Je heb ook met naaldhout binnen no time een prutzooi. De ondergrond moet droog zijn, dus drainage heb je nodig. Goed schoon zand heb je nodig als ondergrond. Doe je dit niet, dan heb je echt voor veel geld helemaal niks!!!!!!!!

Of je nu een paddock of een bak met naaldhout wil hebben, je heb drainage nodig en als ondergrond schoon zand.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:18

Hmmmm....

Afgelopen jaar hebben wij onze schuin aflopende paddock afgegraven , opgevuld met 10 cm zand en sinds een maandje ook met 10 cm houtsnippers. De bak ligt er nu super bij, maar als ik dit zo lees, zouden er twee probleempjes kunnen opduiken: Voordat de houtsnippers over het zand gingen hebben de pony's twee maanden lang direct op het zand gestaan (was verder wel een goed water doorlatende, mooi stevige bodem) waardoor dat toch wel enigszins vervuild zal zijn met organisch materiaal. En de houtchips die ik er kruiwagen voor kruiwagen op het gereden, komen inderdaadn van de gemeentedienst die nog een bakje over had... Op dit moment is de bodem perfect, maar ik hoop dus maar dat dit zo aanhoudt...

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:54

xyzutu2 schreef:
Hmmmm....

Afgelopen jaar hebben wij onze schuin aflopende paddock afgegraven , opgevuld met 10 cm zand en sinds een maandje ook met 10 cm houtsnippers. De bak ligt er nu super bij, maar als ik dit zo lees, zouden er twee probleempjes kunnen opduiken: Voordat de houtsnippers over het zand gingen hebben de pony's twee maanden lang direct op het zand gestaan (was verder wel een goed water doorlatende, mooi stevige bodem) waardoor dat toch wel enigszins vervuild zal zijn met organisch materiaal. En de houtchips die ik er kruiwagen voor kruiwagen op het gereden, komen inderdaadn van de gemeentedienst die nog een bakje over had... Op dit moment is de bodem perfect, maar ik hoop dus maar dat dit zo aanhoudt...

Ik hoop het voor je!!!! Altijd de mest eruit halen!!!! Funest voor een bodem.
Dan moet de paddock ook nog goed gedraineerd zijn. Als de snippers van de gemeente in het water liggen, dan is het zo prut. Ook uitkijken met de snippers. Ze gooien er van alles door heen ook taxus planten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:41

Gelukkig weet ik precies waar deze snippers vandaan komen, aangezien ze het hier twee straten verderop gemaakt hebben van alle takken die uit de bomen waren gewaaid tijdens de Grote Sneeuwstorm. Het hout is dus niet giftig en bevatte gelukkig ook niet heel erg veel blaadjes tussen de snippers. Maar drollen opruimen is inderdaad een never ending story, maar dat moet sowieso dagelijks, ook op zand.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:53

denk eraan dat je in deze tijden(2005)niet zomaar even van grasland een bak mag maken,gemeente staat direct op de stoep!

ik heb vroeger hetzelfde gehad,van weideland een ''bakje'' willen maken met houtsnippers.
de groenvoorziening heeft ze toen zelfs nog gebracht..

de eerste twee weken waren prachtig maar paardenbenen en vooral de regen in nederland maakte het een ware,smerige zwoegbak van,de modder eronder kwam weer boven..

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:08

Om even terug te komen op een aantal dingen.

pirelli_girl, ik plaatste de opmerking aangezien de TS een reactie als "niemand" na een uur plaatste. Die reactie is dan ook verwijderd.

nienke07, als je eind oktober de paddockvol laat storten met houtsnippers, heeft zich toch ook nog helemaal geen "evenwicht" in kunnen stallen?
Lijkt me dat de bak dan ook nog moet nazakken/vermengen.

Of hoeft dit niet bij houtsnippers?

Anoniem

Re: Info over houtsnippers gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:40

Ik weet niet of dat wel noodzakelijk is bij houtsnippers. Ook bij zand hangt het maar net af van het type zand dat je gebruikt: Ik was ook even bang dat onze zandlaag erg mul zou zijn voor de pony's totdat deze echt ingeklonken zou zijn, maar dat bleek absoluut geen probleem: vanaf dag 1 liepen ze er echt keurig bovenop, het was niet zwaar of los en niet drassig als het geregend had. We hebben er dan ook eigenlijk alleen hout op gegooid om de pony's nog net even boven het waterlaagje te kunnen zetten als het regent. Ook bij de snippers stonden ze er trouwens direct mooi bovenop, ze zakken niet weg en het loopt en kruit goed, alleen veert het wat meer dan zand.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:52

Het mooiste is om een nieuwe bodem goed laten inklinken. Ik heb de eerste 2 maanden met een trekker en een dakgoot , ik had nog geen sleep, alleen maar rondjes gereden, links om, rechts om, voltes links en rechts. De ondergrond was mooi vlak. Daarna is er een laag van 10 cm naaldhoutchips opgegaan. Je kan dan meteen rijden. Door het rijden vermengt het zand zich goed met de chips. Onderhoud is heel eenvoudig. Hark eventueel de hoefslag dicht en met een trekker en een weidesleper de bak trekken. De ene keer links om en de volgende keer rechts om, dan een keer voltes links en dan weer rechts om.

Probeer er zo min mogelijk in te longeren of los te gooien. Dat is funest voor elke bodem. Kan je niet anders, dan elke dag de kuilen dicht harken en goed aan stampen. Je moet dan wel een paar keer per week slepen.

Zo onderhoud ik mijn bodem en na al die jaren is hij nog steeds toppie.

pirelli_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:08

Jeetje... ik verbaas me elke keer weer over de snelle en vele reacties die je krijgt door 1 topic te zetten!

Sidneey schreef:
Wat bedoel je hiermee. Geef maar antwoord via PB.

Aangezien er nog niemand antwoord heeft gegeven, op mijn vragen van een vorig bericht, weet ik niet wat een pb is en kan ik er dus ook niet mee antwoorden !

Msn deed het gister niet vandaar, sid!

Ik bedoel dat ik en Pirelli over 3 jaar verhuizen naar Leeuwarden en de wei dan waarschijnlijk voor andere doeleinde gebruikt gaat worden! Snappie?

Voor Sjoert, sorry ik dacht dat je op mij reageerde... excuse.

Maar om alle antwoorden even samen te vatten.
Als je dus niet veel geld hebt, kun je dus ook geen los gooi bak maken? Lekker zou dat zijn... ik hoop echt dat er nog andere opties zijn... In ieder geval bedankt voor de reacties...

Is er nog iemand die mij please please wat uitleg over bokt wil geven????

Ik snap er niets van...

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:14

Mocca schreef:
Ik ben geen voorstander van houtsnippers.
Ik heb het hier ook in de bak, en die is niet gedraineerd. Ik ben de enige die de bak gebruikt, dus er stond gemiddeld 4 keer per week een uurtje één pony in, soms twee. Na een jaar is de bak niet meer te rijden. De hotusnippers zijn gaan rotten, zijn glad geworden en geen snippers meer, het is alleen nog maar drab. Daarna een nieuwe laag erop laten gooien, maar na een paar maanden weer hetzelfde probleem, en daar bijkoment dat de bak veel te zwaar werd.
Ik zou als het even kan toch voor iets anders kiezen

Dat waren vast geen naaldhout chips???