wanneer verstandig om mijn haflinger te beleren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelly

wanneer verstandig om mijn haflinger te beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 13:17

Ik heb een haflinger gekocht, ze word 18 mei 3 jaar.
Wanneer kan ik haar gaan beleren. De 1 zegt 3 jaar de ander 4.
Ik weet het niet meer hoor!!
Ik ben haar nu al aan het longeren, i.v.m stemhulpen.
Ze vind het super leuk. hahah het leukste ervan is datze wat lekkers krijgt na die tijd en dat weet ze precies.

Afbeelding

Brand maar los!!!!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:18

ik denkd at je best rustig aan kan beginnen als ze 3 is,
Je kan beter te laat zijn dan te vroeg,
doe het daarom lekker rustig !

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:21

haflingers zijn laat rijp, beter iets langer wachten en dan vele jaren meer plezier dan nu te vroeg gaan beginnen.

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:06

niet meer reacties????
Had toch meer verwacht mensen!!

Anoniem

Re: wanneer verstandig om mijn haflinger te beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:09

Ik denk dat als je rustig aan doet wel met 3 kunt beginnen, maar iig niet daarvoor!
En als je het niet zeker weet, wacht je toch nog een paar maandjes?
Mij lijk het iig niet heel veel kwaad kunnen als je er 1x per week 20 minuutjes op gaat zitten, en de rest gewoon doorgaat met longeren! Liever rustig aan beginnen ben ik wel voorstander van, en niet meteen hopla 7 dagen per week erop klimmen!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:10

montaz_sanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:12

ja wat de rest zegt ik denk ook dat je beter iets langer kan wachten als te vroeg beginnen misschien kun je als ze 3 is wel al met zadel
en zo beginnen

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:14

dank je vlasta!!! dat doe ik allemaal. 1 keer in de week longeren licht eraan of ik tijd heb. poetsen enz is al normaal. wandelen is nog niet zo makkelijk. hihi beetje sterk!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:18

1 keer per week longeren is meer dan genoeg, het is een grote volte en dus belast het de pezen extra bij een jong paard.
ik heb een haf ingereden met 2,5. nu ben ik met een andere bezig van 3,5 en ik merk duidelijk verschil dat ze veel volwassener en braver is.

als ik jou was zou ik haar mooi even de tijd geven, in maart weer beginnen met longeren en zo steeds opbouwen, de bijzet eraan enz enz enz. het licht aan de vorderingen, maar als alles dan nog steeds goed gaat zou ik er in juni / juli opgaan!

succes!

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:21

idd, nu met slecht weer kan ik niet longeren maar ze is nu ook super braaf. ik hou het gewoon bij en kijk het vorjaar wel weer. Ga nu niks nieuws meer doen!!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:14

Ik zal wachten tot de zomer, dan is ze nog wat sterker in de rug enz. Aan een doorgezakte rug heb je ook niets. Lopen aan de hand zal ik zeker oefenen, want als jij er straks aan hangt, of op zit , moet ze wel te houden zijn.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:36

waarom moet je een bijzet eraan doen oojannekeo0?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:40

wyona schreef:
waarom moet je een bijzet eraan doen oojannekeo0?

het moet niet, ik raad het wel aan, dan is het paard al aan enige druk op het bit gewend.een paar weken terug zat ik op een pony voor het eerst en ik wou sturen, maar ze snapte de druk aan het bit niet en raakte daardoor in paniek.

ook worden ze dan losser in de nek, en trainen ze nekspieren waardoor ze makkelijker nageven

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:52

ow oke bedankt ik vroeg me dit af ivm inrijden van me eigen pony volgend jaar. ik dacht trouwens dat je dat alleen moest doen als het egt nodig is.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:15

cissy schreef:
haflingers zijn laat rijp, beter iets langer wachten en dan vele jaren meer plezier dan nu te vroeg gaan beginnen.

?? ik heb toch iets anders gehoord . Maar het zal ook wel van haflinger tot haflinger afhangen he .

Tjah 'als je paardje er klaar voor is' whaha dat weet je niet .
Ik zou gewooon verder gaan lijk je nu bezig bent . De basis enzo . Is ze een sport of luxe type ? Luxe typen kunnen al meer verdragen . Ik denk dat je er rustig aan een zadeltje mag opleggen hoor . En als ze 3 gepaseerd is met gewichten beginnen . Doe lekker rustig aan !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:19

sorry noeki, maar dat wat jij zegt noem ik niet rustig aan

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 23:36

whahah geen ruzie maken in mijn topic.
mee met bijzet teugel is te veel gevraagd hoor. Dat kan nu nog niet.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:30

ben met mijn hafje op z'n 3e begonnen en hij gaat best wel snel vooruit aangezien we het heel rustig hebben op gebouwt

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:03

Je kan nu best rustig beginnen met longeren niet te lang en niet te veel. Overvraag je paardje niet. 3x per week 10 a 15 min is lang zat. En als ze straks 3 is zou je haar kunnen beleren en dan bijvoorbeeld de zomer lekker op de wei zetten en haar na de zomer oppakken. En anders zou ik wachten tot ze 3,5 jaar is en tot die tijd lekker longeren, wandelen etc.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:49

Wacht tot de zomer dan is het beter weer en dan is ze ook drie jaar, eerder zou ik niet beginnen

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:04

frappa schreef:
Je kan nu best rustig beginnen met longeren niet te lang en niet te veel. Overvraag je paardje niet. 3x per week 10 a 15 min is lang zat. En als ze straks 3 is zou je haar kunnen beleren en dan bijvoorbeeld de zomer lekker op de wei zetten en haar na de zomer oppakken. En anders zou ik wachten tot ze 3,5 jaar is en tot die tijd lekker longeren, wandelen etc.

Idd zo iets ja

0ojannekeo0
Weet je , zo een zadel of een licht gewicht kan niet veel kwaad hoor .
Al direct dressuur gaan rijden is veel erger ..
Dan beleer je beter jouw paardje wat vroeger dan hem wat later te beleren en al direct dressuur gaan rijden ..
Want wat ze vandaag de dag doen begint ook ver te gaan ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:49

Noeki schreef:
frappa schreef:

Idd zo iets ja

0ojannekeo0
Weet je , zo een zadel of een licht gewicht kan niet veel kwaad hoor .
Al direct dressuur gaan rijden is veel erger ..
Dan beleer je beter jouw paardje wat vroeger dan hem wat later te beleren en al direct dressuur gaan rijden ..
Want wat ze vandaag de dag doen begint ook ver te gaan ..

dan nog noem ik het niet rustig aan!
begin eerst eens lekker als ze 3 zijn met de longe, daarna de longeer singel, daarna de bijzet en ga er met 3,5 een zadel opleggen. dat even oefenen en DAN erop.

ik denk dat je eens wat meer ervaring op moet doen noeki, en het met eigen ogen en verstand moet bestuderen van dichtbij, dan weet je hoe het moet!

ik heb de ervaringen. ik heb een haf toen die iets ouder dan 2,5 was in gereden. ik heb een paard ingereden toen die 4,5 was en ik ben nu met een 3.5 jarige haf bezig. en ik kan je verzekeren dat het verschil tussen de 2,5 en 3.5 jarige al heeeel groot is. laat staan dat tussen de 2,5 en 4,5 jarige!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:51

ja 3 jaar vind ik perfecte leeftijd, goed dat je er serieus mee bezig bent en succes!

Chanelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 23:00

oke, word niet veel wijzer maar oke!
Ik ga gewoon door met waar ik mee bezig ben.
dan komt het wel goed zoals ik al dacht.
Gewoon lekker ontspannen en plezier maken.
En natuurlijk als ik erop ga rijden ga ik niet direct dressuur rijden hoor:+ gewoon rond tuffen in de bak!!!

Als je nog tips hebt ik hoor het graag!!!!

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:07

Noeki schreef:
cissy schreef:

?? ik heb toch iets anders gehoord . Maar het zal ook wel van haflinger tot haflinger afhangen he .

Tjah 'als je paardje er klaar voor is' whaha dat weet je niet .
Ik zou gewooon verder gaan lijk je nu bezig bent . De basis enzo . Is ze een sport of luxe type ? Luxe typen kunnen al meer verdragen . Ik denk dat je er rustig aan een zadeltje mag opleggen hoor . En als ze 3 gepaseerd is met gewichten beginnen . Doe lekker rustig aan !

Als je iets anders hebt gehoord heb je het verkeerd gehoord
Als ze er nu een zadel op ligt en er met drie opstapt zal ze dus een half jaar lang zadeltje er op hebben.
Zie daar het nut niet zo van in.
Als het paard het zadel kent is het verder onnodig en wennen aan een zadel duurt echt geen 6 maanden.

TS als het longeren goed gaat zou ik me als ik jou was concentreren op het wandelen, het bij je houden, als je er later opstapt heb je er heel veel profijt van als je haar op de grond al bij je kan houden.

Mijn haf wist na 1 keer wat longeren was, dat gebeurde toen ze 2 jaar en 10 maanden was, daarvoor alleen maar gewandeld en op de grond met haar bezig geweest (volgen, stilstaan etc.)
Toen ze het doorhad heb ik haar twee weken later weer eens gelongeerd, zonder problemen.
Toen pas weer na drie weken en omdat ik gewaarschuwd werd om er niet teveel conditie in te stoppen heb ik het ook maar weinig gedaan, ze kon het immers al en op een volte lopen is zoals hierboven gezegd nou eenmaal niet goed voor de peesjes.
Wat betreft dat conditie opbouwen bedoelde de meeste mensen dat als je een paard met veel spieren en conditie gaat inrijden en het dier gaat dingen uit proberen of flipt even zij dit met conditie langer volhouden en jij dus meer moeite moet doen dan zonder.

Uiteindelijk had mijn haf een geweldige conditie en ging dus gewoon door, maar vond de tip (die voor mij iets te laat kwam) wel goed dus gooi hem er hier even bij.