Paard met oud&nieuw naar binnen of buiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Paard met oud&nieuw naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 13:12

Hallo,

Mijn tinkertje en shetje staan dag en nacht buiten. Nu is mijn vraag zal ik ze met oud&nieuw naar binnen doen?
In de stal staan vinden ze allebei niet echt fijn, en ze staan in de polder aan een dooplopende weg.

Groetjes
Esther

showteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:17

Ik zou het doen! Mijn pony's staan ook dag en nacht buiten maar met oud&nieuw gaan ze lekker naar binnen. Gewoon om 8/9 uur binnen doen en lekker eten geven, na 12en even kijken of het allemaal goed gaat.

Je weet nooit wat er uit de lucht kan vallen met al dat vuurwerk!

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:32

Ik zou het niet doen. Ik weet niet hoe bang je paarden voor vuurwerk zijn. Als ze echt bang zijn, zou ik ze wel binnen zetten. Maar als ze er weinig om geven, gewoon lekker buiten laten. Als ze dan naar binnen gaan, hebben ze al zoiets van: Wat is er aan de hand?!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:35

Zie dit topic: viewtopic.php?f=13&t=508119

Wellicht kun je daar je vraag stellen.
2 topics over hetzelfde onderwerp op dezelfde pagina is net iets te veel van het goede.

Ik denk trouwens dat je je paard rustig buiten kunt laten staan. Hoe lang staan ze er al? Hoe waren ze eerdere jaarwisselingen?
Is de buurt rustig? Het is een doodlopende straat, dus erg veel verkeer/mensen zullen er niet zijn lijkt me.

Ik wacht nog even op antwoord/meerdere antwoorden.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:36

ligt eraan.. als ze daar veel vuurwerk afsteken, zou ik ze 9/ 10 uur naar binnen halen.. en dan desnoods om 6 uur alweer naar buiten ofzo..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:43

Binnen halen, wel in de buurt blijven. Mocht er vuurwerk op het dak vallen of er door vuurwerk brand ontstaan moet er wel ingegrepen kunnen worden.

Maar als een paard buiten schrikt en er vandoor gaat, en uitbreekt, heb je echt de poppen aan het dansen. Niet alleen risico voor het paard, maar ook voor andere weggebruikers.

_Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:05

'K zal ze wel naar binnen doen.. Want voor dat je het weet gooien ze er vuurwerk bij..En dan ben je verder van huis..(!).. ookal vinden ze het misschien niet fijn op stal ik zou het wel doen..

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:37

Ik heb ze binnen, er hoeft maar een vuurpijl verkeerd gaan en ze schrikken, vliegen het draad in.. nee mijne heb ik binnen.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:38

trouwens op stal en dan een radio zachtjes aan en wat hooi dan trekken ze zich er vaak niks van aan

o1_Esley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:07

Lekker op stal zetten. Met een flinke pluk hooi en idd de radio of iets aan dan zijn ze tenminste bezig. Ik ga m'n paard ook binnen zetten en later kijken of alles goed gaat. Ik had ook in een topic gelezen dat als je weiland niet echt bij een openbare weg is, en waar je een beetje toezicht kan houden, dat je dan beter bange paarden buiten kunt zetten. Omdat ze dan kunnen ''vluchten'' doordat ze van nature vluchtdieren zijn, en zitten ze dan ook niet vast in stal. Maar aan de ene kant denk ik, er zou maar een vuurpijl verkeerd terecht komen...

SharirBobby

Re: Paard met oud&nieuw naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:37

Die van mij die altijd buiten staat blijft gewoon lekker, dat doet hij nu al zo'n 8 jaar. De 2 jaar daar voor hadden we hem wel binnen staan, maar dan ging hij helemaal uit zijn stekker, springen, stijgeren, slaan tegen de muren, trillen, zweten, enz.
Op het land trekt hij wel een paar sprintjes en is hij ook vast wel bang, maar gaat hij niet zo door het lint als binnen. Hij heeft de mogelijkheid om te 'vluchten' he.... weet niet of dat nou helemaal een goede onderbouwing is, maar iig is hij vrij snel rustig. Om 12 uur ga ik ff kijken en als de ergste knallen dan weg zijn ga ik weg. Bij zijn wei (=rand woonwijk) steken ze namelijk standaard om 24.00 zo'n mega-mat af met van die oerknallen waar je de grond van voelt trillen (klinkt nooit echt legaal )

M'n andere paard heb ik deze oud-en nieuw voor het eerst, maar die staat op een manege, dus binnen en dat hoef ik niet zelf in de gaten te houden.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:43

wij laten ze altijd buiten. We wonen direct achter de woonwijk. Als je je paarden altijd buiten hebt zou ik ook met o en n lekker buiten laten lopen:)

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:56

Wij zijn eigenlijk van plan ze buiten te laten staan. De staleigenaar verwacht geen vuurwerk daar in de buurt. Zou dat er wel zijn, en ze hoort het terwijl ze in de stal staat, dan gaat ze in paniek dwars door de staldeur heen, vrees ik... Ze kan heel panisch doen als ze schrikt en niet weg kan, ik zou bang zijn dat ze zichzelf verwondt. Dan heb ik liever dat ze naar de andere kant van haar weitje kan hollen... En wij gaan natuurlijk bij haar kijken.

Horsesandme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:59

Als ze bang zijn kan je ze misschien beter binnen zetten

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 16:18

Sjoert schreef:
Zie dit topic: viewtopic.php?f=13&t=508119

Wellicht kun je daar je vraag stellen.
2 topics over hetzelfde onderwerp op dezelfde pagina is net iets te veel van het goede.

Ik denk trouwens dat je je paard rustig buiten kunt laten staan. Hoe lang staan ze er al? Hoe waren ze eerdere jaarwisselingen?
Is de buurt rustig? Het is een doodlopende straat, dus erg veel verkeer/mensen zullen er niet zijn lijkt me.

Ik wacht nog even op antwoord/meerdere antwoorden.

Nou mn tinker staat er al zo'n 2 jaar en die geeft er niet veel om. het shetje heb ik pas sinds mei, en weet niet hoe die zal reageren.
Er rijdt daar voor de rest helemaal niemand en in de 5 boederijen die er om heen staan, wonen oudere mensen dus denk niet dat die veel zullen afsteken .

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:28

Indy staat 's nachts altijd binnen, dus nu ook. En ze worden in de gaten gehouden door de stalhouders.

Jij kent je paarden het beste, ik dnek dat je zelf het beste weet of je ze beter binnen of buiten kan zetten. Ik zou zeggen buiten aangezien ze het op stal al niet leuk vinden, en dan ook nog eens vuurwerk.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:31

Ik hou ze bewust buiten, ik vind dat veel en veel veiliger. Als een of andere flapdrol vruuwerk in de stal gooit heb je een probleem. Als ze buiten lopen en iemand gooit dan wat naar ze kunnen ze altijd nog weg rennen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:32

Die van mij blijven buiten. Ik kan niet 6 pony's(waaronder 1 hengst) in 1 box proppen. Afgelopen jaren zijn ze ook buiten gebleven en heb geen enkel probleem gehad. Ik haal ze wel allemaal op het erf, de merries in de padock(met hout omzet) en Dennis aan een longe er naast.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:38

Mijn paarden staan achter het huis en hebben een uitloop.
Zelf laat ik de paarden gewoon zoals altijd staan met de staldeuren open. Zo zijn ze het gewend en dat is dus voor hun de meest vertrouwde situatie.
Maar ik ben er zelf natuurlijk bij en ze krijgen hooi rond 20 uur.
Kun jij er ook bij zijn, zijn jouw paardjes vrij rustig van karakter?
Dan zou ik ze buiten laten. Ben je heel bang dat ze door de omheining gaan ofzo, dan haal je ze naar binnen.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:47

Mijne staat sowieso snachts binnen, dus nu ook

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:05

als ik jou was zou ik ze lekker buiten staan want veel vuurwerk zullen ze van dichtbij niet zien

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:08

Zeker niet doen..!!Alleen al vanwege het brand gevaar. !!Een paar dis een vluchtdier, en voelt zich veel veiliger buiten als het kan rennen..!!Binnen kan het wild worden en zich zelf bezeren..!!Fijn buiten..beschermers om de benen en de hekken goed contoleren, dat wel..!

LittleKathy

Re: Paard met oud&nieuw naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:32

Tsja, aan de ene kant als je de beestjes buiten loopt kunnen ze dus rennen(vluchtgedrag) en dat kan in de stal niet natuurlijk. Ik denk wel dat de stal het veiligst is, stel je voor dat ze door de draad gaan of weet ik het wat, in de stal is het risico dus wel kleiner.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:02

Ik heb mijn paard altijd binnengehouden met Oud & Nieuw. En zij loopt normaal gesproken ook altijd buiten, maar ik vind het persoonlijk echt onverantwoord om haar buiten te laten. Ik weet zeker dat zij dwars door de omheining gaat.

Nee, ik zet haar lekker vanaf 's ochtends binnen, helaas wordt er bij ons in de buurt veel vuurwerk afgestoken. En ze gaat bij de koeien, mijn veulen dit jaar voor het eerst. Daar is het allemaal wat geluiddichter en de koeien blijven rustig, wat hun ook rustig maakt .

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:06

En als het nou op de stal komt, vuurwerk dan ? kunnen de paarden geen kant op toch ? en in de wei wel.
Ik heb er nooit over na gedacht omdat ik natuurlijk geen paard heb, het ligt er wel aan waar het is, ik bedoel er mee of het dus een drukke weg is etc etc.