Wie o wie kan ons helpen met een moeilijk paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Wie o wie kan ons helpen met een moeilijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 21:07

Hoi,

Mijn vorige paard die is een beetje raar.
Ik heb de moed al opgegeven maar mijn zus blijft volhouden hij is nu helemaal van haar.
Hij is heel raar heeft lang last van zijn rug gehad, veel geprobeert ons eraf te gooien, maar we bleven volhouden. Na twee jaar liep hij eindelijk lekker en ook bij mijn zus dus ben gestopt ik kon het niet meer vanwege mijn rug. Maar toen mijn zus hem een half jaar heeft gedaan deed hij het weer . Steigeren en bokken een beetje. Maar echt gemeen hij heeft dan geen zin gewoon om te lopen en omdat hij bij zijn vorige eigenaresse met een martingaal met knoop erin liep liet hij zich dus gewoon vallen. Dus we zijn ook heel bang als hij achteruit loopt dat hij zich laat vallen want we hebben het zien gebeuren.

Kan iemand ons helpen hiermee????

PS: Heb je een beetje ervaring? we zoeken een verzorgen op maandag en donderdag.

Ik rijd hem nu wel maar kan dat niet hebben met mijn rug dus wil zo snel mogelijk weer stoppen met rijden. dus wie kan ons uit de brand helpen?

beetje raar uitgelegd maar voor meer vragen PB me maar

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:17

waar ergens is het?

sharonlisa

Re: Wie o wie kan ons helpen met een moeilijk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:19

quintolover schreef:
Hij is heel raar heeft lang last van zijn rug gehad, veel geprobeert ons eraf te gooien, maar we bleven volhouden. Na twee jaar liep hij eindelijk lekker

Ten eerste, oproep tot verzorgster voor je paard hoort hier niet.

Ten tweede, dit paard heeft volgens mij gewoon pijn, ik zal hem eerst maar grondig laten onderzoeken, je zegt zelf dat zijn rug niet goed is maar dat jullie 2 jaar door zijn gegaan?? wat is dit voor een verhaal!!

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:20

zou je je paard niet eerst even laten nakijken door een dierenarts? zoals ik het lees heeft hij last van zijn rugg..

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:25

quintolover schreef:
Ik rijd hem nu wel maar kan dat niet hebben met mijn rug dus wil zo snel mogelijk weer stoppen met rijden. dus wie kan ons uit de brand helpen?

beetje raar uitgelegd maar voor meer vragen PB me maar

Jij kan het niet hebben met je rug dus je wil niet meer rijden maar het paard z'n rug is niet belangrijk??? Als het echt zo is zoals het hier staat dan is dit schandalig!

Als de sodemieter van dat paard afkomen en een veearts laten komen.

Jullie hebben geen moeilijk paard, het paard heeft een onverantwoordelijke eigenaar!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:14

Een beetje vriendelijker kan ook wel hoor bokkers!

Quintolover: ik ga wel mee met het advies om je paard eens na te laten kijken door een DA/fysiotherapeut. Uit je verhaal blijkt niet dat je dat al hebt laten doen (misschien ook wel en ben je het vergeten te melden).
Misschien is het ook iets simpelers en ligt het aan je zadel oid. Een paard blijft niet 2 jaar lang steigeren en laat zich vallen. Hier moet wel iets van pijn/blokkade in het spel zijn.

Succes met je paard.

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:59

Laat het paard alsjeblieft nakijken.
Hij doet dit niet voor niks.
Vind het trouwens ook wel raar dat je het paard met dit "gebrek" hebt gekocht, want je schrijft dat jehet bij de vorige eigenaar ook hebt gezien.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:33

Simmie schreef:
Een beetje vriendelijker kan ook wel hoor bokkers!

Nou sorry hoor, maar als iemand schrijft dat haar paard heel lang last van zijn rug heeft (gehad??) en daardoor de ruiter eraf bokt en dan schrijft 'maar we bleven volhouden' dan gaan mijn nekharen overeind staan.

Vervolgens schrijft ze dat hij zich bij de vorige eigenaar "gewoon" liet vallen..... Dat schreeuwt m.i. om een veeartsbezoek en niet om een bijrijder!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:36

Ik begrijp de reacties wel ellenlouise. Ik krijg ook de nekharen overeind als ik zoiets lees, maar ik vind wel dat je zo iemand niet gelijk moet aanvallen. Misschien is ze nog jong en/of onwetend. Kan allemaal.
Ze vraagt om hulp dus ik vind dat je dan gewoon antwoord kunt geven zonder de ts gelijk zo aan te vallen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:19

tuurlijk kan ze een DA langs laten komen die hem ff uitpluist, maar het hoeft niet perse lichamelijk te zijn.

en er staat in de tekst ook gehad.. of ze er vervolgens aan heeft laten behandelen staat er niet.

willem heeft ook een tijd gehad van alleen bokken en steigeren. alleen deed hij dit bij niemand anders dan bij mij en met longeren gaat perfect, zowel met pessoa of zadel en slof. (medisch is er niets aan de hand, hij is nagekeken, hetgebeurde toen hij van stal was veranderd, zijn gedrag op stal en er buiten werd ook heel anders)

maar willem heeft ontdekt dat zodra hij geen zin heeft, hij maar op zijn achterbenen gaat staan, hij mij gefrustreerd maakt en datie dus weer in de paddock wordt gedonderd(heel fout van mij)

dus als je het medische hebt uitgesloten, dan kan je daar eens aan gaan denken. je zegt zelf datie het een poosje niet heeft gedaan en datie lekker ging lopen, maar na een half jaar weer begon. kan het liggen aan de rijstijl van je zus? misschien rijd ze hem vast?

probeer een achter dat soort dingen te komen voordat je een verzorger er op zet. je kan beter begeleiding zoeken zodat je zus er beter mee om kan gaan dan dat je het door een ander laat 'oplossen' tenslotte moet je zus er op blijven rijden en het kan maar zo zijn(net als in mijn geval) datie het bij haar blijft doen
(mits er natuurlijk geen medische redenen zijn)

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:50

wat gaat iedereen weer van negetive dingen uit zeg .

Ik denk dat de TS juist de beste bedoelingen met het paard heheft gehad en het niet opgeven juist heel psitief is. En ze veel tijd en aandacht in het paard hebben getoken.

De TS vraagt om hulp en niet om een brutale mond en afkeurende kritiek.

Mijn advies is een prof stal bij jou in de buurt te zoeken en dar te vragen of een ruiter tijd heeft voor dit paarde en jullie ermee kan helpen.
Of misschien weten ze wel iemand die goed met gevoeligere en lastige paarden om kan gaan. Uiteraard is het slim om de DA nog even goed naar de rug te laten kijken. En misschien weer de DA wl een goed ruiter of instructeur om je verder te helpen.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:03

Riant schreef:
De TS vraagt om hulp en niet om een brutale mond en afkeurende kritiek.

Brutale mond? Daarnaast was het geen afkeurende kritiek maar het advies om er niet meer op te rijden tot de da er naar had gekeken.
Niet al te zachtzinnig gebracht misschien maar nog steeds goedbedoeld.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:28

"als de sodemieter van een parad afkomen"

klinkt vrij afkeurend en onvriendelijk als je iemand goedbedoeld probeert te helpen.

dat je nekharen overeind staan komt op mij ook niet hulpvaardig over sorry. Je kent het paard en de situatoe niet toch dus wmb kan je iets rustiger aan doen met je oordeel.

pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:33

Straks durft niemand meer wat te vragen.

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:34

voordat iedereen conclusies trekt.. we kunnen beter even wachten op een reactie van de Ts,
Ik ben het er natuurlijk wel mee eens dat een da misschien het paardje even na moet kijken,

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:34

Doet er niet toe hoe het geformuleerd word, als de boodschap hier maar goed duidelijk is

Ik zou ook zeker even de DA langs laten komen... Dit klinkt niet al te best...

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:58

Misschien moet je de regels hier nog eens lezen hoe het hiet op bokt gaat

Doet er dus wel degelijk toe hoe je iets zegt. En ook dat je ontopic blijft en voorals nog zijn er behalve "ga van dat paard" en bel de DA, nog niet veel nuttige tips of hulp genoemd.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:11

Riant schreef:
Misschien moet je de regels hier nog eens lezen hoe het hiet op bokt gaat

Doet er dus wel degelijk toe hoe je iets zegt. En ook dat je ontopic blijft en voorals nog zijn er behalve "ga van dat paard" en bel de DA, nog niet veel nuttige tips of hulp genoemd.

Je hoeft toch niet altijd stroop te smeren?

Dit was mijn 1e - ongezouten - reactie. Soms is hard gewoon beter

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:28

Geen stroop smeren niet wel gewoon aardig blijven.

en proberen mee te denken naar een oplossing, wil jij misschein deze meid helpen met haar paard?

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:14

Bel gewoon even een veearts op en leg hem het probleem voor.
Als de man komt kijken wordt heus wel duidelijk of jouw paard pijn heeft of gewoon een eikel blijkt te zijn.
Bij het eerste geval zal je precies moeten doen wat de veearts je opdraagt en bij het tweede geval zal je toch op zoek moeten naar iemand die jullie goed kan begeleiden.
Het zou zonde zijn als dit paardje door 1 van deze 2 redenen zou worden afgeschreven als een onhandelbaar paard.

YentlKG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:43

Idd, bel een DA op en laat hem het paard eens na kijken, een paard blijft echt niet zolang zo gek doen.

Jij hebt last van je rug, dat paard misschien net zo..

muildier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:55

Als je je paard van top tot teen hebt laten onderzoeken komt er of iets uti wat zijn afwijkende gedrag veroorzaakt of er is niks lichamelijk en dan kun je met zijn gedrag aan het werk.

Ik ben ook wel benieuwd waar je paardje staat...

Verder zou ik ( mijn mening dan) niet graag een ´´vreemd´´persoon op mijn paard laten rijden als ik weet dat hij zo te keer kan gaan...ongeachte wat de oorzaak is. zowel voro het paard als voor degene die hem dan rijdt.

Succes ermee!

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:58

Ja.. * wil ook graag woonplaats weten*... Eerst een DA.. end an verder kijken

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:22

Reacties/commentaar geven is prima. Hou dit alleen wel netjes!

Voor het zoeken anar verzorgers kun je een topic openen op EA VP.
Hier verder alleen reacties wat betreft het probleem van het steigeren etc.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:37

Ergens heb ik zo het idee dat de TS al lang een Da bij haar paard heeft gehad, als ze zelf al zegt dat het beestje last van zijn rug had is het niet waarschijnlijk dat ze gewoon door gegaan zijn.

Verder mijn advies, je kunt er een veearts bij halen, al weet ik niet hoeveel nut dat heeft. Veel dierenartsen zijn nog steeds van mening dat rugproblemen niet bestaan, en zullen het probleem dus ook makkelijker ontkennen. Misschien kan een osteopaat (of fysiotherapeut) uitkomst bieden, zij werken gericht met het hele dier en kunnen meestal de oorzaak er wel uitpikken.

En nog iets, je zegt zelf dat je erg last hebt van je rug? Dit kan een teken zijn dat het met het paard ook niet goed zit, je neemt elkaars problemen heel snel over. Op het moment dat jij scheef gaat zitten, is er geen paard ter wereld dat een rechte lijn loopt. Misschien probeer jij bepaalde delen van je rug te ontlasten, waardoor je hem juist meer belast. Of juist andersom, hij 'gooit' je steeds naar een kant waardoor je uiteindelijk pijn in je rug krijgt. Het klinkt misschien wat vergezocht, maar ik weet uit ervaring dat het mogelijk is

Als jullie echt problemen hebben met het rijden, is het misschien wat om hem naar een africhtings of trainingscentrum te sturen. Ik weet wel een goed (en diervriendelijk!!) adresje, pb maar als je gegevens wil weten. Een verzorger zoeken lijkt me erg lastig, omdat niet iedereen op de hoogte is van zijn eigen kunnen..