De nederlandse wet (wie kent deze een beetje?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

De nederlandse wet (wie kent deze een beetje?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 10:00

Onlangs heb ik een paard gekocht, een 5 jarige ruin.
Toen ik bij de verkoper kwam was dit een heel aardig persoon en we hebben gezellig gekletst.
Naief als ik was heb ik het paard niet laten keuren omdat Ilse heel aardig op mij overkwam en mij verzekerde dat dit paard echt helemaal gezond was.
Ik kon hem wel kopen maar dan moest Ilse wel altijd kunnen komen kijken en als ik hem ooit weg zou doen dan moest hij wel weer terug komen want anders wist ilse niet waar het paard gebleven was.

Ik dacht echt dat ik Ilse kon vertrouwen en kocht hem en Ilse heeft staan huilen toen we wegreden.
Alles leek in het begin ook in orde, ik kende het paard toen ook niet goed, ik had in het begin al wel kunnen zien dat er wat mis was aan verschillende kleine dingetjes maar omdat ik het paard niet kende dacht ik gewoon dat de trekjes bij het paard hoorden (steeds op rust staan, nek en hoofd wegdraaien tijdens het rijden, tong uit de mond, niet opstaan van het liggen als ik naar hem toe liep, ik kon bij hem gaan liggen, niet opstaan van het rollen maar blijven zitten)
Allemaal dingetjes waar ik het al aan had kunnen merken maar heb dit niet gezien (of wilde het niet zien)

Maar nu is het toch echt wel duidelijk dat mijn paard een ernstig rugprobleem heeft.
De fysiotherapeut vermoed zelfs kissing spine's
Maandag maak ik een afspraak om foto's te laten maken van zijn rug.
De veearts en de fysio is er al bij geweest en ik heb natuurlijk al weer poedertjes en drubbeltje voor hem aangeschaft.

Dit kost me allemaal hartstikke veel geld, voor een paard die ik gezond heb gekocht.
Mocht na de foto's blijken dat mijn paard kissing spine's heeft dan ben ik gewoon zwaar opgelicht.
Plus nog dat het bijna onder dierenmishandeling is om een paard met pijn zomaar te verkopen.

En oplichten en dierenmishandelen mag niet in Nederland, weet iemand een wet waar in staat dat de Ilse verplicht is om dit paard terug te nemen en eventueel te gemaakte kosten te betalen?

Kissing spine's
Afbeelding

(De verkoper heet niet echt Ilse maar heb ik even verandert omdat ik nog niet zeker weet of mijn paard kissing spine's heeft)

cissy

Re: De nederlandse wet (wie kent deze een beetje?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:13

heb je die Ilse al gebeld en het verhaal verteld en gezegd dat je het paard terug wilt brengen?
je zegt zelf:
Citaat:
als ik hem ooit weg zou doen dan moest hij wel weer terug komen

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:13

Volgens mij is ze verplicht hem terug te nemen omdat dit een verborgen gebrek is.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 10:20

Ik heb al uitgebreid emailkontakt met Ilse gehad, de ene keer zegt de dat ze hem terug neemt mocht hij kissing spines hebben en de andere keer zegt ze weer van niet.

Op een gegeven moment zij ze dat ik hem wel kon ruilen voor een ander paardje dat ze heeft staan, deze heeft alleen wel een peesblessure gehad en kan niet meer ingezet worden voor de sport.

Ik wil geen paard met een blessure ruilen tegen een ander paard met een blessure, ik wil gewoon mijn geld terug en ik zou het eigelijk wel zo eerlijk vinden dat ze ook alle gemaakte kosten betaald, dat doet ze natuurlijk nooit en daarom ben ik eigelijk opzoek naar een wet waar in staat dat dat verplicht is in Nederland.
Ik heb er wel is gehoord dat je geen paard als gezond mag verkopen als hij dat niet is, en dat dat zelfs strafbaar is.
Maar zeker weten doe ik het niet.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 10:20

Ja precies een verborgen gebrek, maar staat dat in de wet?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:22

Ik zit in het 1e jaar van een juridische studie. Wil opzich wel even voor je zoeken. Maar ik heb werkelijk geen flauw idee of het in de wetboeken staat die ik heb.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:23

Toon maar aan dat het paard dat gebrek al had toen je het kocht, en dat de verkoper ervan wist (en dan is 'het kan haast niet anders' niet voldoende). De verkoper heeft een spreekplicht, jij hebt een onderzoeksplicht. De verkoper kan niet onder zijn spreekplicht uitkomen door te stellen dat jij niet genoeg onderzoek (een keuring) hebt gedaan, maar het moet wel duidelijk zijn dat zij iets te spreken had. Die bewijslast rust op jou. Tenzij je een stalgenoot van haar te spreken krijgt die zegt dat dat bekend was, of dat ze erkent dat het inderdaad al mis was, zal dat gewoon heel lastig zijn. Als je het hard krijgt, is er inderdaad sprake van wanprestatie, en kun je de koop ontbinden of vernietigen (als je gedwaald hebt, of bedrogen bent).

Leerstukken als verborgen gebreken komen uit het consumentenrecht en dat heeft alleen te gelden als je als consument van een niet-consument (een handelaar oid) koopt.

succes
Floortje

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:23

Arrabel schreef:
Ja precies een verborgen gebrek, maar staat dat in de wet?

Volgens mij moet ze hem binnen een half jaar na verkoop terug nemen, zoals ik in andere topics heb gelezen.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 10:33

Citaat:
Toon maar aan dat het paard dat gebrek al had toen je het kocht

Kissing spines is een aangeboren afwijking, kan ook komen door verkeerd rijden maar ik kan hem nooit in 2 weken helemaal in elkaar gereden hebben, daar heb ik ook getuigen van op de stal waar ik sta.

Citaat:
jij hebt een onderzoeksplicht

Ik heb de veearts en de fysiotherapeut erbij gehad, dat lijkt me onderzoek genoeg, toch?

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:36

Als jij kan bewijzen dat dit paard inderdaad Kissing Spines heeft, en dat hij dit al had toen jij hem kocht kan er sprake zijn van dwaling of bedrog.

Bedrog:

Art 3:44 BW:

Bedrog is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling (in dit geval het kopen van het paard) beweegt door enige opzettelijk daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen of door een andere kunstgreep.

Is hier sprake van; dan is de rechtshandeling vernietigbaar.

FloortjeM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:41

@ arrabel: dat weet is, maar ze wist het zelf in het begin ook niet, wellicht dat de verkoper stelt het nooit geweten te hebben. Toon het dan maar aan.
Met betrekking tot die onderzoeksplicht: die heb je vóórdat je de overeenkomst aangaat. De rechtszekerheid verlangt dat op enig moment duidelijkheid komt over de eigendomsverhoudingen, en als particulier wil je ook op enig moment zeker zijn dat een paard dat je maanden en maanden geleden verkocht hebt, je geen (financiele) verrassingen meer brengt.

@ sterre: dat is wat ik schreef, maar de bewijslast ligt op jou. Bij dwaling is het zo dat je ook kunt vernietigen als de ander het niet zo erg opzettelijk heeft verzwegen, maar hierbij moet je aantonen dat de wederpartij opzettelijk iets verzwegen heeft. Dat lijkt voor gewone mensen heel eenvoudig, maar juristen zien dat dat gewoon grote problemen met zich brengt.

Ik zeg niet dat ik de zaak niet zou aannemen, of TS zou adviseren geen juridische stappen te nemen, maar ik zie bij dergelijke clienten wel vaak dat je het beste kan beginnen met een voorlopig getuigenverhoor om de kosten te beperken en te bezien of je je stellingen in rechte hard kan maken.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:56

Het boek 'Pleidooi voor het paard; zaken uit de hippische advocatuur' van Stephan Wensing en Fabian Brockotter gaat hier ook op in. Misschien zou je dat boek van iemand kunnen lenen?

En op http://www.maet.nl (site van een advocatenkantoor) zou je misschien ook eens kunnen kijken. Zo staat er bij de rubriek 'actualiteiten' en ook bij 'publicaties' een aantal artikelen die ook over de paardensport gaan. Misschien dat daar nog iets bijstaat waar je wat aan hebt?

Succes ermee!

cojo79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:45

Arrabel schreef:
Citaat:
Toon maar aan dat het paard dat gebrek al had toen je het kocht

Kissing spines is een aangeboren afwijking, kan ook komen door verkeerd rijden maar ik kan hem nooit in 2 weken helemaal in elkaar gereden hebben, daar heb ik ook getuigen van op de stal waar ik sta.

Citaat:
jij hebt een onderzoeksplicht

Ik heb de veearts en de fysiotherapeut erbij gehad, dat lijkt me onderzoek genoeg, toch?

Onderzoeksplicht houd in dat je VOOR de koop het paard al hebt laten onderzoeken/keuren.

Wees slim en bewaar alle E-mails die ze naar je terug stuurd ,dit is ook bewijs zwart op wit dat ze het paard eventueel terug neemt.
En wat ze nog meer zegt/beloofd.

Je moet haar direct een AANGETEKENDE brief sturen hoe de situatie nu zit en dat je haar aansprakelijk steld indien het paard inderdaad niet goed is.
En dat je je aankoop geld terug wilt.

Bewaar het bewijsje erg goed van de aangetekende brief die je bij het postkantoor krijgt.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:13

Ik geb gelukkig alle mailtjes bewaard, ik zal een aangetekende brief sturen, ik hoop echt dat alles goed komt.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:21

Ik hoop voor je dat je meer geluk hebt met een volgend paard, jammer dat het zo moest gaan.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:57

dwaling is in dit geval denk ik makkelijker te bewijzen. Net als bedrog alleen weet ''ilse'' dan ook niks van kissing spines. Als dwaling bewezen wordt geacht wordt de overeenkomst ontbonden en moet ilse het paard terug nemen en jou je geld terug geven.

( verbeter me als ik het fout heb)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:10

Kort door de bocht klopt het wel min of meer. Je kunt alleen beter primair op vernietiging spelen dan op ontbinding, omdat ontbinding geen terugwerkende kracht heeft. Als je de overeenkomst vernietigd krijgt, kun je de wederpartij ook verplichten je de bedragen die je aan dierenarts etc kwijt bent geweest, aan je te vergoeden, terwijl dat bij een ontbinding veel moeilijker is.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 15:16

Primair op vernietiging spelen? Wat is dat?
Kun je dat me beter uitleggen?
En in welke wet staat dat?

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:03

Huh, we gaan wat te snel, een heleboel paarden hebben op de rugfoto's "kissing spines", maar lang niet al deze paarden hebben er ook pijn aan. Dus moet je eerst klip en klaar aantonen dat de "kissing spines" ook oorzaak zijn van de pijn. En dat kan alleen je veearts, en omdat er toch bijna altijd een expert bij moet worden gehaald, kun je beter maar gelijk naar Utrecht toe gaan.

En de 6 maanden termijn geldt alleen als er sprake is van een consumentenkoop, dat wil zeggen dat de verkopende partij, 'Ilse', professioneel met paarden bezig is. Als professioneel worden mensen gezien die een structureel deel van hun inkomen uit de paarden halen, dus zeg maar meer dan 10 paarden per jaar verkopen (alhoewel dat nergens exact is omschreven).
Valt 'Ilse' hier niet onder, dan wordt het een heel ander spel en heb je een beetje je kruit verschoten door het paard ongekeurd te kopen. Dan geldt "Je bent niet bedonderd, maar heb je laten bedonderen". En dan moet je keihard kunnen aantonen dat er sprake is van iets waarvan ze al op de hoogte was (je bent verplicht om bij verkoop eventuele aan jou bekende gebreken te melden), wat je bevoorbeeld kunt aantonen door gegevens van haar veearts op te vragen (tip: kijk in het paspoort welke praktijk het paard het laatst geënt heeft) of eerdere eigenaars te contacteren (misschien is het paard wel ooit al aan de verzekering overgegeven, of afgekeurd bij een keuring, of verkocht voor de dood). Voor KWPN'ers zijn de vorige eigenaren via het stamboek te achterhalen, mits het paard steeds netjes op naam is gezet, voor andere rassen geldt dit misschien ook wel.

Hoe dan ook gaat het je een boel tijd, geld en moeite kosten en is het soms beter om je verliezen te nemen, het paard aan de dood te verkopen en opnieuw te beginnen. Zelfs een uitspraak van de rechter betekent nog niet dat je je geld terug krijgt (je gelijk krijgen is iets anders dan je gelijk halen). Of je moet het lef hebben (en een stoere man, liefst kaal en met tattoo's, gnagna) om met paard en al bij haar op het erf te verschijnen en net zolang te stieren totdat zij het paard en jij het geld hebt.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:07

Als blijkt dat hij kissing spines heeft lijkt me dat een verborgen gebrek. Kan me niet voorstellen dat ze dat niet geweten heeft. In dat geval moet ze hem terugnemen en je het geld teruggeven.

Paar jaar terug zo'n geval op de stal waar ik toen stond gehad. Die hebben het paard teruggenomen en geld teruggegeven.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:14

Ik zie trouwens dat je de weg naar het rechtenforum gevonden hebt . Ik zou me daar goed laten adviseren. Wat zij noemen, dwaling, is niet zo'n hele slechte. Was ook mijn eerste idee.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:31

Toch vind ik het eerlijk gezegd een beetje stom geweest om hem toch niet te laten keuren, je hoort tegenwoordig zoveel van dit soort verhalen dat het paard "gezond" verkocht word volgens de eigenaar en er later toch wat aan blijkt te mankeren.

Verder hoop ik dat het niks ernstig is wat ie heeft en anders neemt ze hopelijk het paard terug.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:12

even wat algemeens, heeft absoluut geen betrekking op de TS.

weet je wat ik nou vaak zo jammer vindt aan dit soort zaken, dat de leken die voor het eerst een paard kopen nog niet weten waar ze allemaal op moeten letten.
Een leek weet (nog) niet: dat je beter een paard van te voren moet laten keuren, dat er een proeftijd kan worden afgesproken, dat je eerst een paar keer kan komen kijken/proefrijden, dat je beter een ervaren iemand mee kan nemen, waar je allemaal op moet letten, wat uberhaupt stalondeugden zijn en hoe je kan herkennen of een paard gedrogeerd is of niet...

Een leek wordt heel vaak door een ervaren verkoper bedonderd zonder dat ie het zelf weet. En dan toch moet die leek met allerlei bewijzen aankomen om de koop te vernietigen/ongedaan maken? Als je niet weet dat je het niet weet, hoe moet je het dan weten?
Dat leer je niet op school en je krijgt ook geen postbus 512 opvoeding als je een paard gaat kopen. Helaas is er geen handleiding die je op dit soort dingen wijst.
Ik vind het heel sneu voor alle mensen die hiermee in aanraking komen en de ervaren paardenmensen hebben allemaal door schade en schande geleerd hoe 'het werkt'.
Jammer dat de wet de leken niet wat beter beschermd.

just my 2 cents...

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:46

Cissy, dat vind ik wel te kort door de bocht. Als ik een nieuwe, tweedehands, auto ga kopen laat ik 'm ook keuren bij de Anwb, al bij de eerste auto die ik kocht. En ik ben een auto-leek. Als je een wasmachine gaat kopen, dan kijk je ook hoe lang er garantie op zit en wat de voorwaarden zijn. Als je een huis koopt, laat je ook een keuring en/of taxatie uitvoeren. Als je een (ras)hond koopt, laat je ook een koopcontract opstellen (een goede fokker heeft die al klaarliggen).
Als je van jezelf wéét dat je onkundig bent en je gaat een paard kopen, dan dien je toch het gezonde verstand te hebben om op z'n minst een 'kenner' (instructeur, manege-eigenaar, veearts enz.) om z'n mening te vragen.
De wet is bedoeld om te beschermen tegen dwaling en bedrog, niet tegen domheid. Bovendien ga je zelf actief op pad om een paard te kopen, je hebt dus genoeg kansen om je te informeren van te voren. Het is niet zo dat er plots iemand op je stoep staat met een paard en een strak verhaal om je te overrompelen en te bedotten.
Wat niet wegneemt dat het een sneu verhaal is, en dat ik hoop dat alles weer goedkomt.

sharonlisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:31

Heb je ook geen koopcontact met voorwaarden laten opstellen toen je je paard kocht??
Ik heb namelijk bij de overdracht van mijn paard(laat ik het zo maareven noemen) een koopcontact voorgelegt die zij getekend hebben.
Daar heb ik ook ingezet als verborgen gebreken aangetoond kunnen worden door een dierenarts dat de koopovereenkomt dan verbroken kan worden??

Succes idg, het blijft natuurlijk een sneu verhaal voor je.