Instructeurs die niet kunnen rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Instructeurs die niet kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 21:45

We hadden vanmiddag een zeer interessante discussie, en ik was benieuwd wat Bokt hiervan vindt. Mensen die ORUN willen doen of een andere instructeurscursus willen volgen, moeten hiervoor proefrijden en meerijden in de lessen. Op zich een heel logische eis. Je moet als instructeur tenslotte weten waar je het over hebt.

Maar hoe moet je omgaan met (toekomstige) instructeurs die vroeger veel en op niveau gereden hebben, maar door ongeluk / ziekte niet meer fysiek de inspanning aankunnen van het rijden in de les? Denk bv aan reuma, peesontstekingen, overbelaste gewrichten, spierproblemen: dit hoeft niet een beperking te zijn voor het lesgeven, veel mensen met deze aandoeningen kunnen alle bewegingen maken, best wel korte stukken te paard zitten en zich aardig bewegen. Maar niet genoeg om een uur lang intensief les te rijden.
Deze mensen worden van de instructeurscursus uitgesloten omdat ze niet aan de rijvaardigheidseis kunnen voldoen.

Is dat terecht vinden jullie? Hoe zouden jullie het willen zien? Wat zijn redelijke eisen?

KellyenXena

Re: Instructeurs die niet kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:52

Naar mijn mening zou dat volkomen onterecht zijn.. In sommige gevallen spreken sportresultaten voor zich lijkt mij.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:53

Nee,dat vind ik onterecht, misschien zijn het wel hele goedeinstructeurs en dan krijgen ze de kans niet om die opleiding te doen.

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:54

We hebben een ook een lesgeven er doet het super, maar..... ze kan er zelf NIKS van alles verkeert maargoed.
Als ze ons maar goed helpt heh, zelf rijd ze toch niet meer

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:56

In princiepe is het wel onterecht dan, maar als ze al zo'n staat van dienst hebben, komen ze zonder orun cursus ook wel aan de bak

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 21:59

Marquez: opleiding wordt steeds meer verplicht, bijvoorbeeld vanwege de verzekering.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:00

Ik ben het eens met Marquez. Ik vind ook wel dat je op het niveau gereden moet hebben dat je lesgeeft. Ik heb bijv. M2 gereden, en heb het geluk gehad op betere paarden te kunnen voelen wat er daarboven ligt, maar ik zou mensen geen wissels of pirouettes oid willen leren. Ik kan ze wel rijden met een paard dat het kent (en wissels aanleren) maar ik heb het op proefniveau niet bewezen en dat is gewoon anders dan thuis op het geschikte moment een keer je oefeningen rijden.
Als mensen in het verleden op dat niveau hebben gereden en dat door gezondheidsredenen niet meer kunnen, zouden ze van mij ORUN mogen doen. Nadeel is wel als je bij zo'n persoon lest dat diegene het paard niet over kan nemen maar dat is de keuze van de lesklant zelf.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:11

Urielle schreef:
Nadeel is wel als je bij zo'n persoon lest dat diegene het paard niet over kan nemen maar dat is de keuze van de lesklant zelf.

Dat kan inderdaad een nadeel zijn, maar volgens mij doen heel veel instructeurs dit toch niet graag. Bovendien kan een aantal van hen wel even rijden, bijvoorbeeld om iets voor te doen of uit te proberen. Maar dat is weer net wat anders dan een uur intensief rijden.

Citaat:
Ik vind ook wel dat je op het niveau gereden moet hebben dat je lesgeeft.

Dit vind ik ook heel redelijk.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:22

Vind ik ook onterecht, vind wel dat inderdaad op het niveau dat je les geeft dat ook gereden moet hebben. Wel zou ik het prettig vinden als die gene nog wel kan rijden bv met een oefening wat jou niet lukt op je paard zodat die gene die je les geeft er kan opklimmen en het voor kan doen zodat jij weet hoe je de hulpen moet geven en je paard door heeft wat er van hem verwacht word.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:45

Ik vind ook dat een instructeur de nodige ervaring moet hebben,
Of dat nu eerder behaald is of nog steeds op dat niveau rijdt,

Mijn instructrische rijdt geen wedstrijden meer,maar rijdt wel op een hoog niveau (of heeft gedaan)
Ze rijdt ook wel eens op mijn paard,
om te voelen en mij te laten zien,

Dat vind ik gewoon fijn!

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:43

Tja, hier heb ik een beetje een dubbele mening over. Instructeurs die zich in het verleden wel bewezen hebben moeten eigenlijk wel een kans kunnen krijgen vind ik. Maar ik vind het ook altijd wel een prettig gevoel als een instructeur eens op mijn paard kan kruipen om mijn paard aan te voelen. Maar misschien is dat persoonlijke voorkeur.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 07:22

Is een uur les staan te geven nou echt zo veel minder intensief dan een uur zelf een paard rijden? Het lijkt mij van niet. Iemand die geen uur op een paard kan rijden, kan vermoedelijk óók niet als instructeur de normale werkzaamheden die bij een baan als instructeur horen uitvoeren. Het hele stalmanagement is een bijzonder fysieke job. Je staat en loopt de godganse dag. Ik zie dat iemand met ernstig reuma (om maar een een zijstraat waar ik verstand van heb te noemen) niet doen. En iemand met líchte reuma kan echt nog wel een uur op een paard zitten.

Kortom, wanneer je lichamelijke klachten je gaan beletten om paard te rijden, gaan die je ook beletten om een volledige baan als instructeur te hebben. Dus ik kan mij goed voorstellen dat de ORUN bepaalde minimumeisen tov lichamelijke conditie vraagt. Een uur op een paard kunnen rijden lijkt me een hele goede minimumeis. En dat je daarmee meteen bewijst dat je inderdaad kunt rijden is een tweede goede reden om het te vragen.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 07:33

Ibbel schreef:
Kortom, wanneer je lichamelijke klachten je gaan beletten om paard te rijden, gaan die je ook beletten om een volledige baan als instructeur te hebben.

Ik ken heel veel instructeurs die geen volledige baan hebben als instructeur maar bijvoorbeeld 1 middag of avond per week. Verder is het toch niet aan ORUN om te beoordelen of iemand de overige werkzaamheden kan doen? Dat moet je regelen met de werkgever denk ik.

Ik ken ook genoeg instructeurs die tijdelijk of definitief uit de running zijn (van gebroken pols tot dwarsleasie) die nog prima les kunnen geven en dat ook doen. Als je je certificaat eenmaal hebt blijkt er vaak wel een mouw aan te passen.

Of zou de KNHS daar dan ook eisen aan moeten stellen? (Een fitheidstest, zoals die bij agenten of scheidsrechters wordt afgenomen bijvoorbeeld, of regels dat je niet les mag geven als je bepaalde taken niet uit kunt voeren, namelijk:...)

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 07:46

ORUN leidt op tot een diploma.
Een potentiele werkgever wil de garantie dat als dat diploma er ís, de eigenaar ervan in principe een goed personeelslid zal zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat de ORUN een bepaalde kwaliteit wil nastreven en wil garanderen. Ik denk niet dat de KNHS een fitnesstest zal of moet eisen, maar kan me goed voorstellen dat de ORUN dat wel doet. Tijdens je opleiding word je toch ook geacht stallen te mesten en te vegen etc? De medecursisten zullen ook niet erg blij zijn met iemand met een dwarslesie die wel de opleiding volgt, maar voor alle K-klussen dispensatie heeft.

Verder kan ik me niet voorstellen dat iemand die maar 1 middagje of 1 avond lesgeeft tijd en kosten in een ORUN opleiding gaat investeren - maar dat kan ik mis hebben.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:08

De ORUN leidt alleen op voor instructeur en niet voor stalmanager oid. Je gaat dus ook geen stallen mesten of vegen, groomen of wat dan ook, tenzij je daar voor kiest om je uren aan te vullen, maar het diploma houdt dat niet in. Je bent puur instructeur na de ORUN.

Overigens geeft volgens mij het merendeel van de ORUN-gediplomeerden les als (zwart?) bijbaantje naast een andere baan die het hoofdinkomen binnenbrengt, zeker wanneer alleen de 1e fase is afgerond (lesgeven t/m M1-niveau).

Qua tijd en kosten valt het overigens reuze mee, het is geen Deurne

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:10

Fysieke beperking kan en mag geen beletsel zijn voor in dergelijke opleiding, zeker indien ze op basis van wedstrijduitslagen kunnen aantonen dat ze de kennis en kunde bezitten.
Iemand die dit voor de rechter brengt, zal daar best wel eens in het gelijk gesteld kunnen worden.

Ik ken het nog erger. Een man die zijn vrouw lesgeeft op z2 - lichte tour niveau maar zelf geen meter kan rijden! Hij liet mensen dingen doen met hun paard waarvan ze dachten dat ze het absoluut niet konden, zoals wissels. Hij loodste hen er feilloos doorheen, kon precies aangeven wanneer welke hulp moest en als het paard het niet snapte, kon hij dat binnen no-time oplossen, enkel door de ruiter te begeleiden in z'n hulpen.
Deze man zou dus nooit een ORUN-opleiding kunnen doen, terwijl hij waarschijnlijk een veel beter niveau heeft dan de gemiddelde ORUN-student. Het is maar wat je belangrijk vindt als opleidingsinstituut.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:14

Knap dat die man dat kon, maar hij is wel een uitzondering. De meeste ruiters kunnen lesgeven omdat ze het zelf al zo vaak hebben gevoeld en zoveel problemen op hebben moeten lossen... Daarnaast een beetje logisch verstand erbij.

Hmmm, moet mijn vriend toch eens vragen een lesje te geven voor het geval dat
(nee hoor, dat resulteert in: O wat een mooie uitgestrekte draf! Schat, ik ben aan het uitstappen )

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:17

Ik deel de mening dat fysiek letsel geen belemmering zou moeten zijn voor het kunnen volgen van de opleiding.

Ook moet me van het hart dat je bergen met instructeurs ziet lesgeven die zelf top kunnen rijden, maar didactisch heel slecht zijn en het niet over kunnen brengen op leerlingen. En andersom instructeurs zie zelf niet goed kunnen rijden, maar didactisch en qua timing/inzicht zo goed zijn en zo inspirerend te werk gaan om hun leerlingen op een hoger plan te tillen en vooral ook plezier te leren hebben in het rijden...

Als je mij vraagt wie heb je dan liever....doe mij de laatste groep dan maar!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:09

Ik mag niet meer paardrijden i.v.m. mijn rug. Als ik 5 minuten uitgestapt heb, kom ik de volgende dag m'n bed niet meer uit. Verder kan ik alles nog, stallen mesten, hele stukken lopen (ook op ongelijke ondergrond) etc. Ik ben nu ook met een opleiding bezig. Ze houden hier gewoon rekening mee...

Als je het gevoel weet, kun je dit beschrijven en het zo doorgeven.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:45

ik ben van mening dat een papiertje geen garantie geeft voor goed lesgeven en rijden op een bepaald niveau al helemaal niet.

maar ik zou het wel heel stom vinden om mensen te weigeren die fysiek niet meer op een paard kunnen.

mijn vriend bakt helemaal nix van het rijden. zit zo krom als een hoepel en hulpengoed aanleren is voor hem moeilijk. maar hij kan mij wel als de beste helpen met willem en zelfs zo dat we heel goed vooruit gaan. ik heb nu les van een oruninstructrice fase 3, het is voor de puntjes op de i, de rest doe ik samen met mijn vriend.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:22

Zou Anky een orun cursus hebben?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:31

ik heb liever een instructeur die het goed en duidelijk aan mij over kan bengen maar die niet kan rijden dan iemand die onwijs goed kan rijden maar niet het in zich heeft om het ook op een ander over te brengen

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:01

Nee dat vind ik onzin. Sportresultaten leggen toch al vrij veel uit of iemand kan rijden, ja of nee. Je komt niet zomaar in het Z(bv).
Dat is wel heel gemeen, want in feite neem je het enige af wat ze nog met paarden kunnen doen. Ze kunnen niet meer rijden, dus willen graag les gaan geven en dan mag dat niet omdat ze een ziekte hebben, eigenlijk is dat toch een vorm van discriminatie?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:28

KellyenXena schreef:
Naar mijn mening zou dat volkomen onterecht zijn.. In sommige gevallen spreken sportresultaten voor zich lijkt mij.

Helemaal mee eens, ik heb zelf bij voorkeur van iemand les die zelf ook wat in de sport gepresteerd heeft dat iemand die misschien net op L/M nivo rijd en zo`n diploma haalt...Denk dat de kwaliteit van lesgeven veelal ook een beetje zit in je eigen ervaringen en prestaties.

Dus als iemand die "bewezen" is door bijv. reuma niet mee zou mogen doen aan zo`n opleiding....ik denk niet dat het kwalitatief onderdoet aan de manier waarop diegene les geeft. Dan zou het dus onterecht zijn...

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:11

Mijn springinstructeur rijdt zelf al jaren niet meer, hij kan het niet meer. Maar is nog altijd actief in het (internationale) springwereldje.
Hij heeft zelf ook vroeger op hoog niveau gereden (ZZ in ieder geval, internationaal weet ik niet, dat doet z'n zoon nu wel).
Ik vind het kunnen rijden van een instructeur dus niet zo van belang. Wel de ervaring en het over kunnen brengen.