Kopschuw...wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Kopschuw...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:02

Ja hoor dat hebben wij weer
Een paard waar we het halster niet afkrijgen...
Laat staan weer een halster omkrijgen of een hoofdstel!
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Toch gewoon volhouden en het halster om en af blijven doen?
Of hebben jullie nog methodes hoe we dit zouden kunnen verhelpen.
Ik kan zijn hoofd wel gewoon poetsen maar zodra ik bij zijn oren kom vind hij het maar niks. En doet zijn hoofd omhoog...en ik ben al niet 1 van de grootste dus kan er dan ook niet meer bij.
En nee dit doet hij niet om te "pesten" hij tolereerd geen mensen bij zijn oren en dat is niet handig...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:05

Het halster aanlaten, maar daar overheen een ander halster aan en uit doen.
Zo kun je ze toch vastpakken als ze weg willen, maar leren ze ook het aan en uitdoen van het halster.

Zo doe ik het altijd met jonge paarden die het nog eng vinden en het werk uitstekend

oortjes poest ik zo af en toe perongeluk mee, maar ben dan meteen weer weg met mijn hand.
Ja zo heel af en toe schiet die borstel uit, kan er niks aan doen
En vaak kun je dat zo ook uitbouwen

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:07

oh jeetje... toch niet Wedge die dit uitgevonden heeft???

is het een nieuw paard dat bij jullie staat?? en weet je niet wat er gebeurt is of is het er eentje die het "ineens" is gaan doen ??

Ik zou zelf continu herhalen, een paard leert tenslotte door veelvuldig herhalen, met veel rust en liefde.
Vooral als het dier echt angstig is en niet aan het "pesten" is.
Uiteindelijk moet het goedkomen.

De tip van runningkawa is een hele goede !!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:09

Halster over halster hebben we idd ook geprobeerd. Maar dat word allemaal zo krapjes waardoor het 2e halster of heel los moet zitten of het 1e halster moet heel strak. Want als ik ze allebij losjes doe dan duurt het even voordat het 2e halster zit en daar word hij alleen maar paniekerig van. En met 2 halsters in de wei vind ik ook niet zo'n prettig idee. Maar het is iets waar we idd ook mee bezig zijn geweest.
En mijn borstel schiet idd ook welleens uit
Mijn handen ook als ik met 'm aan het knuffelen ben.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:10

ElCamino schreef:
oh jeetje... toch niet Wedge die dit uitgevonden heeft???

is het een nieuw paard dat bij jullie staat?? en weet je niet wat er gebeurt is of is het er eentje die het "ineens" is gaan doen ??

Ik zou zelf continu herhalen, een paard leert tenslotte door veelvuldig herhalen, met veel rust en liefde.
Vooral als het dier echt angstig is en niet aan het "pesten" is.
Uiteindelijk moet het goedkomen.

De tip van runningkawa is een hele goede !!

Ben bang dat Wedge dit heeft uitgevonden ja
We zijn in het begin ook veel te weinig met hem bezig geweest.
Dus het is eigenlijk wel een beetje eigenschult dikke bult.

Lisanne91

Re: Kopschuw...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:12

dat heb ik met een veulen gehad, tijdje geleden.
wat ik heb gedaan is steeds even snel aan de oren komen.
en ook als over haar hals wrijft, of beloond, ook even over haar oren wrijven.
het veulen is er meer gewend aan geraakt en ging ik dus het halster weer om doen, ging stukken beter.

Nu is ze er nog een beetje onrustig over maar ze doet minder haar hoofd omhoog, en soms doet ze ook nog wel haar hoofd omhoog als je de oren te lang vast blijft houden, maar het gaat steeds beter.
We gaan over een tijdje weer het hoofdstel proberen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt..!

groetjes Lisanne..!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:12

Ook niet mee in de wei laten staan, gewoon in de stal een paar keer aan en uit om te oefenen.
En ja, dat eerste halster moet maar ff aanblijven tot het goed gaat.

het 2de halster gewoon losjes, zodat het gemakkelijk over de oren kan.

Lees nu dat het over wedge gaat, die kende het eerst toch wel of niet?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:18

Lisanne91 schreef:
dat heb ik met een veulen gehad, tijdje geleden.
wat ik heb gedaan is steeds even snel aan de oren komen.
en ook als over haar hals wrijft, of beloond, ook even over haar oren wrijven.
het veulen is er meer gewend aan geraakt en ging ik dus het halster weer om doen, ging stukken beter.

Nu is ze er nog een beetje onrustig over maar ze doet minder haar hoofd omhoog, en soms doet ze ook nog wel haar hoofd omhoog als je de oren te lang vast blijft houden, maar het gaat steeds beter.
We gaan over een tijdje weer het hoofdstel proberen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt..!

groetjes Lisanne..!!

Bij Ace doen we zodra ze in stal staat het halster af.
Dus die krijgt het nu gelijk mee

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:19

runningkawa schreef:
Ook niet mee in de wei laten staan, gewoon in de stal een paar keer aan en uit om te oefenen.
En ja, dat eerste halster moet maar ff aanblijven tot het goed gaat.

het 2de halster gewoon losjes, zodat het gemakkelijk over de oren kan.

Lees nu dat het over wedge gaat, die kende het eerst toch wel of niet?

Okeej dat zal ik eens gaan doen dan
We zijn er bij hem als veulen wel mee bezig geweest maar niet op door gegaan. En dat is niet slim geweest.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:23

Het werkt echt
Natuurlijk niet binnen een paar keer.
Maar sommige paarden zijn zo slim dat ze weten dat je zonder halster toch minder te zeggen hebt.
En ze zijn dan ook heel verbaasd als ze niet ineens achteruit kunnen strormen of weg kunnen draaien, op het moment dat je het halster over het hoofd wilt schuiven

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:27

Nouja dan zullen we dat maar eens gaan proberen
Gelukkig is het over anderhalve week vakantie en kan ik bijna iedere dag met Wedge aan de slag

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:28

vakantie, dat is gemeen

Veel succes

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:31

Heb jij geen vakantie dan
Dankje dat zal ik wel nodig hebben

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:36

nope

heel zielig gewoon werken, alleen maar vrij op maandag, 2e kerstdag

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 16:42

Dat is balen...
Is voor het eerst blij dat ze nog op school zit

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:31

Heraut heeft er af en toe ook last van.. Halster om gaat nog wel,
maar mag niet aan z'n oren komen met poetsen. Het helpt dan wel als ik eerst lang z'n hoofd poets,
en dan voorzichtig richting z'n oren, heel zachtjes. Of via z'n hals, steeds meer naar boven, dan lukt het ook wel.

Denk toch dat de tip van runningkawa het beste is.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 11:49

Ben er gisteren 20 minuten mee bezig geweest.
Niet met een halster maar ik heb van een halster touw een grote lus gemaakt die ik dan om en af (probeer) te schuiven.
Ik hoop dat hij daar binnenkort toch goed op gaat reageren. Want het was gisteren echt waardeloos...
(ja ik weet dat het met een keer oefenen niet over is maar dat daar een behoorlijke tijd overheen gaat)

lilykashmir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:41

Die tip van Runningkawa lijkt me wel een hele goeie!

Iig veel succes verder ermee!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:57

Een voro mij erg bekend probleem mijn paard had het ook heel erg en die is 1.78 dus als ze har hoofd in de lucht gooit dan kom je er nooit meer bij.

Als het probleem echt bij de oren zit is de oplossing echter vrij een voudig. Ik zou voorla blijven oefnen zoals RK zegt maar voor de tussentijd:

Koop een halster met een gesp bij de oren een gesp bij de neus en een klip. Die zijn er veel dus dat moet geenprobleem zijn.
ik maakte het halster dus eest los en gespte het om het hoofd weer inelkaar. Eerst om de hals de gesp aan doen , dan het halster rustig naar het hoofd toe schuiven. Als het kopstuk bij de oren is kan je vaak zonder problemen het om de neus doen met de gesp, onder de keel vastklikken en voila.
Later schuif je het het dan eerst om de neus en maak je het via de gesp achter de oren vast. Hierbij bleef ik het afdoen van het halter wel over de oren oefenen. Maar bij het aan doen hoef je dan niet iets over de oren te schuiven.

Later ging het hoofdstel dus hetzelfde. Het bit eraf halen dan kopstuk en frontrien (van af een krukje) losjes om de oren vogelen en dan pas het bit eraan gespen.

In de tussenrtijd wel blijven oefenen hoor maar door halsters en hoofstel om de kop inelkaar te gespen kun je in de tussenlijd wel gewoon wat met het dier doen. En ik deed het hoofstel en halster ook altijd erg los aan en deed het pas op maat als ze het om had. Zo voorkom je het moment dat je de oren helemaal moet dubelvouwen. Je legt het tuig dan achter de oren ipv het er echt overheen te schuiven.

Geduld is wel het sleutelwoord, bij mijn merrie kon ik na een half jaar zowel hoofdstel als halster op de normale manier aan doen.

Veel succes ermee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:39

Waarom meteen beginnen met het halster over de oren te trekken? Halsters zijn er niet voor om over de oren te trekken, daar zit een gesp aan, die open kan. Begin daar nou eerst eens mee. Gewoon een halster omdoen zoals het bedoeld is: met de gesp die eraan zit.

Gaat dat goed, begin dan eens met het halster over de oren áf te doen. De beloning voor dat toe te laten: het halster is af.

En pas als dat helemaal goed gaat, ga je eens proberen het halster ook over de oren heen aan te doen.

Blijft hij een tikkie kopschuw, en wil je eigenlijk wel een bit in gaan doen, koop dan een halsterhoofdstel. Dan doe je eerst het halsterdeel aan, zonodig met de gesp ipv over de oren, en je klikt het bit daarin er aan (links en rechts met een musketonhaak aan een oogje). Zo voorkom je stress, en kun je toch werken. Wie niet sterk is moet tenslotte slim zijn, en problemen omzeilen kan tijdelijk best handig zijn.

Edit: ik zie dat Riant ondertussen precies hetzelfde adviseert.

Gamma, noemen we dat...

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:02

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:39

En als ze dat wel doen, maar dat over de oortjes eng vinden?
Want de oortjes zijn vaak het probleem, niet het halster

En dundijk, niet gaan stressen, dat heeft geen nut

ook geen 10 keer achter elkaar proberen.
desnoods maar 1x in de week, rustig beginnen, niet gaan plagen zodat hij al in de stress schiet bij het zien van een halster

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 15:38

Met die gesp zo krijgen we het halster idd om.
Maar we vonden het nu toch wel tijd worden om hem ook gewoon het halster om te kunnen doen. Aangezien hij over zo'n 4 a 5 maanden word ingereden en dan is het wel handig als hij het halster/hoofdstel gewoon accepteerd.
Bij Ace hebben we dit voorkomen We hebben vanaf zondag (toen is ze bij haar moeder weggehaalt) gelijk het halster afgedaan. En dat blijven we ook doen. Zodat ze het gevoel leert en gisteren toen ik er weer was deed ze het super!

ikamanda19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:01

Het halster inderdaad omlaten en het paard heel rustig benaderen en met lekkere dingen proberen om te kopen, je zal zien dat het steeds minder wordt en je steeds meer met het paard kan doen..

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:14

Heeel rustig vlijven.. Dat werkt het beste..

Olympia heeft ook een tijdje die periode gehad.. En door veel rust en geduld kregen we langzamerhand weer het hoofdstel normaal in..

En met het halster, gewoon de gesp losmaken en zo het halster af laten zakken