Uitbreken paarden.. Wie aansprakelijk/verantwoordelijk??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Uitbreken paarden.. Wie aansprakelijk/verantwoordelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 16:07

Ja dat is iets waar wij sinds vandaag even over aan het nadenken zijn.

Paarden zijn vanmorgen uitbroken en liepen op straat, gelukkig was ik er ook en is het allemaal goed afgelopen. Maar stel dat het dus niet goed afgelopen was. Wie is dan aansprakelijk??
De stalhouder of ik zelf?

De afzetting is naar mijn mening gewoon niet genoeg voor de paarden nu en er is geen centraal hek naar de weg dat dicht kan en dus lopen ze zo op de weg.

Wie weet hier meer van??

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:09

Ik lees even mee, onze paarden breken ook steeds vaker uit en lopen dan over de weg Nu hebben we het geluk dat er een groot hek tussen zit, dat ze (voorlopig) nog tegen houdt.

juval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:11

volgens mij ben jij altijd aansprakelijk voor de schade die jouw paarden aanrichten.
Maar als jouw paarden zelf gewond raken door de ondeugdelijke omheining kan je misschien je stalhouder aansprakelijk stellen. Dat weet ik eigenlijk niet precies. Meestal hebben officiele maneges etc wel zo'n bordje hangen waarbij ze zich niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade bij ongevallen of diefstal, maar in hoeverre dat rechtsgeldig is weet ik ook niet.
Wel een goeie om eens uit te zoeken.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 16:13

Ik neem aan dat dat is als mijn paard bijv schade aan brengt op auto's of dergelijke dingen. Dat is opzich vrij logisch. Maar als de afzetteing gewoon niet goed genoeg is en de paarden er zo doorheen gaan wie is er dan aansprakelijk. Er is door mij al meerdere malen gevraagt voor een betere omheining. 1 draadje houd 2 jonge beesten dus echt niet tegen

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:16

Ik denk dat jij zelf verantwoordleijk bent voor schade toegebracht door jouw paarden. In principe is het de verantwoordelijkheid van de stalhouden om te zorgen voor een deugdelijke omheining maar als jouw paard gewoon overal overheen wappert, kan hij er feitelijk niet zo veel aan doen. Als jouw paarden gewoon iedere keer door het draad heen denderen, en de stalhouder zorgt niet voor een stevigere constructie, is het denk ik jouw eigen verantwoordelijkheid om een andere stal te zoeken. Denk er wel om dat het niet alleen voor schapen geldt, dat het gras altijd groener is aan de andere kant van het hek. Sommige paarden denken er net zo over en zullen van alles ondernemen om 'te komen waar het gras groener is'.

djuno

Re: Uitbreken paarden.. Wie aansprakelijk/verantwoordelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:17

heb geen idee Mar. Je bent natuurlijk wel aansprakelijk voor schade toegebracht door jouw eigen paarden maar aan de andere kant...het uitbreken werd ze ook wel heel gemakkelijk gemaakt.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:18

ik mag aannemen dat er stalgeld word betaald, daar mag je dan ook een deugdelijke omheining voor verwachten......
ik zou even met de stalhouder om de tafel, even vragen hoe het komt als zeer weer doorheen gaan, of hij daarvoor verzekerd is!
misschien werkt dat beter dan vragen om een hek of nieuwe omheining

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 16:19

Nou ja iedere keer gebeurd godzijdank niet, maargoed ze liepen dus vanmorgen met zijn 2en te rennen en de merrie flipte opeens en schoot door het draad. Nu staat daar flink wat stroom op maar met een deken op voelen ze dat niet.
Zijn natuurlijk zat paarden die zo denken idd. Maar mijn paard is geen paard die overal doorheen wappert. Ik zal al blij zijn met dik wit lint dubbeldraads, maar hij wil daar nog niet helemaal aan.
Ga het zeker nog een keer vragen hoor.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 16:21

djuno schreef:
heb geen idee Mar. Je bent natuurlijk wel aansprakelijk voor schade toegebracht door jouw eigen paarden maar aan de andere kant...het uitbreken werd ze ook wel heel gemakkelijk gemaakt.

Precies, als de omheining nu goed was geweest naar mijn mening en mijn paard was daar alsnog doorheen geknald was het "mijn eigen schuld", maar nu twijfel ik daaraan.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:40

Als jouw paard schade berokend(of t?) aan derden ben jij altijd aansprakelijk als eigenaar.
Maar het lijkt mij toch dat de eigenaar van de stallen moet zorgen voor een correcte omheining.
Je hebt tenslotte een contract met de stalhouder waarin hij toezegd goed voor de dieren te zorgen.
Dan moet hij dat ook doen.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:48

en hoe zit het dan als iemand anders jou paard laat ontsnappen?

dit gebeurt bij ons nl wel eens iemand haalt zijn paard uit het weiland en door onhandigheid loopt de rest gezellig mee

wie heeft er dan schuld als er wat gebeurt

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 16:56

Degene die het paard vast heeft lijkt mij en niet de staleigenaar.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:00

Lijkt mij ook niet heel handig dat zo'n persoon de paarden uit de wei haalt.
Dat is wachten op ongelukken.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:01

Mijn vader, stalhouder, zegt net dat voor zover hij weet dat het volgende geldt:

Wanneer je kunt aantonen dat de omheining slecht is (bv paarden breken regelmatig uit) of dat het uitbreken door de nalatigheid van de stalhouder heeft plaatsgevonden.... is hij aansprakelijk.

(maar of dit juridisch helemaal compleet/juist is weten we niet zeker.)

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:03

Kan zijn dat je in zo'n geval samen aansprakelijk gesteld wordt voor schade denk ik.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 17:07

Sjoert schreef:
Mijn vader, stalhouder, zegt net dat voor zover hij weet dat het volgende geldt:

Wanneer je kunt aantonen dat de omheining slecht is (bv paarden breken regelmatig uit) of dat het uitbreken door de nalatigheid van de stalhouder heeft plaatsgevonden.... is hij aansprakelijk.

(maar of dit juridisch helemaal compleet/juist is weten we niet zeker.)

Ja dat ben ik dus nu ook aan het uitzoeken, maar het is nog erg lastig.

De wet zegt het volgende:
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:15

anca schreef:

dit gebeurt bij ons nl wel eens iemand haalt zijn paard uit het weiland en door onhandigheid loopt de rest gezellig mee

dat zijn leuke grapjes.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:19

Er kunnen meerdere personen in dat geval aansprakelijk zijn op verschillende gronden.
De schadelijdende partij kan kiezen wie hij aansprakelijk stelt. Als hij verstandig is dan stelt hij de bezitter (is meestal ook de eigenaar) aansprakelijk, dat is het makkelijkste, dan hoeft hij het minste aan te tonen.
Uiteraard kunnen de aansprakelijke partijen daarna onderling uitmaken wie er nu uiteindelijk voor de schade moet gaan opdraaien.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:25

Moeilijk geval .

Je zou kunnen beargumenteren dat de stalhouder er zorg voor moet dragen dat er een goede omheining is.

Adder onder het gras: als jij weet dat de omheining niet goed is, je de stalhouder daar op aangesproken hebt, maar toch je paard willens en wetens in dat weiland zet (laat zetten) dan komt een deel van de schuld ook bij jou terecht.

Zit dus niks anders op dan je paard binnen te houden totdat de omheining beter is. Of andere stalling zoeken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:00

Moeilijk. Mijn beestjes zijn WA verzekerd, dus als ze schade aanrichten wordt dat betaald.

Maar ik zou wel snel achter een betere omheining aangaan denk, dit is wel gevaarlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:04

Citaat:
Adder onder het gras: als jij weet dat de omheining niet goed is, je de stalhouder daar op aangesproken hebt, maar toch je paard willens en wetens in dat weiland zet (laat zetten) dan komt een deel van de schuld ook bij jou terecht.

Dit dacht ik ook idd onthouden te hebben uit een ander topic

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 20:57

runningkawa schreef:
Citaat:

Dit dacht ik ook idd onthouden te hebben uit een ander topic

Jep is ook zo. We gaan in iedergeval even met de stalhouder om de tafel zitten wat te doen.

juval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:49

misschien voor dat gesprek toch even je verzekeringsmannetje bellen om te vragen hoe het precies zit, dan kan je de stalhouder daarmee om zn oren slaan. Als hij evt aansprakelijk is voor de schade zal de omheining vast wat sneller in orde gemaakt worden lijkt me...
succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:55

Wordt een complexe zaak als je dat 'uit gaat vechten'.
De stalhouder hoort voor een deugdelijke omheining te zorgen. Maar als huurder heb jij de plicht om de verhuurder attent te maken op mankementen in de door hem/haar aangeboden faciliteiten.
Maw: als jij het 'laat gebeuren' dat je paarden achter een ondeugdelijke omheining gezet worden, kun je de aansprakelijkheid daaromtrent niet op de verhuurder verhalen...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:02

Ik meen dat het idd is zoals Sonja het zegt: jij gaat accoord dat je paard achter die omheining gaat en blijft dus verantwoordelijk. Volgens mij wordt het nl. weer anders als de staleigenaar je paard zonder jouw toestemming heeft verzet die dag en hij breekt dan uit maar zelfs dat weet ik niet zeker omdat je de staleigenaar wel toestemming geeft om je paard buiten te zetten.