Wie heeft er wel eens een paard/pony ingereden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Wie heeft er wel eens een paard/pony ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 13:59

hallo bokkers,

ik heb weer eens een vraagje
wie heeft er wel eens een paard/pony ingereden? en zoja...hoe heb je dat dan gedaan...want ik heb het nog nooit gedaan maar ben wel benieuwd...

en nog even een vraagje dat er niets mee te maken heeft:
ik zet tijdens het rijden vaak mijn schouders vast...heeft iemand tips om dit tegen te gaan of voorkomen?

Kusjes Liesje

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:03

ik heb 1 paard beleerd en 1 pony in het zadel
en een pony voor de kar

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:09

hoe heb je dat gedaan dan...hoe pak je dat aan?

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:20

Ik heb mijn eigen paard ingereden.
Toen ik 11 was....
Heb hem nog steeds!

YORDY_TIMON

Re: Wie heeft er wel eens een paard/pony ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:21

1 haflinger(pony) en 1 arabier/????? (paard)

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:22

Ik ben nu bezig.
Gaat heel goed, maar mijn verzorgpony (new forest) wil ook heel graag leren en voor je werken.

Ik denk dat wij over internet niet uit kunnen leggen hoe je een paard in moet rijden. Ik zou het doen met professionele begeleiding, die kan je alles vertellen, en je heel goed helpen.
succes.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:22

Ik heb een keer een shetlander ingerden.. toen was ik 12 ofzo..

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:25

Hey,
Ik ben nu bezig met mn haflingermerrie in te rijden. Ik heb ze nu 3 maand...
Ik heb het eerst laten doen door mn instructeur, maar dat was niet meteen naar mn zin, ging veel te snel en ze luisteren langs geen kanten.
Dan ben ik zelf weer van nul begonnen. Longeren aan het halster, longeren met hoofdstel, longeren met zadel en hoofdstel en alle overgangen op stem aanleren.
Nu gaat dat perfect, en rij ik er sinds 2 weken op. Eerst aan de longe, stappen en stilstaan. Dan een klein drafje, terug stap, terug stilstaan, met de stem er goed bij.
Vrijdag heb ik haar eens alleen gereden, zonder longe, en mn stem en benen samen gebruikt. Tegen het einde van de training, had ik mn stem zo goed als niet meer nodig, ze reageert al heel goed op mn benen. We rijden nu ook al simpele figuren in stap (van hand veranderen, slangenvoltes, grote voltes) en een paar drafjes ook.
Het stuur staat er al op dus

Verder doen we nog enorm veel grondwerk. We gaan ook veel wandelen aan het halster, in de omgeving, om daaraan gewend te geraken...
Laatst bijgewerkt door Aeris op 11-12-05 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:26

Owja moet dan ok even zeggen boe ik het gedaan heb he?

Nou in het begin eerst laten wennen aan het zadel door middel van aan de hand lopen en longeren, langzamerhand kwam het hoofdstel (eerst zonder bit, later met) dit ook door middel van aan de hand lopen en longeren. Toen heb een gewicht op het zadel gedaan (fietstassen met stenen Niet al te zwaar hoor) en dan in het begin aan de hand, en later longeren. Toen de shet zo goed en wel klaar was voor een ruiter (toen die 2,5 was begonnen, toen ze 3,5 was ong was ze pas klaar voor een ruiter!) Maar ze was dan behoorlijk leergierig, maar ze had ook dagen dat ze totaal niks wou! (shet he? ) Maar ik heb het niet in de details verteld omdat zo'n beetje elke pony anders is, ik adviseer je om er iemand bij te halen die er verstand van heeft, en zelf al profesioneel is..

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:28

hoi,
ik mijn mijn eigen arabiertje van 4 ingereden binnen 2 maanden kon ik er echt al alles mee!!!
maar nu heeft hij 3 maanden stil gestaan dus moet ik weer op nieuw beginnen..
maar het gaat al erg goed!!!

YORDY_TIMON

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:31

hoe ik de paard ik heb gereden is met 1 keer per week les en verder rustig op bouwen...

eerst heb ik hem geleert zadel... longeren enz enz
rustig aan doen ... als je er op gaat zitten laat eerst iemand mee lopen of het beste is als je iemand die de paard of pony vertrouwd naast laat lopen..

laat hem wennen aan je kuit. iets aan drukken als die dan gaat lopen belonen en jezelf ontspannen voor als beloning voor je paard. en dan je kuit weer aan drukken en als die dan harder gaat belonen door te gaan ontspannen en tegen hem te praten ...
en zo maar door oefenen..tot dat die het begrijpt... af en toe kun je de zweep gebruiken maar niet om hem verot te slaan maar om hem een beetje te helpen begrijpen ...
....
ik heb dit zo geleert omdat het een van de basis regel is...

YORDY_TIMON

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:32

en dan komt het sturen

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:38

en hoe leer je dat sturen dan aan?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:42

ik heb ooit een shetje 'ingereden'... die wist al wel wat het zadel was, en hoe het was om iemand er op te hebben zitten, maar kende verder helemaal niets. Daar hebben we eerst geleerd hoe het was om gelongeerd te worden (hij kon niet eens zelf lopen, dr moest altijd iemand naast, anders liep ie telkens naar je toe ) daarna hoofdstelletje er in... toen met iemand er op, maar hij wou gewoon niets aan... toen kreeg ik ook nog eens gezeur met de eigenaar, dus ik heb hem verder niets mogen leren maar met grondwerk, stemhulpen en alles stap voor stap werkt het het beste! lijkt mij dan...

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:52

ik heb inmiddels bijna 3 paarden ingereden nouja 1tje dur van was half ingereden....

bij me shetlander ging het erg moeilijk maar bij mijn tinker daar in tegen onwijs goed.... ik heb nu inmiddels een pony daar gaat het niet zo makelijk mee...

vind het wel leuk om te doen

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:56

ik vind dit echt heel interessant om te weten meer reacties plies!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:07

Ik zou nooit zelf een paard in willen rijden. Het lijkt me wel heel leuk, maar als ik zie wat er fout kan gaan laat ik het liever aan een profecioneel iemand over.

Mijn paard is bijvoorbeeld heel veel niet geleerd vroeger. Hij is nu 10, heeft door een verkeerde manier van lopen gigantisch last van z'n rug gekregen en moet nu eigelijk alles weer overnieuw leren.
En dat is echt niet makkelijk nu hij al 10 is en al het oude vervangen moet worden door nieuw.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:10

Zoveel dat ik de tel kwijt ben geraakt...serieus hahahaha

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:12

K heb 1 kwpn'er zadelmak gemaakt, en heb 2 pony's doorgereden. Tjsa en een shetlander zadelmak gemaakt en ingereden, voor zover je dat een naam kunt geven

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:30

Ik heb een vijftal paarden ingereden (zadelmak gemaakt) en eentje doorgereden. Eerst de commando's geleerd (stap-draf-galop-stop), wat aan de hand gestapt, al oefeningetjes gedaan. Longeren, hoofdstel eens in. Daarna het zadel, toen een zadel + een pop (voor het gewicht van de ruiter te leren kennen). Afwisseling met dubbele lijnen en ook wat grondwerk. Toen was ik 12-13 jaar en het was een 2 BWP merries, BWP hengsten, een welsh merrie en de vijfde was een grote pony/klein paardje met een druk karaktertje, maar erg leergierig (deze heb ik doorgereden).

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:39

uhmzz te veel k weet het echt niet meer heel wat shetjes een welsh en een haf

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:22

Hier zijn al ontzettend veel topic's over.
Maar ik zou zo ie zo geen paard inrijden zonder goede begeleiding als je dus van jezelf weet dat je dingen niet goed zoals je schouders vastzetten.
Een paard kan je maar 1 keer goed inrijden en dat moet dan ook goed gaan.
heel veel succes als je een paard gaat inrijden

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:25

Ik heb wel eens een paard half ingereden dus samen met paar andere mensen. Maar we oefende vooral het sturen enzo. Dus vooral veel voltes en wendingen. Ook veel schakelen en natuurlijk eerst aan longeerlijn voordat je er zelf opgaat

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:16

ik heb 1 keer een paard ( kwpn ) ingereden, dat was toen mijn verzorgpaard en ik heb toen heel veel begeleiding gehad van de eigenaresse, anders was het me denk ik niet gelukt. Ik heb nu een hengstveulen, maar ik weet nog niet of ik die straks wel zelf in wil rijden, ik denk ook dat het voordelen heeft als iemand anders het doet waar je paard de zwakke kanten nog niet van kent. En als ik het wel zelf zou gaan doen dan weer met hele goede begeleiding.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:47

Heb m'n pony zelf gedaan en ben nu met m'n paard bezig. Daarnaast heb ik nog een stuk of 3, 4 D'tjes zadelmak gemaakt en beetje doorgereden.
Ik doe het een beetje op m'n eigen manier, eerst lekker longeren, band opbouwen en dan geeft het zadel enzo eigenlijk weinig problemen. Zo moeilijk is het niet, maar als je het nog nooit gedaan hebt is het wel handig als je er begeleiding bij hebt.