paard voluit laten gaan in heb bos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

paard voluit laten gaan in heb bos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 10:38

Laten jullie je paard in het bos voluit gaan? Ik merk dat Lotte graag keihard wil galopperen in het bos, maar betrap mezelf erop dat ik haar altijd een beetje tegenhou omdat ik bang ben dat ik haar niet meer terugkrijg. Ze is normaal wel altijd netjes terug te pakken, ook nadat ze is geschrokken ofzo. Toch lijkt het me super voor haar om eens lekker voluit te kunnen rennen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:41

Ik doe het wel eens, heerlijk

Maar wel op een pad dat vele kilometers lang is en niet op een drukke weg uitkomt.
Dus dat ik een hele weg heb om hem terug te krijgen, mocht het toch een keer niet zo goed gaan

En vaak neem ik zo'n pad al op de heenweg en kijk of er geen konijnen holen oid zitten.

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:42

Je moet het zelf weten! Als je het 'eng' vind moet je het niet doen! Het is misschien ook een beetje gevaarlijk in het bos met die takken enzo? Ik rij elke week in het bos met mijn verzorgpony's maar die laat ik niet voluit in de galop gaan omdat ik veel te bang ben dat ik hem niet meer terug krijg. Aan het eind van de rit hebben we altijd een 'helling' waar we overheen gaan. Daar gaan ze altijd hard in de galop overheen!

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:45

Ik meestal op maisveld
Als de mais eraf is en nog niet opniuew gezaait is, heerlijk even een kort sprintje ..
Of gewoon op een lang zandpad een keer lekker laten gaan ..
Maar ik zorg ook altijd dat ik er controle over hou, tussendoor een stukje terug vragen, gewoon voor de zekerheid ..
Is helemaal niet vreemd hoor, beter iets te voorzichtig dan dr niet meer terug krijgen ..

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:11

runningkawa schreef:
En vaak neem ik zo'n pad al op de heenweg en kijk of er geen konijnen holen oid zitten.

Dat doe ik ook, eerst de weg "verkennen". Bij mij hangt het wel van het paardje af, bv met een grote sterke reus als Passim laat ik de sprintjes aan z'n eigenaar over

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:15

Zolang het pad lang genoeg is en geen gevaarlijke dingen kent kan je dat best doen! Let natuurlijk wel goed op.

Lisjuh87

Re: paard voluit laten gaan in heb bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:21

Ik laat mijn paard altijd gaan op buitenrit, gelukkig hebben wij daar de hei met tankbaan voor, brede lange paden. Heerlijk vind ie dat en hij weet het precies Doe het ook altijd samen met een vriendin, we weten gewoon dat ze het bit niet vastpakken en we ze weer terug krijgen. Maar je hebt natuurlijk paarden die echt een waas krijgen dan en niet meer te houden zijn, daar zou ik heel erg mee uit kijken!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:37

Doe zoiets in hemelsnaam met een goed warm en los paard. Weet dat je met voluitgaan aan de maximale hartslag van je paard zit (HF max genoemd), en dus anaerobe verbranding met melkzuurproduktie en verzuring als gevolg hebt (en dus spierpijn). Zorg ná dat voluitgaan dan ook voor een hele goede cooling down door nog in een rustig tempo enige kilometers (zeker 10 minuten!) door te draven. Nooit meteen gaan stappen, dan hoopt het melkzuur zich alleen maar nog meer op.
Eén kuiltje kan je een peesklap opleveren (of zorgen dat je met de hele bups over de kop slaat) dus wees heel kritisch waar je het doet.
Nadeel van op de heenweg het pad bekijken is dat je dús pas richting huis voluit gaat, wat de rem wel eens kan laten weigeren.

En doe het nooit altijd op dezelfde plek, want als daar toevallig nou net een keer een compleet gezin met 2 kinderwagens en 5 driewielers loopt (ja, ik woon op de Veluwe en daar hebben ze grote gezinnen )als jij de hoek om komt en je knol gáát gewoon, omdat je dat daar altijd doet, heb je wél een probleem.

En verder doe ik het zelf ook wel hoor, met de bovengenoemde voorzorgsmaatregelen. Waarbij ik wel op 85% van HF max probeer te blijven - om de verzuring binnen de perken te houden.
Op de tankbaan in Ermelo en op de tankbaan op de Ginkelse Hei kan het goed, op een doordeweekse dag als er niet te veel mensen zijn.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:40

Nooit helemaal voluit laten gaan. Althands dat heb ik geleerd.
Als je hem/haar voluit laat gaan, zit de kans der in dat als die dat door heeft dat hij dan niet meer een rustig galopje buiten kan. Dat verschilt natuurlijk per paard. Maar bij de 1 is dat zo gebeurt. en bij de ander weer niet,,

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:42

Als ik de omgeving een beetje ken en het is een lang recht stuk, dan laat ik die van mij weleens gaan. Dat vind ze super en ik ook

Maar wij hebben hier niet super veel lange stukken, dus ik twijfel eraan of we weleens volluit gaan. Maar goed een flink rengalop zit er wel vaak in, zolang ze te houden is.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:44

deed ik ook regelmatig ja
Heerlijk gevoel en paard vind het ook wel fijn geloof ik

elisatjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:47

gewoon doen... ik deed het ook altijd mijn pony vond het heerlijk en ik ook net alsof je vliegt en als ze zo makkelijk terug te pakken is dan moet het wel lukken toch..

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:48

waarom ga je niet gewoon een keer naar het strand vroeg in de morgen?? daar kun je hem onbeperkt laten gaan, en tijd zat om m terug te nemen. kun je m niet meer houden? dan stuur je m gewoon t mulle zand in en dat gaat ie vanzelf langzamer. ik las net wat over verzurig, ik denk dat zolang je m losrijd en daarna niet meteen stilzet dat heus wel meevalt. een atleet verzuurt ook niet meteen na een sprintje. maar na een langdurige grote prestatie. en een beetj eopgevoed paard krijg je prima terug. ik vind dat het bij de basis hoort hoor, een paard na een flinke galop prima terug kunnen nemen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:49

niet iedereen heeft om de hoek strand liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:53

Ik doe het voorlopig nog niet helemaal voluit.
Mijn verzorgpony heeft namelijk streken in galop (hoofd tussen zijn benen, bokken en opzij vliegen),
dus ik leer hem liever dat eerst even af voordat ik zometeen tegen een boom aanknal

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:59

Ik verzorg sinds een tijdje een superleuke Arabische merrie, Tacna. Heb nu net mijn eerst buitenrit gemaakt, ik op Tacna en de eigenaresse op een ander paard, een oudere die Tacna moeilijk bij kan houden. Maar nu was er zo'n lang, recht zandpad in het bos, waar ze is gewend om keihard te rennen, ik heb niet zo heel veel kracht, en de eigenaresse zei dat ik haar kon laten gaan, en dat ze makkelijk was terug te nemen. Het was heerlijk, tot ik haar terug wilde nemen en dit niet lukte! Ze dramde keihard door alle mogelijke hulpen heen, en opeens ging ze linksaf, waar ik niet op voorbereid was, omdat ik daar de weg niet kende. Ik zou namelijk op het eind op Linda wachten. Het gras was vrij glad en zowel Tacna als ik vielen, een niet verschrikkelijk pijnlijke ervaring maar wel even schrikken. Geen van ons heeft er trouwens wat aan over gehouden.

Ik neem het Tacna niet kwalijk, is normaal altijd makkelijk terug te nemen, maar ze was al 2 maanden niet buiten geweest. Maar als het goed weer is ga ik na een paar keer met Linda ook waarschijnlijk zelf buitenritten met haar maken, maar nu de vraag.. wat als ik haar weer niet terug krijg? Hebben jullie nog goede tips/hulpen? Niet voluit laten gaan is moeilijk, ze is nogal sterk en mijn spierkracht is nou niet bepaald overweldigend ..
Ze is zóóó enthousiast buiten!

-x- Jodie

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:20

Ik weet niet of je er een hulpteugel aan hebt ofzo..
Maar mijn paardje is ook doordrammerig en daar heb ik een martingaal en een pessoa bit aan/in zitten aangezien ik anders ook ver van huis ben
Meeste mensen zijn niet fan van het pessoa bit maar je moet weten hoe je hem gebruikt en niet volop trekken maar wat ik dan doe is: Vast - Los - Vast - Los net zolang dat hij in draf gaat en dat is meestal al naar een paar seconde dat hij langzamer gaat..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:22

Hier in het bos laat ik hem wel eens harder dan een handgalopje gaan, maar echt voluit kan niet. Als we naar het grote bod gaan mag hij wel, maar meestal vind hij het leuker om een beetje rustig tempo te galoperen, kan ie overal naar kijken, gek paard. Alleen als we met z'n 2en rijden wil hij wel hard, ik heb de beste rem, dus ik ga altijd voorop. Tot nu toe gaat het altijd hardstikke goed!

Jodie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:23

O ja.. het is niet mijn eigen paard, maar misschien is het een idee.. (ik probeer wel liever iets anders, maar anders kan het een idee zijn.. )

bedankt!

-x- Jodie

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:31

ja hoor, wel eens gedaan. Maar dan op een pad wat ik ken, van huis weg en zonder bochten En op tijd terug nemen...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:33

Op bekende, lange en overzichtelijke paden, dan gaat het gas los! Hoei

shron_silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:35

Ik laat hem in het bos ook een keer helemaal los...
Leuk toch!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:40

ik laat mijn tinker ook volluit gaan. ze is normaal nogal suf, maar zodra ze het galop pad ziet,wordt ze helemaal wakker. ze vind het helemaal geweldig, dus ach, hoe harder hoe beter
Maar ik zou het niet doen als ik het idee heb dat ze niet terug wil komen. met mijn C pony zou ik het absoluut niet durven, die krijgt een waas voor haar ogen en gaat dan compleet aan de kletter.

Presley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:43

Ik laat m'n pony nooit voluit gaan, omdat ik weet dat ik haar dan niet meer terug krijg.

bren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:56

ik laat mn paard okk vaak even gaan in het bos,
vind hij helemaal geweldig.
maar hij is ook wel goed terug te pakken.