hoe laat je je veulen of jaarling harder groeien...!!??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nils

hoe laat je je veulen of jaarling harder groeien...!!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:10

weet iemand toevallig hoe je je veulen harder laat groeien of mischien tips om dit te stimuleren of wat dan ook!?...
heb namelijk n veulen maar k zelf vind hem best wel klein...

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:15

veulens horen klein te zijn >;)
Heb geduld over een jaar of 4 zal die vast wel groot genoeg zijn, je hoeft er nu toch niets mee te doen?

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:17

goed voer voeren, alleen het heeft ook een nadeel, verschillende bot afwijkingen, als het je dat waard is, goed voeren!

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:18

Hoe ga je nu met je veulen om?

Dus:
Wat voer je dagelijks?
In wat voor omgeving staat die stalling/weiland?
Met wat voor paarden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:19

Ik zou hem pokon geven

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:20

ja daar heb je gelijk in haha maare mischien was er n soort speciaal voer ofzo wat helpt met groeien ofzo (je weet maar nooit!)

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:21

runningkawa schreef:
Ik zou hem pokon geven

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:24

runningkawa schreef:
Ik zou hem pokon geven

Hahaha geweldig
Veulens kan je niet harder laten groeien.Kan wel,maar dan krijgen de slechte benen van
Laatst bijgewerkt door sharonaollie op 09-12-05 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:25

Faniek schreef:
Hoe ga je nu met je veulen om?

Dus:
Wat voer je dagelijks?
In wat voor omgeving staat die stalling/weiland?
Met wat voor paarden?

nou voer weet k op dit moment ff niet (want k zit aan de andere kant van de wereld maar vlak voordat k wegging is ze gespeend en degene waar ze nu staat zou kijken wat en hoeveel ze nodig had..)
ze staat nu met n jaarling en 2 andere veulens in n paddock sinds n paar dagen staat ze niet meer in de wei vanwege het weer!

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:27

Misschien is ze nu dan wel huge

Maar goed om serieus te zijn goed ruwvoer, goede brok, 24/7 buiten en speelmaatjes

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:31

ja laat k het hopen heb er n maand niet gezien en kom maandag thuis (dus hopen dat k versteld sta haha)
maare ja dat zijn standaard gegevens die k al wist (maar toch bedankt!..)

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:34

Meer gegeven heb ik niet voor je, maar RK's middel zal vast helpen

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:37

ja dat zal best maja dat gaat k dr maar niet voeren hahah

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:19

wat dat betreft heb ik 'geluk' gehad, mijn paardje werd erg mager toen hij net was afgespeend en net bij mij was gekomen. zijn moeder is 1,37 en zijn vader 1,45. omdat hij zo mager was zijn we meer gaan voeren, maar niets hielp. hij kreeg echt enorm veel, bleef dan een tikkie dun maar niet overdreven. hij ging er wel keihard van groeien, en is nu 1,52! WHAHAAH ik ben zelf 1,63 en 20 jaar, dus ik kan er mijn leven mee toe!

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:25

runningkawa schreef:
Ik zou hem pokon geven

Maar niet puur, dat heb ik bij mijn plant gedaan en die heeft het iet gehaald zeg maar...
Dus als je pokon geeft wel verdunnen

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 00:26

merrieveulen schreef:
wat dat betreft heb ik 'geluk' gehad, mijn paardje werd erg mager toen hij net was afgespeend en net bij mij was gekomen. zijn moeder is 1,37 en zijn vader 1,45. omdat hij zo mager was zijn we meer gaan voeren, maar niets hielp. hij kreeg echt enorm veel, bleef dan een tikkie dun maar niet overdreven. hij ging er wel keihard van groeien, en is nu 1,52! WHAHAAH ik ben zelf 1,63 en 20 jaar, dus ik kan er mijn leven mee toe!

kijk dat scheelt wel weer, altijd handig
nou k hoop dat die van mij nog wel ff wat harder door groeit want k ben ff wat groter... haha

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 00:27

Pollewoppy schreef:
runningkawa schreef:
Ik zou hem pokon geven

Maar niet puur, dat heb ik bij mijn plant gedaan en die heeft het iet gehaald zeg maar...
Dus als je pokon geeft wel verdunnen

haha je moet hem ook niet te veel geven

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:39

nils schreef:
merrieveulen schreef:

kijk dat scheelt wel weer, altijd handig
nou k hoop dat die van mij nog wel ff wat harder door groeit want k ben ff wat groter... haha

ik heb slecht nieuws voor je. de groei is genetisch bepaald
anders zouden bijvoorbeeld shetlandfokkers een wereldtaak hebben. kleine shetland merries (kost weinig ruimte en geld) en dan maar fokken.
de veulens flink speciaal voer geven, en we hebben volwaardige rijpaarden van 1m60 hoog
dus je kunt je veulen al het voer geven van de wereld wat je wilt, maar zijn/haar groei zal er niet anders van worden.
( verwaarlozing,omstandigheden etc natuurlijk weggelaten)

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:36

runningkawa schreef:
Ik zou hem pokon geven

welnee groentesoep

sorry, ik kon het niet laten!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:43

Wat lowara zegt klopt. De eindhoogte van een paard is genetisch bepaalt. Je kunt wel je paard (deels) sneller laten groeien door hem als veulen en jaarling méér te voeren - is door de Waiboerhoeve in Lelystad al eens onderzocht - vaak met de al genoemde beengebreken tot gevolg. Je paard heeft dan bv op 2 jarige leeftijd z'n eindstokmaat bereikt, ipv op 4 jarige leeftijd, en heeft als bijkomend effect voos beenwerk.

Geef je paard dus gewoon de hoeveelheid eten die hij op deze leeftijd nodig heeft, geef hem voldoende beweging en accepteer wat de natuur je geeft.

Paarden die op jonge leeftijd echt veel te weinig eten krijgen halen dit soms deels op latere leeftijd nog in, maar vaak blijven deze kleiner dan op genetische basis verwacht had mogen worden.
Paarden die door omstandigheden een tijdje te weinig hebben gekregen (bv door een traumatisch verlopen afspeenproces), halen die achterstand vaak wél volledig in. Met gewoon, normaal voeren.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:08

Goed voeren en veen aandacht.
De hoogte is genetisch bepaald zoals gezegd, daar kan je niet veel meer aan doen als je hem gewoon goed verzorfd.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:11

voorlopig groeien ze nog wat jaaaaaren dus gewoon afwachten

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:54

Ik zit juist met het tegenovergestelde...mijn veulen is Huge! als hij in dit tempo doorgaat wordt hij wel 1:60...(terwijl zijn ouder 1:47m en 1:54m) maar ik denk dat hij over een tijdje wel even een groeipauze neemt...

Ze zeggen dat wanneer kinderen koffie drinken dat dat de groei remt....misschien moet ik een Senseo ® Apparaat op stal zetten

Qimm

Re: hoe laat je je veulen of jaarling harder groeien...!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 13:13

Pokon

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:09

BlazingBoots schreef:
Ik zit juist met het tegenovergestelde...mijn veulen is Huge! als hij in dit tempo doorgaat wordt hij wel 1:60...(terwijl zijn ouder 1:47m en 1:54m) maar ik denk dat hij over een tijdje wel even een groeipauze neemt...

Ze zeggen dat wanneer kinderen koffie drinken dat dat de groei remt....misschien moet ik een Senseo ® Apparaat op stal zetten

ik ken het
mijn veulen heeft nu met 7 maanden ook de mooie hoogte van 1m45, terwijl mama paard maar 1m51 is.
dus vermoed een mega paard over een paar jaar. mm senseo koffie.. neeehhhhh teveel cafeine.... kan ze niet slapen s"nachts