Hoe doucheprobleem oplossen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Hoe doucheprobleem oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 20:20

Het is iedereen wel bekend:mijn fameuze doucheprobleem
Even de situatie uitleggen:

Al bijna een jaar probeer ik mijn vzpaard de douche in te krijgen wat dus ZELDEN lukt.Ik was soms zo ver dat ik zelfs in het donker met hem erinkon
En hup,duurde niet lang of daar ging hij weer,heeft me tegen talloze stallen geknald,diverse blauwe plekken en we zijn weer terug bij af.
Toen hij een peesblessure kreeg eind september dit jaar moesten we wel verplicht douchen,paard ging er alleen gewillig in toen hij met zijn hoofd op de grond liep van de pijn,anders niet.Ik kwam 's morgens en 's avonds om hem af te spuiten,2dagen lang tot de DA zei dat het te gevaarlijk werd aangezien zijn gedrag.Heb het een tijdje zo gelaten(hij ging er wel in he,maar met bit,ketting,en een tik op zijn poep)

Een paar weken wou ik weer proberen,heb een halfuur geprobeerd tot ik het gewoon van ellende opgaf en gewoon aan het wenen was.Maar ik wil NIET opgeven en zeker niet onderdanig zijn voor een stuk pretentie dat het vertikt om de douche in te gaan.

Hoe dat hij precies doet/deed:
Halster aan,touw vastklikken en hooinet in de andere hand,hij gaat zijn stal uit en let's go.Hij staat voor de douche,snuffelt op de grond en gaat vervolgens de andere kant op,ik geef een tik op zijn gat,hij stribbelt nog meer tegen maar het helpt gewoon NIET!Moet soms ook letterlijk aan stallen hangen vooraleer ik hem kan omdraaien en zo gaat dat steeds opnieuw.Soms loopt hij gewoon VOORBIJ de douche.
In de douche zelf is hij rustig,no problem,hij houdt wel niet van afspuiten,dus daar ligt het aan maar ik probeer er wat aan te doen:hooi ligt er,eet hij niet van.

Hoe krijg ik hem erin?Probeer het op de Parelli manier maar als het echt niet kan doe ik het op de gewone manier(met een tikje op zijn poep,soort benen geven,met een tik van het touw op de singelplaats lukt het soms ook)maar heb voorkeur voor Parelli.Hulp van omgeving heb ik niet:bij hun is het met bit en ketting

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:38

Even een klein vraagje. Hoe sta je ten opzichte van hem als je hem vraagt de wasplaats op te gaan en hij doet het niet?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:00

Anouar15 schreef:
Even een klein vraagje. Hoe sta je ten opzichte van hem als je hem vraagt de wasplaats op te gaan en hij doet het niet?

Ik sta altijd in de douche en probeer hem aan te moedigen,dus recht voor hem

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:07

Misschien niet meteen die douche in willen...
Waar is hij bijvoorbeeld bang voor? Echt voor de ruimte of voor het water? Of beide?
Als het om het water gaat zou je eerst voorzichtig (op een andere/rustige plek) met een spons of natte doek kunnen beginnen.
Als je paard dat dan niet eng meer vind kun je een slome tuinslang proberen, enz. Gewoon steeds verder uitbouwen!

Zelfde met de ruimte.
Is je paard misschien bang om in zo'n krap "hokje" te staan?
Dan kun je op een andere plek beginnen met afspuiten, bijvoorbeeld eerst buiten in een open ruimte, later binnen, etc.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:12

Blue_Star schreef:
Anouar15 schreef:

Ik sta altijd in de douche en probeer hem aan te moedigen,dus recht voor hem

En daar kan het dus fout gaan. Jij staat recht voor je paard, jou lichaam stuurt je paard bij je vandaan. Nu kan je nog zulke lieve woordjes zeggen (of weet ik wat) paarden communiceren met lichaamstaal dus zou hij eerder naar jou lichaamstaal luisteren dan naar wat je zegt. Want paarden kennen verbaal communiceren niet.

Draai je lichaams eens een kwart slag, dus je kijkt als het ware naar zijn zijkant en je gaat iets voor zijn hoofd staan. Doe een lang touw aan het halster (ik werk met een touw van 3 meter bij dit soort dingen, maar iets korter kan ook) Hou het touw met je linkerhand vast bij het halster en het uiteinde hou je in je rechterhand (je staat aan de linkerkant)

Wijs met je linkerhand waar je pard naar toe moet en geef heel licht druk op het touw in de goede richting (niet trekken, maar als aanwijzing) je rechterhand hou je richting achterhand en door die han d te bewegen (met touw) drijf je je paard naar voren. De richting op die je linkerhand aan geeft.
Je paard moet eerst een stap zetten, daarna jij.

Als je paard achteruit loopt zeg je met een boze stem dat dat niet mag (je heb daar vast zelf een woordje voor) en blijft doorgaan met vragen. Verder niet straffen.
Doet je paard het wel goed, ook al is het maar een pasje, dan beloon je haar goed. Want dat is wat je wil en als ze dat doet is ze helemaal geweldig.

Het klinkt ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Paarden hoeven dit niet te leren, die kennen dit allang.

Maar let er dus op dat je nooit met je lichaam de weg blokkeert.

Succes

Anoniem

Re: Hoe doucheprobleem oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 01:23

Sue weigerde in het begin ook resoluut de wasplaats in te gaan. Toen heb ik mijn vader gevraagd haar vast te houden (en er niet recht voor te gaan staan, maar haar de ruimte te geven om door te kunnen lopen). Vervolgens heb ik een longeerlijn aan 1 van de pilaren van de spuitplaats geknoopt en haar er simpelweg ingetakeld. Eenmaal in de spuitplaats worteltje gegeven en dit net zo lang herhaald totdat ze er normaal inliep. Na drie keer takelen was het 'probleem' voorgoed opgelost.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 20:51

CCCCorine schreef:
Sue weigerde in het begin ook resoluut de wasplaats in te gaan. Toen heb ik mijn vader gevraagd haar vast te houden (en er niet recht voor te gaan staan, maar haar de ruimte te geven om door te kunnen lopen). Vervolgens heb ik een longeerlijn aan 1 van de pilaren van de spuitplaats geknoopt en haar er simpelweg ingetakeld. Eenmaal in de spuitplaats worteltje gegeven en dit net zo lang herhaald totdat ze er normaal inliep. Na drie keer takelen was het 'probleem' voorgoed opgelost.

Dat verhaal had je me ook ooit al gezegd geloof ik
Maar wat bedoel je precies met takelen?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:57

Kan je niet proberen om hem er achterstevoren in te douwen. Dat heeft bij mijn rakkers wel gewerkt. Ze vinden het water niet eng, maar de glinstering op de vloer van het water.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 20:58

Anouar15 schreef:
En daar kan het dus fout gaan. Jij staat recht voor je paard, jou lichaam stuurt je paard bij je vandaan. Nu kan je nog zulke lieve woordjes zeggen (of weet ik wat) paarden communiceren met lichaamstaal dus zou hij eerder naar jou lichaamstaal luisteren dan naar wat je zegt. Want paarden kennen verbaal communiceren niet.

Draai je lichaams eens een kwart slag, dus je kijkt als het ware naar zijn zijkant en je gaat iets voor zijn hoofd staan. Doe een lang touw aan het halster (ik werk met een touw van 3 meter bij dit soort dingen, maar iets korter kan ook) Hou het touw met je linkerhand vast bij het halster en het uiteinde hou je in je rechterhand (je staat aan de linkerkant)

Wijs met je linkerhand waar je pard naar toe moet en geef heel licht druk op het touw in de goede richting (niet trekken, maar als aanwijzing) je rechterhand hou je richting achterhand en door die han d te bewegen (met touw) drijf je je paard naar voren. De richting op die je linkerhand aan geeft.
Je paard moet eerst een stap zetten, daarna jij.

Als je paard achteruit loopt zeg je met een boze stem dat dat niet mag (je heb daar vast zelf een woordje voor) en blijft doorgaan met vragen. Verder niet straffen.
Doet je paard het wel goed, ook al is het maar een pasje, dan beloon je haar goed. Want dat is wat je wil en als ze dat doet is ze helemaal geweldig.

Het klinkt ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Paarden hoeven dit niet te leren, die kennen dit allang.

Maar let er dus op dat je nooit met je lichaam de weg blokkeert.

Succes

Het is ingewikkeld
Dus als ik goed begrijp sta ik aan zijn linkerkant,beetje voor hem,moet ik dan met mijn rechterhand hem aanraken of niet?Enkel dat met de rechterhand snap ik niet En als het hem toch lukt om weg te draaien,hoe reageer ik dan best?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 20:58

Barvrouwke schreef:
Kan je niet proberen om hem er achterstevoren in te douwen. Dat heeft bij mijn rakkers wel gewerkt. Ze vinden het water niet eng, maar de glinstering op de vloer van het water.

Heb ik ook al geprobeerd,hij wilt het niet

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 21:01

Vlover schreef:
Misschien niet meteen die douche in willen...
Waar is hij bijvoorbeeld bang voor? Echt voor de ruimte of voor het water? Of beide?
Als het om het water gaat zou je eerst voorzichtig (op een andere/rustige plek) met een spons of natte doek kunnen beginnen.
Als je paard dat dan niet eng meer vind kun je een slome tuinslang proberen, enz. Gewoon steeds verder uitbouwen!

Zelfde met de ruimte.
Is je paard misschien bang om in zo'n krap "hokje" te staan?
Dan kun je op een andere plek beginnen met afspuiten, bijvoorbeeld eerst buiten in een open ruimte, later binnen, etc.

Ik denk een combinatie
Vroeger spoten we hem buiten af,hij liep wat rond,was niet echt aan het klieren,volgens mij is het omdat hij geen zin heeft,of het water te koud is
Dus ik zou echt geen antwoord op je vraag weten wél weet ik dat als ik 1maal er met hem in ben geraak,ik het vlak daarna weer 2x kan proberen(zonder af te spoelen)zonder problemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:16

Blue_Star schreef:
CCCCorine schreef:

Dat verhaal had je me ook ooit al gezegd geloof ik
Maar wat bedoel je precies met takelen?

Die lijn heb ik achter haar kont langs gedaan en vervolgens heb ik haar met die lijn achterlangs de wasplaats in 'getrokken'. Op het moment dat ze naar voren ging haalde ik de druk eraf en op het moment dat ze naar achteren probeerde te gaan of niet meer verder ging voerde ik de druk op die longeerlijn weer op.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 09:45

CCCCorine schreef:

Die lijn heb ik achter haar kont langs gedaan en vervolgens heb ik haar met die lijn achterlangs de wasplaats in 'getrokken'. Op het moment dat ze naar voren ging haalde ik de druk eraf en op het moment dat ze naar achteren probeerde te gaan of niet meer verder ging voerde ik de druk op die longeerlijn weer op.

Dan werk je niet meer Parelli?Hoe reageert een paard in zo'n situatie?

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:54

Hoe je paard reageert ligt denk ik aan zijn karakter. Die manier van de longeerlijn gebruik ik als mijn pony de trailer niet in wil. Zij blijft er heel rustig onder, gaat hoogstens een beetje tegenhangen.

Een paard van een kennis die begon daardoor te stijgeren en te doen. Dus altijd even voorzichtig zijn Maar ik denk dat je zelf best je paard in kunt schatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:00

Blue_Star schreef:
CCCCorine schreef:

Dan werk je niet meer Parelli?Hoe reageert een paard in zo'n situatie?

Ik denk dat je me met iemand anders verwart, ik weet niet veel van Parelli, behalve dat hij pakketten verkoopt en dat er levels zijn. Maar hoe zijn methode precies in elkaar steekt, zou ik echt niet weten

De meeste paarden reageren wel goed op een longeerlijn achterlangs, als je deze in ieder geval met beleid gebruikt. Een paard dat drie meter naar voren springt als de lijn alleen al contact maakt, daar moet je dan ook niet heel erg veel druk op gaan zetten. Een paard dat er weinig om geeft, kun je gerust heel wat meer druk op zetten. Heel belangrijk is ook dat je het paard aan de voorkant echt de ruimte geeft om rechtdoor te kunnen lopen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:26

Ok,dan ben ik bereid om dat te proberen
Waar hang je de lijn precies?
Ben benieuwd hoe hij gaat reageren

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:27

Kan hij dan trouwens echt niet de andere kant uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:53

Hier heb ik de longe vastgemaakt:

Afbeelding

En vanuit ongeveer deze positie heb ik Sue erin geholpen:

Afbeelding

In principe zal een paard niet heel snel de andere kant uitwalsen. Wat ook nog zou kunnen in wat extremere gevallen is de volgende manier, dan ben je sterker door de hefboomwerking:

Afbeelding

In geval van paniek/nood kun je gewoon de longe loslaten. En houdt natuurlijk altijd de reacties van je paard goed in de gaten!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:11

We hebben eens geprobeerd
Eigenaar heeft hem er 2x ingekregen en ik 3x
We hebben niet afgespoten ofzo,puur om te oefenen

Hij wou er wel eruit eerst,zich omdraaien en na een tijdje stond hij stil
(longetouw niet gebruikt,gewoon met de halstertouw)

Is dit nou angst of gewoon geen zin hebben?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:16

Het zou best angst kunnen zijn, of misschien heeft hij gewoon een bloedhekel aan koud water. Heb je geen lauw water?
Als hij erin staat moet je hem uitgebreid belonen zodat hij het leuk gaat vinden om erin te gaan!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:17

hoe groot is die doucheruimte?
je moet je realiseren dat paarden van nature claustrofobisch zijn en niet graag in kleine ruimtes willen. (trailer bijvoorbeeld) In de natuur zul je wilde paarden ook nooit in een hol zien schuilen voor de regen bijvoorbeeld, in de holen schuilen de roofdieren voor de regen en zou niet slim zijn voor een prooidier (paard dus) om daar gezellig bij te gaan staan....

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:23

Ligt eraan hoe je het gedaan hebt. Als je 'm erin trekt, en 'm een klap op z'n kont geeft, kan het angst zijn.
Als je het gewoon met geduld hebt gedaan, dan denk ik toch dat hij geen zin heeft.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 21:18

MarrieLeen schreef:
Ligt eraan hoe je het gedaan hebt. Als je 'm erin trekt, en 'm een klap op z'n kont geeft, kan het angst zijn.
Als je het gewoon met geduld hebt gedaan, dan denk ik toch dat hij geen zin heeft.

De eigenaar heeft getrokken als hij voor de douche stond en weer wilde omdraaien,ik liep in de douche,hij volgde en dan draait hij de andere kant uit,na een tijdje lukte het wel
cissy schreef:
hoe groot is die doucheruimte?
je moet je realiseren dat paarden van nature claustrofobisch zijn en niet graag in kleine ruimtes willen. (trailer bijvoorbeeld) In de natuur zul je wilde paarden ook nooit in een hol zien schuilen voor de regen bijvoorbeeld, in de holen schuilen de roofdieren voor de regen en zou niet slim zijn voor een prooidier (paard dus) om daar gezellig bij te gaan staan....

Tja,hoe groot is die?Ik schat een 2-3m breed en een 3-4m lang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:27

Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat hij het te smal vind om in te lopen. Kan je hem niet vooruit lopen? Anders is het denk ik best smal als hij zich niet kan omdraaien. Kun je niet een emmertje met wat voer er in zetten en hem een paar keer daar wat laten eten? Als hij denkt dat hij wat te eten krijgt, wil hij misschien wel. Dan kan je daarna gewoon steeds een paar brokjes uit je hand geven als hij er in gaat.

Misschien gewoon voor hem uit lopen met een emmer met lekkers, de poetsplaats in lopen en hem achter je aan. Hem laten eten en dan staat hij met zijn kont naar de ingang, maar gewoon laten staan. Nadat hij klaar is, hem achteruit laten lopen of als het kan om laten draaien en er weer uit. Dit een paar doen en misschien is het dan niet meer eng.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 21:30

russel schreef:
Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat hij het te smal vind om in te lopen. Kan je hem niet vooruit lopen? Anders is het denk ik best smal als hij zich niet kan omdraaien. Kun je niet een emmertje met wat voer er in zetten en hem een paar keer daar wat laten eten? Als hij denkt dat hij wat te eten krijgt, wil hij misschien wel. Dan kan je daarna gewoon steeds een paar brokjes uit je hand geven als hij er in gaat.

Misschien gewoon voor hem uit lopen met een emmer met lekkers, de poetsplaats in lopen en hem achter je aan. Hem laten eten en dan staat hij met zijn kont naar de ingang, maar gewoon laten staan. Nadat hij klaar is, hem achteruit laten lopen of als het kan om laten draaien en er weer uit. Dit een paar doen en misschien is het dan niet meer eng.

Hoe bedoel je met vooruit lopen?
Hij kan zich best omdraaien in de douche,als je dat bedoelt?
Ik heb al geprobeerd met voer,wortels en zelfs met een hooinet in mijn hand,helpt voor geen meter,hij eet er wel van VOOR hij erin gaat maar als hij erin moet of erin is beziet hij het niet meer