Even de situatie uitleggen:
Al bijna een jaar probeer ik mijn vzpaard de douche in te krijgen wat dus ZELDEN lukt.Ik was soms zo ver dat ik zelfs in het donker met hem erinkon
En hup,duurde niet lang of daar ging hij weer,heeft me tegen talloze stallen geknald,diverse blauwe plekken en we zijn weer terug bij af.
Toen hij een peesblessure kreeg eind september dit jaar moesten we wel verplicht douchen,paard ging er alleen gewillig in toen hij met zijn hoofd op de grond liep van de pijn,anders niet.Ik kwam 's morgens en 's avonds om hem af te spuiten,2dagen lang tot de DA zei dat het te gevaarlijk werd aangezien zijn gedrag.Heb het een tijdje zo gelaten(hij ging er wel in he,maar met bit,ketting,en een tik op zijn poep)
Een paar weken wou ik weer proberen,heb een halfuur geprobeerd tot ik het gewoon van ellende opgaf en gewoon aan het wenen was.Maar ik wil NIET opgeven en zeker niet onderdanig zijn voor een stuk pretentie dat het vertikt om de douche in te gaan.
Hoe dat hij precies doet/deed:
Halster aan,touw vastklikken en hooinet in de andere hand,hij gaat zijn stal uit en let's go.Hij staat voor de douche,snuffelt op de grond en gaat vervolgens de andere kant op,ik geef een tik op zijn gat,hij stribbelt nog meer tegen maar het helpt gewoon NIET!Moet soms ook letterlijk aan stallen hangen vooraleer ik hem kan omdraaien en zo gaat dat steeds opnieuw.Soms loopt hij gewoon VOORBIJ de douche.
In de douche zelf is hij rustig,no problem,hij houdt wel niet van afspuiten,dus daar ligt het aan maar ik probeer er wat aan te doen:hooi ligt er,eet hij niet van.
Hoe krijg ik hem erin?Probeer het op de Parelli manier maar als het echt niet kan doe ik het op de gewone manier(met een tikje op zijn poep,soort benen geven,met een tik van het touw op de singelplaats lukt het soms ook)maar heb voorkeur voor Parelli.Hulp van omgeving heb ik niet:bij hun is het met bit en ketting
En als het hem toch lukt om weg te draaien,hoe reageer ik dan best?
Maar ik denk dat je zelf best je paard in kunt schatten.