Sokken eraf bij fjord of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zelke

Sokken eraf bij fjord of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 17:21

Ik heb dus een fjord van 2,5 jaar. en nu heeft die best lange vetlokken. ik ga de mijne scheren maar dus helemaal. alleen nu zit ik te twijfelen, wel of niet zijn vetlokken meenemen, dus heel zijn benen? waarom? ik ga in 2006 in de zomer weer een keuring met der lopen, en nu zien ze daar liever paarden met vetlokken. maar het is tegen die tijd wel weer aangegroeid, maar is het dan nog wel voldoende? welke fjordenmensen scheren hun paardje en halen wel of niet vetlokken eraf?

hebben jullie er eventueel fotos van van een hele geschoren fjord met zijn benen ook ''kaal''. ik vind het wel sjieker staan zo benen netjes bijgewerkt, maja stamboek ziet dat niet graag!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:03

Het staat natuurlijk wel raar als het hele paard geschoren is maar nog wel sokken heeft, anderzijds vind ik met sokken wel leuker.

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 18:04

ja maja gaat er dus om ivm de keuring in 2006, zijn ze dan weer voldoende aangegroeid?

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:10

Ik denk wel dat ze dan weer zijn aangegroeid. Maar als je fjord veel buiten staat in de winter (in de modder waarschijnlijk), zou ik ze 's winters laten zitten. In het zomerseizoen haal ik ook altijd de sokken bij m'n fjord weg, maar 's winters laat ik ze lekker groeien. Ik zit niet te wachten op mok.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:12

Ik heb misschien wel een foto voor je van een kale fjord, zal vanavond even kijken

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 18:12

ja fijn! als je die zou kunnen sturen, heb ik een idee!

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:14

ik zal de sokken er af halen ik vind dat nooit verzorgd staan maja dat is mij mening

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:16

Heb ze er bij mijn haflinger dit winter ook wel afgeschoren. Staat erg chique vind ik. Maar een haf is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als een fjord.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:18

Ja eraf, vooral voor een wedstrijdfjord

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 18:19

ik vind het zelf ook mooier staan dan alleen de sokken eraan laten. maar het stamboek, zal die er een punt van maken op keuringen als die wat minder haren op zijn benen heeft?

Aspka

Re: Sokken eraf bij fjord of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:20

Hoihoi
Ik zou het niet doen ,mocht je fjordje buiten staan dan zou ik zekers ook niet de hele benen scheren!
Dit ivm met mok en de benen krijgen het dan wel erg koud en dat is niet zo best voor de spieren!
bij ons op stal zijn ook fjordjes en haflingers geschoren maar de benen zijn bij alle nog lekker warm behaard.
maar ja de onze staan in een inloopstal vandaar!
nou heel veel succes

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 18:20

mijne staat merendeels op stal en als die buitenstaat loopt/rent die wel veel.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:35

Maar mag ik vragen waarom je een 2,5-jarige wilt scheren?

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 18:39

ik heb geen zin in meningen van andere of andere nare reacties. maar ik zal het je zeggen: hij staat dus snel in het zweet, echt een joekel van een dikke vacht, en hij is een tijd geleden echt flink te pakken genomen door een paard, had niet langer moeten duren of ze was er niet meer geweest. maar nu kan ik beter de wonden behandelen en kijken of het helemaal weg is. want ja die vacht zit er weer overheen. zonder die vacht kan ik dus zien of die weer mooi is, en alles goed geheeld is. en met longeren is het gewoon erg lastig. ja meerdere redenen eigenlijk....

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:42

maak gewoon een mooi model en haal eraf wat nodig is.

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 18:44

tjah alles dus. maar ik weet genoeg, iedereen bedankt....!!
lamyra wacht op een foto ben benieuwd!

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:42

Uppojono schreef:
Maar mag ik vragen waarom je een 2,5-jarige wilt scheren?

Dat vroeg ik me ook al af...
Ik heb zelf de benen van mijn fjord niet geschoren, ik vind het er zo kaal uitzien anders. En de sokken horen er ook echt bij vindt ik.
Ik heb geen idee of het stamboek je op een keuring minder punten geeft als ze geen sokken heeft, maar bij fjorden zijn de sokken volgens mij niet zo ras typisch als bij bv. tinkers.

Edit: Ik had niet gezien dat je al uitgelegt had waarom je d'r wilt scheren

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:45

ik denk dat je ze beter kan laten zitten, aangezien je paardje toch buiten loopt, en die vetlokken er niet voor niks zitten. als ze eenmaal mokgevoelig zijn...kom je daar niet meer zo makkelijk vanaf

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 19:47

nee dat is ook weer zo met die mok, maja overal zitten voor en nadelen aanvast...

_Marleen_

Re: Sokken eraf bij fjord of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:39

Persoonlijk vind ik zonder mooier, ziet er veel verzorgder uit vind ik.

xxx

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:49

Officieel hoort het er aan te zitten, maar ik zou zeggen; doe wat jij mooi vind. Knip ze eraf en als je het lelijk vind groeit het wel weer. Die van mij zijn eraf omdat mijn fjord sowieso geschoren is, dus dan kunnen ze er niet meer bij zitten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:49

Het ziet er verzorgd uit, ligt eraan of het ook bij je Fjord past zeg maar
Vetlokken zijn ook goed voor de 'afvoer' van vuil, maar er blijft wel vuil in hangen..
Ze zullen zeker weer aangegroeit zijn, maar de keus is aan jou!

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 20:53

ja het staat idd wel stom, als mijn pont geschoren is behalve zijn vetlokken eraan nog. de keuze is dat ik heel mijn fjord scheer inclusief hoofd en benen, en de manen neem ik ook maar mee, behalve zijn pluk op zijn voorhoofd en staart. die manen groeien zo hard. iedere paar weken moet ik die weer opnieuw knippen van haar. dus nu is het ff paar maandjes minder werk, want groeien zo weer aan.

rowo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:55

vivanes schreef:
Ik denk wel dat ze dan weer zijn aangegroeid. Maar als je fjord veel buiten staat in de winter (in de modder waarschijnlijk), zou ik ze 's winters laten zitten. In het zomerseizoen haal ik ook altijd de sokken bij m'n fjord weg, maar 's winters laat ik ze lekker groeien. Ik zit niet te wachten op mok.

Ik haal de sokken er juist in de winter af, om mok te VOORKOMEN. De haren aan de benen blijven zo minder lang net en worden minder nat. Okee het gaat bij mij dan niet om een fjord of haflinger... T is mij aangeraden het zo te doen.

En ik rijd tegen een fries die helemaal geschoren is, maar waar ze de sokken hebben laten zitten. Vind het mooi staan.... T ligt ook aan je smaak wat je mooi vind. Op zich horen ze eraan bij een fjord, maar zonder is natuurlijk wel chiquer!

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:42

Zelke schreef:
tjah alles dus. maar ik weet genoeg, iedereen bedankt....!!
lamyra wacht op een foto ben benieuwd!

Probeer morgenmiddag een foto te regelen, ze is nu aan het werk, maar morgen moet het lukken!!