" tuigje" om paard makkelijker te laden op trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

" tuigje" om paard makkelijker te laden op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 17:12

Ik kon echt geen duidelijkere titel bedenken...

Ik kan me herinneren dat ik ooit een afbeelding heb gezien van een tuigje van longeerlijn dat je om je paard heenhangt zodat je in je eentje makkelijk je paard kan laden.
Het idee was heel simpel, een band die achter de achterbenen langsloopt (zoals bij een pessoa), helemaal naar de voorkant toe. Aan de voorkant hou je een lijn over waarmee je je paard mee kan nemen en waarmee je wat druk op de achterhand kan uitoefenen. Er zitten waarschijnlijk een of twee banden over de rug heen om het geheel op zijn plaats te houden. Uiteindelijk werkt het dus als een longeerlijn die je aan je trailer doet, maar dan makkelijker als je alleen bent.

Snappen jullie me nog??

Wie kent zo'n tuigje, waar kan ik het kopen en werkt het?

azriM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:26

Ja, ik weet wat je bedoeld, heb het volgens mij zien staan in de Loesdau gids(een duitse ruitersportzaak en verzendhuis).

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:28

Ik ken het idee, maar zal het zeker niet doen. Ook een longeerlijn achter de benen lagns is hartstikke gevaarlijk. Pony's gaan hangen, snijden zich of kukelen door de druk achter helemaal om. Als je problemen hebt met je paardje dat die de trailer niet in wil, zou ik voo een cursus gaan, het kost misschien even wat, en je bent je pony 2 weekjes kwijt, maar het is veilig, het gaat er met geduld, en je hebt er de rest van het leven van je paard wat aan

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:58

azriM schreef:
Ja, ik weet wat je bedoeld, heb het volgens mij zien staan in de Loesdau gids(een duitse ruitersportzaak en verzendhuis).

Goeie tip, ik ga meteen kijken.

Een cursus van 2 weken lijkt me overdreven voor een paard dat genoeg heeft aan een zetje onder zijn kont...

findi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:39

Een cursus van 2 weken lijkt me overdreven voor een paard dat genoeg heeft aan een zetje onder zijn kont...

heel mooi uitgedrukt

Marsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:42

Ik snap wat je bedoelt, volgens mij heb ik het ook ooit eens gezien in - zoals azriM al zei - de Loesdau gids. Ik heb er nog even naar gekeken omdat onze pony toen ook nog niet zo makkelijk te laden was , maar toen dacht ik, dat red je toch niet als je alleen bent (kwa gewicht). Pony zou misschien wel kunnen, maar echt een paard.... Of het moet zo bang zijn voor een touwtje achter de reet, dan wel natuurlijk . Maar als het paard dan bijv. terug gaat hangen/drukken, dan lukt je dat volgens mij niet ....

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:15

Heb je wel eens geprobeerd om een longeerlijn aan het halster te doen, over de voorste balk heen te slaan en weer mee terug te nemen naar achteren?
Dan kun je zelf aan de achterkant blijven staan voor het "zetje" en de voorkant tegelijk sturen.

pferdtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:03

Margreet schreef:
Heb je wel eens geprobeerd om een longeerlijn aan het halster te doen, over de voorste balk heen te slaan en weer mee terug te nemen naar achteren?
Dan kun je zelf aan de achterkant blijven staan voor het "zetje" en de voorkant tegelijk sturen.

Om de voorste balk heen? Ben je dan niet bang dat ie m met balk en al mee neemt?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:58

Dat 'ie wat meeneemt?

Bij een paard dat gaat hangen moet je het niet zo doen nee, maar dat lijkt me logisch.

Die longe zet je niet vast ofzo, die heb je gewoon in je hand, daar gebeurt echt niks mee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:50

Die voorste balk moet dat aankunnen hoor!
Zo laad ik mijn paard namelijk ook en die gaat er rustig aan hangen.
En graag geen commentaar als je het beter kan ben je uitgenodigd om de uitdaging aan te gaan!
Ik heb geen standaard paard qua laden......

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:07

Margreet schreef:

Klinkt handig. Ik zat er ook al aan te denken om een lijn vast te maken aan de voorbalk, die achter het paard langs te doen en vervolgens samen met een gewoon halstertouw dat aan zijn halster vast zit mee te nemen. Snap je het nog? Op die manier zou ik voor Tjalko uit lopen, maar toch wat invloed hebben op de achterhand. Maar, ik denk dat jouw manier ook zou moeten helpen. Tjalko is niet paniekerig en gaat niet hangen, hij staat gewoon als een ezel voor de laadklep stil. Als ik er zelf achter sta kan ik een zetje, tikje of brul geven. Ik ga het binnenkort eens proberen.

Het tuigje heb ik trouwens op de loesdau site gevonden, maar ik vind het te duur om te bestellen. Met een longeerlijn en een strotouwtje maak je het zo zelf.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:14

Het werkt het allermakkelijkst als je de trailer aan 1 kant langs een muur oid zet en de longeerlijn langs de andere kant laat lopen, dan heb je 'm mooi opgesloten.

Jasper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:36

Voor de nieusgierigen onder ons even een link:
Loesdau
Laatst bijgewerkt door Siempie op 11-12-05 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link aangepast ivm lange link

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:38

Die dingen... Dat lijkt me echt 3 keer niks. Stel hij springt ineens vooruit, lig jij eronder... En als het paard naar achter sprint vllieg of jij erachteraan of hetpaard flikkert over die touwtjes. Dan vraag ik liever iemand die even wil helpen paard erin sjouwen...

El_vis

Re: " tuigje" om paard makkelijker te laden op tra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:41

hmmm. Lijkt me niet erg paardvriendelijk als je het mij vraagt.
Je kunt em beter gewoon helpen zijn claustrofobie te overwinnen dan em er zo in te dwingen. geloof me is een stuk sneller en veiliger

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:11

Marijn4045 schreef:
azriM schreef:

Goeie tip, ik ga meteen kijken.

Als jouw paard een zetje aan zn kont nodig heeft, zijn er ook wel kortere cursussen.. maar verkijk je er niet op, dat beest gaat er neit voor niets niet in.. Mij lijkt zo'n tuigje echt gevaarlijk, en absoluut niet diervriendelijk. Dan is zo'n cursus helemaal niet overdreven, dan help je je paard en dwing je niet

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:46

Het tuigje wat jij beschrijft ken ik niet, maar ik ken wel een ander tuigje dat ons veel ellende bezorgt heeft. Voor mij geen tuigjes meer.
Het tuigje waar ik ervaring mee heb zat om de buik (een lijn) het uiteinde ging tussen de voorbenen door door de ring van het halster. Als je dus aan het uiteinde trekt trek je het hoofd naar beneden en trek je aan z'n buik.

Mijn paard ging moeilijk de trailer in en ik hoorde van een aantal mensen dat ze iemand kende die een speciaal tuigje had waarmee hij zelfs het moeilijkste paard de trailer in kreeg. Het was allemaal heel dier vriendelijk, je zou het paard er niet mee dwingen en bla bla bla.
Ik heb die man toen gesproken en hij vertelde nog maals dat het allemaal heel diervriendelijk was en bla bla bla.

Dus die man kwam. Anouar het tuigje om en werd voor de trailer gezet. Die man gaf druk op het touw, Anouar kwam in verzet en gooide z'n hoofd omhoog, die man gaf meer druk zodat het hoofd naar beneden bleef. Anouar raakte in paniek en spring over de klep langs de trailer. Met als gevolg een wond op z'n hoofd.
Ik vond het wel weer mooi geweest en wilde Anouar mee nemen. Daar was die man het niet mee eens, dit gebeurde bij elk paard. Ik was boos, ik was kwaad en helemaal over m'n toeren. Mara die man bleef met Anouar rommelen. Ik kreeg hem gewoon niet terug.

Nog een keer proberen (ik stond inmiddels te schreeuwen en te doen naar die man want ik was echt boos en wilde niet dat dit met mijn paard gebeurde, maar die man luisterde niet, hij was een stuk ouder dan ik)
Toen heeft hij het geloof ik nog een keer geprobeerd en kwam hij erachter dat dit niet de manier was. De bezem kwam eraan te pas.
Ik weet niet eens meer wat er gebeurd is, ik was over m'n toeren en Anouar was over z'n toeren en die man vond dat ik een zielige aansteller was en dat ik mijn paard nooit meer in de trailer zou krijgen als ik niet naar hem zou luisteren.

Die man is weggegaan, en ik hoef hem nooit meer te zien.
De dag erna liep Anouar moeilijk. Dus ik kijken. Toen zag ik dat die lijn een diepe snijwond van zeker 15 cm lang onder z'n buik had gemaakt (waar de singel zit) Dit moet hem echt vrezelijk pijn gedaan hebben (ik krijg tranen in m'n ogen als ik dit schrijf, ik voel me nog steeds ontzettend schuldig)

Anouar is hierna heel bang geworden. Hij durfde bij geen trailer meer in de buurt te komen en ook met andere dingen was hij bang.
Ik ben anderhalf jaar bezig geweest zijn vertrouwen terug te krijgen in trailers. Maar het is mij niet gelukt.
We hebben besloten hem op cursus te doen en binnen twee weken liep hij vrijwillig de trailer in, allemaal op basis van vertrouwen. Daarmee berijk je veel en veel meer.

Ik moest m'n verhaal even kwijt toen ik dit las over tuigjes enzo.

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:49

Nou, wat je hierboven dus beschrijft, over die cursus.. en ook ove rde grote angst van paarden.. gelukkig ben ik dus niet de enige die er zo over denkt

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:28

Bij lastig te laden paarden doe ik altijd een lange lijn aan het halster, via het voordeurtje naar buiten en weer naar achteren. Ik kan dan via het touw druk aan de voorkant geven. Het touw is zo lang dat ik met het uiteinde door te zwaaien druk aan de achter kant kan geven. Zo gaat tot nu toe ieder paard zonder stress veilig voor paard en mij de trailer op.
Voor extreem moeilijk te laden paarden werkt dit niet, dan moet je in het begin even met zijn 2-en zijn of inderdaad lang kunnen oefenen.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:16

In de gids van IR staat ook zo een ding. Iets met ijzer is het. Load hulp heet het ofzoiets..

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:15

ik heb zo'n tuigje van www.loesdau.de maar ik heb mijn paard in de tijd dat hij panisch voor de trailer was er nooit mbv dat tuigje op gekregen

Nu ik Parelli doe, loopt ie er zo op, vol vertrouwen en uit vrije wil, dat werkt stukken beter dan tuigjes en andere hulpmiddelen!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:01

Wat reageren sommige weer lekker overdreven zeg, het beest is niet bang heeft alleen een duwtje tegen zo'n kont nodig. Daar is zo'n tuigje best handig voor, en nee als ie gaat hangen en bang is helpt dat niet.

Mijn pony is ook niet de makkelijkste maar ik ga geen 400,- voor 2 weken uitgeven, zal me daar gek zijn, kan mn geld wel beter besteden.

pferdtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:40

Anoniem schreef:
Die voorste balk moet dat aankunnen hoor!
Zo laad ik mijn paard namelijk ook en die gaat er rustig aan hangen.
En graag geen commentaar als je het beter kan ben je uitgenodigd om de uitdaging aan te gaan!
Ik heb geen standaard paard qua laden......

mwa daar ben ik toch echt anders van mening over ik heb een paard gezien wat met voorbalk en al weer naar buiten kwam zetten.

Je hoeft me ook niet meteen aan te vallen.

sanne_

Re: " tuigje" om paard makkelijker te laden op tra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:46

Geen idee waar Heijningen ligt, maar heb laatst wel zoiets gezien bij het Drunens Ruiterhuis. Wellicht kun je daar meer informatie krijgen. Toen ik dat zag, dacht ik nog: wat ben ik blij dat ik geen laadproblemen heb met mijn paardje, lijkt me gruwelijk vervelend...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:08

tuigje? waarom niet het paard anders leren de trailer op te gaan zodat je geen hulpmiddelen (meer) nodig hebt? Hoeft echt geen 2 weken cursus te duren zeker niet als je al aangeeft dat ie alleen nog maar een klein zetje nodig heeft om te laden.