is jullie paard ook zo bang voor vuurwerk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nivonne1995

is jullie paard ook zo bang voor vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 23:07

De titel zegt het al maar wat doen jullie eraan?
Ik zit zelf elk jaar met oud en nieuw bij mijn paard ik geef haar sedasan om haar rustig te houden.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:14

niks, mijn paarden boeit het niet. ik heb het met beide van veulen af aan geoefend met een klappertjespistool. en nu kijken ze er totaal niet van op. wel zo veilig....

Hope2012

Re: is jullie paard ook zo bang voor vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:35

mijn paard is van heel veel dingen bang . .
maar op vreemde wijze is ie wel vuurwerk proef.
ik heb wel een pony gehad die het minder vond .
maar die liet zijn eigen gelukkig nog omkopen met veel lekkers in zijn stal dus werd ook minder gelukkig .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:43

nee, de mijne is er gelukkig niet zo bang voor, we staan vlakbij een schietbaan van het leger dus er word genoeg geknald..

wat je zelf nu wel kunt gaan doen om alvast je dier eraan te laten wennen:

koop een pakje kauwgom!!

kauwgom kauwen en lekker gaan knallen met je kauwgom, gewoon echt de hele tijd door gaan doen, door die geluiden die op vuurwerk lijken wennen ze eraan.
werkt heel goed!

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:21

Ik weet niet hoe ze op veel vuurwerk reageert, van knallen schrok ze goed heftig in elk geval (de eerste rotjes hebben we al gehad). We hebben er al een trainingssessie met balonnen op zitten, dat hielp wel een heel stuk maar nog niet helemaal. Moeten we eigenlijk nog eens herhalen. Dit jaar blijven we ook thuis met oud en nieuw, dan kunnen we af en toe bij haar gaan kijken.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:37

Ik heb een paardje dat als de dood voor vuurwerk is. De rest boeit het niet. Mijn bangerik begint van de zenuwen met z'n hoofd tegen de muur te slaan. Met dit gedrag zorgt hij voor veel onrust bij de andere paarden.

Na een aantal jaar van alles geprobeerd te hebben gaat mijn paardje als volgt de laatste dagen van het jaar door.

Ten eerste krijgt hij watten in z'n oren met daarover een oornetje. Doordat de knallen gedempt worden reageert hij minder heftig. Daarnaast heb ik altijd verdovingspasta op stal. Dit krijgt hij wanneer hij toch heftig gaat reageren en preventief om 21.00 uur oudejaars avond.
Verder staat de radio op stal vrij hard aan en zorg ik dat 24 uur per dag het licht brandt.

Deze maatregelen neem ik uiteraard alleen de laatste dagen van het jaar wanneer er veel vuurwerk afgestoken wordt. Zelf blijf ik altijd thuis en zo rond 00.00 uur ga ik altijd naar de stal omdat hij nou eenmaal rustiger is als ik op stal ben.

Succes met je bange paard!! En hopelijk steekt de buurt dit jaar weinig vuurwerk af.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:51

ik geeft ze niets, ja rond half 12 een extra portie gras voor de paarden die binnen staan. die buiten staan reageren er nouwelijks op. ze kijken misschien een keer of trekken een sprintje. verder niets. om 00.05 zijn ze er al wel aangewend en gaan ze rustig verder met waar ze mee bezig waren!

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:52

Hoe mijn veulen erop reageert weet ik niet, aangezien dit zijn eerste Oud&Nieuw wordt. Maar hij gaat binnenkort naar een ander adres, middenin de bossen zowat, en waar ze geen last hebben van vuurwerk.
Mijn merrie is doodsbang voor vuurwerk en wordt op de dag voor oudjaar al binnen gezet bij de koeien. Die blijven allemaal heel rustig en daar hoor je het ook veel minder, zo doe ik het elk jaar en zo ga ik het dit jaar ook doen.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:57

Ik heb mijn pony pas sinds februari, dus ik heb geen idee hoe ze met oud en nieuw zal reageren. Maar ik vermoed dat ze niet bang is. Ze is sowieso heel nuchter, en de eerste knallen doorstaat ze ook prima!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:25

ikzelf ben er bang voor maar mijn paard vindt het reuze interessant. Die is geobsedeerd van herrie.Hoe meer hoe leuker (raar paard). Ik heb ook ooit met een klappertjespistool geoefend maar daar werd hij niet warm of koud van. Ik heb een koudbloedig paard schijnbaar (nu het baasje nog )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:57

Ik ben er zelf ook bang voor, dus zoiezo ga ik liever niet rijden op die laatste dagen van het jaar. Ik longeer dan liever ofzo, dan geef ik mijn angst al minder door dan dat ik erop zit en zelf in 1 krimp van schrik.

Wil wel ballonnen oefenen, lijkt mij leuk en leerzaam, daarbij geef ik bach bloesem remedie. Dat is homepathisch en rustgevend.

Op stal word er een bovendeur gemaakt en die gaat dicht s'avonds. (mijn pony's staan in buitenboxen)

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:59

mijn pony reageerd er helemaal niet op (maar die zou er ook bijna niet eens van schrikken als ze zoiets tussen haar benen zou krijgen ) Mijn paard moet ik nog afwachten...aankomende keer word de eerste keer dat ik hem dan meemaak, maar als ik naar zijn karakter kijk dan zal dat allemaal wel meevallen

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:21

Memuska is er ontzettend bang van, ik zit dus ook met oud en nieuw in de stal. Ik overweeg haar een beetje Sedalin te geven (ja, dat is hier nog altijd vrij te krijgen!) maar ik weet het nog niet zo goed... Ieder jaar denk ik dat ze wel wat rustiger zal blijven maar dat is ook niet zo :s

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:51

1 van mijn paarden (Gardy) vind vuurwerk geweldig ! kan er geen genoeg van krijgen en ik ben dus elk jaar weer veroordeeld om "gezellig" op stal mee te kijken- de andere 2 zijn er bang van en bij die doe ik alle deuren dicht en koop ze om met eten. Gardy echter wil per se naar buiten om naar het vuurwerk te kijken, en breekt de stal af als dat niet mag

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:53

Ik weet niet hoe Bugs erop reageert (heb haar pas sins feb.)
Maar mijn fjord Elza is er wel bang voor.
Ik doe dan het luik waar ze altijd met haar hoofd doorheen kan, dicht

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:58

Amanda vindt het machtig interessant, al die lichtjes en knallen. Wij wonen midden in polder, dus horen weinig maar zien veel. Dewi heb ik nog maar sinds februari, maar vermoed wel zeker dat die helemaal over de zeik zal gaan, zo'n type is ze wel... Ach... het is jniet anders. Onze hond kan er helemaal niet tegen, is echt in paniek.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:06

Rashida vindt het niet eng, alleen ik wel

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:10

Maya schreef:
Amanda vindt het machtig interessant, al die lichtjes en knallen. Wij wonen midden in polder, dus horen weinig maar zien veel. Dewi heb ik nog maar sinds februari, maar vermoed wel zeker dat die helemaal over de zeik zal gaan, zo'n type is ze wel... Ach... het is jniet anders. Onze hond kan er helemaal niet tegen, is echt in paniek.

dewi heeft er nog niet eerder op gereageerd, in extreme mate
ook niet op jagers

Baggio kijkt niet op of om, ook niet als ze het naar hem toe gooien

diandra_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:11

floris boeit het allemaal niet veel... vroig jaar ging er ene rotje een meter of 2 naast hem af en hij keek er nieteens naar

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:14

Mijn merrie vindt de musjes in de bak enger dan knallende rotjes....

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:14

Ik ben benieuwd wat die van mij gaat doen. ik heb echt geen idee. Er zijn weleens wat pijlen afgeschoten door irritante jongetjes (midden in de zomer) en daar reageerde hij niet op, maar dat waren er dan ook maar een paar.
Aan de andere kant... hij staat in een stukje bos en er zijn wel boerderijen maar daar wonen allemaal oude mensen... weet niet of er veel afgestoken gaat worden.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:21

Nee ze zijn 't wel gewend. Hij stond vorig jaar niet buiten met het vuurwerk en dit jaar wel gewoon. Hij staat niet in een woonwijk ofzo, wel vlakbij 1. Dus we zien 't wel.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:26

Zal het eerlijk gezegd niet weten bij mijn shetlanders... Want ze staan niet bij ons thuis
Ik denk eerlijk gezegd van niet... de oudste is nu 6 jaar dus kent het nu wel en die ander is net 1 dus maakt het nu voor de 2e x mee.. maar denk het niet anders had ik het wel gehoord als ze gek deden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:54

Die van mij is (denk ik) niet bang voor vuurwerk, ze is sowieso niet van het paniekerige type. Ze staat op een pensionstal waar iemand wel even checkt of alles goed gaat. De enige 'voorzorgsmaatregel' die ik neem is dat ik haar buitenluik dicht doe.

rozahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:01

Haha

Die van mij staan er buiten naar te kijken ze vinden het wel leuk geloof ik.