inslapen of slacht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

liezzie

inslapen of slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 09:44

Mocht het voor jou paard tijd zijn, hij is ziek of wat.
En je hebt deze keuze, wat zal je doen?
Ik denk dat slacht meer paardvriendlijk is, omdat het dan in 1 keer gebeurt is. maar j moet je niet gaan bedenken dat je paard uiteindelijk word opgegeten.
nou ja dat is mijn menig.

idylle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:14

een paard dat naar de slacht word gebracht ruikt de dood en dat vind ik zielig .
ik persoonlijk zou hem laten inslapen om de rededat het bij de slagt nog wel eens mis gaat (ken iemand en haar paard werd per ongeluk eerst in zn oog geschoten en daarna pas dood geschoten) en met een spuitje slaapt hij eerst vredig in en gaat dan pas dood dus dat is veel vrediger vind ik

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:15

Inslapen... Bij slachten gaat het niet altijd in een keer goed..
En ik zou er niet aan moeten denken dat mijn paard, die altijd alles voor me heeft gedaan, opgegeten zou worden door iemand anders!
Geef mij zijn as maar in een vaasje als het dan moet...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:17

Hier zijn al eindeloze discussies over geweest; de meningen zijn erg verdeeld

Bij het slachten kun je volgens mij ook aangeven of je paard voor consumptie is; wel of geen gezelschapsdier ofzo.

Helaas heb ik zelf al eens voor de keus gestaan. Toen heb ik voor inslapen gekozen. Dat ging op een hele rustige wijze. Ik heb alle tijd gehad om afscheid van haar te nemen, en heb tot op het laatst bij haar kunnen zijn. De volgende keer kies ik weer voor het inslapen.

Wentos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:39

Inderdaad.. Er zijn al heel veel discussies hierover geweest.. Als je even zoekt op bokt dan kom je vast wat tegen..

Ikzelf heb mijn paardje vorig jaar laten inslapen. Dit omdat we geen andere keus hadden, ze was niet meer in staat om vervoerd te worden, dus hebben we niet hoeven overwegen wat we zouden doen.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:41

Hangt ook af van hoe je paard voor z'n overlijden is - is hij/zij heel erg ziek, veel medicijnen etc etc, dan kan 'ie sowieso niet naar de slacht (voor consumptie) want dat is niet toegestaan.

Ik hoop zelf nooit voor zo'n keuze te moeten staan, lijkt me heel, heel erg moeilijk.

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:42

Mocht ik ooit voor die keus komen te staan weet ik nu al zeker dat het inslapen word.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:43

Inslapen..

findingnemo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:48

Ik heb mijn vorige pony laten slachten, dit kwam omdat ze flinke wonden in de kootholtes had tot op de pezen en bijna blind was, dit zou meer dan een half jaar in beslag nemen om te genezen en ik wilde niet dat ze in een klein stalletje opgesloten moet worden als ze telkens tegen de muur aanbotst omdat ze het niet meer ziet. Ik heb er drie dierenartsen bij gehad en die wilde haar geen van alleen laten inslapen omdat ze nog kon genezen. Ze was 20 jaar. Ik heb toen gekozen voor de slacht omdat ik haar niet onnodig wilde laten leven in een kleine stal waar ze een half jaar lang niet uit zou mogen. Ze is toen bij mij opgehaald door de slager en heeft omdat het weekend was bij die man thuis die ook paarden had gestaan in een mooie ruime stal. Ze werdt door hem ook die dagen lekker gepoets en vertroeteld. Ze is toen maandag geslacht en dat is meteen goed gegaan en ze heeft dus niets ermee geleden terwijl een paard van een vriendin van mij is ingeslapen en die vocht ertegen en dat was dus geen prettig gezicht. Ik weet niet wat het beste is voor het paard maar ik heb voor Audrey gedaan wat ik kon en ik denk dat ik een goede keus gemaakt heb.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:49

Als het kan naar de slacht

Meryl_S

Re: inslapen of slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:53

Ik denk dat als ik voor die keuze zou komen te staan ik toch voor inslapen zou kiezen, omdat ik het vreselijk zou vinden als hij nog vervoerd moest worden en ik het idee heb dat hij daar al helemaal van in de stres schiet, bovendien vind ik het fijner om er zelf bij te zijn,,
maar iedereen heeft daar weer een andere mening over

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:57

Slacht kan je hem ook zelf brengen hoor ik laat ze echt neit ophalen, ik breng ze zelf weg.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:01

Topic nummer zoveel over inslapen of slachten

Maar goed, ik weet niet wat ik zou kiezen..... Ik kan nu wel zeggen inslapen of slacht, maar als het erop aan komt kies ik misschien wat anders. Maar op zich gaat mijn voorkeur uit naar slacht, dan is het snel voor bij voor het paard (mits het goed gebeurt natuurlijk)

ezzybezzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:09

Ik zou mijn paard laten inslapen, en echt niet naar de slacht!
Ik heb het pas geleden meegemaakt dat het paard van mijn vriendin werd ingeslapen, en dat was echt zo vredig. Voordat hij op de grond viel, was hij al in een hele diepe slaap. Daarna werd pas het laatste spuitje gegeven.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:11

Inslapen denk ik... Ik ben zelf bezig met studie diergeneeskunde en heb vorg jaar een eigen paard laten inslapen. Ze worden eerst onder een helezware narcose gebracht en als ze onder zeil gaan, dan krijgen ze een spuit in hun hart, Die stopt dan gewoon. Zonder stress of pijn. En die verhalen van je zag hem terug vechten is een beetje penny, want dat doen ze echt niet, dat zijn stuipen van de spieren...

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:13

zoek eens met de zoekamchine, hier zijn al zoveel discussies over geweest,

ik weet btw niet waar ik voor zou kiezen, hangt er vanaf wat er aande hand is, heb zelf geen problemen met de slacht.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:14

Wij hebben in September een pony moeten laten inslapen.
Ik heb het niet helemaal gezien, ik stond om het hoekje en keek zo af en toe eens.

Wat ik wel zag, was dat het erg vredig was, er werd precies bij verteld door het meisje dat bij ons stond wat er gebeurde en wat ze aan het doen waren.

Ik heb niets gezien aan terugvechten, het ging snel en zonder pijn.

Toen het helemaal klaar was ben ik nog bij haar geweest en heb nog een laatste knuffel gegeven.

xxRavernaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:19

Ik zou mijn paard echt nooit naar de slacht kunnen brengen. Ik zou haar laten inslapen. Je kan toch niet het paard waar je van houdt laten slachten en op laten eten. Nee mij niet gezien, maar respecteer ieder zijn eigen mening.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:31

bah, slachten, ik vind het maar niks.. Ik kies voor inslapen.. Heb zelf al is voor deze keuze gestaan, en wist echt direct mijn antwoord..

xRONINIx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:36

wil er niet eens over nadenken

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:41

Ik ga nu (hoe het dadelijk is als ik er voor zou staan weet ik niet) kiezen voor inslapen. Ik heb dat al een keer meegemaakt en ik vond het heel erg vredig voor paard en voor de eigenaar een heel fijne ervaring. Dus mss eerder voor mijzelf dat ik em zou laten inslapen.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:46

Kris25 schreef:
Inslapen denk ik... Ik ben zelf bezig met studie diergeneeskunde en heb vorg jaar een eigen paard laten inslapen. Ze worden eerst onder een helezware narcose gebracht en als ze onder zeil gaan, dan krijgen ze een spuit in hun hart, Die stopt dan gewoon. Zonder stress of pijn. En die verhalen van je zag hem terug vechten is een beetje penny, want dat doen ze echt niet, dat zijn stuipen van de spieren...

uhm toch wel wat paarden meegemaakt die NIET wilde gaan liggen en bleven opstaan,uiteindelijk kwam er 1 met haar hoofd onder een grote trekker terecht en sloeg zo haar hele hoofd kapot!!!
en een gezien die maar bleef vechten tegen het liggen en tegen de spuiten..nee was geen pretje!!
was vooral een hoop stress voor niets.

ik blijf erbij er zijn voor en nadelen bij beide keuzes....

voordeel bij de slacht is dat het paard meteen dood is,en daar dus "opgeruimd" wordt.

nadeel is je eigen gedachte erbij en het feit dat er geen afscheid nemen mogelijk is als het dier dood is..

en er zijn heel veel slagers die op afspraak slachten,dus je brengt je paard zo vroeg mogelijk,deze komt in een schone hal en wordt direct gedood.

voor het idee dat paarden het ruiken omdat ze snuiven en blazen,als ik vreemde paarden voor het eerst bij mij de stallen zie binnen gaan,doe deze net zo hard om zich heenkijken en snuiven...

voordeel inslapen,je bent erbij,kan het paard aaien tijdens hetinslapen en je hebt langer tijd om afscheid te nemen..

nadeel,het vallen is vaak een rot gezicht,en je zit daarna met en dood paard,die uit een wei of stal gesleept moet worden,en daarna door een destructiebedrijf wordt afgevoerd.

verder moet je vooral het voor jezelf goed afsluiten,de een doet dat met inslapen de ander met de slacht,uiteindelijk gaat er en geliefd dier dood,en bij het verwerken moet het eindigen van het leven van het dier, voor de persoon zo goed mogelijk zijn geweest...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:49

slacht!

vandaag heeft een andere pensionklant op mijn stal zijn paard zelf weggebracht.

wij hebben ook de paarden die nog vervoerd kon worden zelf naar de slacht gebracht.
en Rosa en 1,5jr later Gino zijn opgehaalt door de verzekering om naar het slachthuis gebracht te worden.

ik heb daar geen probleem mee.

helaas zijn er dit jaar bij mij op stal meerdere paarden afgemaakt,een paar oude manege paarden en deze hebben een spuitje gehad.

het is maar waar jezelf achter staat,ik heb geen probleem met het slachthuis,het gaat snel en je hebt je paard niet op het erf liggen om opgehaalt te worden en door een grijper in de wagen gegooit te worden.

mijn dode veulen heeft ook 2 dagen op stal gelegen en dat vondt ik niet prettig ,maar helaas kon het niet anders.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:56

Als je het niet voor het geld hoeft te doen zou ik voor inslapen kiezen.
Een heleboel mensen moeten hun paard wel naar de slager brengen.

Ik zelf zou kiezen voor inslapen maar ik denk dat iedereen zo zijn eigen mening hierover heeft.

Ps volgens mij heb ik hier al een aantal topics over gezien.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:04

Ik zou kiezen voor inslapen. Hoeft het paard niet van het erf af.
Is minder leuk dat je eventueel nog een tijd een dood paard op het erf hebt liggen.
Ik hoop dat mijn paarden me niet voor deze keus stellen, en gewoon vanzelf gaan.