Jullie paarden ook fris?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Jullie paarden ook fris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 17:15

Hai

Ik rij Bam nu ruim een half jaar bij en ik merk toch duidelijk dat hij op dit moment frisser is dan wat hij was. Hij staat overdag buiten in de bak met nog een ander paardje en 's nachts binnen. Hij staat dag en nacht onder een deken (nu 300 gram, begin oktober is hij geschoren).
Krijgt 3 killo bix en 1 kilo muesli op een dag + veel hooi (3x per dag)

Met rijden was hij altijd wel goed aan het been, maar nu is het echt racen geblazen . Ik kan niet normaal iets vragen of even mijn been aanleggen of hij zet de race-stand aan. Ik zet hem dan op de volte, probeer ophoudingen te maken, maar echt een reactie krijg ik niet
Als hij zo'n bui heeft, dan laat ik hem altijd maar flink galopperen , in de hoop dat hij wat rustig wordt, maar hij blijft racen. Ik stap trouwens in met een deken, dus de overgang is niet extreem groot van binnen naar buiten.

Heb ik 2 vragen:
1) Zal longeren van te voren helpen? Zodat de ergste energie eruit is?
2) Zijn jullie paarden ook zo fris op dit moment?

alvast bedankt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:19

Ja mijn paarden zijn ook fris, ligt aan het weer.
Maar je paardje zal inmiddels ook wel wat meer conditie krijgen en ik weet niet of je veel rijdt, maar 4 kilo krachtvoer is best veel dan moet je hem wel dagelijks genoeg arbeid laten verrichten.
En fris of niet, hij moet wel luisteren, dus ik zou je instructrice om raad vragen of die hem een keer laten rijden.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:28

Haha mijn haflinger heeft er ook gigantisch last van en hij geeft ook niet toe dat tie moe is.. Hij laat het pas merken als hij op stal staat Die van mij krijgt ook LANG niet zoveel krachtvoer als die van jou.. Echt veel minder, maar ik denk dat longeren van te voren wel iets zou helpen

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:30

Die van mij was laatst ook al zo fris. Ik wilde even langs de weg gaan wandelen. Ik ben bij de buurman maar omgedraaid. D'r was geen houden meer aan. Toen de longeerlijn eraan, de bak in en crossen maar.
En ik vind het ook best veel wat je paard krijgt. Die van mij krijgt 3x per dag een halve schep brok en 1 keer een halve schep kruidenmuesli (tegen het hoesten). En dan 4 keer flink hooi.

En longeren kan idd helpen om de overtollige energie eruit te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 07-12-05 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:31

Chester was eerst beetje duf, maar meneer begint weer aardig opte frissen... naast me dribbelen al ben ik aan het lopen enz...
En me shetlander die is altijd fris, maar met dit weer is die heel erg druk.. hahaha
Maar ligt denk aan het weer.,.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:17

ja way is momenteel ook erg fris...rij veel buiten hij ziet overal kaboutertjes geloof ik..

maar kan het ook door het kuilvoer komen?? hoorde ik van iemand

_Suus_

Re: Jullie paarden ook fris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:20

jazekker is mijn pony frisjes..
Maar lekker schuren is voor haar wel even goed
Dikke doei :pEn _x_

Dressuurenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:22

merk niets van een verschil! mijn paard krijgt best een hoeveelheid voer en komt nu veel minder naar buiten dan van de zomer maar ik heb nog geen verschil gemerkt. Ik vind dat je paard ook behoorlijk wat krachtvoer krijgt. Ik zou daar eerst maar eens in gaan minderen!

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:25

Ja het klopt wel dat ze frisser zijn hoor die van mij heeft dat ook..
Die is 10 en moet gewoon eerst aan de longe voor het rijden anders is tie niet houden.
Longeren helpt dus idd..
Weet niet hoeveel dat het paard werkt maar vind het ook redelijk wat voer.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:28

Fris, tjsa mijn paard is bijna onhandelbaar druk, houdt de rug en hals erg strak, en het is me de hele week nog niet gelukt om ontspannen te rijden... Morgen ga ik toch proberen om voor het rijden even te longeren!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:31

hey,
ja mijn pony is ook erg fris. ik doe hetzelfde als jou en mijn pony doet hetzelfde als jouwn paard

maar eigelijk is veel draven, en vantevoren longeren het beste

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:32

Mijn paarden zijn ook fris maar niet fris-fris...

Ze zijn gewoon lekker wakker, zoals altijd, niet extra kijkerig of vervelend. Ze komen elke dag buiten, lopen lang buiten en kunnen hun ei goed kwijt. Staan lekker onder dikke dekens, dagelijks beweging en normaal in het voer.

Dat is wel anders geweest, heb wel tijden gehad dat de bijrijdster eerst moest longeren voor ze erop ging. Het is gewoon kijken wat het beste is voor je paard, nu stap ik zo op en ga ik gerust een buitenrit maken. Dat ze voorwaarts is maak ik gewoon lekker misbruik van...lekker aan t werk zetten heeft ze ook geen tijd voor gekke dingen

ankavdtolber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:15

jah die van mij is ook fris, maar krijgt nu maar 2 kilo krachtvoer, 4 kilo is denk ik ook een beetje veel...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:34

het paard waar ik in de les op rijdt begin ik nu toch wel te merken, vooral in galop... wordt erg drammerig, op de binnehand gaan hangen, crossen in galop etc..

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:35

Olga was ook frisser.
Meer voorwaarts en in de galop zelfs een bokje toen ze het er niet mee eens was.
(Doet ze haast nooit.)

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:36

ankavdtolber schreef:
jah die van mij is ook fris, maar krijgt nu maar 2 kilo krachtvoer, 4 kilo is denk ik ook een beetje veel...

Ik vind 2 kilo ook nog best veel voor zo'n sober ras. Mijn paard krijgt ook 2 kilo.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:37

Of het alleen het weer is bij Sem weet ik niet. Sinds het kouder is, moet hij ook in het donker lopen (nu 2x gedaan), dus volgens mij is dat nog meer de oorzaak dan het frisse weer.

Wat uitrazen aan de longe kan misschien helpen, maar denk toch dat je het er mee zal moeten doen

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:49

Mijn haf is niet bepaald drukker geworden de laatste tijd, maar hij is sowieso lekker rustig van karakter. De haflinger van mijn vriendin is wel wat feller geworden, met rijden is ze springerig en luistert ze minder goed. Ze krijgen beiden 3x per dag ong. 3/4 biks en 2x per dag een bos kuil. We rijden vrijwel altijd buiten (strand / bos / duin) dus het is wel hard werken geblazen voor ze. Na een uurtje zijn ze hun ei dus wel kwijt. Maar echt extreem reageren deze 2 niet op het weer hoor.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:00

mijn paard krijgt 1 kilo brok en een halve kilo bietenpulp . Op dit moment is hij weer lekker schrikachtig ... ach ja we krijgen het er wel weer uit ..

wouterpaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:08

Mijn haflinger is helemaal niet frisser. Hij is geschoren en krijgt 3/4 bix. Ik vind ook dat je hem wel veel geeft voor een sober ras

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:56

Als Indy echt heel fris is in de zin van racen en/of rodeo's moeten we naar de dierenarts want dan is er iets mis!
Maar ze is wel wat beter aan het been de laatste dagen. Maar dan weet ik niet of dat ligt aan het trainen zelf of aan het weer.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:42

mijn paard is ook super fris, maar hij blijft wel normaal te hanteren. ik vind het prima, hij heeft er plezier in, dan is het toch goed? maar asl het gaat zoals bij jou is het idd wel vervelend. geschoren paarden hebben dit vaak erger/ meer dan paarden met een wintervacht, zoals de mijne. minder energierijk voer kan helpen, een paard in goede conditie zou genoed moeten hebben aan hooi/ kuil en een liksteen...

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:24

Fris is nogal zacht uitgedrukt bij Gaia, zo in de periode (tot halverwege de lente) is ze een gigantische bitch wat betreft rijden. Afgelopen weken alleen nog maar bokkend, steigered en rennend de polders door geweest . En dat dan standaard elke winter.
Van tevoren longeren helpt niet veel, maar voor de zekerheid doe ik het vaak toch. *zucht* was het maar vast weer zomer

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:27

Ik longeer beide paarden nu vantevoren zodat ze iig wat opgewarmd zijn en eventuele gekke sprongen doen zonder mij erop

Maar het is wel extreem moet ik zeggen, vanavond begon Par zelfs behoorlijk lelijk te doen tegen Birne toen ze even samen buiten stonden tijdens het mesten, nou is ze altijd wel een zeurpiet maar nu zat ze constant achter hem aan en was het niet leuk meer.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:32

IcePrincess schreef:
Fris is nogal zacht uitgedrukt bij Gaia, zo in de periode (tot halverwege de lente) is ze een gigantische bitch wat betreft rijden. Afgelopen weken alleen nog maar bokkend, steigered en rennend de polders door geweest . En dat dan standaard elke winter.
Van tevoren longeren helpt niet veel, maar voor de zekerheid doe ik het vaak toch. *zucht* was het maar vast weer zomer

Zou het kunnen dat je paard het koud heeft? Of dat ze spierpijn heeft door te snel afkoelen met de kou? Of te weinig warming-up? Of veel minder weidegang? Want dat is wel een heel extreme verandering.