Buitenrijden, honden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Buitenrijden, honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:11

Ik zit een beetje met een probleem.
Mijn paard is hardstikke lief buiten, helemaal verkeersmak en is niet snel bang, behalve voor honden.

Ik ben er een paar keer flink afgedonderd doordat er ineens een hond te voorschijn kwam en achter ons aan ging. Daardoor ben ik nu bang dat dat weer gebeurd. Als ik nu in het bos ben let ik constant op of er honden aan komen. Bij elke wandelaar die in zicht is ga ik stappen omdat ik ervan uit ga dat ze een hond bij zich kunnen hebben.

Doordat ik bang ben maak ik mijn paard ook bang. Vooral op zondag is het erg druk in het bos en hebben we minstens 3 keer een hond achter ons aan. Ik ga dan stil staan tot dat beest weg is.

Maar doordat ik nu zo bang ben kan ik niet meer lekker buitenrijden. Ik stap alleen nog maar, hooguit een drafje op een pad dat heel overzichtelijk is. Galoperen doen we alleen op de hei omdat ik de honden daar aan zie komen.

Hebben jullie enig idee hoe ik hiervan af kan komen?
Ik doe mezelf en mijn paard hier geen plezier mee, want hij is eigelijk helemaal niet bang voor honden, maar door mijn gestress wel.

Ik heb al geprobeert om gewoon lekker te gaan rijden zonder op de honden te letten, maar dat werkt gewoon niet. Het zit er zo in dat ik het niet meer bewust doe.
Op de weg gaat het prima, want daar zijn geen loslopende honden.

Ik zou graag weer lekker buiten willen rijden.

ikke

Re: Buitenrijden, honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:16

Kom eens langs en we lossen het op. We hebben hier wel een paar honden in de aanbieding die GRAAAAAG op commando achter je paard aanwillen. Daarbij een volstrekt hond-proof paard om je te assisteren, zodat het allemaal goed afloopt.
Nog een algemene tip: Honden zijn om achterna te zitten met je paard. Daar zijn ze speciaal voor op deze aardbol geplaatst

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:17

Ehm misschien een keer samen met een ander paard gaan rijden die niet bang is voor honden?
Of een keer aan een hondeneigenaar vragen of je paard er eens aan mag ruiken/ naar mag kijken..
Verder zou ik het ook niet zo goed weten, mijn verzorgpony is (gelukkig!) niet bang van honden.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:18

Precies wat ikke zegt: zodra er een hond achter je aan dreigt te gaan: omkeren en met je paard achter de hond aan. Binnen de kortste keren heeft je paard het spelletje ook door, en gaat er lol in hebben.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:21

Het probleem is niet dat mijn paard bang is, maar dat ik bang ben en daardoor ga ik gestresst lopen doen waardoor hij denkt dat er vanalles aan de hand is. Ook als er geen hond te bekennen is ben ik "aan het zoeken" of er ergens een hond kan lopen.

En als er ineens mensen aan komen sta ik op de rem omdat ik ervan uitga dat alle wandelaars een hond bij zich kunnen hebben (ik doe dit echt ongewust) Daardoor denkt mijn paard op z'n minst dat alle wandelaars monsters zijn en is hij daar bang van geworden.

Als ik omdraai en naar de hond toega lost dat niet op dat ik bang blijf dat er honden kunnen komen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:27

Gewoon verstand op nul (zogezegd) niet stressen en gewoon stoer doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:40

zoek alle honden in je buurt juist op!!!

je hebt nu vast de neiging om dat allemaal te vermijden, maar zo leer jij en je paard het natuurlijk nooit

dus zoek juist de plaatsen op waar de honden lopen, na enkele keren zal het goed gaan en zijn jij en je paard vast wel weer rustiger...

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:46

Probeer zelf rustig te blijven, en idd zoek het een keer op en zeg tegen jezelf dat het niet gevaarlijk is. Dan komt het wel goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:50

klein voorbeeld:

mijn pony word helemaal hyper van kleine kinderen die schreewuen.
en juist waar ik langs moet rijden lopen veel kinderen die allemaal keihard beginnen te schreeuwen: "paardje! Paardje!"
ik ben dat heel lang uit de weg gegaan, ik was zo bang dat pony er vandoor zou gaan,ik er af zou vallen etc...

ik was het op een gegeven moment zo zat dat ik niet meer langs die route ging, dat ik juist op alle middagen expres wel erheen ben gereden...

en je raad t al...pony superbraaf, kindjes blij.....

hij word nog wel hyper hoor van schreeuwende kinderen, maar als ik ze nu hoor dan rijd ik er juist expres heen, dan word m'n pony juist heel relaxed...
als hij ze hoort maar niet kan zien,maakt hij zich druk, ziet hij ze dan is t over...

tja een hond blijft een hond, die springen zo uit de bosjes, ik weet t dat is bij ons ook heel erg, maar net als met de kinderen..
rijd juist wel langs die stukken, hoe vaker het gebeurt hoe meer vertrouwen je zelf weer zult krijgen...
Laatst bijgewerkt door ellepel op 04-12-05 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:52

Neem een keer een hond van een bekende mee, laat ze kennis maken en na een paar ontmoetingen (als ze weten wat ze van elkaar kunnen verwachten) ga je eens rijden met die hond erbij, gewoon nog binnen in de bak of in het weiland.
Je zegt zelf al dat je paard er niet bang voor is en dat het meer om jou gaat, maar dit zou ik doen om jezelf er van te overtuigen dat je paard niet van honden hoeft te schrikken.

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:57

Ga lekker zingen op je paard

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:53

ikke schreef:
Kom eens langs en we lossen het op. We hebben hier wel een paar honden in de aanbieding die GRAAAAAG op commando achter je paard aanwillen. Daarbij een volstrekt hond-proof paard om je te assisteren, zodat het allemaal goed afloopt.
Nog een algemene tip: Honden zijn om achterna te zitten met je paard. Daar zijn ze speciaal voor op deze aardbol geplaatst

Dat lijkt mij een goed aanbod om zo te oefenen als de honden op commando komen en gaan. Geeft de mogelijkheid om er zelf ook vertrouwd mee te raken. Op onze pensionstal hebben we een paar honden die graag spelen - niet op commando (...) - en langzamerhand vertrekken de paarden geen spier meer en ik merk dat het mezelf ook vertrouwen gegeven heeft.

Citaat:
[Ibbel schreef]
zodra er een hond achter je aan dreigt te gaan: omkeren en met je paard achter de hond aan. Binnen de kortste keren heeft je paard het spelletje ook door, en gaat er lol in hebben.

Hihi, lijkt me gaaf om eens te proberen. Ik blijf altijd stoer doorrijden bij een buitenrit maar mijn hartslag verhoogt wel omdat ik niet weet wat een 'vreemde' hond doet en ik 'duim' wel eens dat hij niet zal bijten. Ik wil wel eens zien wat er gebeurt als ik me omdraai. Mijn paard houdt wel van een spelletje en mij lijkt het ook leuk.

P.S. werkt het spel bij alle soorten honden? Ik denk even aan bijv. rotweilers, argentijnse vechthonden, pittbulls. De meeste honden blaffen en bijten niet en dan is het de kunst om met de schrik om te gaan. Maar met sommige rassen neig ik wat oplettend en voorzichtig te zijn vanwege de vasthoudendheid van de scherpe tanden.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:15

Gewoon opzoeken, en anders iemand meenemen ofzo?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:28

Papaya schreef:
ikke schreef:

Dat lijkt mij een goed aanbod om zo te oefenen als de honden op commando komen en gaan. Geeft de mogelijkheid om er zelf ook vertrouwd mee te raken. Op onze pensionstal hebben we een paar honden die graag spelen - niet op commando (...) - en langzamerhand vertrekken de paarden geen spier meer en ik merk dat het mezelf ook vertrouwen gegeven heeft.

Citaat:
[Ibbel schreef]
zodra er een hond achter je aan dreigt te gaan: omkeren en met je paard achter de hond aan. Binnen de kortste keren heeft je paard het spelletje ook door, en gaat er lol in hebben.

Hihi, lijkt me gaaf om eens te proberen. Ik blijf altijd stoer doorrijden bij een buitenrit maar mijn hartslag verhoogt wel omdat ik niet weet wat een 'vreemde' hond doet en ik 'duim' wel eens dat hij niet zal bijten. Ik wil wel eens zien wat er gebeurt als ik me omdraai. Mijn paard houdt wel van een spelletje en mij lijkt het ook leuk.

P.S. werkt het spel bij alle soorten honden? Ik denk even aan bijv. rotweilers, argentijnse vechthonden, pittbulls. De meeste honden blaffen en bijten niet en dan is het de kunst om met de schrik om te gaan. Maar met sommige rassen neig ik wat oplettend en voorzichtig te zijn vanwege de vasthoudendheid van de scherpe tanden.

Honden zijn écht wel bang als er ineens een 'groot' paard op ze af komt, ze zijn wel helden als het paard van ze weg gaan maar zodra je je omdraait zetten ze het wel op een lopen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:29

Ik heb al een paar keer gehad dat er een hele groep om ons heen liep (van de plaatselijke uitlaatservice) die kleintjes lopen tussen z'n benen en de grote vallen ons aan alle kanten aan.
Daar wordt ik echt niet blij van.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:45

Ik heb dat probleem gelukkig niet... Mel staat op een stal met 3 blaffende hyperactieve honden dus die is er niet bang meer voor. Het enige probleem is dat ze honden die aan haar staart gaan hangen en achter haar aan rennen op buitenrit gewoon een mep geeft
Daarna laten die honden het denk ik wel voor de rest van hun leven uit hun hoofd om een paard lastig te vallen Maarja die honden moeten natuurlijk ook niet gewond raken...

Ik zou proberen mee te rijden met iemand die een hond heeft, en inderdaad de honden die je onderweg tegen komt juist op te zoeken.Verder vooral rustig blijven, maar ik weet hoe moeilijk dat is als er iets aan komt waarvan je weet dat je paard er bang voor is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 22:36

Bedankt voor jullie tips.

Ik denk dat ik maar eens op een rustige dag ('s ochtends door de week) naar het bos ga en dan begin ik met niet de hele tijd stil gaan staan als er mensen aan komen, maar blijf ik stappen.
Als dat goed gaat ga ik draven en blijf ik draven als er mensen aan komen.

En als er honden komen blijf ik gewoon stappen en negeer ze.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:42

Wat een vervelend probleem zeg...is het misschien een idee om een keer met een aantal vrienden af te spreken (die honden hebben) en zo wat te trainen in het bos?

Zelf rij ik zomerdag ook veel in het bos, mijn paard noch ik zijn bang voor honden maar soms gebeurd het wel dat er ineens vanuit het niets een hond blaffend uit de bosjes tevoorschijn schiet en achter het paard aan gaat. Ik spreek honden eigenaren er altijd op aan, omdat het bos waar ik in rij een aparte gedeelte is waar de honden los mogen waar verder geen paarden en kinderen komen. Ze hebben hier altijd begrip voor en zien ook wel in dat zo`n paard kan schrikken.

Veelal kun je je eigen angsten overwinnen door de confrontatie aan te gaan...

Papaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:14

Anouar15 schreef:
Ik heb al een paar keer gehad dat er een hele groep om ons heen liep (van de plaatselijke uitlaatservice) die kleintjes lopen tussen z'n benen en de grote vallen ons aan alle kanten aan.
Daar wordt ik echt niet blij van.

Dat lijkt me inderdaad heel vervelend. Ik merk dat de paarden bij ons op stal aan elkaar gewend zijn geraakt door de tijd doordat de honden vaak rond de bak en soms de bak in- en uitlopen als er gereden wordt.
En na een korte gewenningsperiode geven beide elkaar de ruimte en is er niets meer aan de hand.
Soms lopen ze ook samen los in de binnenbak (recentelijk bijvoorbeeld omdat de paarden met de sneeuw de wei niet ingingen). De paarden waren best wel fris, sommige paarden gaan spelen, anderen gaan hun eigen gang, een enkeling dreigt naar de honden en dan taaien de honden snel af. Incidenteel loopt er ook Jack Russell rond en die wil soms flink keffen en naar de staart happen en daar wordt verschillend op gereageerd. De meeste paarden trekken zich niets aan van de kleine opdonder na een tijdje. In het begin zijn ze wel heel afwachtend en kijkerig. Wat mijzelf betreft: toen ik zag dat mijn paard zich na een paar ervaringen niet meer druk maakte, ook niet als ze samen los in de bak lopen gaf mij dat vertrouwen.
(overigens heeft geen van de honden ooit in de benen gebeten, dan zou ik erg boos worden en geen van de paarden heeft ooit geslagen).

Misschien een idee om hem loslopend eens meer te laten wennen samen met een paard wat honden vertrouwt (?). Misschien valt zijn reactie na wat meer ervaringen met honden mee en ondersteunt dat bij het buitenrijden. Het is zonde als het je buitenrijdenplezier zo bederft.

P.S. Zelf ben ik wel geneigd te gaan stappen als honden op een buitenrit achter ons aan hollen. Ik weet niet wat de ervaring van anderen is, maar ik merk dat honden het leuk vinden als je draaft en als je dan gaat stappen worden ze ineens een stuk terughoudender voor mijn gevoel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:19

dat is idd lastig.
ik heb er ook last van en daarom rijd ik niet zo veel meer buiten op die pony. ik moet zeggen dat we een keer achterna gezeten zijn door een happerige herdershond dus misschien dat het daardoor komt.

ik blijf dit topic xeker volgen!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 11:25

Voeger hadden we nooit problemen met honden. Er lopen ook wel eens honden in de bak of in de wei. Al zijn die beesten aan het rennen en aan het doen. Dat maakt me niks uit, omdat ik ze kan zien en weet waar ze zijn.
In het bos ben ik bang dat ze ineens het pad op springen.

Ik ben er een paar keer flink afgevallen. Eén keer is mijn paard in paniek naar stal gerend en moest ik terug lopen (was gelukkig niet zo ver en hij hoefde niet de weg over) de tweede keer was op de nieuwe stal en daar moet hij wel een heel stuk langs een drukke weg. Op het moment dat ik eraf viel was het eerste dat ik dacht "vasthouden, anders rend hij weer naar huis" Dus toen ben ik een heel eind achter hem aangesleurd aan de teugels, dwars door takken en over boomwortels. Toen we stil stonden lag ik tussen zijn benen.

En die man van die hond nog schelden op mij ook.
Hierdoor ben ik echt bang geworden.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:34

Anouar15 schreef:
Als dat goed gaat ga ik draven en blijf ik draven als er mensen aan komen.

Ik weet niet hoor, maar het is wel zo beleeft mensen in stap te passeren, sommige mensen zijn wel bang van paarden.

Iemand gaf al een soort gelijke tip, maar draai je paard met het hoofd naar de hond als je een tegen kom, neem stelling aan als er een van achter kot, zo kan je paard t dier aan zien komen en schrikt t niet of minder!
Inderdaad achter de hond aan rijden werkt ook heel goed...

Wel vervelend dat de honden zo uit de bosjes kunnen komen springen, gelukkig ka ik bij ons in t bos ten alle tijden de hond zien aan komen!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 11:36

Maar ik bedoel dat ik dan niet meer ga stappen als er mensen een 500 meter verderop in zicht zijn, ook als ze totaal niet bij het ruiterpad in de buurt kunnen komen.
Dat doe ik nu wel.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:43

Tsja het beste is natuurlijk verstand op nul en paard naar de hond toe draaien, maar ik snap als je dat niet durft. Als honden opdringerig doen als ik buiten rij krijgen ze van mij een mep, zielig? Misschien, maar als je paard er hysterisch op reageerd mogen ze van mij best merken dat ze beter niet in de buurt kunnen komen.

Mogen honden bij jullie trouwens loslopen in 't bos? Hier niet vanwege de konijntjes.

Reageer jij het hevigst op honden (en je paard daardoor), of reageerd je paard erop? Als jij het bent, moet je een knopje om weten te zetten, als je paard er het hevigst op reageerd moet je oefenen, vraag vrienden met honden of ze willen wandelen met hun hond en een beetje in jouw buurt willen blijven. Iig heel veel succes want het is niet bepaald een prettig probleem .

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 11:45

Ik weet niet of de honden los mogen. Volgens mij niet, maar iedereen doet het wel.