oren uitknippen, een ramp

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

oren uitknippen, een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:24

Vandaag heb ik bij mijn paard(voor de zoveelste keeR) geprobeert zijn oren een beetje uit te knippen, want 't is echt een rimboe daar Omdat ik 18 dec. een wedstrijd heb, weet iemand een goede manier om dat te doen?(homeopatische druppels om te kalmeren helpt niet, eten geven terwijl we rustig proberen te knippen lukt niet ogen afdekken niet, lip vast pakken niet etc.)

Marian(een vrouw die met haar paard bioj mij op de stalling staat) Zegt dat hij misschien een "trauma"(groot woord maar weet 't niet anders te verwoorden) heeft, zoals dat hij daar vaak geslagen is etc...

Weet iemand nog een aanpak?

Jolliegirl

Re: oren uitknippen, een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:27

Lekker laten zitten... het is toch niet het belangrijkste, ik zou zelf het paard belangrijker vinden als ie als de doods ervoor is, dan een wedstrijd waarbij persé de oren uitgeknipt moeten worden

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:28

praam misschien?

verder zou ik het niet weten, tijd om echt rustig te oefenen heb je al niet echt meer...alhoewel, als je die tijd wel wilt nemen, is het misschien nog best te doen. Mag je zonder schaar wel gewoon haar oren aanraken? dat maakt het makklijker, dan kan je proberen steeds iets dichter bij haar oor knipgeluiden te maken... steeds meer naar haar oor toe, totdat hij rustig genoeg is dat je het echt kan knippen....

in ieder geval succes

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:31

jah, daar ben ik vandaag ongeveer anderhalf uur mee bezig geweest(aanraking zoeken, neus hals steeds dichter bij de oren, als 't stapje voor stapje beter ging brokjes geven) Jah maar ik bedoel, krijgt een paard er uit eindelijk niet last van of iets dergelijks? Want 't lijkt me stierlijk irritant.. Een praam helpt niet, hij schiet er van in de stress, en trekt zijn hele halster kapot

AngelEye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:33

scheren..dat doe ik altijd..
Snelste en veiligste vind ik..
Int begin liet ik em altijd rustig wennen aant geluid enz.. trilling laten voelen op de hals en na een tijdje gaat et vanzelf..

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:36

dat wordt al helemaal een ramp Ik ga mijn paard zijn oren niet scheren..
Maar 't probleem is dat er wel (ik denk) 3 á 4 cm úit de oren groeit, dat wil ik gewoon weg hebben, ik hoef hem niet helemaal leeg Maar scheren, er zit teveel geluid bij en dan wordt hij helemaal gek

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:36

ik krijg het ook niet voor elkaar bij mijn haf en die heb ik m'n hele leven al, en ze heeft nooid iets meegemaakt met haar oren...
ik mag haar tussenstukje waar het hoofdstel zit wel knippen maar zo gauw ik bij de oren kom is het mis..

het enigste is de praam wat bij mij werk...

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:37

tja, je kan met 1 keer oefenen (al was het erg lang, misschien iets te) niet verwachten dat je gelijk die oren kan knippen. Houd ze er nou echt niet van als je ze aanraakt of is het echt het knipgeluid?

Als je gaat oefenen kan je beter een paar dagen gewoon even kort oefenen, dan word het wat meer gewoon. Nu was ze waarschijnlijk toch al gestresst en dat helpt niet.... Er gaat ben ik bang gewoon wat tijd in zitten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:43

mijn paard is ook 1 grote ramp heb het maar opgegeven.. soms probeer ik het nog wel weer maar tegeefs

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:44

nou 't is gewoon de aanraking, hij weet wat er gaat gebeuren.. ik ben er al een hele tijd mee bezig(voornamelijk met de aanraking enz) Hij is heel erg bang als je aan zijn hoofdje zit...
't is heel sneu Ik doe 't denk ik elke dag gewoon aaien over zijn hoofd/hals steeds verder omhoog

Groetjes

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:46

bij mijn haf lukte het eerst ook nooit,
hysterisch werd hij zodra hij het knipgeluid hoorde,

na heel lang oefenen geduld hebben en gerust stellen laat hij het nu gelukkig toe,
alhoewel het nooit zijn favoriete bezigheid zal worden!

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:49

maar volgens mij ligt 't niet aan 't geluid(het zal wel een deel erbij horen maar ook niet de hoofd zaak) Maar gewoon dat zijn hoofd heilig is Nou jah, heeft iemand nog tips??

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:51

nou ja,
heel veel geduld hebben,
kun je er wel poetsen?
want als dat al neit kan,probeer dan helemaal met een schaar uit de buurt te blijven,
een schaar roept nog meer enge dingen naar boven,

probeer eerst te aaien,dan stapje voor stapje verder gaanm,
misschien duurt het lang maar dan heb je wel wat!

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:54

hi hi als ik haar in haar oren aai vind ze heerlijk en gaat ze er helemaal voor staan maar zo gauw ze die schaar ziet of hoort dan is het mis

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:01

eerst kon ik nooit aan ze oren komen. Nu gaat het wel al beter.

als ik een scheeraparaat ga gebruiken komt hij de lucht in.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:04

gewoon heeeeeeel veel geduld hebben,
dan gaat het ooit helemaal goed komen,
bij de mijne is het gelukt,
dus komt het bij jullie ook wel vast goed!

geduld hebben is het moeilijkste want als de oren eindelijk kan poetsen heb je meteen de neiging om te knippen,dit meot je dus neit meteen doen maar eerst vertrouwen geven !

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:05

Ik scheer de oortjes altijd uit, wordt veel mooier vind ik altijd .

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:11

Misschien is een praam een optie
Maar scheren is mooier, maar niet iedere pony laat zich wel scheren maar niet knippen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:30

willeke16 schreef:
mijn paard is ook 1 grote ramp heb het maar opgegeven.. soms probeer ik het nog wel weer maar tegeefs

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:34

Niet teveel in 1x willen. Elke dag bij het poetsen ook de oren uitgebreid aanraken, zodat dat gewoon wordt. Vooral ook even met je duim de binnenkant van de oorschelp aanraken, zodat hij overal aan went.
Niet denken dat je er met een paar dagen bent. Als dit echt gewoon is geworden, eens met een schaar knipgeluiden maken bij het oor maar nog niet knippen. Je raadt het al.... tot dat inderdaad ook weer helemaal gewoon is.
Heeeeeeeel veel geduld hebben dus, dan komt het best wel weer goed.
Veel succes!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:38

mijn paard is echt raar

soms mag je aan ze oren zitten (niet knippen). MAar de volgende dag moet hij er niks van weten. dan hoef je er maar naar te wijzen en hij doet zijn hoofd al op zei..

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:03

praam en anders verdoven. meestal als de tandarts komt moet hij verdoofd worden en dat is de gelegenheid bij uitstek om zijn oren uit te knippen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:26

elke dag na het rijden even met de schaar langs z'n oortjes gaan, niet knippen, maar zodat je paard aan het geluid went. Dat is meestal waar ze bang van zijn..
Succes

Tienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:39

Bij mijn haf lukt het ook nooit.. Nu heb ik het vorige week voor elkaar gekregen om één oor te knippen, de andere lukt echt niet !
Nu loopt ze dus met 1 geknipt oor rond
Ik doe nu gewoon bij het oor dat niet lukte telkens gewoon elke dag 1 knipje en dan klaar! Zodat ze misschien door krijgt dat het dus echt geen ramp is, (al is dat ene knipje al aardig lastig).
Maar misschien helpt het toch

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:17

Bij Silvana lukt het ook nooit!
Mits ik gewoon meteen het oor 'pak' en vasthoud!
Het steeds maar een beetje bij de oren zitten is niet fijn voor paarden en daardoor krijgen ze er nog meer hekel aan!
Gewoon even vasthouden dat oor, gaat het goed, goed belonen, daarna de schaar erbij.