HELP! Mijn moeder is bang geworden voor haar eigen paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

HELP! Mijn moeder is bang geworden voor haar eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:58

Ik zit er al een hele tijd mee in mijn maag: de sfeer bij de weide wordt volledig verpest door de angst van mijn moeder.

Wat is er aan de hand?
We hebben nu zo'n 8 jaar een stuk weide, waar onze ponies op staan. Ik ben begonnen met mijn toenmalige fjordenveulen (nu 8) en nog geen half jaar later, kocht mijn moeder een tinkermerrie, waar ze western mee kon rijden. Ze had daarvoor al 3 jaar les gehad op manege paarden/ponies, ook in western.

De tinkermerrie die ze kocht was een jaar of 6 toen, een leuke vlotte merrie, die op buitenritten redelijk pittig was.
De merrie zelf heeft in het verleden nogal wat meegemaakt, toen we haar net kregen was ze erg kopschuw en niet te benaderen. Na een jaar of 3 liet ze zich pas zonder tegenstribbelen "vangen" uit de wei. Knuffelen was ook niet iets dat de merrie graag tolereerde, ze was haar vertrouwen in mensen toch wel wat kwijt. Maar na al die jaren was het wel weer een "normaal" te gebruiken paard geworden. En we hebben haar altijd heel goed en eerlijk behandeld (veel natural horsemanship).

Buitenrijden (we hebben geen binnenbak, dus is het in de wei rijden of het bos in) heeft ze in het begin een paar keer met het paardje gedaan, maar dat werd steeds minder. Maar tijdens die ritten zijn er geen traumatische dingen gebeurd, ze is er nooit afgevallen o.i.d.

In de weide oefenen met westernoefeningen was meer voor moeder "weggelegd" zoals ze het zelf zegt.
Prima... Ik reed dan wel in m'n eentje buitenritjes of af en toe met pa (die zelf een zoon van de merrie heeft). No problem.
Buitenrijden werd steeds meer een probleem... als we vroegen of ze mee ging, kwam er een snauwende "nee" uit.

Na 8 jaar met die merrie (Inez), is ze april 2005 plots gestorven aan koliek (mijn moeder en ik vonden haar dood in de wei).

Dat sloeg behoorlijk in, want de merrie was door ons allen erg geliefd, en mijn moeder reed er regelmatig succesvol Trail en pleasure wedstrijden mee, naast de Shows die mijn zus ermee reed.

In mei zijn we gaan kijken naar een nieuw paardje voor d'r, want daar was ze aan toe, zei ze.
We hebben een hele lieve, leuke tinkermerrie gevonden, die uit Engeland komt. Haar naam is Minstral (Minny).

Afbeelding

We hebben haar professioneel in laten rijden (de merrie was 6 maar heeft altijd op de kudde gelopen). En ze was erg gemakkelijk. Ze bleek al bereden te zijn, maar alleen nog niet zadelmak (waarschijnlijk altijd zonder zadel bereden).
Super braaf! Zowel op buitenritten als tijdens het gewone werk en los in de wei. Heel braaf en knuffelig en is dus dol op aandacht.
Een hele omschakeling natuurlijk; van een kopschuw paard naar een paardje die dol is op aandacht, maar ze heeft Minny zelf uitgezocht en was ook echt op zoek naar een paardje dat dol is op knuffelen.

Nu... een klein half jaartje verder, heeft ze pas een keer of 12 gereden. Terwijl ze haar overleden merrie minstens 2 á 3 x per week reedt.

Ze durft steeds minder, en gaat zich raar gedragen tegenover het paardje (dubbele signalen). Ook tijdens het poetsen is aanraking tussen mens en paard zo min mogelijk en moet het paard perse doodstil blijven staan.
Als het paardje 1 pasje zet is het gelijk: oef, ze is veeeel te beweeglijk!
Ze durft nu ook bijna niet meer in de bak te rijden, terwijl het paardje nog nooit een pasje verkeerd heeft gezet, het is echt een schat.

Vandaag vertelde ze me (en ik moest m'n best doen om dat eruit te krijgen!) dat ze al zenuwachtig is als ze thuis weg gaat om te rijden. Dus had ik haar maar verteld dat ze vandaag maar een keertje over moest slaan. Want ik vind dat geen goede basis om te gaan rijden. Ik merkte namelijk tijdens het poetsen al dat de merrie gespannen werd door de nerveusiteit van mijn moeder.

Ik heb al geprobeerd duidelijk te maken dat andere paarden ook wel eens een stapje opzij doen tijdens het poetsen, maar ze vergelijkt dan direct alles met haar oude merrie, die dat volgens haar niet deed.

Nu heb ik dus het idee dat ze nog niet over d'r oude paardje heen is, maar daarbij ontwikkeld ze zo langzaamaan wel een fobie voor alle paarden.

Ze staat nergens voor open en is erg eigenwijs, dus ik krijg ook d'r aandacht niet om alles stapje voor stapje aan te pakken.

Ik ben nu echt radeloos. De merrie heeft het hier zo enorm naar d'r zin, en het is zo leuk om als familie lekker bezig te zijn met paardjes, maar op dit moment ga ik gewoon niet mee omdat het stress oproept bij heel de familie, doordat ma alles aan het schijten brengt.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?
Zijn hier cursussen/workshops voor en zo ja: waar?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:04

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:14

Ik weet het niet... Ik heb hetzelfde met motorrijden. Ik vind het geweldig, maar voor dat ik erop zit.... Ik schijt bagger en als ik van tevoren weet dat we een tocht gaan maken, loop ik de hele tijd te zenuwen. Als ik er eenmaal opzit is het over, dat is het gekke. Misschien heeft jouw moeder ook wel zoiets. En is ze inderdaad ook nog niet over haar oude paardje heen. Je zal haar toch moeten stimuleren om door te gaan, want anders wordt de drempel alleen maar hoger....

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:22

doe meer leuke dingen met je paard, lekker dingen vanaf de grond doen....

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:44

Wauw wat een mooie foto! het is een knapperd hoor.
Misschien helpt het als jij het paard een tijdje rijdt en zij er dan op stapt als jij gereden hebt? Verder zou een cursus idd kunnen helpen zodat je moeder meer vertrouwen krijgt. Het zal sowieso een tijd duren voordat ze een band met dit paard heeft (zoals ze met de vorige had).

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:54

Ik denk dat je moeder een schuldgevoel heeft dat ze nu met een nieuw paard bezig is en dat ze dat uit door overdreven op het nieuwe paard te reageren. Misschien verstandig om een paar gesprekken met een therapeut of een lotgenoot te houden zodat ze zich realiseert dat het feit dat ze met een nieuw paard bezig is neit inhoudt dat ze het oude paard vergeet.
Sterkte voor jou en je moeder.

_Dunja_

Re: HELP! Mijn moeder is bang geworden voor haar eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:02

Het kan ook zijn doordat je moeder wat ouder word dat ze meer gevaren gaat zien die ze eerst niet of minder zag...
Dit zie je heel vaak bij mensen die wat ouder worden en daardoor dus veel voorzichtiger worden.
Helaas is dan in dit geval het paard de dupe.

Ik zou of met je moeder hierover praten om een oplossing te komen of in het ergste geval zorgen dat het paard in iedergeval goed terecht komt en de aandacht krijgt die een paard nodig heeft.

Heel veel succes ermee

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:06

Misschien moet je moeder maar eventjes niet meer rijden, en meer aan grondwerk gaan doen? Misschien kan jij haar dan rijden, en kan je moeder rustig een band opbouwen vanaf de grond. Lekker wat aankloten en rustig vertrouwen krijgen.
En als ze dan eenmaal zo ver is om te gaan rijden, rustig aan beginnen, en steeds verder opbouwen.
Als je moeder zichzelf gaat dwingen om te gaan rijden wordt het er voor haar en voor haar paard er niet leuker op.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:08

Ik denk dat je gewoon het beste oefeningen op de grond kunt doen zeg maar... Steeds meer vertrouwen opbouwen
En anders zou ik een paardje zoeken, met een wat slomer karakter, een echt knuffelbeest die ook nog heel erg lief is met rijden enzo Misschien is dit paardje nog te levendig voor haar om het zo maar te zeggen...

Voor de rest ga ik helemaal met Cadish mee

FrnanDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:17

Hallo..

Zo,, Jullie hebben echt paardje waar je trots op kan zijn ..!!

Maar,, ik weet niet of er een manege vlakbij in de buurt zit..
maar je kan ook proberen om je moeder eerst een paar lessen te
laten nemen met je paardje. dan maken je moeder en je paard een band waardoor ze haar gaat vertrouwen. of prive les.. want dan kan de instructeur precies zeggen wat ze kan doen als er wat gebeurd.

veel succes..

Groetjes aan je paard en je moeder..

doeii doeii

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:17

Misschien moet je moeder niet alleen even niet rijden, maar ook even niet borstelen.
Wanneer is het erger geworden? Kan het iets met het verlies van je grootmoeder te maken hebben?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:20

Stuur maar langs. Kijk op www.nvvr.info voor de eerstvolgende mogelijkheid. Wij kletsen jouw moeder het plezier in paarden wel weer aan. Ze zal niet de eerste zijn en de laatste vast ook niet. Let op: de NVVR kan zeeer verslavend zijn.........

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:28

Ik zou een bijrijder voor het paard zoeken, en je moeder suggeren dat ze voorlopig maar eens een tijdje níets met de paarden moet doen. Ze zit (kennelijk) in een negatieve spiraal - het idee alleen al jaagt haar angst aan. Misschien dat ze na verloop van tijd de paarden gaat missen, en misschien dat ze na een paar maanden zegt: ik wil helemaal niet meer paardrijden.
Is dat laatste erg? Nee, natuurlijk niet. Wat erg is, is dat ze nu bang is, en dat iedereen vindt dat ze tóch met haar paard aan de slag moet. Tenzij ze zélf aangeeft: ik wil die angst overwinnen, kun je maar één ding doen: haar níet naar dat paard toe dwingen, maar haar rust en ruimte geven om er zelf uit te komen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:53

Bedankt al voor de vele reacties!

Mijn eerste idee was ook: dan even wat minder (of zelfs niet) rijden, en lekker wat met 't paard aan de gang gaan, maar ze verwijt Minny dat ze niet zo braaf is als Inez (de overleden merrie), die we natuurlijk al 8 jaar getrained hadden.
Dus dat grondwerk gaat op 't moment ook niet zo best. Vandaag heb ik haar 't paard ook maar gewoon weer in de wei terug laten zetten, want het liep inderdaad op een negatieve spiraal uit.

Ik heb het helaas zelf veel te druk om nog een extra paard te rijden. Met mijn baan als fotografe + mijn dagopleiding ben ik zo'n 60 uur in de week zoet, en heb ik geluk als ik een klein uurtje voor m'n eigen knolletje over heb.
Mijn jongere zus (19) rijdt de merrie wel af en toe, en dat gaat prima.

Meer tips zijn altijd welkom!

@fjordkootje: het was de oma aan m'n vaders kant, mijn moeder had daar eigenlijk geen band mee, die twee hadden vaak ruzie
Maar het had inderdaad wel een mogelijkheid kunnen zijn.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:02

Misschien heeft je moeder met die merrie die overleden is meer "tijd" gehad om echt een band op te kunnen bouwen en het zo uit te bouwen dat ze die merrie 3x per week ging rijden. Misschien waren die jaren voor jullie wel erg lang, maar ik kan me misschien wel indenken dat zowel het paard als je moeder alle tijd hebben gehad om goed aan elkaar te kunnen wennen en een hele hechte band te krijgen op die manier.

Wellicht dat ze nu meer druk voelt, omdat dit nieuwe paard veel makkelijker is en ook misschien al meer kent dan haar overleden paard. wellicht is de druk voor je moeder nu teveel "prestatie" gericht omdat ze wellicht vaker kan rijden. Of misschien is er wel helemaal geen klik of is er nog geen tijd geweest om er een band mee te scheppen.

Moeilijk hoor, mijn moeder heeft vroeger altijd heel fanatiek gereden. Dat ik op paardrijden ging vond ze vroeger helemaal niet leuk, ze ging ook amper tot nooit mee omdat ik helemaal zenuwachtig van haar werd. Toen ik aan eigen paarden begon kreeg ze het helemaal op haar heupen. Wij hebben de stal naast huis en ruby kijkt altijd heel vriendelijk over de stal deur naar de mensen die bij ons binnen komen. Haar koppie nodigt gewoon uit om aangehaalt te worden. Zo liep mijn moeder in een grote boog om haar heen en het is begonnen toen mijn moeder elke keer brood mee nam. Eerst gooide ze het op een afstand van 2m de box in toen kwam ze steeds dichterbij en durfde ze ruby zelfs uit de hand te voeren en heel soms zelfs even te aaien. Later kwam ze ook kijken als ik ging rijden en ze zag hoe goed ruby op mij reageerden. Afgelopen zomer zaten mijn ouders op het terras bij onze rijbak en ben ik na het rijden op ruby naar mijn moeder gelopen met de vraag of ze erop wilde. Eerst aarzelde ze, even later zat ze al in het zadel...het was een hele overwinning voor iemand die 33 jaar niet meer op een paard had gezeten. En nu? Nu helpt ze me zelfs met het binnen en buiten zetten van de paarden en als ze hier zomerdag is en ik rij, stapt ze ruby zelf uit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:27

Ik denk inderdaad ook wel dat het nog wat met het opbouwen van de band te maken heeft, maar enkele jaren geleden vloog ze zonder te mokken in volle galop overal naartoe op de manege paarden, die behoorlijk pittig waren. Binnen of buitenrijden maakte d'r niets uit, en nu durft ze het niet met d'r eigen paard; het paardje is zo braaf... ik snap 't gewoon echt niet.

Nou vind ik het zelf niet erg dat ze wat meer tijd nodig heeft met d'r paardje, maar ze belast de rest van het gezin ermee dat ZIJ dingen weigert te doen. De eerste weken durfde ze gewoon alles met haar nieuwe tinkertje, nu durft ze haar nauwelijks op te zadelen! Dus voor mijn gevoel is er meer aan de hand.

De enige keren dat ze rijdt is met privé instructeur, of als er iemand bij d'r in de bak blijft staan. Maar ik heb daar helaas zelf de tijd niet voor, en dat neemt ze me nog kwalijk ook. Ik kan daardoor mijn eigen paard gewoon helemaal niet meer rijden. En da's ook niet de bedoeling.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:32

mmm het klinkt een beetje als schuldgevoel jegens het andere paard.
vaak is het zo dat als iemand ergens even bang voor is, dit door de maanden heen steeds erger kan worden.
is het geen idee om het dier voor de koets te zetten? dan hoeft ze er niet op, maar is ze er toch mee aan het werk. of bv aan de lange, lijnen, longeren, vrijheids dressuur etc.
de band die ze met het vorige paard had moet met deze natuurlijk nog ontwikkeld worden. en de enige manier om dat te doen is om ermee aan het werk te gaan.
misschien eerst een periode van absolute rust zonder paarden, en dan langzaam onder begeleiding weer beginnen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:41

Ja, betuigen, daar had ik ook al aan zitten denken. Onze andere twee paarden zijn al wel betuigd. Deze moet nog.

Ik had ook al bedacht om haar een paar keer op mijn fjordje te laten rijden, omdat ze die al veel langer kent. En laatst stapte ze daar zomaar op toen ik dat aan d'r vroeg (eigenlijk voor de grap, want ik wist dat ze toch nooit op zou stappen). Dus ik stond echt met een mond vol tanden te kijken. Wellicht is dat een idee....

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 02:38

Pfff, hoe herkenbaar... Alleen in mijn verhaal ben ik het baggerschijtende baasje...

Ik denk dat ze sowiezo moet stoppen met vergelijken, geen enkel paard is hetzelfde. Ik vergeleek mijn 2 knollies ook met elkaar, maar een heethoofdige NRPSer valt niet te vergelijken met een Haf, in mijn geval...

Ik denk dat ze gewoon de stoute schoenen moet aantrekken. Lessen en desnoods in het begin aan de longeerlijn. Het maakt mij al rustiger als er alleen al iemand in de bak loopt en geloof me: ik ben erg

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 03:32

Voor de meeste paardeneigenaars is rijden heel belangrijk, maar er zijn nog zo veel andere dingen die we met paarden kunnen doen...
't Vertrouwde fjordje is inderdaad een goed idee (ben niet bevooroordeeld na de 12 jaar met die van mij ). Wat "ikke" zegt is ook waar, bij de nvvr kun je ook gezellig bezig zijn als je niet rijdt. Voor de meeste paardeneigenaars is rijden heel belangrijk, maar er zijn nog zo veel andere dingen die we met paarden kunnen doen...

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 04:17

Tja. Misschien eens aan haar vragen of zij zichzelf begrijpt?
Ik denk eerlijk gezegd dat als ze zou doorzetten en het toch zou doen dat het dan prima zou gaan en dat het alleen maar van binnen zit.

ff offtopic: waar in Veldhoven sta je dan? Ik kom daar nl. ook vandaan!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 08:41

Hypofocus schreef:
Nou vind ik het zelf niet erg dat ze wat meer tijd nodig heeft met d'r paardje, maar ze belast de rest van het gezin ermee dat ZIJ dingen weigert te doen. De eerste weken durfde ze gewoon alles met haar nieuwe tinkertje, nu durft ze haar nauwelijks op te zadelen! Dus voor mijn gevoel is er meer aan de hand.

Maar waarom die dwang erop? Waarom MOET jouw moeder van jou, of van wie dan ook, met dat paard aan de gang? Jij hebt geen lol en geen tijd voor je eigen paard, en je moeder heeft zéker geen lol. Dat paard krijgt er helemaal niets van wanneer het lekker in de wei loopt. Nogmaals, zoek er desnoods een verzorger of bijrijder voor, en laat ze allebei verder lekker met rust, moeder én paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:45

Oh, ze hoeft van mij echt niet te rijden... maar ze dwingt zichzelf er steeds geforceerd toe.
Het vervelende is dat ze conitinu op de rest van het gezin loopt te mokken: "Zo'n paard hoef ik niet hoor, als ze niet stil blijft staan", "Ik denk dat we de paardjes maar weg doen", "Dit is helemaal niets voor mij"

Maar toch blijft ze steeds maar terugkomen en zichzelf, het paard en ons enorm in de stress helpen.

Ik ben zelf helemaal niet zo'n "rijder"... laat mij maar lekker poetsen, knuffelen, spelen in de round-pen, etc. En dan heel af en toe een keertje erop klimmen is dan ook wel lekker. Ik ben meer "maatjes" met mijn paardje.

Mijn moeder ziet dat de band tussen mij en m'n paardje zo super sterk is en dat m'n fjordje alles voor me doet en andersom.
En dan staat zij daar met een tinker aan de paal vastgebonden (met veeeeel te lang touw) een reeks miscommunicaties met dat paard uit te voeren, terwijl het paardje mij met vragende ogen aankijkt van: "please... kom jij nou, jij snapt het wel".
Ik zie steeds alles aankomen: paard gaat zo naar voren lopen --> Corrigeer dat of trek je voet weg.
Nee, te laat, paard staat op ma d'r voeten en wordt dan pas gestraft. Ze let niet op, doet rare dingen en geeft vervolgens het paard en ons van alles te schuld, terwijl ze de oorzaak wat meer bij zichzelf moet zoeken, maar communiceren is iets dat met haar niet op een goede manier kan, zeker niet als 't over zichzelf gaat.

Ze realiseert zich ook niet dat ZIJ aan het veranderen is en niet het paard. Maar verteld ons dat het paard steeds ongeduriger en vervelender wordt. Wellicht in haar ogen, maar ik zie en voel geen enkele verandering in het paard, en zie en voel een helehoop veranderingen in ma.

Nou ja... je merkt dat het bij mij nu ook behoorlijk hoog zit. Ik baal er gewoon enorm van.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:56

waarom gaat je moeder niet met het nieuwe paardje naar een 2 daagse cursus NH bij Emiel of van Parelli?
kost helaas een paar centen maar denk dat de band met het paardje daarmee wel versterkt wordt.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:22

ik denk dat je moeder nog geneens bang is voor d'r nieuwe paard, maar nog steeds boos en verdrietig is om hoe het met de vorige tinker is afgelopen.
Dit probeerd ze nu op haar manier te botvieren op dit paard, met als gevolg een paard dat allerlei vreemde comminucatie's doorkrijgt.
Ik denk dat ze maar gezegt heeft dat ze bang is zodat ze niet over het verlies van haar vorige paard hoeft te praten.
Dit heeft nl. zoals ik het lees niets met bang zijn te maken maar gewoon verdriet en boosheid dat haar eigen vertrouwde maatje weg is.
Ik denk dat je je moeder niet moet dwingen met de nieuwe tinker om te gaan, ik denk eerder dat ze even helemaal rust moet nemen zodat het verlies verwerkt kan worden.(ik heb het idee dat de nieuwe tinker te snel is gekomen zodat je moeder het niet heeft kunnen verwerken)
Het jaloerse op jou en je pony komt daar ook uit voort, zij is immers haar maatje kwijt en kan nu nog geen nieuwe band opbouwen omdat ze het nog niet heeft afgesloten wat er met haar vorige paard is gebeurt