wat is het beste voor mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nivonne1995

wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 22:12

Ik zal bij het begin beginnen. Drie jaar geleden is mijn paard mishandeld (heel haar vagina was kapot) sinsdien is ze erg bang voor harde geluiden zoals boren, hijen, zagen enz. dit is alleen op stal zodra ze buiten staat is het over en kalmeert ze weer. De zomermaanden staat ze altijd op het land dat gaat super is erg braaf en ontspannen. Maar in de winter staat ze dus op stal. 4 november is ze naar stal gegaan alles ging goed tot afgelopen woensdag ze gingen bomen zagen bij ons achter de manege met als gevolg dat ze helemaal in paniek is op stal zweten bokken steigeren gewoon helemaal in paniek we hebben haar in de bak gegooid tot het afgelopen was. Volgende dag zijn ze weer aan het heijen was ze weer helemaal over haar toeren zo gaat het nu al elke dag. Ik heb helaas geen mogelijkheid hier om haar overdag buiten te laten staan alleen als ik er ben kan ze in de bak los maar ja ik zal toch ook moeten werken.
Ik weet gewoon niet meer wat ik kan doen ik heb tranqigel gehad van de veearts maar ja dat is toch ook geen leven als ze elke dag suf word gemaakt??? Wie o wie kan me helpen een plekje voor haar te zoeken waar ze overdag naar buiten kan?
sorry voor het lange verhaal maar moet het even kwijt.
Als jullie iets weten hoor ik het graag

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:19

Geluid opnemen en afspelen misschien? Eerst zacht en dan steeds harder. Tegelijker tijd haar aandacht vragen door naar je te kijken en bv je hand aan te raken, daarvoor belonen en weer vragen. Paard kan nl maar zijn aandacht bij 1 ding tegelijk houden. Hiervan maakt ook de bereden politie gebruik om de paarden te laten wennen aan van alles.
Doe haar wel een halster aan met lang touw en geef haar de kans om een paar pasjes opzij te doen.

Als je een andere stal wil zoeken voor haar kan je het beste even aangeven waar je woont.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:21

super erg!wie doet nou zoiets!!! heel erg lief van jou om haar op te vangen ! maar zoek je een pesion of gewoon een andere plaats om haar te stallen, zoals een manege of zo? en in welke buurt moet het zijn?

nivonne1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 22:21

ik woon in de rotterdam het maakt niet uit waar het is als zij het maar goed krijgt

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:42

Ik zou heel hard zoeken naar een ander plekje voor wintermaanden.
Zo te horen is je paardje flink getraumatiseerd en als ze zo in paniek raakt is ze een gavaar voor zichzelf.
Ik kan je verder ook niet helpen, maar ik wens jou en je paardje veel sterkte.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:39

[quote="tamary"]Geluid opnemen en afspelen misschien? Eerst zacht en dan steeds harder. Tegelijker tijd haar aandacht vragen door naar je te kijken en bv je hand aan te raken, daarvoor belonen en weer vragen. Paard kan nl maar zijn aandacht bij 1 ding tegelijk houden. Hiervan maakt ook de bereden politie gebruik om de paarden te laten wennen aan van alles.
Doe haar wel een halster aan met lang touw en geef haar de kans om een paar pasjes opzij te doen.
[quote]

ik denk dat dit paard te veel trauma's heeft om dit te proberen het dier zal alleen maar supper gestresd worden
maar verdoven zou ik ook niet zomaar kiezen kun je niet vragen of de stalhouder je paard de hel dag buiten in de bak wil houden (onder toezicht)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:45

ik denk dat je haar het beste kan sederen als je weet dat er harde geluiden gemaakt gaan worden

nivonne1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 22:21

helaas heb ik hier waar ik nu sta geen mogelijkheid haar heel de dag in de bak te houden omdat er nog meer mensen gebruik van willen maken en ja sederen kan maar dat is toch ook geen doen 5 dagen per week en dan mag ze eigelijk ook niks eten bij sederen

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:25

Nee 5 dagen per week sederen lijkt me ook niks. Erg hoor, je paard is erg getraumatiseerd zo te lezen.. Een andere stal is dan een optie, misschien kan je op Marktplaats ofzo iets vinden?

_Dunja_

Re: wat is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:28

Ah wat zielig voor je paard dat ie zo'n leven achter de rug heeft.
Ik zou echt heel mijn best doen om dat paard zo snel mogelijk een rustig plekje te geven.
Het komt vast wel goed naarmate het vertrouwen van jullie straks helemaal in orde is en dat het paard dan jou vertrouwd als er iets engs is.

Succes ermee.

nivonne1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 22:29

Ik ben al bezig ja maar als iemand haar een goed tehuis kan bieden ben ik daar ook toe bereid als zij het maar goed heeft. Helaas heb je in de buurt van rotterdam weinig stallen met de mogelijkheid om ze heel de dag lekker buiten te laten lopen want dan is ze heel relax en erg braaf

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:46

heel erg ik hoop dat je een goed plekje voor haar kan vinden anders word ze helemaal gek....
zou je bijvoorbeeld niet met iemand een afspraak kunnen maken dat de paarden voor die 5 dagen van sta wisselen ( als de stal in een voor het paard fijne omgeving is) en na die 5 dagen weer ruilen???

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:45

Er zit er hier 1 op de weg van manege Prinsenstad die de paarden ook in de winter iig halve dagen naar buiten laat, misschien dat als je je verhala uitlegt ze het ook zo in zouden willen plannen dat dat hele dagen worden.
Verder is het een vrij rustige plek om te staan.

Hogerbrugge oid heet het, kan alleen de site zo snel niet vinden.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:50

ik heb nog een stal leeg, en bij mij komen ze elke dag buiten, maar meid ik woon in overijssel, dat is te ver, anders had ik je graag geholpen. sorry..veel sterkte..

nivonne1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 15:06

Als er iemand is die haar een goede plek en veel liefde kan geven mag je haar zo meenemen. Ik kom dan wel naar haar kijken hoor begrijp me niet verkeerd ik wil haar haar het liefst zelf houden maar als ik zo het leven voor haar weer plezierig kan maken dan doe ik het

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:12

maar dat bomen zagen is toch iets van een paar dagen??

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:17

beantsje schreef:
maar dat bomen zagen is toch iets van een paar dagen??

ja maar ze moet toch gewoon lekker naar buiten hele dagen (lijkt mij)

sterkte trouwens

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:44

Ik denk dat je dat getraumatiseerde er niet snel af zult krijgen. We hebben een merrie die op stal is aangeschoten door jagers. Zo gauw ze ook maar iets ziet wat met de jacht te maken heeft draait ze compleet door. Het is inmiddels al zo'n 5 jaar geleden. maar het wordt niet veel minder. Gelukkig komen de jagers maar 5 x per jaar met een drijfjacht.
Heel veel succes met je paardje.

nivonne1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 14:54

Bomen zagen is idd maar een paar dagen maar hijen ja dat gaat maar door in het hart van rotterdam. Ze heeft door al het gekke en onrustige gedrag een spier beschadigd onder haar oksel.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:45

Zoek een pension ergens buiten Rotterdam waar het rustiger is. Als dat geen optie is, heb je weinig keuze. Staat ze naast andere paarden? Hoe reageren die met het kappen van de bomen en heien? Zet anders de radio aan voor haar box. Bekleed de wanden met rubber zodat ze zich niet kan stoten of bezeren. Kan ze naar buiten kijken om te zien wat ze aan het doen zijn?

nivonne1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 17:52

ja ze heeft contact met de andere paarden die zijn rustig maar zei niet. Ben vadaag in strijen wezen kijken is wel een half uur rijden maar ja je moet wat

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:39

Het is moedig van jou om zo'n paardje op te vangen, het is enorm moeilijk om zo'n paard te 'bereiken'. Als ik jou was zou ik het paardje in een zo natuurlijk mogelijke omgeving plaatsen waarmee ik wil zeggen : grote weide, kudde paarden en zoveel mogelijk buiten laten zitten. Er zijn denk ik genoeg mensen met te veel weide en wat paarden die er gemakkelijk eentje bij kunnen nemen als logies, als je natuurlijk niet te veel eisen stelt qua rijbak ed. Ik zou ergens een advertentie zetten waarbij je naar zo'n plaats zoekt. Ik zou je graag willen helpen maar vrees dat rotterdam wat ver weg, in elk geval veel sterkte en veel suc6 en probeer de moed er niet bij te verliezen.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:17

Misschien een optie om een radio aan te zetten!! Je kunt ook je paard kalmeren om lavendel olie op der neus en slaap te smeren!! En event. als je er bent t-touch toe te passen. Er zijn ook natuurlijk voedingssuplementen die je door het voer kunt doen op natuurlijk wijze!! Maar ja je moet toch wat. Stel je komt op een stal dadelijk te staan waar ze buiten mag maar s'morgens is het zo vies weer dat ze besluiten ze binnen te laten. De gemeente gaat s'middags wel bomen snoeien aangezien het droog is de stal eigenaresse gaat boodschappen doen en ja je paard staat evengoed binnen, dan zit je met het zelfde probleem!!

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:59

Met die natuurlijke omgeving bedoelde ik dus constant buiten met een schuilplaats waar ze wel buiten kunnen als ze dat willen en binnen kunnen met z'n allen wanneer het voedertijd is en dan weer buiten kunnen als ze willen. Wij hebben altijd zo'n weide waar we de jonge paarden in onderbrengen en die hebben ook een wat ouwere 'vriendin' die ook heel wat nare ervaringen heeft meegemaakt en hierdoor enorm panikeert in een gesloten ruimte. Voor haar was dit de ideale oplossing : tss de kudde voelt ze zich duidelijk veel veiliger en zo heeft ze geleidelijk aan haar angst voor een stal ook overwonnen. De resultaten zijn ook duidelijk in haar werk te zien, al blijft ze eentje dat je met fluwelen handschoentjes aan moet pakken.

nivonne1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 22:57

Ja ik ben daar ook haastig naar op zoek maar als ik zelf niks in de buurt kan vinden ben ik bereid haar weg te doen als ze maar goed terecht komt. Het is in de buurt van rotterdam erg moeilijk om zoiets te vinden. Dus als iemand iets weet heel graag ik wil haar natuurlijk wel blijven bezoeken