paardvriendelijk bit voor jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tizra

paardvriendelijk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:15

Heeft iemand een suggestie welk bit ik het best kan gebruiken voor een jong paard die beleerd moet worden?

Heb nu een enkel gbroken D-trens, maar wil graag weten of dit wel geschikt is. Misschien is met rubber prettiger.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:23

Beleren voor de wagen of ohz?

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:23

Verplaatst naar VMR

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:33

een enkel gebroken dtrens lijkt me prima. verder kan je zelf wel zien of de dikte van het bit bij de bond van het paard past. hoe dikker het bit, hoe zachter, tenzij het paard een klein bekkie heeft waar niet zo'n dik bit in past. ook moet je op het gehemelte (of heet dat nou anders? nou ja wat boven de tong zit) letten of dat, als het bit in de mond zit niet in de verdrukking komt. sommige paarden hebben liever een enkel gebroken, maar er zijn ook paarden die een dubbelgebroken liever hebben. naar mijn idee is dat een kwestie van uitproberen. rubber kan zacht zijn, maar ik heb gehoord dat paarden met weinig speeksel er blaren van kunnen krijgen.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:36

en als je echt iets zachts zoekt moet je leer gebruiken, doen ze vaak bij dravers, maar daar beginnen ze al heel vroeg.. dus zuinig zijn met de mond

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:03

Persoonlijk ben ik van mening dat rubber bitten juist harder zijn in de mond dan 'reguliere' bitten, omdat het rubber nat wordt en dan kan gaan schuren. Maar nogmaals, das mijn mening!

Zelf heb ik een paardje dat supersupersuperzacht in de mond is, en bij haar heb ik er een superdikke koperen D-trens in gelegd. Het koper is lekkerder dan gewoon ijzer, dan gaan ze er vanzelf al lekker op knabbelen, wat natuurlijk goed is voor de ontspanning van de mond. Zelf heb ik hier echt hele goede ervaringen mee!

Succes

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:35

bij paarden die een kleine mond hebben geen dik bit indoen, want dat is juist niet fijn voor ze.

sommige vinden enkelgebroken fijner als dubbelgebroken.

maar met enkelgebroken kan het in het gehemelte prikken en dubbelgebroken kunnen ze irritant vinden.

ikzelf vind een dubbelgebroken met bol tussenstukje het fijnst.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:40

ik heb ook een dubbelgebroken bit gebruikt om mijn paard te beleren. (blijf er ook mee rijden)

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 01:21

eh gewoon geen bit?

Ik heb mijn paard ingereden op een touwhalster. Daar stoppen ze ook op hoor en sturen gaat net zo goed. Ze weten niet beter omdat ze nog nooit wat in hun mond hebben gehad. Meer info op www.parelli.nl

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 03:12

mee eens arabesk! zo hou je een zachte mond, en als het nodig is kan dat bit dan later wel. het paard is ook makkelijker scherp op de teugelhulp mét bit als hij of zij is ingereden met een halster.

Ferroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:05

Volgens mij is het ook zo dat een watertrens minder scherp inwerkt dan een D- of bustrens, omdat de bitringen kunnen draaien.. liever nog een watertrens dus

susie_anne

Re: paardvriendelijk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:09

Ik heb de paarden die ik tot nu toe ingereden heb allemaal met een dubbelgebroken watertrens gereden. Dit ging altijd goed en rij er nu nog steeds mee. Vin het een heel fijn bidje voor een zachte mond.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:36

Myler bitten zijn (volgens de fabricant, ik heb er zelf geen ervaring mee) erg zacht voor de mond. kijk maar eens op www.paardenschuur.nl (ofzo)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:56

Wat voor bit je ook wil gebruiken, ik zou je iig de koper variant aanraden vind die echt super!

(En mijn pony vindt dikke bitten gewoon heel prettig, ik heb er één keer een dunnere in gelegd maar dan kan ik haar nauwelijks rijden, en op dubbelgebroken reageert ze ook niet goed. Je moet gewoon kijken wat jouw paardje het beste bevalt lijkt me! Maar ik zou je, nogmaals -ik blijf het herhalen- wel de koperen variant aanraden omdat die lekker smaken. Zo blijft de associatie met het bit in de mond wel fijn.)

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 13:18

Ferroowtje schreef:
Volgens mij is het ook zo dat een watertrens minder scherp inwerkt dan een D- of bustrens, omdat de bitringen kunnen draaien.. liever nog een watertrens dus

Hier kan velletje van lip tussen komen, wat erg pijnlijk is.
D-Trens is afgesloten.

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 13:24

Iedereen bedankt voor de reacties, jammer genoeg kan ik mijn paard niet bitloos laten beleren hier in de regio Friesland. En ik wil wel dat mijn paard in de buurt staat. Zelf beleren zie ik niet zo zitten.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:25

Ik zou ook gewoon met touwhalstertje in gaan rijden. Zijn ze niet zo bezig met het bit en kunnen ze zich contcentreren op andere dingen. Als ze goed op je zit reageren kan je er een bit indoen. Dan eerst bit in en teugels aan touwhalster, en dan met dubbele teugel. Op bit rijden en gaat het niet, touwhalster erbij pakken en daarna kan je gewoon op bit rijden. Zo heb ik het bij de paarden gedaan die ik heb ingereden, leren ze heel goed op je zit reageren en wennen ze rustig aan het bit.

Ik heb wel gezien dat mensen met bit inrijden en dan als ze links moeten het bit helemaal door de mond trekken omdat het paard stug rechtdoor blijft gaan. Ik rijd persoonlijk dus liever met touwhalster.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:41

Ik zou een lederen bit nemen. Die zijn heel vriendelijk doordat ze ongebroken zijn (dus geen geprik in het gehemelte) maar doordat ze iets soepel zijn vormen ze zich naar de mond en krijg je nergens onbedoelde drukpunten.

Ferroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:32

tizra schreef:
Ferroowtje schreef:

Hier kan velletje van lip tussen komen, wat erg pijnlijk is.
D-Trens is afgesloten.

daar bestaan natuurlijk bitringen voor....! en daarbij zijn de nieuwe/goede bitten zodanig afgewerkt dat dit eigenlijk nooit voorkomt...
het schijnt gewoon dat het bit ietsje (scheelt heel weinig) harder inwerkt als de bitringen vast zitten..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:40

Een D-trens zou ik allen gebruiken bij een paard waar je het bit anders door de mond trekt

Een d-trens ligt nl nooit zo mooi als een ronden bus of watertrens. Hij kantelt altijd wat naar voren, of je moet heel de tijd met druk rijden en dat doe je met een jong paard zeker niet.

Ik heb alle pony's ingereden op een dubbel gebroken sprenger watertrens en ze lopen er nog allemaal op.

redje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:31

tizra schreef:
Heeft iemand een suggestie welk bit ik het best kan gebruiken voor een jong paard die beleerd moet worden?

Heb nu een enkel gbroken D-trens, maar wil graag weten of dit wel geschikt is. Misschien is met rubber prettiger.

ik heb voor mijn pony.. (1 jaar onder het zadel) een dikke bustrens gebruikt.. dat zijn hele vriendelijke bitten voor de paarden mond.. dat is echt een aanrader!

mijn pony doet het er super op!

vee; succes

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:44

Ik ga mijn nieuwe 4 jarige ook met een dubbel gebroken met een bol tussenstukje rijden, erg goede ervaringen mee.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:53

Ik rij nu met een myler.
een erg fijn bit. Mijn paard loopt er beter mee dan met andere bitten, veel stiller in de aanleuning enzo.
Maar ik denk dat dit bit niet geschikt is voor een paard dat net beleerd wordt

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:18

een dubbelgebroken bitje lekker dik en de ringen vast en anders bitringen...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:53

Lekker dik is lang niet altijd het beste. Ik doe mijn paard geen plezier met een dik bit. Dan is hij veel onrustiger in de aanleuning.

De myler die ik nu gebruik is vrij dun, maar hij loopt daar veel ontspannender mee.
Paarden met een klein mondje doe je echt geen plezier met een dik bit