Help een gele schimmel!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Help een gele schimmel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 11:49

Grote, gele plekken op je paard... Een bekend gegeven onder de schimmel eigenaars (en natuurlijk ook de eigenaars van bonte paardjes).
Ik heb volgend weekend een (recreatief) concour en ik wou eigenlijk niet aankomen met een gele schimmel, máár hoe krijg ik haar in vredesnaam weer een beetje wit? (tipp-ex is geen optie) Ik wil wel enigzins netjes voor de dag komen.

Anoniem

Re: Help een gele schimmel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:52

Goed wassen met zilvershampoo/groene zeep en daarbij goed schrobben met een borstel. Dan wordt ie wel weer wit

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:55

wassen met Biotex. worden ze weer heeel mooi wit van.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 12:02

Wassen is met dit weer toch geen optie.... Geen warm water, laat staan stromend water. Iemand een droge oplossing?

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:03

precies, ik heb hetzelfde probleem..
ook zon smerige schimmel>
Biotex helpt erg goed, en de manen, staart etc worden er erg zacht van.
Wel goed uitspoelen!!

Ik heb wel eens een tip gehad dat houtskool erop even laten zittten, en dan goed borstelen zou helpen..
en anders wit stoepkrijt... dat wil ook wel helpen

*ps zit jij soms ook op scholieren.com?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 12:13

Jup, ik hang overal rond
Is dat stoepkrijt alleen om het vuil te bedekken of krijg het er ook daadwerkelijk mee uit. Wassen is gewoon echt geen optie, zomers doe ik dat wel, maar nu wil ik haar dat niet aan doen... het is hier hartstikke koud.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:15

Qimm schreef:
Wassen is met dit weer toch geen optie.... Geen warm water, laat staan stromend water. Iemand een droge oplossing?

Nee, kansloos volgens mij. Kun je je paard niet meenemen naar een plek waar je wel kunt wassen? Een vriendin van mij staat bijvoorbeeld ook nogal primitief (enige aanwezige water is slootwater, er is geen poetsplaats en dus al zeker geen spuitplaats, alleen een inloopstal e.d.). Toen zij met haar paard naar de keuring moest heeft ze deze even meegenomen naar een stal waar ze wel fatsoenlijk kon wassen.

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:23

Qimm schreef:
Jup, ik hang overal rond
Is dat stoepkrijt alleen om het vuil te bedekken of krijg het er ook daadwerkelijk mee uit. Wassen is gewoon echt geen optie, zomers doe ik dat wel, maar nu wil ik haar dat niet aan doen... het is hier hartstikke koud.

Dacht ik al. Wij hebben allebij een vliegenschimmeltje. Lijken nogal op elkaar, waren we op scholieren achter gekomen. ( me = punkygirl)

Dat witte krijt is echt als laatste redmiddel voor de laatste vlekjes, om die net even wat mooier wit te krijgen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 12:29

Niemandweet schreef:
Qimm schreef:
Jup, ik hang overal rond

Dacht ik al. Wij hebben allebij een vliegenschimmeltje. Lijken nogal op elkaar, waren we op scholieren achter gekomen. ( me = punkygirl)

Dat witte krijt is echt als laatste redmiddel voor de laatste vlekjes, om die net even wat mooier wit te krijgen.

Ah, vandaar

@ Corine: tja, ik heb dus ook geen beschikking over een trailer, of ik zou onder het zadel naar de manege moeten haar daar wassen, deken op (ik het net een zweetdeken met hals besteld) en weer naar huis rijden. Maar dat vind ik eigenlijk niet zo'n succes plan, dus ik hoopte dat iemand een alternatieve oplossing had

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:41

Qimm schreef:
Jup, ik hang overal rond

ja kan ook nog babypoer/talkpoeder in de vacht borstelen,
lijkt ie ook een stuk schoner!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 12:42

Ik ga es wat dingetjes proberen, alvast bedankt voor de tips

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:00

Een glansborstel van varkenshaar! Ze zijn wel heel duur maar je krijgt het er veel beter mee af..
Eerst flink met een ijzeren rosborstel rossen en daarna met die glansborstel napoetsen. Ze gaan wel heel stroef maar het werkt wel.
Van Equistar heb je ook middel voor schimmels. Je spuit het op de vacht en laat het opdrogen. Daarna borstel je het geel er zo af.

Ook die blokjes willen weleens helpen. Zijn van die grijze blokjes.

En mocht hij/zij net voordat je kwam in de mest hebben gelegen en het is nog nat dan krijg je het er met babydoekjes heel makkelijk af. Maar wanneer het eenmaal droog is werken die niet meer.
Ook handig voor de achterbenen mocht hij/zij daar in de trailer overheen mesten.

Succes met poetsen!!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 13:02

Zo'n poetsblokje heb ik al, maar mevrouw heeft ook nog eens een dikke vacht en dat schiet dus weinig op. Maar ik ben heel nieuwsgierig naar dat spul van de equistar *gaat googlen*

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:11

Dat spul werkt echt niet ze worden er alleen maar nat van en als het opdroogt is het nog even geel (of geler)
Toen wij nog geen wasplaats hadden (nu goddank wel) namen we altijd een jerrycan met warm water mee. En dan met een spons en een beetje groene zeep flink schrobben!!!!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 13:14

Ik ben bang dat als ik water meeneem dat ik niet genoeg heb om haar weer goed af te spoelen....
Dus geen goeie ervaring met dat spulletje?

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:18

Let wel op dat er in 'spulletjes' geen waterstofperoxide verwerkt zit. Is niet zo prettig voor sommige paardenhuidjes, daar de meeste schimmels toch wel gevoelig zijn...!

Bij mij werkt zo'n poetsblokje wel goed als ik echt niet kan wassen. Het is wel een boel werk en je bent er lang mee bezig maar het restultaat mag er dan zeker zijn. Staart kun je evt in een emmer water nog wel wassen. Als ze schoon is glasspray erop, niet waar je zadel komt, dan dekentje erover en staart en manen in de vlecht om de nacht door te komen.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:32

Ik heb voor mijn paardje (vliegenschimmel) zo'n poetsblok. Ik ben er niet zo'n fan van omdat de haren er van afbreken, maar in noodgevallen kan het wel Verder heb ik een spray van equistar die aardig werkt, gaat het ergste wel mee weg. En voor de resterende vlekken: babypoeder er in borstelen Succes!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 13:42

iedereen bedankt!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:32

laulau85 schreef:
Van Equistar heb je ook middel voor schimmels. Je spuit het op de vacht en laat het opdrogen. Daarna borstel je het geel er zo af.

Dat hebben wij op stal ook
Voor de zwart bonte shet. Het is zo'm snel reiniger voor je paard.
Het heeft bij onze shet wel geholpen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:13

Cowboy Magic. Een soort van droogshampoo voor je paard. Je sprayt het op de mestvlek, even inborstelen, vochtige spons erover en schoon is je paard!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:15

Jah.. indd Cowboy Magic is het helemaal.. Werkt supergoed!!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:17

Ik zat inderdaad ook al aan een droogshampoo te denken, maar heb er zelf (nog) geen ervaring mee.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:17

Cowboy Magic green spot remover is dat..

Westernstore.nl zegt.. Ideaal om schimmels e lichte paarden te reinigen zonder water.

Afbeelding

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:14

Nou ik heb hem besteld hoor bij uhg.
Daar hebben zo ook chalk bars (of zoiets) om wit nog witter te maken dus die heb ik ook maar meteen eentje meebesteld. Ik ben benieuwd hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:06

gewoon wassen met biotex/zilvershampoo en daarna een fleecedek op doen!
als dan nog niet alles weg is dan doe je daar babypoeder op. doen wij bij de staarten van de haflingers ook!