Paard slaat, kan ie terug? Spoed

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Paard slaat, kan ie terug? Spoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 20:59

Had een topic geopend met daarin het probleem van de aankoop van een paard die in de stal slaat.

viewtopic.php?f=1&t=499564&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Nu komt mijn familielid terug op haar beslissing en wil het paard terugbrengen naar de vorige eigenaar. (stalgebrek?)
Deze zei dat het paard daar af en toe sloeg, maar heeft dit niet bij de verkoop gezegd.
Paard is nu een week geleden ver- en gekocht.

En nu???

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:02

Terugbrengen met een noodvaarTTT:D Oude eigenaar had het absoluut moeten melden
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 01-12-05 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:04

misschien deed hij het bij de vorige eigenaar niet??

_Dunja_

Re: Paard slaat, kan ie terug? Spoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:08

Je hebt bij een particullier 3 maanden de tijd om een paard terug te brengen bij een gebrek die niet gemeld is bij de verkoop.
Ook kan je de gemaakte kosten terug vragen zoals een keuring omdat als jij het had geweten had je het paard misschien niet gekocht en dus ook niet laten keuren.
(ik heb dit zelf gehad en het is je recht hoor)

heel veel sterkte

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:09

Ik hoop voor je dat de vorige eigenaar het paard terug neemt, bij mijn eerste paardje was dat niet het geval, hij vertelde dat ik zelf het paard had verpest want bij hun was er niets aan de hand, hij zei aan het einde van het gesprek nog "breng haar maar na de slacht of zoiets maakt mij niet uit wat je met het paard doet"
dit had ik aan kunnen vechten omdat ik per mail een bevestiging had dat ik het paard terug kon doen als er iets was, maar deze procedure zal jaren kunnen duren en eigenlijk gunde ik dit paard niet meer z'n eigenaar.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:10

Ik vraag me af op wat voor stal het paard eerst stond. Iones deed het ook op drukke stallen. Bij Teunissen deed hij het ook, hij stond aan het begin van een hele lange gang. Toen hebben we hem verplaatst naar een andere stal. Iones moet echt op een plaats staan waar heel weinig verloop is. Ergens achter in een hoek. Het is een soort van territoriumgedrag.

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 21:15

De verkoper wist dit! Dat zei ze over de telefoon, paard sloeg af en toe. Was bij een particulier thuis ergens in de buurt.
Dus stond niet op een grote stal ofzo.
Paard staat nu wel in een kleine stal, maarja... doet t wel.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:16

probeer eens rubber tespannen tussen de twee stallen in, zodat hij of zij het andere paard niet ziet, misschien is dat de oplossing.
En als het paard toch terug moet dan kun je het voor tijdelijk proberen.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:31

[quote="vlasta"]Je hebt bij een particullier 3 maanden de tijd om een paard terug te brengen bij een gebrek die niet gemeld is bij de verkoop.

Je hebt niet 3 maar zes maanden de tijd om het paard terug te brengen, mits het gaat om een verborgen gebrek. Eigenlijk geldt bij alle aankopen het consumenten recht. je hebt zowiezo 6mnd garantie.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:41

maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat het een geborgen gebrek is, hij of zij kan wel zeggen dat het paard het niet bij hun heeft gedaan.
En niets is te bewijzen, helaas!

Naranga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:41

Branca schreef:
De verkoper wist dit! Dat zei ze over de telefoon, paard sloeg af en toe. Was bij een particulier thuis ergens in de buurt.

Dat is riskant. De verkopers kunnen zeggen dat ze het verteld hebben en dat het dus geen verborgen gebrek is.
Je moet voor jezelf afwegen of het je waard is om het paard te houden omdat hij je bevalt, ondanks het slaan op stal.
Of je besluit dat het je niet waard is en dan breng je hem terug. Maar vaak gaat dit niet zo makkelijk (zoals bij Jentel, dat gebeurt vaak genoeg)

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:43

Naranga schreef:
Branca schreef:

Dat is riskant. De verkopers kunnen zeggen dat ze het verteld hebben en dat het dus geen verborgen gebrek is.
Je moet voor jezelf afwegen of het je waard is om het paard te houden omdat hij je bevalt, ondanks het slaan op stal.
Of je besluit dat het je niet waard is en dan breng je hem terug. Maar vaak gaat dit niet zo makkelijk (zoals bij Jentel, dat gebeurt vaak genoeg)

Precies.. en geloof me, dat is erg verdrietig allemaal.
Ik heb het paard gehouden omdat ik hoopte dat het goed kwam, maar tot mijn spijt was dat niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:32

Als het paard verder hun droompaard is, zie ik niet in waarom het terug gebracht zou moeten worden

Het is wel een nare gewoonte. Ik zou zo'n paard nooit in een zogenaamd 'sociale' box zetten, maar gewoon in een box die achter en aan de zijkanten helemaal dicht is. Als er een luik zit aan de voorkant dat open en dicht kan, zou ik het absoluut dicht laten. Dan heeft ie echt meer rust.

Daarnaast zou ik telkens wanneer dat paard slaat, hem goed op zijn donder geven, want in veel gevallen is het (in ieder geval) een heel stuk af te leren. Daarnaast kun je rubberen matten op de wanden maken, of oude matrassen gebruiken om het geluid te dempen.

Tja, ik ben het ermee eens dat het een banketstaaf ontdekking is, maar zeker niet onoverkomenlijk.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:46

Naar mijn idee heb je het recht om hem terug te verkopen, maar dat is al bekend.

Kan je familielid niet afspreken dat ze het nog een paar weken probeerd en dan desnoods terug verkoopt?
Misschien dat het wat erger is omdat ze net verhuist is en alles nog vreemd is.
Denk dat de vorige eigenaar jullie ook liever die proefperiode gunt dan dat die weer helemaal opnieuw moet beginnen met verkopen, maar dan natuurlijk wel duidelijk afspreken zodat jullie straks niet met de gebakken peren zitten.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 08:18

freaky schreef:
vlasta schreef:
Je hebt bij een particullier 3 maanden de tijd om een paard terug te brengen bij een gebrek die niet gemeld is bij de verkoop.

Je hebt niet 3 maar zes maanden de tijd om het paard terug te brengen, mits het gaat om een verborgen gebrek. Eigenlijk geldt bij alle aankopen het consumenten recht. je hebt zowiezo 6mnd garantie.

dit is toch alleen bij een handelaar die 6 maanden en bij particulier 3 maanden?

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 08:52

Mijn paard slaat ook in de stal, maar alleen wanneer ze in een open stal staat met een ander paard dat ze goed kan zien.
Ze staat nu in een buitenstal met dichte zijkanten en ze houdt zich nu veel rustiger en slaat bijna niet meer. (alleen nog wanneer er een paard te dicht langs haar stal komt).
Daarnaast staat ze gewoon de hele dag met andere paarden in de wei dus beweging en sociale contacten heeft ze voldoende.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 08:56

Is er geen optie om het dier overdag of 24/7 weidegang te geven?

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 09:02

Het is wat allemaal... Mijn familielid is er zeer verdrietig onder. Ze vind het paard gevaarlijk.
Zoals ie nu staat, zou ik hem niet neerzetten. Kleine stal, weinig krul, wijde spijlen, enz
Op de wei is optie tegen slaan ja.. maar er is daar geen inloopstal..

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:05

Branca schreef:
Dus stond niet op een grote stal ofzo.
Paard staat nu wel in een kleine stal, maarja... doet t wel.

Maar dan wist de koper het toch ook

qtiej_gurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:17

deed mijn paard eerst ook. Was mij ook niet verteld bij de verkoop maar heb haar niet teruggebracht. Ik heb een liksteen opgehangen en een bal en nou is ze gewoon rustig. ze kan mijn andere paard wel zien ja maar toen ik het luik dicht deed werd het alleen maar erger.

in ieder geval veel suc6 dermee

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:55

Branca schreef:
Het is wat allemaal... Mijn familielid is er zeer verdrietig onder. Ze vind het paard gevaarlijk.
Zoals ie nu staat, zou ik hem niet neerzetten. Kleine stal, weinig krul, wijde spijlen, enz

dus je zegt eigenlijk zelf dat het aan de huisvesting ligt??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:05

Branca schreef:

Kan ze hem niet op een stalling zetten waar ze gewoon degelijke boxen hebben die dus aan de achterkant en beide zijkanten helemaal dicht zijn? (Dus alleen voorkant tralies). En dan het liefste stro in de box, zodat ie wat te doen heeft. Verder denk ik dat overdag naar buiten (al is het maar enkele uren) nog een hoop verschil kan maken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:22

Ik vraag me af of je zo'n paard terug kunt brengen hoor, Branca geeft aan dat de verkoper het heeft gezegd en zij is er dus bij aankoop mee accoord gegaan. Er is dus geen sprake van een verborgen gebrek.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:36

Ik begrijp het niet. Het paard zou gevaarlijk zijn omdat ze slaat op stal. Maar ze slaat tegen de wand. Of haalt ze ook uit naar de eigenaresse?

Verder werd er in jouw andere topic een handige oplossing gegeven, iets van ringen om de kroonrand.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:47

Vind niet dat de verkopers hem terug moeten nemen eigenlijk want het is van te voren al gezegt aan de telefoon, op dat moment heeft zei zelf de beslissing gemaakt om toch te gaan kijken en hem dus te kopen.