Paard loopt heen en weer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Paard loopt heen en weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 12:55

Hey,
Ik heb een KWPN'er van 6 jaar. Hij staat bij ons achter in de wei. Maar omdat we te weinig gras hebben voor 2 (en omdat ik 18 ben nu), hebben we mijn pony verkocht.
Nu staat hij dus alleen. Er staan wel 6 merries in de wei naast hem, en een shet. Maar die wei is echt heel groot, en ze staan natuurlijk niet heel de dag naast King (mijn paard) .

Het probleem is, hij loopt heel de dag door. Hij is eigenlijk iets te mager (je kan nét de ribben zien.. ) en hij krijgt elke dag veel brok & muesli & bietenpulp.. Ik rijd hem ook zo vaak als ik kan (ivm geen bak en natte wei of sneeuw kan ik nog al eens niet rijden.. ) maar hij blijft op en neer lopen. Hij heeft al een hele geul in de wei gelopen..

Als ik 's ochtends mijn bed uikom, dan loopt hij al rond en als ik 's avonds terugkom loopt hij ook nog steeds.. Volgens mijn moeder (die hem heel de dag in de gaten houdt) loopt hij gewoon écht heel de dag.. Maar hij loopt heel de tijd hetzelfde stukje..

Misschien hebben jullie iets waardoor hij het minder gaat doen.. Hij loopt de wei kapot, en ik vind het zielig voor hem..
Dus denk je iets te weten, vertel! Want ik sta te springen om een oplossing!

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:58

waarschijnlijk wil hij gewoon bij die andere paarden zijn,wat me opzich best logisch lijkt

ivm. het mager zijn,geef je hem ook wormenkuur?

Anoniem

Re: Paard loopt heen en weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:00

shet bij hem zetten of een van de merries.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:02

russel schreef:

idd,maar over die merrie heb ik nogal mijn twijfels... bij ons op stal kunnen we geen merrie bij een ruin zetten want dat word vechten

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:17

Het zal in het begin wel piepen en schreeuwen zijn, maar als de ruin een beetje vriendelijk is moet dat wel goedkomen.

Ik zou hem ook bij de anderen zetten. Of idd de shet erbij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:18

mijn pony doet het uit verveling!

misschien kun je m een speelbal oid geven, of ergens een goedkoop shetje kopen of ergens een lenen!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:21

Klinkt inderdaad als eenzaamheid. Ik zou toch wat gezelschap voor hem erbij zoeken zodat hij niet alleen staat.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:22

Barco schreef:
Het zal in het begin wel piepen en schreeuwen zijn, maar als de ruin een beetje vriendelijk is moet dat wel goedkomen.

Ik zou hem ook bij de anderen zetten. Of idd de shet erbij.

mijn ruin was vriendelijk tegen mijn merrie totdat ze hem getrapt had..een dag later had mijn merrie een dikke bult in haar nek van de trap van 'm

maar dat hoeft natuurlijk niet bij haar paard te zijn,je kan het proberen

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:24

Ik denk ook aan verveling... misschien een pony 'lenen' of de wei verhuren... zodat er andere paarden/ pony's op het land komen te staan.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 13:26

beautylover schreef:
waarschijnlijk wil hij gewoon bij die andere paarden zijn,wat me opzich best logisch lijkt

Tuurlijk! Hij krijgt op tijd zijn wormenkuren hoor!
Hij heeft er pas nog 1 extra gehad, omdat hij dus zo 'mager' is ..

En een speelbal heeft hij ook, alleen die waait de wei uit..

En die merries en die shet zijn niet van ons.. Mijn vader wil er absoluut geen andere bij, omdat de wei nu al helemaal zwart is.. (ipv groen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:26

beautylover schreef:
russel schreef:

idd,maar over die merrie heb ik nogal mijn twijfels... bij ons op stal kunnen we geen merrie bij een ruin zetten want dat word vechten

Tja, mijn ruin is verliefd op elke merrie die je bij hem zet. Vind hij prachtig.

Maar als je een merrie hebt die niet eerlijk is, gaat dat natuurlijk fout. Klappen vallen er in het begin altijd. De meeste merries maken duidelijk dat hij wel bij haar mag zijn, maar niet aan haar kont mag komen. Na een paar tikken, weet hij het wel.

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:27

@beautylover: oeps, kan me voorstellen dat je dan zoiets hebt van doe maar niet.

Mijn ruin heeft ook een tijdje bij een merrie gestaan en hij vond alles wel best. Hij kom gewoon goed met vrouwen omgaan
Ik weet dat het 3 weken vervelen duurt voordat die van mij eindelijk eens een keer uithaalt. Dus dan kan je de gok wel wagen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:29

1: Nou dan zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een leuke pensionstal om je paard te stallen.

2: Een deel van het land afzetten, zodat het overige deel van het land tot rust kan komen én een shetje erbij kopen

3: De paarden niet het land meer op doen, shetje erbij kopen, en voortaan alleen in de bak/paddock zetten.

Jouw paard is duidelijk heel erg eenzaam. Om je paard niet te laten weg kwijnen zou ik als ik jou was toch ervoor zorgen dat hij een maatje erbij krijgt!
Paarden zijn en blijven kuddedieren!

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:30

haha ja mijn ruin ook hoor,maarja als je merrie in volle galop naar hem toe komt en hem dan een trap geeft zou ik ook terugtrappen als ik hem was

het zal wel veschillen per paard maar als ze een merrie bij hem in de wei zet,wilt die merrie misschien ook terug naar haar oude groep...

het beste lijkt me gewoon om ergens een shetlandertje te kopen ofzo

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:32

MissEvil schreef:
beautylover schreef:

Tuurlijk! Hij krijgt op tijd zijn wormenkuren hoor!
Hij heeft er pas nog 1 extra gehad, omdat hij dus zo 'mager' is ..

En een speelbal heeft hij ook, alleen die waait de wei uit..

En die merries en die shet zijn niet van ons.. Mijn vader wil er absoluut geen andere bij, omdat de wei nu al helemaal zwart is.. (ipv groen )

ok
tja dan weet ik het ook niet meer hoor pensionstalletje zoeken dan maar?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:37

komt hij ook binnen op stal?
hoe is hij dan?

mijn pony ijsbeert ook, maar alleen als hij dus naar binnen wil of eten wil...
dus gaat hij dan op stal, pony happy, ik happy en mooi op gelost!

als de jouwe nou binnen wel normaal doet en happy is dan misschien korter buiten laten?
blijft ie ook beter op gewicht, want dat heen en weer lopen kost toch best wel energie

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 13:39

Randy01 schreef:
1: Nou dan zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een leuke pensionstal om je paard te stallen.

2: Een deel van het land afzetten, zodat het overige deel van het land tot rust kan komen én een shetje erbij kopen

3: De paarden niet het land meer op doen, shetje erbij kopen, en voortaan alleen in de bak/paddock zetten.

Jouw paard is duidelijk heel erg eenzaam. Om je paard niet te laten weg kwijnen zou ik als ik jou was toch ervoor zorgen dat hij een maatje erbij krijgt!
Paarden zijn en blijven kuddedieren!

1. Dat is geen optie.
2. We hebben 3 weides, en hij staat er natuurlijk maar op 1 Dus de andere weides komen tot rust, alleen de eerste wei is nu helemaal zwartgelopen. Maar omdat het gras in de winter niet groeit, blijft hij daar staan.
2. Het is maar 1 paard. en we hebben een inloopstal.. En geen bak en geen paddock..

Ik dacht al wel dat hij eenzaam zou zijn.. Ik probeer het mijn vader al een tijd wijs te maken.. Maar hij 'gelooft' het niet..
Mijn pony stond nl ook altijd alleen, en die had nooit ergens last van, die vermaakte zich prima in dr eentje..
Hij dus duidelijk niet...

@ ellepel: we hebben dus een inloopstal.. Hij staat ook weleens in de stal hoor, maar zodra je de deur dichtdoet, breekt hij de stal af! *hij heeft al een plank uit de deur geschopt en alles..*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:44

dan dus toch niet alleen willen zijn.....
pff moeilijk hoor, laat je vader anders dit topic even doorlezen??

als hij op stal ook de boel afbreekt moet er toch echt iets bijkomen, al zal het een shetje zijn of om mij een geit ofzo...

mijn pony kan ook prima alleen staan, maar dat is per paard gewoon zo verschillend, veel paarden kunnen het niet dus zal er een maatje moeten komen...

dus pa: zet d'r een peerd bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:44

Moeilijk he? Probeer hem buiten te voeren, maar misschien doe je dat al. Hij heeft tijd nodig te wennen dat zijn vriendje weg is. Sommige paarden kunnen niet alleen zijn en die gaan kwijnen.

2 paarden op een zwart stukje is niet erg hoor. Gewoon genoeg hooi bijvoeren. Die andere wei kunnen ze dan toch weer op als die is bekomen? Wij hebben ook niet veel wei, dus ze staan alleen in de zomer hele dagen, dus van de ochtend tot in de avond. Dit zwarte stukje kun je toch als paddock gaan gebruiken? Doe je in de zomer je 2 paarden, als je een kleintje erbij mag, een halve dag op de grote wei en de rest van de dag in de paddock. Zo doen wij dat ook. Gemiddeld 4 uur per dag op de wei, de rest in de paddock, rijden en op stal. Als die paddock ook nog een loopstal heeft, dan is het toch helemaal ideaal? Zo houd je de andere wei altijd mooi en zijn ze toch de hele dag buiten en zijn ze samen.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 13:50

Hey russel, dat is wel een goed idee..
Op de eerste wei groeide het laatste jaar toch bijna niks meer..
En op de andere weides kan hij gewoon staan als het bekomen is.. En een beetje gegroeid, als we hem nu daar zetten, loopt hij ze toch alleen maar zwart...

Ik zal eens tegen mn pa gaan zeuren over een shet ofzo, maar ik weet (bijna) zeker dat hij dat niet wil..
Ik vind het zo zielig voor King!!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:04

Paarden zijn kuddedieren dus als je een paard in zn eentje zet dan zullen niet veel paarden daar goed tegen kunnen.

De uiteindelijke kosten die je krijgt omdat je paard zich nu eenzaam voelt zullen niet opwegen tegen de kosten van een shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:08

Kun je niet een pension pony er bij nemen? Eentje die niet veel nodig heeft, dan hebben jullie niet dat gezeur van stalgebeuren.

Soms hebben mensen een welsje of zo of een andere kinderpony die samen met jouw paard in de paddock kan verblijven, misschien is een eenvoudig stalletje erbij te bouwen, of staan er 2 stallen? Je laat dan zo iemand een kleine vergoeding betalen voor gebruik van wei/paddock en drinkwater en eventueel per pak hooi als hij dat in de winter moet gaan gebruiken. Ja stel voor 30 of 40 euro in de maand een pony van een ander erbij? Hebben jullie niet het omkijken en geen extra kosten, wel een weide maatje en nog een vergoeding om de wei te maaien, te bemesten en eventueel bij te zaaien. Als jij dan zorgt dat ze in de zomer beiden een halve dag op de wei komen, dat er genoeg water aanwezig is en ze genoeg hooi te eten hebben. De paddock netjes houdt, is dat lijkt mij makkelijk te realiseren.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:09

zou even de da naar je paard laten kijken, wij hebben pas geleden precies het zelfde mee gemaakt met onze hengst, hij liep elke dag te ijberen met had ook een diepe greppel gelopen door zijn geijsbeer..dit baarde ons enorme zorgen...bleek dat hij erg gestresst was en daarbij een verhoogd spierenzym gehalte in zijn bloed had (hij kwam nl net weer terug uit de show training)..we hebben hem op de vitamine C en selenium gezet en dit heeft bij ons geholpen..

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 14:13

Mijn vader wil vooral geen shet om de volgende redenen:
- Hij eet het gras op (en dat hebben we net genoeg voor King)
- Hij moet ontwormt worden
- Hij moet spuiten hebben
- Hij kost tijd
- Hij kost voer enz..

Ik zeg niet dat dit mijn redenen zijn, ik wil er dolgraag een shet bij, voor mijn paard.. Maarja..
Ik denk dat ik een lijst ga maken met voordelen en nadelen En dan heel veel voordelen erop zetten.. ofzo..

Misschien wel een pension pony ja.. Is ook wel een idee
Maar we hebben geen twee stallen, en mn vader is nog bezig met de nieuwe schuur te bouwen.. Maar de stal is wel ruim, mijn Dpony en King stonden er samen in (dat is dan wel een pony van 1.50 en een paard van 1.65) ..
En sherif, ik zal het thuis eens zeggen.. Maar zou eigenlijk niet weten waar hij stress van zou moeten hebben.. Want ik ben nog niet op wedstrijd geweest ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:14

Als ze al samen lopen, kunnen ze ook samen op stal.