corectie bitje!!!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marinda_T

corectie bitje!!!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 14:08

hoi, ik hoorde gister van een vroutje die met een corectie bitje rijd, omdat haar paard heel erg hangt,, maar wat is nu eigelijk een corectie bitje?? waar voor helpt het? want mijn paard is best sterk en hangt ook vaak een beetje in de teugels,,, dus mijn vraag is, wat is nou eigelijk het nut van dat bitje? en hebbe julie er soms ook fotos van!? gr marinda

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:39

Hangen aan de teugels kan je rijtechnisch oplossen, daarvoor zou ik echt geen ander bit gaan kopen. Hoe het eruit ziet geen idee, ben ook wel benieuwd.

Marinda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 14:47

nee darom koop ik het ook niet, ik weet het nog geen eens of ik zn bitje ga kopen, maar ik wil wel weten waarvoor zn bitje nou is, en hoe het er uit ziet duz:P

Marinda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 19:37

kan niemand mij dit vertelle

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:39

sorry ik kan je ook niet helpen

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:43

Een correctie bit is vooral bedoeld voor paarden die het bit vast pakken of hun tong over het bit gooien.

http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=624

Mijn paard kan er ook aan hangen als ik dit bit gebruik. Dat is eerder een probleem die je rijtechnisch op moet lossen.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:46

Dit stond op internet: Correctiebit :
Het correctiebit is een bit voor heftige paarden welke tegen de hand gaan, het bit vastpakken of de tong over het bit brengen. Werkt zeer intensief met snel resultaat.

Afbeelding

Marinda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 23:11

ik denk dat dit een beetje te streng word voor mijn paardje:O,, maar kunnen julie mij helpen, want ik rij nu met stang maar eigelijk vind ik dit niks, maar mijn paardje is sterk en waar tegen de hand en pakt het bit wel eens beet, en gewoon drammerig, wat voor bitje kan ik dan het beste gebruiken??

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 07:16

Wat je dan beter kunt doen is goed les volgen. Bespreken met je instructrice en oplossingen zoeken. Dit moet je niet met een ander bit oplossen.

GeneralFlynn

Re: corectie bitje!!!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 07:33

En weg met die stang! (is het echt een stang,of een ongebroken trens?)
Hier heb je wat bitten om te zien welke jij nu hebt..:
http://www.harryshorse.nl/pages/nl/prod ... .php?id=26

Met een stang maak je je paard alleen maar harder en harder in de mond.
Een gewone gebroken trens is het best denk ik,en les nemen.
Veel overgangen proberen te rijden..
Van stap naar drasf,en weer terug naar stap,en dan halthouden.
En dat steeds weer opnieuw...

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 07:52

Ik rij ermee, mijn merrie vertikt het om te lopen op een gebroken bit, dit bit is nog relatief vriendelijk al doet de naam anders vermoeden. Een hangprobleem zal het niet oplossen, dat doe je met je benen.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:27

Een bit lost het niet op je moet het echt zelf doen want vaak is het erin geslopen & moet je het er weer uitwerken..

Marinda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 11:21

ja, goede les heb ik, maar daar gaat het niet om!, ik wil gewoon die stang er uit hebben, en ik wet niet wat voor bitje ik er nu in moet doen, en dat met je moet goede les voelgen en het er uit rijde, maar dat is mij vraag niet, ik wil gewoon, kijken welk bitje ik er nu het beste in kan doen. dus

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:25

Ik reed ook altijd met een correctie bit! Een bit is zo streng als jouw hand.. Zolang jij rustig in je hand bent ligt het bit ook rustig in de mond. Mijn pony kwam altijd heel erg tegen mijn hand in en met dat bit minder.. Maar ze liep er in ieder geval veel fijner en meer ontspannen op!

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:14

Een dubbelgebroken bitje wil ook nog wel eens helpen bij paarden die het bit erg vastpakken.

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:39

Daar liep die van mij alleen maar mee te trekken..

Marinda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 21:40

ja ik heb daar vandaag nog mee gerede haha met dubbel gebroken, en die van mij reageert er ook totaal niet op

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:42

Citaat:

Met een stang maak je je paard alleen maar harder en harder in de mond.
Een gewone gebroken trens is het best denk ik,en les nemen.

Veel overgangen proberen te rijden..
Van stap naar drasf,en weer terug naar stap,en dan halthouden.
En dat steeds weer opnieuw...

en hier bedoel je ongebroken trens mee?

dan ben ik het totaal niet eens, met dat het een scherp bit is, want dat is het totaal niet

wel ben ik het helemaal eens met de rest van je bericht

Als je wat uit wil proberen, zou ik eens kijken bij een gewone enkel gebroken, dubbel gebroken, of ongebroken

verder geen tongbogen, rolletjes hefbomen of andere flauwekul

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:56

Een rolletjesbit wil ook wel eens helpen. Het haneg is echter alleen op te lossen door je paard goed voorwaarts te rijden, als ze echt voorwaarts is kan ze niet gaan hangen. Met voorwaarts bedoel ik dan niet racen, maar reagerne op jou hulpen met de achterhand er goed onder.

Marinda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 23:40

ja zaterdag krijg ik een rolletjes bit die ik even mag uit proberen kijken hoe ze het daar op doet, en ik heb ook al van mensen gehoord, dat een mexicaanse neusriem ook wel goed is, omdat die van mij wel is zn mond open trekt

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:21

mArInDa schreef:
ja, goede les heb ik, maar daar gaat het niet om!, ik wil gewoon die stang er uit hebben, en ik wet niet wat voor bitje ik er nu in moet doen, en dat met je moet goede les voelgen en het er uit rijde, maar dat is mij vraag niet, ik wil gewoon, kijken welk bitje ik er nu het beste in kan doen. dus

Maar wat bedoel je nou met een stang? Een ongebroken trens, zoals deze:
Afbeelding
Of echt een stang, zoals deze:
Afbeelding
De bovenste is dus geen stang, maar een ongebroken trens, en dat is helemaal geen onvriendelijk bit, juist een zacht bit. Een bit is pas een stang als het scharen en dus een hefboomwerking heeft.
mArInDa schreef:
ja zaterdag krijg ik een rolletjes bit die ik even mag uit proberen kijken hoe ze het daar op doet, en ik heb ook al van mensen gehoord, dat een mexicaanse neusriem ook wel goed is, omdat die van mij wel is zn mond open trekt

Een rolletjesbit is echt geen oplossing, en een mexicaanse neusriem ook niet. Net zo min als een correctiebit een oplossing tegen hangen is.
Altijd eerst bij jezelf te raden gaan waarom je paard iets doet. Een paard wat hangt is niet goed aan je been, dus scherper aan je been maken. Veel overgangen rijden, onmiddelijk reactie eisen en je paard soepeler maken. Een paard wat goed aan het been is en met genoeg impuls loopt hangt niet. En goed aan het been en impuls is iets anders dan gewoon een vlot paard.
Met een scherper bit zoals een rolletjesbit kun je je paard inderdaad wel lichter in je hand krijgen, maar dat is omdat je paard het niet aan durft te nemen, niet echt correct dus.
Zelfde geldt voor de mexicaanse neusriem, waarom trekt je paard de mond open? Tanden al eens na laten kijken?

Ik rijd zelf overigens wel met een correctiebit, mijn paard vindt een gebroken (enkel of dubbel) bit vreselijk en gaat hoofdschudden en in zijn borst bijten. Mijn paard heeft een onwijs verkloot gebit, en een moeilijk gevormde mond. Op advies van de tandarts rijd ik met een correctiebit, omdat dit voor hem prettig in zijn mond ligt.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:30

nou... ik ben ook van het principe de oorzaak bij jezelf zoeken en niet de oplossing in een ruitersportzaak...
Maar soms kan het toch aan het bit liggen en zou het oneerlijk zijn om het rijtechnisch op te willen lossen...
zoals bijv. bij de pony van mijn dochter... ik heb dus wel een ander bit gekocht en toen bleek het probleem dus wel zeker bij het bit te liggen en niet in de rijvaardigheid of onkunde van mijn dochter of dwarsheid van de pony.
De pony was ook zwaar in de hand en vooral zeer onrustig met het hoofd en mijn dochter zeer onrustig met haar hand.... ander bit erin het hangen is weg, het hoofd is stil en daardoor ook de hand van mijn dochter....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:50

aub geen rolletjes bit...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:45

ik rij ookmet een correctie bit. heb er alles al ingehangen, gebroken, dubbelgebroken, ongebroken, maar hij loopt hier het fijnst op.

hij probeerd altijd zijn tong er over heen te werken en met een ongebroken trens gaat hij als een gek hangen op mijn handen. die paktie gewoon keihard beet.

juist doordat hij dat correctiebit zo goed aanneemt kan ik rijtechnisch aan alle andere problemen werken, anders ben ik alleen maar gefixeerd op die kop en daar wordt hij ook niet vrolijk van.
voor mij is het een uitkomst, dus blijf ik er lekker mee rijden.

Marinda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 20:30

nou mijn paardje is gewoon aan het been hoor, en reageert super op mijn hulpen,, maar gewoon ECHT NIET makkelijk aan de teugel te krijgen, en met voorwaarts rijden en over gangen, ze blijft evel haar bit vast pakken duz!