de zin en onzin van bandages - waarom gebruik je ze?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

de zin en onzin van bandages - waarom gebruik je ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 10:10

Hoi allemaal, nog eens een vraagje van mij

Het valt me op dat op bijna alle foto's bij HAW de paarden bandages om hebben. Ik weet dat ze bij sommige paarden nodig zijn, maar ben benieuwd waarom ze zoveel worden gebruikt. Dus aan alle bandage-gebruikers en ook aan alle bewust-geen-bandages-mensen de vraag:

Waarom wel of geen bandages?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:21

Ik gebruik ze alleen achter

Voor doe ik meestal peeskappen of 3-in-1 beschermers en dan i.p.v. strijklappen achter doe ik bandages in de kleur van mijn dekje

Vind ik leuk staan, das alles En bandages of strijklappen maakt ook niet uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: de zin en onzin van bandages - waarom gebruik je ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:29

Ik gebruik ze niet, ik doe niet mee aan de setjes-rage en dat alles mooi moet zijn. Gebruik ze alleen voor transport, als we meer paarden mee moeten nemen als dat we transportbeschermers hebben. En dan kan het ook nog eens zo gebeuren dat 1 paard meerdere kleuren om heeft.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:13

ik gebruik ze eigenlijk nooit. Ik heb ze een tijdje gebruikt voor mn pony bij het werken aan de lange lijnen. We gingen de eerste maal wijken, en ik was er nog niet handig in, en de pony moest ook nog ff hard nadenken waar hij zn pootjes nou neer zou zetten, en omdat ik hem niet voldoende voorwaarts hield, kwam hij met zn ene hoef tegen zn andere been aan.
Op zich was er niks aan de hand hoor, hij liep niet kreupel, en het was slechts een heel klein wondje. De DA was hoogst verbaasd dat ik hem daarvoor gebeld had
Maar bij mij was het vertrouwen in mn begeleiderskunsten helemaal weg. Om dat vertrouwen nu weer terug te krijgen, heb ik de pony gebandageerd. Dit gaf mij het vertrouwen om door te kunnen gaan, en uiteraard heb ik er ook veel van geleerd. Kortom, ze zijn 3 keer nodig geweest tot we vloeiend konden wijken, en daarna niet meer.
groetjes, lacuna

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:32

Ik bandageer rondom, omdat ik het mooi vind staan en omdat ik sowieso altijd iets van bescherming om heb. Ik weet dat de bescherming van bandages een stuk minder is dan van peesbeschermers (waar ik bij slecht weer mee rijd) en dat is dus 'voor het oog'.

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:38

Ik gebruik nooit bandages. Ik gebruik wel peesbeschermers.

esperado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:42

Ik gebruik ze bij 1 paard dat ik rijd. Zijn benen zijn heel grof en hij heeft een (onschuldige) schiefel waardoor peesbeschermers niet passen en dus gaan schuren. Met bandages gaat het wel heel goed.

nienertjeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:49

ik zit te twijfelen of ik bandages zal gaan gebruiken, niet voor bescherming, maar om de witte voetjes van mijn pony wit te houden in een modderige losrijbak op wedstrijd. het probleem is wel, ik heb geen ervaring met bandages en als je ze verkeerd omdoet dan zijn ze slecht voor de benen. ik ben dus in dubio.

snoopy19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:52

bandages moet je niet gaan gebruiken voor de bescherming, want dat doet niet veel, gebruik dan peesbeschermers.
En bij bandages kan de warmte eronder niet weg, dus dat si nadelig voor de pezen...

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:57

Ik gebruik praktisch nooit bandages. Ik vind ze wel mooi hoor, maar waarom steun geven die niet nodig is. Ik gebruik altijd peesbescherms, vind het trouwens handig dat je die gewoon kan afspuiten als ze vuil zijn en het duurt niet lang vooraleer je ze om hebt.

Maar ik zeg niet dat ik ze nooit eens ga aandoen,want het blijft natuurlijk mooi.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:03

Urielle schreef:
Ik bandageer rondom, omdat ik het mooi vind staan en omdat ik sowieso altijd iets van bescherming om heb. Ik weet dat de bescherming van bandages een stuk minder is dan van peesbeschermers (waar ik bij slecht weer mee rijd) en dat is dus 'voor het oog'.

Dat heb ik dus net zo Urielle...
Het staat en oogt gewoon netjes, rondom bandageren. Alleen bij slecht weer of als ik echt snel moet gebruik ik peesbeschermers.

Verder doe ik wel mee aan de setjes rage, al voor het bestond

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:04

Ik gebruik helemaal niks, zo natuurlijk mogelijk (in mijn geval). Alleen met echt lange buitenritten of met springen doe ik bescherming om. In het nut van bandages geloof ik niet zo...

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:16

ik ben pas begonnen met af en toe!! bandages aan te doen,
het kan mischien als onzin klinken, maar als ik het maar geloof...

ik rij op een 21jarige haflinger, en zij had een half jaar geleden een schouder en bovenbeen blessuren, (wat weet ik niet precies) en als je HEEL lang op de rijd dus vele keren per week (ze is mijn verzorg haf!)
dan ging ze terug zo slenteren en slepen..

ik heb toen besloten om af en toe bandages aan te doen voor een beetje onderstuning (denk maar aan: waarom doen tennismensen een polsbandje aan? voor onderstuning pols! )

ze rijd nu actiever en ze heeft helemaal geen last meer van der schouder...
nu zeg ik wel, AF EN TOE! doen we ze aan! we willen neit dat ze er afhankelijk van wordt, want ik heb van vele van mijn instructeurs gehoord dat ze slapper worden in de benen?

ik heb nu half elastische maar ben eigelijk op zoek naar twee zwarte of witte met onderlappen aan, want peesbeschermers.... ik spring niet met haar, ze trapt niet op haar voorbenen, en we doen geen intensief werk... waarom dan nodig?
vind het ook mooi staan! maar daarom doe ik ze nog niet aan! dan hou ik het bij dekjes
ik vind een martingal ook sportief en mooi staan, maar ik ga het echt niet gebruiken voor de "schoonheid" nee dan kijk ik liever naar andere paarden die ze wel hebben...

aan ts: het leren omdoen van bandages leer je wel, ik heb vaak hier op bokt gevraagt of ik ze nu wel goed gebandageerd heb... omdat je krijgt uitleg, maar als je weer alleen moet doen, blijft het toch moeilijk... oefening baart kunst

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:22

hafjesbokker schreef:
ik heb toen besloten om af en toe bandages aan te doen voor een beetje onderstuning (denk maar aan: waarom doen tennismensen een polsbandje aan? voor onderstuning pols! )

O, ik dacht altijd dat polsbandjes waren om zweet dat van eventueel de armen en schouders komt tegen te houden zodat je handen niet nat worden en ze hun racket goed vast kunnen houden...

Het ondersteunt dus?Weer wat geleerd... Lekker off topic...

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:37

ik gebruik ze ook niet ik gebruik strijklappen.
maar als ik mijn grijze dekje opdoe dan natuurlijk wel de grijze bendages

o0oJamieo0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:43

Citaat:
hafjesbokker schreef:

O, ik dacht altijd dat polsbandjes waren om zweet dat van eventueel de armen en schouders komt tegen te houden zodat je handen niet nat worden en ze hun racket goed vast kunnen houden...

Het ondersteunt dus?Weer wat geleerd... Lekker off topic...

ik gebruik het ook gewoon om zweet mee weg te halen hoor...

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:47

oh, zelf doe ik niet aan tennisen maar het zit zo:
m'n nicht tennist,
en ik was eens mee,

lopen we samen met haar leeraar naar de zaal zegt ze opeens
"oh ik moet mijn bandjes nog hebben ter onder steuning"
der leeraar stond erbij en zei niets, die bleef doodleuk wachten..

vandaar dat ik dacht ...zal wel zo zijn

anders trek ik het terug en hou het bij mijn rare gedachte dat bandages mischien wel zou ondersteunen (doet het dat niet heb ik in principe niets verloren? of wel?)

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:47

Ik bandageer omdat de huis van mijn paard op de een of andere manier niet tegen peesbeschermers kan.
Nu de 3in1 beschermers betaalbaar zijn geworden wil ik deze gaan proberen, omdat ik dat bandageren en rotklus vind en mijn vriend er geen talent voor heeft.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:16

Bandages zijn idd niet goed voor de pezen in de benen, eigenlijk zelfs slecht.

Ik vind het erg jammer dat er zo veel mensen zijn die bandages gebruiken voor de 'mooi', voor de 'leuk' of omdat ze denken dat het 'hoort' of bescherming biedt.

Ik gebruik ze niet, niet alleen omdat ik er principieel tegen ben, maar ook omdat ik het bij mijn paarden absoluut niet nodig vindt.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:18

ik rijd altijd met bandage's, m'n pony heeft best wel zwakke achterbenen..en bandage's verhelpen dat wel een beetje..je beschermt de benen dr ook mee.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:43

Hoe meer steun je biedt, hoe minder steun je paard zelf nog geeft.

Eventjes een vergelijking : ik heb zelf een tweetal jaar mijn voet gebroken. Resultaat, 6 weken gips en daarna een héél stevige steunverband (brijs). In het begin constant, nadien enkel nog om te sporten.

Weet je hoeveel moeite het gekost heeft om mijn steunverband niet meer aan te doen. Doordat ik zo gewoon was dat ik extra steun had, kon ik niet meer zonder.Spieren die niet moeten gebruikt worden, verstevigen heus niet vanzelf.

Ik zeg nu niet dat ik volledig tegenstander ben van bandages, heb ze ook ergens liggen onderaan in mijn kast, maar zelf gebruik ik ze niet vaak. Sporadisch kan geen kwaad, maar ze altijd aandoen en dan opeens geen bandages, geeft meer kans op blessures dan nooit geen bandages aandoen.

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:00

Ik gebruikte ze idd ook eerst voor achter dacht altijd dat het voor extra steun was bij hard werken en dat zo de benen eerder dun bleven.
Vorig jaar ben ik tot de ontdekking gekomen dat zijn achterbenen veel dunner blijven zonder bandages doe ze dus niet meer om denk dus ook dat het onzin is en meer knelt als echt goed doet.

Als ik eens een keer bandages om heb is het idd als ik een leuk setje meer niet. Maar da's maar heel af en toe

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:09

Urielle schreef:

Hier inderdaad hetzelfde

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:19

Urielle schreef:

Helemaal mee eens

ilsejee schreef:
Bandages zijn idd niet goed voor de pezen in de benen, eigenlijk zelfs slecht.

Ik vind het erg jammer dat er zo veel mensen zijn die bandages gebruiken voor de 'mooi', voor de 'leuk' of omdat ze denken dat het 'hoort' of bescherming biedt.

Ik gebruik ze niet, niet alleen omdat ik er principieel tegen ben, maar ook omdat ik het bij mijn paarden absoluut niet nodig vindt.

Bandages zullen wel enige bescherming geven. Niet zo veel bescherming als beaschermers maar de klap komt minder hard aan dan als je niks om de benen hebt.

Zelf rij ik in de zomer nooit met de beschermers anders worden de benen veel te warm!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:53

Het bandageren van een paardenbeen is niet te vergelijken met het bandageren van een knie of enkel van een mens. Dit omdat je hierbijhet hele gewricht bandageerd, wat je niet doet bij een paard. Daarbij zitten er geen spieren in het onderbeen van een paard.
Wat het opvangen van klappen betreft. Dat kan je zelf wel op je eigen benen proberen. Een bandage kan een peesblessure door aantiken van het achterbeen niet voorkomen. In die zin zal het beschermen tegen een wondje of tegen strijken. Verder denk ik niet dat ze ergens nut voorhebben behalve voor de mooi. Ik gebruik heel af en toe een knal rode bandage om de voorbenen als ik een training ga oefenen op schoudervoor en wijken. Dan kan ik precies zien wanneer ik het goed doe want dan zie ik dus dat rode beentje. Overigens is dit een enkele bandage en ik doe er dan wel een peesbeschermer omheen.

Zelf gebruik ik peesbeschermers bij moeilijke trainingen omdat ik nog niet altijd precies weet hoe ik mijn paard het beste kan aansturen (om de schuld maar niet bij mijn paard te leggen) waardoor ze soms wat onhandige passen kan zetten. Voor de zekerheid dus.

Met springen gebruik ik altijd peesbeschermers.