waarvoor dient een sperriem??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

isabel9

waarvoor dient een sperriem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:35

nou ik zei het al, waarvoor dient eigelijk een sperriem?

groetjes, isabel

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:42

Sommige mensen gebruiken het om de mond van hun paard dicht te snoeren omdat het paard z'n mondd open doet doordat er bijvoorbeeld te hard in wordt getrokken.

Vaak wordt het ook gebruik voor paarden die hun tong over het bit gooien.

Ikzelf zou het bij mijn eige paard ook niet weten waar het voor dient. Heb hem er dus ook gewoon vanaf gehaald.

isabel9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:43

nouw ik doe het altijd voor de sier ik vind het wel leuk bij mijn shetlander :P

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:44

paarden (vooral jonge) gaan lopen klieren met het bit, mond wagenwijd open, tong erover heen, proberen uit te spugen, vasthouden. zo'n riempje zorgt ervoor dat het bit blijft waar het is en de mond van het paard netjes gesloten blijft. het is niet echt noodzakelijk wanneer je paard dus gewoon netjes het bit aanneemt.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:45

isabel9 schreef:
nouw ik doe het altijd voor de sier ik vind het wel leuk bij mijn shetlander

Haha dat kan ook ja!

isabel9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:47

ja want ze doet altijd heel erg lief met haar bid en eigelijk vind ik zonder dat riempje niet zow mooi

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:29

nou ja.. bij mij zit ie er gewoon op.

volgens mij is het ook voor paarden die het bit vast gaan pakken, as ik het niet mis heb.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:05

Hollybolly schreef:
paarden (vooral jonge) gaan lopen klieren met het bit, mond wagenwijd open, tong erover heen, proberen uit te spugen, vasthouden. zo'n riempje zorgt ervoor dat het bit blijft waar het is en de mond van het paard netjes gesloten blijft. het is niet echt noodzakelijk wanneer je paard dus gewoon netjes het bit aanneemt.

De neusriem houd de kaken al op elkaar. De sperriem slaat totaal nergens op. Strak aangesnoerd belemmerd hij behoorlijk de ademhaling, pure dierenmishandeling. Gewoon of losjes voegt hij dus niks toe aan wat de neusriem al doet. Geen idee wat de uitvinder in het hoofd had of wie de uitvinder eigenlijk is. Wel kan ik vertellen dat het pas in zwang is gekomen in de jaren 80.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:53

tuurlijk dient het wel ergens voor, dus jou paard doet zijn mond niet open door je neusriem? dan zit het wel een beetje strak. tuurlijk bellemerd je neusriem het wel, maar het sperriempje zit nog meer bij de mond, en zorgt ervoor dat het helemaal niet meer kan. het moet inderdaad niet te strak

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:14

Hollybolly schreef:

Ik heb juist geleerd om jonge paarden te rijden met een lage neusriem, zonder sperriem dus.
Dat vind ik net even wat vriendelijker dan meteen de hele mond dicht te snoeren.
Ik rijd mijn 3-jarige dan ook met een zo'n simpel hoofdstelletje met lage neusriem.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:04

De sperriem dient ervoor om het bit op een vriendelijke manier stiller in de mond te laten liggen. In ieder geval NIET om zo strak mogelijk aan te snoeren als het paard met het bit 'klooit', dat is symptoombestrijding en een zeer dieronvriendelijke manier van doen.

Ik gebruik 'm zelf zeer weinig, alleen in de dressuurtraining (bij 'bochtenwerk') en dan heb ik 'm vrij los zitten. Er kunnen altijd minstens twee vingers tussen en het paard moet vrij op het bit kunnen kauwen, ben ik van mening. Buiten rijd ik zonder sperriem. Mijn endurancehoofdstel heeft ook geen sperriem, dan kan ik 'm er bij mijn Engelse hoofdstel ook net zo goed af halen als ik daarmee ga buitenrijden.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:59

ik zei niet dat het strak moest toch? heb gewoon verteld waarvoor je het kunt gebruiken. te strak is zeker niet goed nee. daar ben ik het mee eens

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:04

Dat zeg ik toch ook niet?

Helaas zijn er genoeg mensen (nee, jij niet ) die roepen 'trek die sperriem nog maar wat strakker aan' als het paard onrustig is met zijn mond. Dat advies wordt hier op Bokt ook regelmatig gegeven.

Men 'vergeet' dan even dat het paard wellicht last kan hebben van zijn kiezen, van gevoelige mondhoeken of van een onrustige ruiterhand. In plaats daarvan bestempelt men het paard als 'vervelend' en daar moet iets aan gedaan worden: 'trek de sperriem nog maar wat strakker aan'. IMO niet de meest paardvriendelijke oplossing.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:09

Ik ben eens gediskwalificeerd tijdens een wedstrijd toen meneer bedacht over de hekken te springen.

Mijn staleigenaar kwam naar me toe, voelde aan de sperriem en zei: 'minstens 5 gaten strakker'.

Niet gedaan trouwens, gewoon gestopt met wedstrijden

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:26

en ik zeg alleen dat een normale neusriem de kaken al op elkaar houd, ik zeg niet dat hij strak moet, het is om overmatig openen van de mond te voorkomen. Een strakke hoge neusriem drukt de wangen tussen de kiezen en is ook mishandling. De sperriem bestaat ook niet om het bit op zijn plek te houden, het houd zijdelingse beweging echt niet tegen en naar beneden kan het bit toch al niet omdat het hopelijk aan op de goede hoogte gegespte bakstukken zit.
De lage neusriem kan niet de wangen tussen de kiezen duwen, maar te strak kan die ook de ademhaling belemeren en te laag zittend kan het neusbeen er mee gebroken worden...
Kortom het vriendelijkst is geen neusriem, dan kun je trouwens ook meteen goed zien hoe vriendelijk de ruiterhand is
De neusriem op zich is ontworpen voor military. Als een paard op zijn waffel gaat met de mond open, is de kans op een gebroken kaak groter. vandaar dat ze de mond dicht wilden.
Het hoort eigenlijk helemaal niet thuis in de dressuur. Dressuur is juist om het paard zo gehoorzaam te krijgen dat hij op de lichtste hulpen reageert en dat doe je niet met hulpmiddelen, of bruut geweld waardoor het paard de mond zou willen openen.

Okee dat klinkt allemaal wel idalistisch en in de prakijk willen we misschien graag een tijdje en neusriem, maar blijft dat de sperriem echt, echt niks toevoegt.
Als de neusriem los genoeg zit, kan het paard de kaken iets van elkaar krijgen en met de sperriem net zo ver. Dus wat is het verschil?
Of wil men beweren dat de neuriem er is om de sperriem op zijn plek te houden en de sperriem is er om de mond dicht te houden? Beetje ingewikkelde constructie dan. Kun je toch gewoon een lage neusriem nemen, als je daar een bandje wilt?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:29

Ik rij net zo lief zonder neusriem, maar je hebt dan toch vaak dat het bit erg los ligt.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:41

Zonder neusriem zou ik niet rijden, heb genoeg gezien dat het bit door de mond getrokken word (er zijn er wel die er goed mee kunnen rijden maar mezelf vertrouw ik er niet mee).

Rijd momenteel nog altijd met lage neusriem, mensen zeggen mij dikwijls ,waarom geen gewone neusriem met sperriempje, is veel mooier (heb die thuis wel liggen).

Het is veel mooier,das juist ,maar waarom zou ik de neusriem veranderne als er geen problemen zijn? Volgens mij spant een lage neusriem toch wel minder hard dan een gewone neusriem dus die van mij blijft toch wel nog een tijdje hangen hoor.

Sperrriempje is volgens mij gewoon voor SOMMIGE ruiters een middel op hun paard zijn mond goed toe te snoeren. Iedereen wilt dat zijn paard kauwt tijdens het rijden ,maar dan moet je wel zorgen dat het voor je paard nog mogelijk is om te kauwen, dus gewoon aanspannen maar niet te strak.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:45

Lusitana schreef:
De neusriem op zich is ontworpen voor military. Als een paard op zijn waffel gaat met de mond open, is de kans op een gebroken kaak groter. vandaar dat ze de mond dicht wilden.

Het lijkt me juist in de military prettig voor het paard als het kilometers lang zo vrij mogelijk diep kan ademhalen zonder dat de boel rond neus en mond is dichtgebonden. Bij mijn paard haalden we de sperriem er voor de cross juist altijd af. Tja, dan kun je het bit ook 'door de mond trekken' in een scherpe wending. In de eventing zie je veel mensen met een knevelbit rijden, dat zou dat misschien kunnen voorkomen (ik formuleer het maar voorzichtig, ik schijn in dit topic al meer onzin beweerd te hebben ).

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:09

de enige neusriem die ik tot nu toe gezien heb die WEL werkt is de neusriem die aan je tuighoofdstel zit. Die stabiliseert je bit, en voorkomt inderdaad dat het door de mond getrokken kan worden. (blijft dan natuurlijk wel de grote vraag wat je in hemelsnaam met je paard uitvoert als je je trensring tussen zn kiezen vandaan moet halen na een bochtje...)
een neusriem van een "gewoon hoofdstel" dus met eigen bakstukken kan het bit helemaal niet stabiliseren. Probeer het maar eens. Met neusriem gaat je bit evenhard heen en weer als zonder. Het enige wat je neusriem dus doet, is je paard de laatste kans om AUWW te roepen ook nog eens te ontnemen...
mijn mening, mag iedereen anders over denken...
groetjes, lacuna

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:22

ik heb een engelse neusriem, die zit wat hoger dan andere, heb nooit gebruik gemaakt van die sperriempjes,, dat vind ik enkel nodig voor wanneer het echt niet anders kan. ik kan haar zo te baas, geen sperriempje voor nodig, want ze opent haar mond eigenlijk nooit. op manege's lijkt het soms wel standaart, dat er een sperriempje gebruikt wordt, en die kinderen hebben dat zoiets van zo strak mogelijk volgens mij. ik controleerde die dingen vroeger altijd, en maakte ze dan snel weer wat losser

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:33

Karin schreef:
Lusitana schreef:

Het lijkt me juist in de military prettig voor het paard als het kilometers lang zo vrij mogelijk diep kan ademhalen zonder dat de boel rond neus en mond is dichtgebonden. Bij mijn paard haalden we de sperriem er voor de cross juist altijd af. Tja, dan kun je het bit ook 'door de mond trekken' in een scherpe wending. In de eventing zie je veel mensen met een knevelbit rijden, dat zou dat misschien kunnen voorkomen (ik formuleer het maar voorzichtig, ik schijn in dit topic al meer onzin beweerd te hebben ).

Ik spreek over het ontwerp van de neusriem (toen die opkwam), niet van de SPERRIEM. Een neusriem op zich belemmerd de ademhaling niet.
ik heb juist geen idee wie er op het idee van een sperriem is gekomen en wat die in zijn achterhoofd had als doel.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:35

Lacuna schreef:
de enige neusriem die ik tot nu toe gezien heb die WEL werkt is de neusriem die aan je tuighoofdstel zit. Die stabiliseert je bit, en voorkomt inderdaad dat het door de mond getrokken kan worden. (blijft dan natuurlijk wel de grote vraag wat je in hemelsnaam met je paard uitvoert als je je trensring tussen zn kiezen vandaan moet halen na een bochtje...)
een neusriem van een "gewoon hoofdstel" dus met eigen bakstukken kan het bit helemaal niet stabiliseren. Probeer het maar eens. Met neusriem gaat je bit evenhard heen en weer als zonder. Het enige wat je neusriem dus doet, is je paard de laatste kans om AUWW te roepen ook nog eens te ontnemen...
mijn mening, mag iedereen anders over denken...
groetjes, lacuna

Ik ben het in elk geval met je eens en hier in Portugal is dat ook de meest gebruikte neusriem...

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:42

Ik gebruik het nu omdat ze haar tong te veel over het bit gooit.. We zijn dan ook nog maar net bezig.
Van zodra ze meer gewend is aan het bit (mss enkele maanden), dan laat ik de sperriem weg.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:43

Ik gebruik hem omdat hij aan het hoofdstel hoord ?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:48

Lusitana schreef:
Ik spreek over het ontwerp van de neusriem (toen die opkwam), niet van de SPERRIEM. Een neusriem op zich belemmerd de ademhaling niet.

Dat had ik wel gelezen.

Ik doelde op deze uitspraak van jou:

Lusitana schreef:
en ik zeg alleen dat een normale neusriem de kaken al op elkaar houd, ik zeg niet dat hij strak moet, het is om overmatig openen van de mond te voorkomen. Een strakke hoge neusriem drukt de wangen tussen de kiezen en is ook mishandling.

Ik gaf vervolgens aan dat wij het paard in zekere mate tegemoet komen door die sperriem eraf te halen. Wat mij betreft mag ook best de hele neusriem eraf in de cross, maar dat is volgens de KNHS-reglementen niet toegestaan.

Over dat lege lusje dat op dressuurwedstrijden niet is toegestaan, wordt gelukkig in het crossparcours niet moeilijk gedaan.