groetjes, isabel
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

ik vind het wel leuk bij mijn shetlander
:P isabel9 schreef:nouw ik doe het altijd voor de sier ik vind het wel leuk bij mijn shetlander

Hollybolly schreef:paarden (vooral jonge) gaan lopen klieren met het bit, mond wagenwijd open, tong erover heen, proberen uit te spugen, vasthouden. zo'n riempje zorgt ervoor dat het bit blijft waar het is en de mond van het paard netjes gesloten blijft. het is niet echt noodzakelijk wanneer je paard dus gewoon netjes het bit aanneemt.
Hollybolly schreef:paarden (vooral jonge) gaan lopen klieren met het bit, mond wagenwijd open, tong erover heen, proberen uit te spugen, vasthouden. zo'n riempje zorgt ervoor dat het bit blijft waar het is en de mond van het paard netjes gesloten blijft. het is niet echt noodzakelijk wanneer je paard dus gewoon netjes het bit aanneemt.

) die roepen 'trek die sperriem nog maar wat strakker aan' als het paard onrustig is met zijn mond. Dat advies wordt hier op Bokt ook regelmatig gegeven.
Lusitana schreef:De neusriem op zich is ontworpen voor military. Als een paard op zijn waffel gaat met de mond open, is de kans op een gebroken kaak groter. vandaar dat ze de mond dicht wilden.
).
Karin schreef:Lusitana schreef:De neusriem op zich is ontworpen voor military. Als een paard op zijn waffel gaat met de mond open, is de kans op een gebroken kaak groter. vandaar dat ze de mond dicht wilden.
Het lijkt me juist in de military prettig voor het paard als het kilometers lang zo vrij mogelijk diep kan ademhalen zonder dat de boel rond neus en mond is dichtgebonden. Bij mijn paard haalden we de sperriem er voor de cross juist altijd af. Tja, dan kun je het bit ook 'door de mond trekken' in een scherpe wending. In de eventing zie je veel mensen met een knevelbit rijden, dat zou dat misschien kunnen voorkomen (ik formuleer het maar voorzichtig, ik schijn in dit topic al meer onzin beweerd te hebben).
Lacuna schreef:de enige neusriem die ik tot nu toe gezien heb die WEL werkt is de neusriem die aan je tuighoofdstel zit. Die stabiliseert je bit, en voorkomt inderdaad dat het door de mond getrokken kan worden. (blijft dan natuurlijk wel de grote vraag wat je in hemelsnaam met je paard uitvoert als je je trensring tussen zn kiezen vandaan moet halen na een bochtje...)
een neusriem van een "gewoon hoofdstel" dus met eigen bakstukken kan het bit helemaal niet stabiliseren. Probeer het maar eens. Met neusriem gaat je bit evenhard heen en weer als zonder. Het enige wat je neusriem dus doet, is je paard de laatste kans om AUWW te roepen ook nog eens te ontnemen...
mijn mening, mag iedereen anders over denken...
groetjes, lacuna
Lusitana schreef:Ik spreek over het ontwerp van de neusriem (toen die opkwam), niet van de SPERRIEM. Een neusriem op zich belemmerd de ademhaling niet.

Lusitana schreef:en ik zeg alleen dat een normale neusriem de kaken al op elkaar houd, ik zeg niet dat hij strak moet, het is om overmatig openen van de mond te voorkomen. Een strakke hoge neusriem drukt de wangen tussen de kiezen en is ook mishandling.