jaarlingen in het land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romygic

jaarlingen in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 17:52

Heeft iemand enig idee hoelang je jaarlingen in het land kan latek lopen met dit weer? Is alleen hooi bijvoeren genoeg? Ze hebben geen schulistal. Wie heeft ze nu nog buiten staan?

Marleen79

Re: jaarlingen in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:59

Wij hebben ze van de week binnen gehaald. Met dit weer is het toch wel afzien voor die beestjes. Ik ben blij dat die van ons lekker binnen staan met dit weer!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:18

Mijn jonge merrie staat nog wel buiten maar ze heeft mogelijkheid tot een schuilstal. En daar staat ze veel in met haar maatjes.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:03

zonder schuilstal is het eigenlijk geen doen voor die jaarlingen, ze worden zomaar mager..ik zou 1e snee droge kuil voeren, hooi zit ook niet veel in, en ik zou zowiezo krachtvoer verstrekken voor de mineralen en vit. e.d.......

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:26

Gelukkig is Zidine afgelopen maandag naar binnen gegaan, net voor de weer-ellende! Ik denk dat als je ze nu nog buiten hebt staan, je ze echt goed bij moet voeren. een schuilstal zal wel heel handig zijn.Dan wordt het voer ook niet nat.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:43

een paard of pony de hele winter buiten laten staan zonder beschutting (bomen of schuilstal)
is niet mijn ding
ik snap niet dat iemand nog lekker kan slapen met z'n paard buiten in de regen en kou zonder enige vorm van beschutting
helaas er zijn genoeg mensen die er geen problemen mee hebben
getuige mijn buren die 2 pony's hebben die in weer en wind staan en alleen hooi krijgen als ze er aan denken ........en ze zijn nogal vergeetachtig
gelukkig hebben ze goede buren

paarden (zeker Jaarlingen) zijn het beste af als ze dag en nacht buiten lopen op een niet te nat stuk land
met een grote schuilstal en ze elke dag brok/hooi bijgevoerd krijgen

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:05

Hmm.. mensen vergeten dat ze de eerste levensjaren van een paard ze niet zo moeten verwennen. Paarden worden er juist hard van als je ze niet zo verwend door ze onder dak te doen als het even wat vriest. Ze krijgen daar zeker geen weerstand van! Mijn jaarling loopt nog lekker dag en nacht buiten en krijgt hooi+brood en doet het super! Helemaal niet snotterig of hoesten. Hij heeft een heerlijke warme vacht waardoor hij het lekker warm houdt. We doen hem alleen op stal als het enorm gaat vriezen of sneeuwen. (En hij vind het heerlijk om buiten te zijn, het is toch niet fijn voor die jonge beestjes om ze de hele winter op stal te zetten? Ook niet goed voor de geest)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:52

FA -> VMR

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:31

sammie_44 schreef:
Hmm.. mensen vergeten dat ze de eerste levensjaren van een paard ze niet zo moeten verwennen. Paarden worden er juist hard van als je ze niet zo verwend door ze onder dak te doen als het even wat vriest.
.....
(En hij vind het heerlijk om buiten te zijn, het is toch niet fijn voor die jonge beestjes om ze de hele winter op stal te zetten? Ook niet goed voor de geest)

Niemand suggereert dat ze continue op stal zouden moeten.

Bij de weersomstandigheden van afgelopen weekend (langer dan 24 uur continue regen of sneeuw, met daarbij ook nog eens een harde wind) werden paarden, ook met een goede wintervacht, door en door nat (en dus koud).

Er is een groot verschil tussen je jaarlingen een schuilstal en voldoende ruwvoer en krachtvoer geven, of ze, bij gebrek aan een schuilstal, af en toe de kans geven weer eens door-en-door droog en warm te worden door ze een nachtje binnen te zetten, en verwennen.
Ze de kans geven droog te worden noem ik geen verwennen. En een paard dat door en door nat en koud is bouwt geen weerstand op, maar wordt na verloop van tijd ziek.

Persoonlijk vind ik dat paarden (of het nou jaarlingen zijn of niet) dag-in dag-uit buiten houden zonder schuilgelegenheid of schuilstal grenst aan mishandeling. De hele echte ruige ponyrassen misschien uitgesloten.

Onze paarden zíjn geen natuurpaarden meer, hoe graag je dat ook zou willen, en in de natuur hebben ze bovendien de kans en gelegenheid schuilplaatsen te zoeken. In een wei zonder bomen of stal niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:39

Wij hebben op dit moment 1 jaarling en 3 veulens 24/7 buiten staan, zonder schuilstal of bomen! Staan wel wat containers in de wei, ze kunnen daardoor wel uit de wind staan. Ze kunnen onbeperkt hooi eten, ik heb ze continu gecontroleerd, ze hebben het niet koud gehad en zijn ook na al die sneeuwbuien niet doorweekt geworden, de onderlaag van de vacht bleef droog. Binnenkort gaan we wel 1 van de containers inrichten als schuilstal, maar of het echt nodig is? Nee, het is meer voor de eigen gemoedsrust.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:47

Mijn jaarling staat nu ook 24/7 buiten. Ze hebben een grote schuilstal van 10 bij 3 voor in totaal 2 jaarlingen en 7 veulies. Ze staan met de kont naar de wind toe en het hoofd naar de muur van en in de schuilstal te eten. Hier ligt namelijk volop en onbeperkt kuil. Ook krijgen ze twee keer per dag krachtvoer bijgevoerd. Ik heb er geen medelijden mee, alleen afgelopen vrijdag vond ik het wat minder, maar ze eten zichzelf wel warm hoor!

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:15

mijn jaarling arabier staat ook buiten. heeft vorig winter als veulen ook de hele winter buiten gestaan, en ging perfect. hij heeft wel hoge struiken waar hij en zijn vriendjes tussen en bij kunnen staan.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:30

Ro staat ook gewoon buiten zonder schuilstal, maar wel met een flinke hoeveelheid kuil zodat ze zichzelf warm kunnen eten.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:32

o ja vergeten
die van mij kreeg vorig jaar hooi en veulenbiks, met af en toe muesli. nu krijgt ie kuilgras. en verder staat hij nu op een veld waar nog redelijk wat gras staat, dus kan ie ook nog opeten eerst

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:41

Ook onze jaarling staat 24/7 lekker in het land, krijgt wel krachtvoer + kuil bijgevoerd, maar ben ook echt van mening dat hij hierdoor veel meer weerstand opbouwd! Het ander alternatief zou wezen dat hij maar 2 uurtjes per dag naar buiten kan en de rest van de dag op stal zou moeten staan en dat kan ik het dier niet aandoen!
Nee hoor laat hem maar maar lekker buitenspelen!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:42

Ook onze jaarling staat 24/7 lekker in het land, krijgt wel krachtvoer + kuil bijgevoerd, maar ben ook echt van mening dat hij hierdoor veel meer weerstand opbouwd! Het ander alternatief zou wezen dat hij maar 2 uurtjes per dag naar buiten kan en de rest van de dag op stal zou moeten staan en dat kan ik het dier niet aandoen!
Nee hoor laat hem maar maar lekker buitenspelen!

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:10

mijn veulen(fjord) staat ook gewoon nog buiten, niets aan het handje.
Er staat een schuilstal op het land maar die klungel gaat er niet in.
Hij krijgt elke dag 2 balen hooi of 1x in de 3 dagen een kleine wikkel kuil. Verder voer ik een beetje krachtvoer bij.
Tijdens de zware regen stond die achterin het land onder de bomen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:17

mijn tweejarige staat nu s nachts binnen, omdat het land erg nat wordt en er geen hooi/droog ruwvoer kan worden verstrekt. Overdag lekker in de weide of spelen met andere tweejarige in de paddock. Beweging blijft superbelangrijk

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:36

Mijn beide jaarlingen staan dag en nacht buiten de komende winter. Ze hebben aan alle kanten van het weiland ruime beschutting door bomen en krijgen straks kuil bijgevoerd. Het weiland ligt hoog en is dus droog, bovendien staat er nog volop gras zodat ze de eerste tijd nog genoeg te eten hebben.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:55

Mijn 2 jarige staat nu voor het eerst 24/7 buiten met schuilstal. Ik heb me wel wat zorgen gemaakt het afgelopen weekend, maar dat was meer omdat ik hoopte dat een schuilstal die op een wei is gemaakt, bestand is tegen deze windvlagen.
Vanwege de kou etc, daar hebben ze dus een stalletje voor. Ze worden bijgevoerd met hooi en brok...

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:09

Ibbel schreef:
Persoonlijk vind ik dat paarden (of het nou jaarlingen zijn of niet) dag-in dag-uit buiten houden zonder schuilgelegenheid of schuilstal grenst aan mishandeling. De hele echte ruige ponyrassen misschien uitgesloten.

Mijn paard staat dag en nacht buiten en vind dit heerlijk, ik heb een paar dagen stal geprobeerd maar hij slaat zich zowat naar buiten, hij wil niets liever dan buiten staan, als ik hem 's ochtends in de wei wilde zetten kon ik hem amper houden!!! En hij voelt altijd heerlijk warm en is nog geen dag ziek geweest
Pure dierenmishandeling natuurlijk...

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:10

Oh, en mijn ruige ponyras is in dit geval mijn KWPN-sportpaard

Hup naar buiten met die beesten, worden ze hard van en ze krijgen een prima weerstand!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:41

Mijn zielige ruige pony's zien er overigens nu wel ruig uit. (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=500102&hilit=) Ze zijn lekker nat, maar ze doen ook niets liever als de hele dag in de sneeuw rollen. En de binnenvacht houdt ze droog. Ze vinden het prima, en gaan ook niet eens uit de wind staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:47

mijn zara staat ook nog lekker buiten. ik ga er een keer per dag heen met kuil en bieten. hij heeft verder geen schuilstal of bomen...alleen achter z´n moeder kan hij schuilen!

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:56

mijn jaarling staat ook gewoon op het land maar ze heeft een schuilstalletje met een laag stro en een hoop hooi en ze krijgt wortelen bijgevoerd.
maar ze blijft gewoon buiten