Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
ook rillen ze om het juist warm te krijgen...lijkt mij als ie een goede vette vacht heeft tegen dit weer moet kunnen maar ik zou het zeker in de gaten houden! ik kan vanaf mijn stoel namelijk niet echt jou fjordje zen situatie bepalen

Flurk schreef:ik zou hem eens temperaturen
Rianneke schreef:Flurk schreef:ik zou hem eens temperaturen
vind ik op zich ook wel een goed idee maar als je niet goed weet hoe je dat moet doen kan het zijn dat je een nog slechter beeld krijgt van de situatie...
nu lees ik net weer dat ie dus bij anderen staat...is hij de baas of niet? want dan gaat hij juist het meest in de wind staan zeg maar om de rest te ontlasten... dan vangt hij dus het meeste op en heeft ie dus ook meer energie en rillingen nodig om zich op te warmen
mini_bienie schreef:Rillen is warmte produceren, een paard warmt zichzelf op door te rillen. Het is dus niet te vergelijken met mensen, mensen rillen als ze onderkoelt raken. Paarden rillen als ze het een klein beetje fris vinden worden, dit doen ze om zichzelf op te warmen. Idd voldoende ruwvoer geven, rillen kost energie, echt koud zal hij het écht niet hebben hoor
Flurk schreef:wat nou niet weten hoe je moet temperaturen?
had ze dat ding gewoon verkeerd gebruikt! zit echt wel een verschil in hoor in dat gebruik!!! Ibbel schreef:[Lijkt me sterk, dat verhaal van de baas gaat het meest in de kou staan om de rest te ontlasten. Paarden zijn niet onbaatzuchtig. Ze zijn alleen maar gericht op overleven, voor zichzelf. De sterkste zorgt gewoon het best voor zichzelf. Daarom wordt-ie ook de sterkste. Hij eet het meeste en van het beste gras, hij drinkt het eerste, hij dekt de meeste merries, etc. En dat is evolutionair gezien veel logischer.
Het paard dat bij mij de baas is gaat als eerste en enige in de schuilstal staan. De rest mag er van haar niet in.
een schuilstal en eten is anders omdat ie dan zelf het eerste wil zijn...maar ooit opgevallen waar de leider gaat staan dat dat gewoon de beste plek is...dat de rest volgt is normaal!!!

Hennutjuh schreef:goedemorgen
als een paard het koud heeft zou ik er wel een deken opgooien.
maakt niet zoveel uit eigenlijk welk ras het is al een paard het echt koud heeft. gewoon deken op gooien wat mij betreft...
misschien dat die wel wat minder huis vet heeft en het dan snel koud heeft..
groetjes hennie
. Volgens mij kun je hem beter eens laten nakijken door een DA. Mijn arabier (!) loopt de hele winter zonder deken, en die heeft het niet eens koud, dan vraag ik me af waarom een winterhard paard het koud heeft