hoe rij je aan de teugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

hoe rij je aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 11:59

ik heb een vraagje, ik wil heel graag in aan de teugel rijden maar het lukt maar steeds niet, of soms lukt het wel maar dan beweegt ze met haar hoofd waardoor ze niet meer aan de teugel loopt.

hebben jullie nog tips? alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Liberte op 26-11-05 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:02

zo te zien wil niemand reageren

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:03

1)Dit hoort hier niet thuis
2)Je kan niet verwachten dat iemand na 3min al reageert
3)Dit is hopelijk een grap?

xRONINIx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:04

in de krul hahahaha

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:05

Je bedoeld vast aan de teugel. Je kan je paard wel in de krul trekken, maar zo loopt het paard in een houding in plaats van netjes ontspannen aan de teugel. Je moet haar eerst goed aan het been hebben, want hij moet netjes ontspannen naar beneden gaan lopen doordat hij zijn achterhand eronder zet. Als jou paardje gaat schudden of bewegen met het hoofd kan dit duiden op verzet. Ik denk dat je teveel met je handen bezig bent en dat zij zich er aan wil onttrekken. Heb je les? Zo ja, dan kan zij/hij je er verder mee helpen. Veel mensen denken nog steeds dat je een paard zo aan de teugel kan rijden, maar er zijn maar 5 van de 10 paarden die echt aan de teugel lopen in plaats van in zo'n houding getrokken te worden.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:05

Ik wil wel reageren, in de krul zoals je dat noemt is een cadeautje op heel hard trainen, spieren trainen lenigheid en natuurlijk moet je je paard goed voorwaarts kunnen rijden, dan met iets tegenhouden (dit kan best een tijd duren voordat je pony zover is) buigt ze meteen af. ik geef altijd een ophouding met 2 handen en houd deze vast totdat mijn pony nageeft, dan geef ik ook na. Maar dit kun je pas van een pony verwachten als het de evenwicht, spieren etc etc. ervoor heeft.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:06

In de krul...

Neem les!

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:07

okee bedankt maar ik trek niet hoor of ik dwing haar ook niet maar ze wilt echt niet aan de teugel lopen, ik heb wel les, maja met 11 andere mensen dus kan hij niet hele tijd op mij concentreren maar bedankt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:08

1.je pakt een scherp bit
2. vervolgens een slof
3.je zegt dat je paard wel van achter uit loopt tegen iedereen, maar in het echt let je daar totaal niet op.
4.Verder zeg je ook dat je niet op de slof rijd, maar alleen die nodig hebt, als hij hoog komt, om iedereen gerust te stellen.
5. Maar uiteindelijk hangen de teugels bijna in een boogje en de slof strak met ook al is de kop al op de borst
6. nu trek je nog wat harder en hij loopt in de krul

tadaa, paard in de krul in 6 stapjes
Simpel en iedereen kan het
zelfs zonder les

Balte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:10

runningkawa schreef:
1.je pakt een scherp bit
2. vervolgens een slof
3.je zegt dat je paard wel van achter uit loopt tegen iedereen, maar in het echt let je daar totaal niet op.
4.Verder zeg je ook dat je niet op de slof rijd, maar alleen die nodig hebt, als hij hoog komt, om iedereen gerust te stellen.
5. Maar uiteindelijk hangen de teugels bijna in een boogje en de slof strak met ook al is de kop al op de borst

zelfs zonder les

hihi jij schrijft wat ik soms zou willen schrijven

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:10

runningkawa schreef:
1.je pakt een scherp bit
2. vervolgens een slof

zelfs zonder les

het is wel een idee.
maar ik doe het liever met een gewoon hoofdstel en met m'n eigen handen en voeten

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:10

Ik bedoel meer iets van Privé les. Je moet het probleem niet zoeken bij dat ze gewoon niet aan de teugel wil, maar bij andere rijtechnische dingen. Je traint en traint en daardoor krijg je als kado dat je paardje op een gegeven moment lekker naar beneden en ontspannen loopt! Dit kan niet door alleen met je handen bezig te zijn.

Haha runningkawa.. Tja, het klinkt hard, maar veel mensen denken inderdaad dat het zo maar moet!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:13

Pas maar op runningkawa of ze doet het echt nog
Iemand al opgevallen dat ze opeens haar titel heeft verandert?

Dionnee

Re: hoe rij je aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:14

nagevelijkheid komt uit activiteid uit de achterhand en buiging.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:15

Haha Runningkawa
Ik zou zeggen, neem privéles ..
En aan de teugel is zo belangrijk nog niet, je moet eerst je pony netjes voor elkaar hebben in de achterhand en goed aan de hulpen..
Maar je moet weten, als je paard in de krul loopt is niet iets om trots op te zijn..

Mijn pony rijd ik aan de teugel door ophoudinkjes te geven (kleine kneepjes in de teugel) en tegelijk te drijven.
Als hij dan niet reageert doe ik het iets strenger.
Als hij eenmaal loopt, dan ontspan ik mijn handen, zodat hij moet leren dat hij daar moet blijven.

Je moet zeker niet blijven vasthouden en gaan "zagen" met je handen!

Maar zoals ik al zei: Neem privéles, diegene kan je wel helpen.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:16

Blue_Star schreef:
Pas maar op runningkawa of ze doet het echt nog
Iemand al opgevallen dat ze opeens haar titel heeft verandert?

dat heb ik inderdaad gedaan
ik bedoelde niet van in de krul met al die hulpspullen maar gewoon echt aan de teugel maar denk je nou echt dat ik zo gek ben om haar te dwingen aan de teugel te lopen ofzo?

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:18

wat was eerst de titel?

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:21

Hoe rijd je in de krul

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:21

mijn eerste titel was hoe moet je in een krul lopen, maar kan ik er wat aan doen dat de lerlaar het zo zegt ik heb ook gehoord van aan de teugel lopen maar het is toch hetzelfde? maja wel bedankt voor al die reacties

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:26

als je leraar? instructeur denk ik dat je bedoeld Ik zou dan maar naar een andere manege gaan, denk ik.. als de instructeur het zo noemt..

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:28

haha, nou misschien had hij wel een fout gemaakt

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:35

haha ik moet best wel lachen om de reacties hier runningkawa, je neemt me de woorden uit de mond! maar goed, je rijdt in een manegeles? waarom moeten manegeknollen in godsnaam aan de teugel lopen... die doen toch alleen maar rondjes

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:36

nou Obsessed, ze kunn en best aan de teugel, moeten wij ook wel onderhand, maar dan wel vanuit ontspanning ende achterhand , maar hoezo een fout gemaakt? enne, met 11 mensen inde les lijkt me zowiezo niet echt goed~!

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:39

Ja, snap ik maar ik weet niet in wat voor les of zij rijdt, maar als je hier naar de maneges kijkt is 't alleen maar achter elkaar aan huppelen. En ja, ik weet niet of het dan zin heeft een paard aan de teugel te gaan rijden. Ik begrijp wel als je gewoon in een 'hogere' manegeles rijdt, dat je toch meer op individueel bekeken wordt en dat er dan wél naar gekeken wordt.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:40

bij ons manege werkt het iets anders, je krijgt een eige paard of pony voor drie maanden en we rijden dan in de les, maar niet achter elkaar maar iedereen mag doen wat ie wilt doen, zoals je met een paar mensen in een bak rijdt en dan geeft de instructeur les aan ons