veulen heeft het koud

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

veulen heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:18

Ik heb een shetlander veulen van een half jaar oud. Die staat gewoon met Amber en Grietje buiten. Die 2 zijn het van jongs af aan gewent, maar Hans nog niet. Hij staat echt heel erg hard te rillen. Ik heb de schuilstal zo gemaakt dat alleen hij erin kan. (Amber en Grietje jagen nog wel eens achterhem aan en de schuilstal is dan te klein. De stallen zijn namelijk nog niet af.) En alleen gaat hij er niet in staan. Amber en Grietje gaan namelijk steeds op de drogere stukken wei staan en dat is dus een stukje van het stalletje af.

Nu wou ik dus een waterdicht dekentje kopen. Zou dit helpen?

Anoniem

Re: veulen heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:21

Een berg stro en hooi in het stalletje? Als de anderen bij hem blijven, desnoods met hooi eten, kan hij in het hok blijven staan, wellicht gaat hij even liggen? Een dekentje, weet niet hoor, hij moet het leren, een shet moet daar tegen gaan kunnen. Anders moet je het schuilhok wat groter maken en hem de nachten binnen houden met zijn mammie. Er zijn meer mensen die hun dag en nacht paarden nu deze nacht op stal hebben gezet, zie ik.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:25

Tjah daar zit het probleem he, ik heb hem van de markt en daar heeft hij dus een griepje opgelopen, waar hij nu net 2 weekjes van beter is, daarom ben ik een beetje voorzichtig met hem.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:32

Ik zou geen deken op een veulen leggen. Trillen is bij paarden vaak ook niet een teken dat ze het koud hebben, maar dat ze bezig zijn zichzelf op te warmen. Voer hem gewoon genoeg bij en niet met dekens gaan prutten op veulens. Succes ermee!!!

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:35

Dat van dat opwarmen had ik ook weleens gehoort ja. Nou dan ben ik toch een beetje gerustgesteld. En zowieso is er veel hooi, dus dat zit dan wel goed.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:41

WendyK schreef:
Ik zou geen deken op een veulen leggen. Trillen is bij paarden vaak ook niet een teken dat ze het koud hebben, maar dat ze bezig zijn zichzelf op te warmen. Voer hem gewoon genoeg bij en niet met dekens gaan prutten op veulens. Succes ermee!!!

Mee eens.
Wat je ook nog kan doen misschien is als het erg koud is en regent, hem in de schuilstal vast zetten, zodat ie ff een beetje op kan drogen.En dan geef je hem daar veel hooi. Als het goed is is het dan zo over met het gebibber.
Ik heb gister ook mijn jaarlingen ff op stal gezet, want ze zaten de hele dag al te bibberen. En dat vond ik toch wel erg lang.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:08

Wat klopt er niet aan deze opmerking: Rillen is geen teken van koud hebben, ze zijn dan bezig zich op te warmen.

* zucht * Valt het nou niemand op dat dat een tegenstrijdigheid bevat?

Rillen is WEL een teken dat ze het koud hebben, anders zou een paard er ook geen behoefte aan hebben zich op te warmen. De spiertrillingen bij het rillen zorgen ervoor dat er warmte wordt geproduceerd. Zoals bij iedere spierinspanning (werken, dus) warmte wordt geproduceerd. En zoals bij iedere spieractiviteit moet je er voer instoppen om er activiteit (met als bijprodukt warmte) uit te krijgen.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:26

Haha, je hebt gelijk. Wat ik eigenlijk bedoel dat het niet een slecht teken is. Ik heb het alleen verkeerd geformuleerd. Je hebt helemaal gelijk.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:15

Ik zou er geen dekentje op leggen , hij moet nu juist afharden zodat die er tegen gaat kunnen.

Inderdaad in zijn kleine schuistalletje lokken met hooi , wat knabbel-stro , misschien wat biksjes ofzo waar hij wat moeite voor moet doen om ze te pakken te krijgen ?

Dan zoekt 'ie het stalletje op om lekker te smikkelen en krijgt hij er een goed gevoel bij , gaat hij wellicht ook uit zichzelf daar staan om te schuilen , het is dan immers een bekend en fijn plekje van hem alleen , dat gevoel moet ook eerst even groeien , dat hij dat een fijn plekje gaat vinden. En als die wat eet dan kan hij zich ook makkelijker warm houden.

Dan maak je de keus ook wat makkelijker.

Nu is het grazen OF schuilen en helemaal alleen niks doen terwijl de anderen staan te grazen verderop. Dat is niet echt aanlokkelijk

Leg je hooi neer dan is het grazen OF hooi eten en schuilen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:08

Ik zou er wel een dekentje op doen.
Het beestje is net herstellende van een ziekte (als hij al 100% hersteld is) en krijgt nu dit voor zijn kiezen.
Afharden is een mooi principe, maar dan wel vroeger in het jaar met een 100% gezond paard en niet met dit voor in het diepe gooien.
Zolang je geen stal hebt waar hij met voldoende hooi voor zichzelf (zonderweggejaagd te worden) op temperatuur kan komen is een deken helemaal geen luxe. Volgend jaar kan hij het hele jaar nog 'afharden'.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:30

Hij heeft toch een stalletje voor zichzelf schrijft de TS

Dat vind ik dan doorslaggevend om niet te beginnen met een dekentje.

Als hij nou van geboorte af aan binnen heeft gestaan en nu pas sinds 2 weken echt buiten staat , dan is het ook een ander verhaal.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 14:55

Ik ben dus net weggeweest voor een dekentje, aangezien hij dus 38.6 heeft. Heb hem zoalng in de schuilstal opgesloten met een grote plak hooi.

Ze hebben zijn maat niet, dus weet nu ff niet wat ik moet doen, omdat hij toch wel weer verhoging heeft.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 14:58

Is het diertje überhaupt wel gezond dan ?

Is hij opgegeroeid in de wei zonder problemen verder , en heeft hij wel een degelijk vachtje aan kunnen maken in aanloop naar de winter ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:18

Neem een grote dikke flanellen of badstoffen badlaken en doe er een elastische dekensingel om om het warmer te krijgen. Desnoods wat warme slobber om zijn lijfje van binnen te warmen. Je kunt misschien zelf een deken maken. Een wollen deken voor een kinderbedje gebruiken?

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 16:23

Hij was wel gezond, maar hij komt van de markt af en heeft daar een griepje opgelopen. Daarvoor is hij behandelt en hij was nog niet zo lang gezond, maar de laatste 2 weken was zijn temperatuur perfect. Nu heeft hij dus ietsjes verhogen.

Ik kan mss de zweetdeken van mijn andere shet opdoen en ik laat hem nu zowieso in de schuilstal staan, het sneeuw namelijk weer.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:26

Ik denk dat je zelf het beste in kunt schatten wat je het beste kunt doen. Het nadeel van een dekentje is altijd dat je het lijfje in eerste instantie in de war brengt , en het dan in principe ook pas weer in het voorjaar af kan doen...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:39

Het lijfje is nu al in de war en was dat de afgelopenweken ook, dus moet je de natuur een handje helpen.
Nu op stal met flink wat hooi is prima, maar daar kan hij natuurlijk niet blijven.
Een kombi van een onderdeken(staldeken) met en waterdichte regendeken is ook goed. Zolang je hem maar niet ALLEEN een ongevoerde regendeken op doet.
Dan gaan nl zijn haren platliggen en krijgt het JUIST koud.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 17:03

Maandag moet ik even voor een goed dekentje kijken. Helaas kon ik door die sneeuw niet ver weg, en hij heeft nu dus Grietjes haar zweetdeken op. het leek al of het wat beter ging, hij rilde bijna niet meer.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:34

Houd wel in de gaten dat je de zweetdeken tijdig vervangt. Want als je pony eronder droog is maar de deken nog nat dan krijgt hij het weer koud.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 17:38

Hij was zowieso al bijna helemaal droog toen ik de deken op deed, maar ik ga iig kijken als ik thuis ben van het werken. Moet toch controleren of de deken nog goed ligt. Dan kijk ik gelijk of de deken nog droog is

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:58

ik zou idd zeker even dekentje ophouden hoor vooral bij zo'n jong diertje

navaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:18

Sugarmiss schreef:
Het lijfje is nu al in de war en was dat de afgelopenweken ook, dus moet je de natuur een handje helpen.
Nu op stal met flink wat hooi is prima, maar daar kan hij natuurlijk niet blijven.
Een kombi van een onderdeken(staldeken) met en waterdichte regendeken is ook goed. Zolang je hem maar niet ALLEEN een ongevoerde regendeken op doet.
Dan gaan nl zijn haren platliggen en krijgt het JUIST koud.

Weet je dat zeker? En zo ja, mag ik vragen waar je die info vandaan hebt gehaald?

Ik ben weken op zoek geweest naar antwoord op de vraag of paarden met een ongevoerd regendeken op aan de temperatuur kunnen acclimatiseren.

Ik heb een hele lading dierenartsen gesproken, onder andere één van de Uni van Utrecht, en zij gaven aan dat zij dachten dat een paard zich wel degelijk aan kon passen, maar dat er nooit wetenschappelijke onderzoeken naar waren gedaan.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:37

Ik weet niet hoe groot het hoogteverschil is tussen je veulentje en Amber en Grietje, maar als je stal groot genoeg is kun je misschien een balk in het midden plaatsen, zodat iedereen naar binnen kan, en dan kan je veulen in geval van nood onder de balk doorlopen (waar de anderen dan dus niet onderdoor moeten kunnen).

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 20:44

Ik heb het nu zo dat alleen hans erin kan. Grietje kan er net niet door en Amber al helemaal niet. Maar die kunnen er goed tegen. Er staan ook heel veel bomen en ze kunnen op verschillende plaatsen uit de wind staan.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:10

pas wel op met de dikte van je deken, zo koud is het nu nog niet...
Ik zou eerder geneigd zijn hem meer/extra (kracht)voer bij tevoeren, zodat hij zijn vetreserves niet hoeft aan te spreken dan hem een deken op te leggen...