Winterkuren... wat nu???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

charmar

Winterkuren... wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 16:07

Hoi allemaal,
Kennen jullie't ook? de winterkuren van een paard of pony? Nou ik heb me paardje nog niet zo lang (2 mnd.) en het ging goed tot een paar dagen geleden, nu bokt en rent hij op de gekste momenten, en niet gewoon een bok... neej echte fikse bokken pfff wordt er niet goed van!
Moet je hier gewoon doorheen rijden of is er ook wat aan te doen??
Ben echt benieuwd naar jullie tips & tricks.

Mariska

QueJira

Re: Winterkuren... wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:19

Misschien voer aanpassen.Tegen voer moet je niet proberen te vechten.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je paard wat "vrolijker" is omdat ie minder buiten komt.Ik zet ze altijd(weer of geen weer) even een halfuurtje buiten in de bak als ik aan het mesten ben,dan kunnen ze zich even uitleven.Half uurtje in de bak is lang zat,dan zijn ze het ook al weer een eind beu en willen ze weer naar binnen.

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:22

gewoon lekker laten uitdollen in de bak, wie zou ik niet doen want die is nu waarschijnlijk glad. en anders iets minder voer geven. of gaan longeren en stevig aan het werk zetten

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 16:28

Haha 't is grappig dat jullie't over voer hebben... dat wilde ik pas geleden nog opvoeren en heb het op aanraden maar niet gedaan, d8 dat hij zo weinig kreeg, hij krjjgt 2x half kilo en nog 3/4 kilo biks (sportbrok) en dan nog 3x kuil, eigenlijk wel voldoende dus, minder lijkt me niet echt goed idee aangezien hij iedere dag wel rijd dus toch ook z'n voer nodig heeft.
Eerst ff losgooien in de bak is wellicht wel een idee, denk dat ik dat maar's ga doen... maarja heb je dat weer gezien op dit moment? onze buitenbak (waar ik dus alleen kan losgooien) is net een modderpoel!!! dus tja... nog meer ideeën suggesties??

Mariska

melissa20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:36

longeren voor het rijden

_mrie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:40

Sinds Tango weer op stal staat zet ik hem voor het rijden altijd een half uur (minimaal meestal ) in de bak. Regen of geen regen, hij moet z'n ei kwijt. Liever in de bak, dan met mij erop. Geen probleem, paard blij, ik blij omdat ik gewoon normaal kan rijden. Tenminste.. zo normaal en rustig als het gaat want als het weer kouder wordt, is hij gewoon wat frisser, en blijkbaar zijn de bakkabouters dan weer overgevlogen

charmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 11:33

Nou gisteren weer gereden en tja nog wel z'n kuren willen hebben maar heb nu gezien dat ik daar gewoon doorheen moet rijden en het zoveel mogelijk moet negeren, hem aan't werk zetten en op't moment dat hij gek wil gaan doen gewoon extra been geven en hem op mij laten letten, tja... theoretisch klinkt het allemaal heel aannemelijk maar in't eggie is dat het niet, hij doet dingen natuurlijk ook onverwachts en zoekt gewoon naar iets... pfff. Ik ga ook proberen 'm los te gooien voor't rijden maarja dat is 1 modderpoel daar buiten... en dan moet ik daarna zo met'm gaan rijden?? weet niet hoe dat zou moeten, dan is hij helemaal nat en vies??!!

nog meer tips & tricks? zijn altijd welkom en alvast bedankt.

Mariska

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:57

Ik loop zelf ook altijd te klooien. Ben altijd blij als de winter weer over is. Ik ga vaak al wel draven zodra ik er op zit. Ik stap niet lang in ieder geval. En idd aan het werk zetten. Ook dan schrikt hij nog onverwachts en ziet bakkabouters en overstekende zandvlooien maar wordt wel minder tijdens het werk. Veel afwisseling en veel wendingen en overgangen. Hem bezig houden anders zoekt ie nl zelf iets om zich bezig te houden. Normaal longeer ik altijd ff voor ik er op stap (hij heeft ook singeldwang). Dan is de ergste spanning weg maar kan niet altijd en dan hoop ik gewoon maar dat het goed gaat.

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:48

Ik zou hem even in de bak zetten en lekker laten uitrazen, en daarna voor het rijden nog eventjes longeren.
Het zou ook kunnen dat je paardje je gewoon aan het uittesten is, en omdat het nu zo koud is, werkt dat natuurlijk ook mee
Voordat je gaat rijden wel goed instappen/draven, en niks van hem aantrekken, gewoon doorrijden en hem vooral niet zijn zin geven!
Niet vergeten goed uit te stappen!!
Succes nog!

DeSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:51

Saar is nu ook zo iedere keer, ik zou hem inderdaad eerst even longeren, of in de bak laten uitrazen.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:04

charmar schreef:
Ik ga ook proberen 'm los te gooien voor't rijden maarja dat is 1 modderpoel daar buiten... en dan moet ik daarna zo met'm gaan rijden?? weet niet hoe dat zou moeten, dan is hij helemaal nat en vies??!!

nog meer tips & tricks? zijn altijd welkom en alvast bedankt.

Mariska

Dekentje om als dat kan? Tango staat buiten iig met deken om, voor de kou, en zodat hij niet helemaal ranzig word Anders zit je er weer mee dat je moet wachten tot hij droog is etc.

charmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 21:36

thanx again 4 all the tips & tricks girls, vandaag ook weer stukken beter... denk ook dat er in z'n muesli haver zat en tja dan wil't wel , weet niet of't daardoor kwam maar 't is een mogelijkheid, hij heeft nog steeds z'n momenten maar stukken minder ieder geval, ik merk ook dat ik'm gewoon echt goed moet doorrijden, dus ook lekker moe maken met een xtra lang galopje etc.
tja... we moeten toch die $^%(&^&(*&$#$@^+_(&%# winter door he!

Mariska

Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:32

Jeetje ik geloof dat iedereen er last van heeft, van het meest rustige lieve dier worden ze opeens regelrechte bommetjes.
Bokken en racen door de bak en dan maar hopen dat je erop blijft zitten, inderdaad zal blij zijn als de winter weer voorbij is

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 09:28

Ik weet niet wat het is, maar me paard is opeens weer braaf en doet eigenlijk niks verkeerds, misschien heeft hij z'n kuren per dag ofzo, kweet het niet... ben ieder geval erg blij met deze (tijdelijke?) verandering en kijk wel hoelang de pret voortduurt hihi.
Hij is nog wel kijkerig en ik denk ook niet dat een ander paard aan de kletter moet gaan want dan is die v mij ook vd partij... maar als dat niet het geval is... gaat het goed

Mariska

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 23:20

Hmm ik las net me bericht van 29 nov. hierboven... nu is't inmiddels 6 dec. en we zijn inmiddels 80 bokkesprongen, 180 sprintjes etc etc. verder... maar echt opschieten doet't niet *zucht* Wat is dat toch allemaal... wordt er beetje moedeloos van
Maarja de aanhouder wint dus we gaan door... en op stal is't zoooooo een schat.... pfff lastig allemaal hoor.

Mariska

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:46

Ook mijn 19-jarige verder altijd wel rustige merrie is nu af en toe een bommetje. Gewoon de wijste blijven, rustig doorrijden, terugnemen, daarna ook weer toestaan met je handen zodra het tempo weer ok is werkt bij mij wel goed. Losrijden doe ik graag met uitrijdeken, lekker opwarmen, scheelt ook hoor! Even vlot laten galopperen, maar ik laat 'er ook niet te lang rennen want volgens mij kunnen ze met die frisheid wel blijven rennen maar maken ze zich alleen maar gekker. En dan aan het werk, geen gezeur

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:13

Komt je paard verder z'n stal wel uit? Want je Kunt niet verwachten dat hij met zo veel voer en geen beweging zich meteen braaf schikt bij het rijden. Minstens een halve dag naar buiten scheelt heel veel in de gekkigheid.
Mijn paard staat de hele dag buiten en is gewoon lekker te rijden, geen enkel probleem.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:52

Dit topic ga ik even volgen.

Melody is ook zo erg,ze word echt ontzettend druk wil overal onderuit rennen.
Als het een dag heel erg is dan kan ik zelfs wat vreugde bokjes verwachten.

Melody staat van 8 tot 18.00 in de wei dus voldoende beweging..
Voor het rijden longeer ik dr meestal zon 20min zodat ze flink kan galopperen dat ze dr energie kwijtraakt..

Maar dan ga ik rijden en dan ist nog even erg volgens mij heeft die van mij echt energie voor 4paarden ofzo..

Aan het voer kan het niet liggen want ze krijg aleen 2x een 0,5kilo Basisbrok en kuilgras..

Iemand Tips??

In de zomer nergens last van met haar maar swinters kan ik echt niet normaal rijden..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:14

Probeer eens de kuilgras te vervangen voor hooi en kijk of er verschil is.
Sommige paarden reageren erg druk op kuilgras en niet op hooi.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:52

Ik heb precies hetzelfde, erg vervelend. Zo opeens allemaal bokken :S uit het niets en super hoog Ik ga iets minder brok voeren en verder gewoon doorrijden en goed aan het werk zetten (schijt soms echt in men broek van angst maar goed );)

Zamora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:57

haha gelukkig heeft niet alleen mijn paard er last van Het is een paard waar je normaal iedereen op kan zetten en je kan er achterstevoren op gaan zitten, nu als ik het bos is ga is hij helemaal hyper en gaat ie bokkesprongen maken haha

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:47

t scheelt dat je zelf ook niet spoort

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 10:30

idd gelukkig dat ik niet de enige ben en wat hier ook wel werd beschreven dat paard wel wat meer naar buiten moet vind ik ook wel kloppen, ik doe op dat gebied me best maar 't is niet zo dat hij buiten kan lopen ofzo, hij staat op een manege waar dat dus niet mogelijk is, probeer'm wel door de dag los te gooien en dan later te gaan rijden. Merk wel dat hij gewoon voldoende energie kwijt moet raken om al die bakkabouters niet te hoeven zien

Melody is geloof ik wel erg energiek en wat voor haar de oplossing zal zijn...??? wellicht dat haar probleem net ff wat verder ligt dan "teveel energie" en winterkuren, zit ze wel lekker in d'r vel? is't zadel goed? heeft ze niet ergens last van? wellicht dat je naar zulke zaken even moet kijken, of is dit een terugkerend "winter" probleem? maarja ook daar kan aan gewerkt worden denk ik met de juiste personen.
Krijg zelf via een ander forum volop advies etc. waar te kunnen kijken voor expertise, neem's een kijkje op www.balingehof.nl volgens insiders kunnen die mensen je echt wel goed op weg helpen als je probs hebt met je paardje. Ik ga zelf ook ff kontakt met ze opnemen want geloof dat je meer met een paard moet doen dan alleen rijden en hun kunnen mij dat wellicht aanleren... en wellicht anderen met interesse hierin dus ook, 't is maar een tip

Mariska

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:40

Ehm, je hebt je voer dus al aangepast en longeert je paard al voor het rijden, maar je paard is nog steeds hyper? Mijn paard wordt echt hyper als ze een dagje op stal staat, dus wel of geen weer ze staat iedere dag op de wei. Verder proberen we 's winters vóór het rijden haar te longeren, zodat ze de meeste energie al kwijt kan. Tijdens het rijden zou ik haar goed aan het werk proberen te zetten (o.a. veel figuren rijden) en het schijnt dat het voor paarden moeilijker is om tijdens het draven te bokken, dan tijdens de stap en gallop. Dus veel draven

Succes ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:54

Ik heb hier dus helemaal geen last van..Maaar als ik op stal kom zet ik Luck eerst even op de paddock ga ik de spullen alvast klaarleggen, iedereeen begroeten en ff kletsen.zodra je dan wat zielig gehinnik hoor (dat is Luck) zet ik hem binnen en ga ik hem poetsen en rijden..
Ik denk dat je hem vooral bezig moet houden, schijnovergangen, echte overgangen, veel figuren gewoon dingen zodat hij op jou moet letten..succes

edit:typegebrek