boomloos dilemma

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_MijnTrots

boomloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 19:07

dit is mijn dilemma

ik heb nu 2 keer een test zadel van barefoot gehad, dit paste niet zoals het moest, ik voelde vooral haar ruggengraad en dit moest ik dan maar oplossen met dikke pads( meteen je contact kwijt)
en een keer een randolls canadian trec zadel. bijna het zelfde alleen past hij veel beter.

ik wilde hem gaan kopen, maar helaas waren ze niet meer op vooraad.
nu( 3 weeken later) ben ik vandaag gebelt dat hij er was.... maar nu begin ik te twijvellen.

ik vond hem zelf erg lekker rijden, en jaimie reageerde er ook goed op.
maar er is iemand geweest die zij dat hij helemaal niet goed de druk verdeelde, omdat de singelstoten en de beugelhangers op de zelfde punt vast zijn gemaakt, en dus alle druk op de eerste en tweede ruggenwerfel komt.

maar de barefoot verkoopster zegt dus dat dit niet zo is.

waarom ik zn zadel wil:
zit heerlijk
goede contact met mn paardje
kan er lange ritten mee maken zonder dat ik last van mijn rug krijg.
veel schoudervrijheid voor jaimie.
jaimie reageerd er erg goed op
geen drukkingen

waarom niet:
geen goede drukverdeling en dus overbelasting van die werfels......???

Afbeelding

dorientjuh

Re: boomloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:14

Je kunt bij een boomloos zadel nooit verwachten dat hij een even goede drukverdeling heeft als boomzadels, dat bestaat niet. Dat komt gewoon door je eigen lichaamsgewicht. Verder kun je misschien nog de Torsion proberen? Ook een boomloos zadel.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:36

Of een Startrekk!

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 19:39

het gaat er eigenlijk om of een boomloos zadel de druk wel of niet goed verdeelt.
ivm de singelstoten en beugels die op de eerste en tweede ruggenwerf beverstigt zijn

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:41

Tsja, het verdeelt de druk beter dan een slecht passend boomzadel en je moet er altijd de goede pad bij gebruiken.

Voor de optimale verdeling komt je toch weer bij een goed passend boomzadel uit.

Hoe kritiek het is dat de druk niet optimaal verdeeld wordt hangt o.a. af van jouw gewicht en de bouw van je paard.

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:42

Zolang je gewoon de fysiopads er onder hebt liggen komt je gewicht NOOIT op de ruggenwerfels van je paard te liggen.

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 19:49

dat dacht ik dus ook al mini bienie.
daar zijn die pads voor.
en dit zadel past echt perfect, maar die vrou zei dus dat je wel druk op de ruggengraat kreeg, en dat boomlose zadels niets waard waren

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:53

Wie is die vrouw dan? Iemand die zadels verkoopt oid?

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:56

Nee dat is niet waar, mijn paard loopt juist veel fijner met dit zadel (barefoot) het enige probleem wat ik er mee heb zijn de singelstoten, die vind hij niet so prettig, in zijn buik, dusik heb een bontje door midden geknipt, in de breedte, en die er omheen gedaan aan beide kanten. Hij loopt gewoon super lekker nu!

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:57

JaimieD schreef:
dat dacht ik dus ook al mini bienie.
daar zijn die pads voor.
en dit zadel past echt perfect, maar die vrou zei dus dat je wel druk op de ruggengraat kreeg, en dat boomlose zadels niets waard waren

Goh waar heb ik dat eerder gehoort.... de verkoper van boomzadels bij ons in de buurt riep ook zoiets... maar als ik merk dat mijn paardje bokt met een normaal zadel, en zonder zadel of met een boomloos zadel super loopt, dan weet ik genoeg!

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:01

dus van dat druk op de ruggengraad is niets van waar?
want dan ga ik gewoon dat zadel nemen!
past goed rijd heerlijk wat ik boven al beschreven had.
en met een normale grandeurpad heb je ruggengraad vrijheid, dus moet het goed zijn

wie die vrouw is? een instructrice hier in de buurt.
die dus vertelde dat ik het niet moest doen, omdat het niets was

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:04

Druk op de ruggengraad is idd niets van waar... als er wel druk zou zijn, waarom zou mijn paard, en al die andere paarden van mensen die boomloosrijden, zo lekker lopen er mee?? Ok misschien is de druk verdeling iets minder dan wanneer je met een boomzadel rijd, maar zonder zadel is die druk nog minder verdeeld, en ervaart je paard dat als onprettig?

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:06

Tja ik kan alleen uit ervaring spreken want ik heb dit zadel. ik ben helemaal gek van mijn randoll. En mijn paardje ook ze loopt er heel goed onder.
Nu zeg ik er wel meteen bij dat mijn paardje geen schoft heeft en ook haar ruggegraat diep ligt. Ik rijd zelf met gewone pads en haar ruggegraat blijft netjes droog dus is vrij. Als je het heel zeker wilt weten leen de randolls nog eens. Of kan dat niet?

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:19

quinzy heb jij misschien een foto voor mij?

ik ga hem nogmaals lenen, terwijl ik al overtuigt was, maar ik schrok een beetje van dit verhaal.

zonderzadel rijden is voor mij niet goed( rug) en mn paardje vind dit ook helemaal niets.
terwijl ze met een boomlooszadel echt perfect rijd, beter dan met een boom.

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:26

Dan is het toch duidelijk... doe lekker wat je paardje het prettigst vind!

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:35

In mijn profiel staan een paar foto's geloof ik. Ik zal eens kijken of ik er nog hebt waar je het zadel goed ziet.
bij Sweety ligt het echt zo goed. Ze heeft de vervelende gewoonte in galop soms zo van die linkr rechts sprongen te maken. Als ze dat doet kom ik met heel mijn gewicht soms in 1 beugel. Zelf dan schuift het niet.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:41

Hier een duidelijke foto van het zadel met gewone pad eronder
Afbeelding
Is dat wat je zoekt? in me profiel staat er nog 1

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:45

Ziet er super uit op je paardje! Heb jij er nou gewonen beugelriemen aan hangen? Zit dat nou lekker, met die gespen bovenaan?

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:59

dat is dus mijn zadeltje die ik zo graag wil
je hebt me overtuigt hoor, ze heeft dus onzin verteld
prachtige tinker heb je!!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:27

Citaat:
Ziet er super uit op je paardje! Heb jij er nou gewonen beugelriemen aan hangen? Zit dat nou lekker, met die gespen bovenaan

Tja die westernfenders kon ik echt niet aan wennen. Ze liggen hier nog wel maar ik het er dresuurbeugels aangehangen Die gespen voel ik niet nee. Is me toch nog nooit opgevallen.
Citaat:
dat is dus mijn zadeltje die ik zo graag wil
je hebt me overtuigt hoor, ze heeft dus onzin verteld
prachtige tinker heb je!!

Graag gedaan hoor. Bedankt voor het complimentje

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:33

Ik ga het proberen... die westernbeugels zijn mij gewoon te breed, ze zitten me in de weg met de hulpen... Ik heb wel een ander type zadel dan jij (waarom zeg ik steeds ik? het is mijn bijrijdpaard) Heb de Barefoot Cheyenne

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:34

Ik rij op mijn boomloze zadel met de meest dunne beugelriemen die je hebt, van die superdunne nylonnetjes. Juist om meer gevoel te hebben.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:40

Ik vindt de druk verdeling van een boomlooszadel alleen maar beter, nu verdeelt ie teminste over het hele zadel en bij mn boom zadel drukte die maar op 3 punten....
Mijn paard haar rug is wel verbeterd, dat merkte ik laatst toen ik haar losgooide, ze ontspande haar rug en gooide de staart in de lucht! Dat deed ze eerst echt nooit, ik had het echt nog nooit gezien. Toen merkte een stalgenoot op dat sinds ik dat zadel heb ze dat ook onder het zadel doet, maja dat zie ik ook niet he haha!
Mn (zit) hulpen komen beter door, ik voel mn paard beter aan, het is net als zonder zadel rijden maar dan nog net even comfotabeler en steviger, en zonder zadel mag je niet starten he

mini_bienie schreef:
Ik ga het proberen... die westernbeugels zijn mij gewoon te breed, ze zitten me in de weg met de hulpen... Ik heb wel een ander type zadel dan jij (waarom zeg ik steeds ik? het is mijn bijrijdpaard) Heb de Barefoot Cheyenne

Ik heb gewone beugels + riemen aan mn cheyenne, maar wél met de gesp naar beneden. Ik heb er wel last van als die gesp onder mn dij zit.
Dat gaat super

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:46

Toydoll schreef:

Ik heb gewone beugels + riemen aan mn cheyenne, maar wél met de gesp naar beneden. Ik heb er wel last van als die gesp onder mn dij zit.
Dat gaat super

Hoe doe je dat dan? met een elastiekje ofzo het deel dat je overhoud naar boven houden ofzo? want anders gaat dat hangen toch?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:50

mini_bienie schreef:
Toydoll schreef:

Dat gaat super

Hoe doe je dat dan? met een elastiekje ofzo het deel dat je overhoud naar boven houden ofzo? want anders gaat dat hangen toch?

Ik heb ze een stuk afgeknipt, dus heb niet zoveel over
In het begin deed ik het met tie wraps en nu gewoon met zo'n beugelriemhoesje