Stal op slot of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

StalGriendt

Stal op slot of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:24

In de herfstvakantie zijn wij een paar dagen weg geweest en toen deed onze buurman de paarden. Wij hebben de paarden niet aan huis maar 3 km bij ons vandaan. Daar hebben we een wei met een stal, er ligt geen huis bij die stal alleen een grote varkensstal en daar is de paardenstal achteraan gebouwd. Toen mijn buurman 's morgens een keer kwam lag de stroomdraad naar het pad van de stal open terwijl hij zeker wist dat hij die dicht had gedaan. Ik was dit eigenlijk al weer vergeten totdat de eigenaresse van de varkensstal ons zondagavond opbelde of wij de deur van de varkensstal open hadden gehad (we moeten daar ooit het water afsluiten of zo). Maar wij waren daar al heel lang niet meer binnen geweest. Toen zij 's morgensvroeg de varkens was gaan voeren had die deur namelijk open gestaan (er zit wel een slot op maar de sleutel hangt bij het raampje naast de deur voor noodgevallen). Ze dachten dat er niks weg was maar gisteren zei ze dus tegen mij dat de kadaverkar (waar ze dode varkens mee vervoeren) nergens meer te vinden is, die is dus waarschijnlijk gestolen......

Wij hebben geen slot op de stal maar zaterdag gaan we er dus wel een opmaken. Er is daar namelijk geen toezicht en ik ben als de dood dat mijn paarden dadelijk gestolen worden. Aan de andere kant vind ik een slot eigenlijk niks, wat als er brand uitbreekt? Mijn vader wil er wel een slot ophebben en hij had nu het idee om in het schuurtje wat bij ons in de wei staat een reservesleutel te hangen en dan tegen de mensen die vlakbij de wei wonen (die we goed kennen) te zeggen dat daar een sleutel hangt mocht er brand uitbreken of zoiets.

Wat zouden jullie doen?

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:40

Als er brand uitbreekt zijn je paarden bezweken voordat ook maar 1 iemand dicht bij het sleuteltje is geweest.
Ik vind het gevaarlijk. Koop dan een flinke waakhond ofzo..

StalGriendt

Re: Stal op slot of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:43

Maar dat is net het probleem, wij wonen daar dus niet, ik kan daar niet zomaar een hond neerzetten, die zit daar dan de hele dag alleen.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:46

Moeilijke situatie. Een slot erop ben ik persoonlijk niet zo voor, er h oeft maar iets te gebeuren en je hebt je paarden niet meer.

Is er geen mogelijkheid om een flink hek om het land heen te plaatsen, zodat vreemden er geen toegang meer tot hebben?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:46

ik zou het wel doen... als ze gestolen worden, zie je ze niet (snel) terug...
wei hebben ook gwn een slot erop hangen...

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:48

De wei is omheind met schapengaas en er staat een hek met een slot bij de ingang. Het pad naast de stal moet open blijven omdat daar vrachtwagens komen die varkensvoer komen brengen of varkens komen ophalen. Ik zat er ook al aan te denken om een hek net voor de stal te gaan maken en daar dan een slot op te hangen. Gewoon een hek van een meter hoog of zo dat je er wel overheen kan, in geval van nood maar dat ze de paarden dus niet mee kunnen nemen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:49

Ik zou vcoor de waakhond gaan

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:52

maar die moet je ook elke dag wel een paar keer gaan controleren...
lijkt me ook niet echt de oplossing

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:54

welnee, een waakhond is geen huishond.

lovemika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:55

Ja ik zou er wel een slot op hangen, omdat het er dus al onrustig is. Kennissen van mij hebben ezels waarvan de deur (snachts) ook op slot is omdat daar ook al eens iets is gestolen. Alleen hebben zij een hangslot en dat raad ik je dus niet aan, erg onhandig als je haast hebt Ik denk dus dat een slot erop zoals op de voordeur veiliger is (en wat betreft de sleutel voor menseen in de buurt, ja dat zou ik dan wel doen Succes!!

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:56

Hmmm moeilijk! In 1e instantie zeg ik niet doen maar ja asl je er niet zelf woont wordt het al moeilijker!

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:56

Als ei alleen is, vraag dan OF DIE MENSEN er 2 willen plaatsen

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:06

KiWiKo schreef:
welnee, een waakhond is geen huishond.

nee, dat niet... maar er kan nog iets mee gebeuren.. en ik denk dat je er toch in het begin veel aandacht aan moet besteden...

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 19:06

Wie bedoel je met die mensen? Ik kan daar echt geen twee honden neerzetten hoor. Mijn ouders zien me aankomen nog meer beesten erbij......

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:08

ik zou alleen een hek voor het materiele zetten . De paarden moeten er wel gewoon uit kunnen vind ik .

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:10

das waar, maar een goede waak rott............ maakt het in iedergeval aal een stuk onaangenamer voor mensen om het terrein op te komen.

ik heb ook twee honden, Tom (kruising herder boef van nu 8 maanden en 31 kilo zonder vetjes en een lab van 6 maanden van 14 kilo ((voor sanne)) ) een voor de waak, en een voor de leuk.........

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:11

Er bestaan ook sloten met een sirene erop.
Als je die niet eerst af zet met de sleutel geeft het een enorm kabaal, maar in geval van nood kun je 'm wel zo open trekken en dan boeit die sirene ook niet.
Maar als er geen huis of iets in de buurt is waar iemand het hoort, dan heeft het nog niet veel zin natuurlijk....

Of een alarmsysteem dat een belletje geeft naar je mobiele telefoon? Zo'n systeem had mijn vader op de boot.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:12

als je een slot op de stal laat zetten, zorg er dan voor dan de brandweer in iedergeval de sleutel heeft voor het geval dat. en de dichtsbijzeinde buur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:12

Nou toch echt wel voor de waakhond gaan. Als er overdag volk is, is de hond niet alleen en hem leren s'nachts in de stal te slapen en te waken. Ik ken iemand die dat doet. Je kunt echt de deur als vreemde niet open maken hoor, alleen de eigenaar, kijk dat is waken. S'ochtens wordt de hond los gelaten en uitgelaten als de paarden gevoerd worden. Daarna is er iemand die met de paarden bezig is en s'avonds doet hij zijn werk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:13

sax89 schreef:
als je een slot op de stal laat zetten, zorg er dan voor dan de brandweer in iedergeval de sleutel heeft voor het geval dat. en de dichtsbijzeinde buur

Zou ik dus niet durven in geval van nood moet iedereen de paarden kunnen loslaten. Als je als vreemdeling eerst moet wachten op de brandweer is het al te laat.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:15

Ik zou het wel doen, zoals ik dit lees is de kans veel groter dat je paard gestolen word dan dat het huis in de fik staat ... en er is dan zowieso niet snel iemand bij omdat er geen huis bij staat, dus slot of geen slot maakt dan ook niet zoveel uit ..
Maar inderdaad wel mensen inlichten dat er een sleutel is !

Succes !

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:17

een goede waakhond is goud waard. Overdag is Devil onze stalhond iedereens allerbeste vriend.......als de stal dicht is dan is het iedereens worst nightmare.......

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:20

Ik ben wel eens 's avonds laat ergens geweest (ja, ik had daar wel wat te zoeken ) waar ze 2 rottweilers rond hadden lopen. Een ging bij het linkerportier staan, eentje bij het rechter, slimme beesten....
Ik ben absoluut niet bang voor honden, maar echt niet dat ik uitstapte
Hoorde later dat dat maar goed was ook en dat ze vergeten waren me te waarschuwen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:25

ik heb heel lang op een handelsstal gereden waar zo ook Amerikaanse stefs fokte............ik kende de teven en ik kende de reu.,........ ik kom daar heul lang later om mijn vriendin haar paard te doen, en er staat er een links en rechts vlak naast me, geen grom geen blaf helemaal niks................ maar wel een pas naast me

en ik had het er toch verdomd benauwd van, en ik ben echt, echt geen watje ":D

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:26

Heb je stroom? regel camera bewaking! kan ook op afstand geinstalleerd worden. En neem anders een (h)eerlijke rotweiler!