boos paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

boos paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:37

Hoi,

Mijn eigen paard is een ontzettend makkelijk paard. Maar nu mag ik het paard van de buurman berijden. Of eigenlijk mijn nichtje van 16, met weinig rijervaring. Maar wel heel veel gevoel voor rijden.
ik ben gisteren in het weiland geweest om kennis met het paard te maken. Dat ging zo:

ik wist dat dit een wat saggerijnig paard is.(15 jaar oud)
Ze kwam wel naar me toe maar met de oren in de nek. En wanneer ik haar probeerde te pakken draaide ze zich bliksemsnel om dreigde me te slaan met haar achterbenen.
Daarna gaf ik een schreeuw en daarop liep ze hard weg. Om even later in de hoek van het weiland met grote wijde neusgaten en een erg hoog gedragen hoofd mij iets toe te snuiven. ik liep op haar af en ze dreigde met een laag gehouden hoofd mij omver te lopen.
Ik maakt me erg groot en zwaaide wijd met m'n armen. Daarop liep ze hard van me weg.
Ik heb een touw gepakt en haar net zolang de wei doorgestuurd tot ze eindelijk uit zichzelf stil bleef staan.
Daarna liep ik naar haar toe en liet ze zich pakken. Dat heb ik uitermate beloond en ze bleef daarna achter me aan lopen. Ook zonder touw.
Wanneer ik de buurman moet geloven is ze heel mak onder het zadel.
Herkennen jullie dit gedrag en doe ik er goed aan om met haar verder te gaan?

A10

Re: boos paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:46

Onder het zadel kan ze heel anders reageren, gewoon een keer probreren hoe ze is.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:04

Verplaatst naar VMR

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:44

Ze lijkt me eerder bang dan boos eigenlijk. meteen beginnen met schreeuwen, jezelf groot maken en jagen met een touw lijkt me vervolgens niet echt een gezellige kennismaking.
Je had haar niet meteen moeten proberen te pakken, je kunt toch ook kennis maken zonder haar meteen vast te moeten houden?
Ze heeft waarschijnlijk al een tijdje daar alleen gestaan en vertrouwde het gewoon niet. Ze kwam al dreigend op je af in de hoop dat je weer weg zou gaan. Op dat moment had je haar vertrouwen moeten geven en haar moeten vragen je te vertrouwen. Door haar te proberen te pakken dacht ze: zie je nou, ze wil wat van me! en is ze er als een speer vandoor gegaan...
Ik denk dat je de volgende keer even helemaal opnieuw moet beginnen met die kennismaking. Maar dan op een heel andere manier.

Een goed begin is het halve werk..

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:49

bijrijdpaard van mn zusje is net zo, die dreigt ook, ook oren in de nek, naar je trappen, kont bijdraaien.
eenmaal bij het halster is het over, en onder het zadel is het een super werker.
op stal niet ook niet te genieten.

is dus echt een goed paard.

dus ik zou zeggen klim er eens op en pen dan hier je ervaring van dat paard onder het zadel neer.

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 21:04

Ja, jullie hebben gelijk. Ik was al wel wat onzeker over mijn manier van reageren op dit paard. Ik ben meestal niet zo 'agressief". meer van de geduldige aanpak en vertrouwen op te bouwen,maar ik voelde me echt door haar bedreigd.
Wat voor haar ook wel te verklaren valt is want ze staat al zeker een jaar stil en er komt bijna niemand bij haar in de wei.
Vandaar ook deze vraag eigenlijk of ik er wel goed aan gedaan had om zo te reageren

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:13

ach ja, daar kun je nu niets meer aan doen.. iedereen reageert wel eens ondoordacht of impulsief.
gewoon opnieuw beginnen met de juist insteek en vooral niet afhaken nu. Ze vergeeft het je heus wel hoor
succes!

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:15

Ik vind van wel.. je hebt laten zien dat jij de leider bent. Daarna liep ze zelfs zonder touw achter je aan... dan heeft ze je dus geaccepteerd. Een paard heeft eigenlijk nooit een reden om te gaan trappen of er zelfs maar mee te dreigen naar mijn mening. Ik zou hetzelfde hebben gedaan

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:10

spoekie schreef:
je hebt laten zien dat jij de leider bent. Daarna liep ze zelfs zonder touw achter je aan... dan heeft ze je dus geaccepteerd.

Dat betekend niet dat ze jou als persoon heeft geaccepteerd hoor. Ze was in -zoals Monty Roberts dat zo mooi zegt - Join-up, en dat betekend dat ze jou als leider accepteerd.

dictators worden ook gehaat, maar toch doet iedereen wat ze zeggen..

Een dominant paard mag je op zo'n manier op z'n plaats zetten. Maar deze merrie leek mij eerder bang, anders was ze ook echt niet zo makkelijk in die 'join-up' gekomen. Met een bang/eenkennig paard heb je een hele andere basis nodig.

Natural_Ride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:02

ik zal als je erop gaat rijden zou ik de eigenaar erbij halen dan heb je zowieso iemand erbij zodat er niet veel kan gebeuren voor de sekerheid. dus dat is mijn advies

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:05

Moet je slaan dan accepteren zonder schreeuw?

Ik vind dat ts het heel goed gedaan heeft
Zoiets moet je nooit goed vinden, angst of niet, ze kunnen dan toch ff de pot op.
En aan hoe het paard veranderde te zien, heeft ze juist gehandeld.
Vaak door het veel te softe gedoe van mensen, komen de ongelukken.

met rijden kan ze idd helemaal anders zijn, dat zie je wel vaker

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:16

Sorry hoor, maar ik vind dat je het heel erg goed gedaan heb, precies dezelfde reactie alsdat ze van een ander paard had gekregen als ze zich zo in een kudde had gedragen, en dat is niet agressief, dat is duidelijk en moet je ook vooral niet opzij zetten.

Je had kunnen weglopen, afwachten etc. en dan had het paard je de volgende keer ws gewoon hetzelfde behandeld, want of het nou bangheid of dominantie is, paard zoekt gewoon zijn grens en duidelijkheid, en ook voor bange paarden is duidelijkheid zonder agressie (wat jij ook niet getoond hebt, alleen maar duidelijkheid en leiderschap) de beste oplossing.

Onder het zadel kan ze heel anders zijn, en dat is nauurlijk een kwestie van uitproberen, maar op de grond zou ik iig die duidelijkheid handhaven.

En dan heb je dictators en mensen die gewoon duidelijk zijn, jij bent gewoon duidelijk geweest, en paard zal het ws juist prettig vinden dat die die duidelijkheid nu heeft.

Succes

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 14:42

Ik weet niet of ik de volgende keer ook zo zal doen, maar dit was voor mijn gevoel wel nodig. Want ik heb haar wel eens meegemaakt, toen ik met mijn eigen paard, die ook niet bang is aangelegd, in de bak naast haar weiland reed. Dat ze ineens uit de "middle of nowhere" op ons beiden kwam aangestormd met de oren plat in de nek. Nou mijn paard ging wel even voor haar opzij...
Vind het zo jammer dat een paard zo is geworden overigens.
Maar wie weet kan ik met een "hernieuwde" kennismaking zonder gelijk dominant te willen op treden laten zien dat ik wel de baas maar niet booraardig ben.

Liesepies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:43

ilsejee Helemaal mee eens!!! Probeer bijvoorbeeld elke dag mischien als je vel tijd hebt vaker op een dag naar haar toe te gaan met wat lekkers en praat tegen haar! Dan went ze aan je en weet ze dat jij niet gevaarlijk bent!!! EN bouw het dan langzaam op... Ga dat samen met haar lopen mischien met hoofdstel al om en zadel en probeer er dan na een paar dagen op te zitten... Bouw het langzaam op en dan komt het vast wel goed

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:46

wij hebben op stal ook zo'n chagerijnig beestje. In de wei is ze niet te pakken maar onder het zadel zo mak als een lammetje!
Ik zou het dus met rijden enzo gewoon proberen.
Hoe wij het beestje uit de wei halen? Dan lopen we eerst naar een ander paard die we dan vervolgens ff lekker kriebelen ofzo en dan worden de andere vanzelf nieuwschierig!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:51

Jacollien dat het jammer is dat het paard zo geworden is is het altijd, maar boosaardig ben je niet geweest, je hebt haar toch niets aangedaan?

Zelfde geldt loop je volgende keer het land in en is er helemaal niets meer aan de hand, heeft ze geaccepteerd dat ze dat soort streken niet uit moet halen en loopt ze zo mak als een lammetje mee.

Haar gedrag was gewoon niet netjes, en dat heb jij door middel van lichaamstaal opgelost, niet met veel slaan en schoppen, dus nogmaals vind dat je het netjes gedaan hebt.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:47

het paard lijkt mij ook eerder bang dan boos. laag gehouden hoofd is een teken van onderdanigheid, en kan dus ook angst betekenen. wat is er vroeger gebeurd met dit paard dat ze zo is? misschien handelt ze uit zelfverdediging. poging tot slaan mag je natuurlijk nooit accepteren. mijn advies: tijd met het paardje doorbrengen zonder iets van haar te vragen, laat haar het initiatief nemen. als je net doet alsof je iets heel interessants bekijkt wat je in je hand hebt bijv. dan zal ze nieuwsgierig worden en vanzelf komen. probeer ervoor te zorgen dat je haar niet hoeft te straffen, dat beschadigt het vertrouwen. wij hebben net zo'n paardje gehad hier, ik ben in het land gaan zitten op een ton en ik heb gewoon gewacht tot ze zelf kwam. toen ze me eenmaal vertrouwde was het haatdragende gedrag als sneeuw voor de zon verdwenen, en was het een fijn paard om mee om te gaan. wel bleef ze snel angstig als er meer mensen in de buurt waren. jammer genoeg is het weer verpest door iemand die haar zonder geduld en respect behandelde, ze was weer terug bij af en is toen verkocht. dring je dus niet aan haar op, laat haar zelf bepalen hoe ver ze wil gaan. het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:34

Je hebt inderdaad ongemerkt een soort join-up gedaan.
En als een paard de kont naar je keert en dreigt te slaan dan is dat niet het moment om lieve woordjes te fluisteren. Ik vind dat je goed hebt gehandeld. Dat blijkt ook uit het feit dat ze je daarna bleef volgen.

De kunst is om na zo'n actie je boosheid (als die er al was) direct te laten gaan en weer rustig te zijn. En belangrijk is om de nadruk op de positieve dingen te leggen en de negatieve zoveel mogelijk te negeren (trappen en bijten is natuurlijk onacceptabel). Veel belonen dus.

Volgens mij komen jullie er samen wel.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:07

ellenlouise schreef:
En als een paard de kont naar je keert en dreigt te slaan dan is dat niet het moment om lieve woordjes te fluisteren.

Maar dat was al nádat zij zichzelf groot had gemaakt en haar weg probeerde te jagen.

Op het moment dat een paard met de oren in de nek naar je toekomt betekend dat heus niet meteen kwaad, en zou ik dus absoluut eerst aftasten waarom ze dat doet. En door haar meteen weg te jaren overrule je direct al haar gevoelens. Nieuwsgierig, lief, boos of agressief zijn dan niet meer te onderscheiden. Je zet haar direct op een plaats onder je terwijl je ook heel goed met een paard kan samenwerken zonder dat je op haar neerkijkt.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:59

ik denk dat ik het iig zou proberen, als die buurman zegt dat ze braaf onder het zadel is dan kan dat toch?
die van mij is ook een chagerijnige muts (nog net niet zo erg als deze) en die is onder het zadel echt een engel

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:48

Ilseje:

Citaat:
Ze kwam wel naar me toe maar met de oren in de nek. En wanneer ik haar probeerde te pakken draaide ze zich bliksemsnel om dreigde me te slaan met haar achterbenen

Ze heeft haar eerst normaal benaderd, nadat ze begon te draaien en slaan is ze zich pas groot gaan maken.

Leiding geven is niet hetzelfde als op iets of iemand neerkijken, het is elkaar met respect behandelen, en dat is in mijn ogen ook gedaan, en 1 iemand zal daarbij toch de regels vast moeten leggen.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:00

ilsejee schreef:
Ze lijkt me eerder bang dan boos eigenlijk. meteen beginnen met schreeuwen, jezelf groot maken en jagen met een touw lijkt me vervolgens niet echt een gezellige kennismaking.
Je had haar niet meteen moeten proberen te pakken, je kunt toch ook kennis maken zonder haar meteen vast te moeten houden?
Ze heeft waarschijnlijk al een tijdje daar alleen gestaan en vertrouwde het gewoon niet. Ze kwam al dreigend op je af in de hoop dat je weer weg zou gaan. Op dat moment had je haar vertrouwen moeten geven en haar moeten vragen je te vertrouwen. Door haar te proberen te pakken dacht ze: zie je nou, ze wil wat van me! en is ze er als een speer vandoor gegaan...
Ik denk dat je de volgende keer even helemaal opnieuw moet beginnen met die kennismaking. Maar dan op een heel andere manier.

Een goed begin is het halve werk..

idd helemaal mee eens!!

hoe reageert het paard tegenover de buurman?

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:40

Sily schreef:
Ilseje:

Citaat:
Ze kwam wel naar me toe maar met de oren in de nek. En wanneer ik haar probeerde te pakken draaide ze zich bliksemsnel om dreigde me te slaan met haar achterbenen

Ze heeft haar eerst normaal benaderd, nadat ze begon te draaien en slaan is ze zich pas groot gaan maken.

Je hebt gelijk, niet goed gelezen!

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 21:15

Kijk, mijn paard is ook niet vanzelf zo makkelijk geworden. Ze is een springpaard geweest en met een zeer harde hand gereden. Toen ik haar kreeg was het een in zichzelf gekeerd paard wat ook voortdurend voor mij wegliep of mij ook wel eens de kond liet zien. Met heel veel geduld, waarin we allebei leerden van onze fouten, ik meer dan zij overigens, vertrouwen we elkaar volledig en kan ik nu alles met haar doen.

Ik was er verbaasd erover dat een paard zo boos of bang kon doen. Dat had ik nog nooit eerder meegemaakt. Die reactie van mij om mezelf groot te maken was puur instinctmatig.

Ik liep op haar af, probeerde contact te maken door veel tegen haar te praten en voorzichtig de neus te aaien, maar zodra ze zag dat ik het halster wou vastpakken draaide ze zich om zoals ik al eerder beschreef. Ik gaf een dikke brul en dat maakte dat ze in de hoek van het weiland zeer fier en rechtop stond te snuiven door een paar wijde neusgaten.
Ik liep daarna weer op haar af, heel langzaam en steeds pratende, maar als reactie daarop kwam ze recht op mij af met de oren plat in de nek, het hoofd naar beneden en in een zeer stevige draf.
Ze probeerde me echt weg te jagen.
Maar of je het nu met zeer veel geduld, waar ik wel enige ervaring mee heb, of met een flinke schreeuw doet. Er moet toch iemand, inderdaad, de leiding nemen?

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:42

jacolien schreef:
Er moet toch iemand, inderdaad, de leiding nemen?

Ik ben van mening dat je dus ook met een paard kan samenwerken in een situatie waar je elkaar respecteerd en vertrouwd. Zij aan zij, zonder een duidelijke leider.