Castreren of is dat zonde...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Castreren of is dat zonde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 10:34

Ik wilde mijn mini laten castreren, maar iedereen zegt me dan... dat is zonde en zijn gedrag is echt wel op te lossen.
Gisteren ging ik met hem wandelen, meneer schoot vliegensvlug achter me en ineens had ik een paar hoeven in mijn nek hangen.
Eerst steigerde hij nog niet echt tegen me op, maar nu springt hij echt op me. Het kan wel spelen zijn... dat idee heb ik vaak, maar zo ga ik niet meer met hem de straat op.

Ik ben bang dat als ik wacht met castreren zijn gedrag misschien kan verergeren en dat ik dat er straks helemaal niet meer uit krijg. Hij is nu 2 1/2.

Wat vinden jullie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:36

Verwacht je dat een goed gekeurde dekhengst word later?

Persoonlijk zou ik castreren
uiteraard moet je je paard dan nog dee onzin afleren, maar het scheelt een hoop gedoe

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:40

jah idd, ik ga mee met runningkawa

CKdamour

Re: Castreren of is dat zonde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 10:45

Toen ik hem kocht dacht ik wel even... komen misschien leuke veulens van... maar als hij eenmaal gedekt heeft zal hij helemaal niet meer te houden zijn.

Ik heb altijd gezegd... zo gauw hij onhandelbaar gaat worden laat ik de da komen. Nu is dat moment aangebroken en zeggen mensen ineens dat het zonde is en dat het gewoon de makkelijkste manier is, maar dat het voor 100% aan opvoeding ligt.
Dus dat je 'm maar laat castreren omdat je niet kan opvoeden.,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:48

Een groot deel is zeker opvoeding, dat klopt
Maar ga eens kijken bij een hengste keuring, van mensen die niets anders doen dan de hele dag met hengsten werken.
Daar zie je er toch ook regelmatig op 2 benen staan
Zonder opvoeding zouden ze nog erger doen

Maar dat op 2 benen staan, daar continue extra consequent in zijn, mij persoonlijk trekt dat niet.

Geef mij maar een paard waar je gewoon consequent in moet zijn, vind ik al moeilijk genoeg

En voor mij is het hobby, niet mijn brood winning
Laat mij maar een tuttelpaardje hebben

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:49

hakkie takkie, weg met dat zakkie!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:51

CKdamour schreef:
Toen ik hem kocht dacht ik wel even... komen misschien leuke veulens van... maar als hij eenmaal gedekt heeft zal hij helemaal niet meer te houden zijn.

Ik heb altijd gezegd... zo gauw hij onhandelbaar gaat worden laat ik de da komen. Nu is dat moment aangebroken en zeggen mensen ineens dat het zonde is en dat het gewoon de makkelijkste manier is, maar dat het voor 100% aan opvoeding ligt.
Dus dat je 'm maar laat castreren omdat je niet kan opvoeden.,

Tja, leuke veulens en veulens van een GGK hengst is heel wat anders. Als hij geen papier heeft, of geen potentie tot GGK hengst, dan zekers castreren Je eigen veiligheid gaat voor!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 10:54

Ik kon toen een beleerde kopen. Maar die deed dus echt alles al op commando. 'hoog' en ze sprong, stap, draf, galop, stop, alles kende ze. En dat vond ik saai. Ik wilde wat uitdaging, maar dit is gewoon teveel van het goede.

Hij deed het toen hij kwam... steigeren en bijten.. ik heb hem dat toen afgeleerd. Hij deed het een paar maanden niet. Totdat hij ineens over het algemeen wat actiever werd en ook zijn rangorde in de groep veranderde. Nu steigert hij zelfs al wanneer hij eten krijgt.

Wanneer ik hem corrigeer als we op straat lopen en hij steigert gaat hij aan de grond vastgenageld staan of hij loopt door en probeert me uit alle macht in mijn knie te bijten.

Gisteren heb ik hem meteen terug in de wei gezet en ben met de andere pony gaan wandelen. Meneer werd super jaloers en ging zich als een idioot gedragen. Toen ik terug in de wei kwam begon hij ineens te knuffelen. Maar trap er niet meer in... op de wei lekker knuffelen en op straat ineens door het lint gaan

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:11

ik zou hem castreren, ondanks dat het een mini is kan hij levensgevaarlijk worden(nog geneens voor jou maar wel naar andere dieren toe)
Ik ben bang dat zijn hormonen aan het opspelen zijn, het eerste stijgeren en bijten kan door opvoeding komen maar als er nu een 2e periode aangebroken is van bijten en stijgeren is het gewoon hormonen, ook dit consuquent blijven straffen maar denk dat er niets andere opzit als hakkie takkie weg is zakkie!!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:24

Als hij nu al jou bespringt op 2 en een half jarige leeftijd, zou ik toch wel goed gaan nadenken.. Stel je voor dat er eens een jogn kind bij komt en hij dat kind gaat bespringen.. die komt misschien er niet zo goed vanaf.. Waarom zou je hem eigelijk hengst houden? Wil je ermee gaan fokken? Het wordt natuurlijk een mooier beestje als je hem nog een jaar lang hengst houdt, maar denk eerst even aan jezelf wat veilig is paarden zijn voor t plezier, en niet om telkens voor op moeten passen. En als je VD met hem wil gaan doen, kan dat heel wat moeilijker voor je worden nu hij zo is.
Je kan natuurlijk wel een beetje zijn gedrag veranderen, maar alle hengsten blijven zo, altijd dominant en willen bijten en stijgeren.
Ik zou dus gewoon niets aan trekken van die mensen die het waarschijnlijk stoer vinden dat het een hengst is. Gewoon castreren. Wordt jij gelukkiger van en hij ook. Veel succes En vertel maar wat je hebt gedaan.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 11:27

Ik was bezig met hem met grondwerk maar daar was al geen beginnen aan.

Ik heb net de da gebeld. Hij castreert wel in de wei. Dan kost het 145 euro, maar nu kan dat niet, want hij doet het alleen als het paard ligt en dan moet hij droog kunnen werken. dat gaat dus niet met dit weer.

In de kliniek is het 110 euro en kan ik ook snel terecht.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:28

Ik ben het helemaal eens met Runningkawa. Je hebt hem voor je lol en als hij dus niet goedgekeurd kan worden, castreren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:29

In de kliniek goedkoper?

Nooit geweten

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 11:31

ja ik neem aan dat die 35 euro dan kosten zijn voor het hier komen.
En ik laat het ook liever in de kliniek doen. Moet dan nog even een trailer regelen want die heb ik geen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:09

Ga met de rest mee als je niet naar de hengstenkeuring met hem wil gewoon casteren.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:12

Had iemand op msn die blijkbaar western rijd.
Nou die viel me toch een partij uit over die castratie.

"Bij mij lopen merries en hengsten bij elkaar... ik doe alles met die hengsten en dat gaat prima, het is gewoon je eigen ongeduld en daar moet dat beest onder lijden, bij mij duurt een training 3 jaar"

Ik zeg... ja je hebt het over een training voor een rijpaard.. of doe jij er ook een half jaar over om te zorgen dat hij rustig aan het halster mee kan lopen?

Begint meneer te schelden dat ik gewoon een deprimerende persoon ben en dat ik hem niks moet vertellen want hij zou nederlands en europees kampioen wedstrijdrijden zijn.

*zucht* lekker volwassen vent hoor

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:17

Nou ja zeg.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:27

Wij hebben wel een goedgekeurde dekhengst met toppapieren.. Als ik het over mocht doen had ik hem laten castreren met 2 1/2 jaar. Hij is nu 11 jaar en als je kijkt wat hij gedekt heeft.. Elk jaar zijn er weer leukere en gafere hengsten die het overnemen.. Maar een hengst heb je veel langer.. Dus voor die (paar) dekkingen hoef je het niet te doen.
Wat betreft het castreren, ik vind staand geweldig, paard wordt plaatselijk verdoofd en is zo weer de oude.. Ik weet niet waar je woont want het is nogal provincie gebonden maar in Brabant deed onze dierenarts het staand.. (3 paarden op die manier laten castreren Super) ..

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:51

Ik weet ook niet of ik mijn hengst hengst gelaten had als ik het over mocht doen. Nu heb ik er geen rede meer voor(en hij is nu 8, dus er zitten veel meer risico's aan), hij is kip mak, loopt beginnerslesjes tussen de merries en ik heb altijd drachtige merries lopen waar hij bij kan.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 15:01

Ik woon ook in brabant. Ik heb da spoorenberg gebeld in Leende aangezien ik daar de beste verhalen over hoorde

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:44

Ja, moet je wel Spoorenberg zelf hebben.
Mijn verhaal van Sando is je bekend.... was ook eentje van die kliniek.

Castreren lijkt me een goede oplossing. Je wil geen dekhengst van hem maken, dus ik denk dat hij zelf een stuk rustiger zal worden als je hem laat helpen. Niet alleen voor jou is het rustiger maar ook voor hemzelf.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:51

Een hengst moet je zo consequent mee omgaan,zeker met een jonge hengst.Als je geen ervaring hebt met hengsten opvoeden.Dan zou ik hem laten castreren,het word anders alleen maar gevaarlijk.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:05

Ergens heeft die man wel gelijk wat je zegt die zat te schelden. Jij voed hem niet consequent op. Hij doet vervelend --> terug in de wei --> Gewonnen.
Je zegt word hij jaloers, maar hij wil ook niet wandelen. Maar aangezien je geen ervaring hebt met hengsten zeg ik ook hakkie takkie ik hoop dat, dat wat oplost, maar ruinen kunnen er ook wat van.

In ieder geval stuk consequenter zijn.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:31

eb je hem nu al laten castreren of niet mijn mini hengstje van 1,5 jaar heeft het 2 keer bij iemand anders gedaan en 1 keer bij mij en hij heeft toen echt een rotschop en een dreun gehad en sinds dien hoef ik nog maar met een boze stem "NEE" te roepen en hij denkt al oeps dit mag ik niet!
het is idd echt heel consucente opvoeding hij begint nu eindelijk een beetje normaal mee te lopen aan het halster nou hele veel succes ermee verder iig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:42

CKdamour schreef:
Had iemand op msn die blijkbaar western rijd.
Nou die viel me toch een partij uit over die castratie.

"Bij mij lopen merries en hengsten bij elkaar... ik doe alles met die hengsten en dat gaat prima, het is gewoon je eigen ongeduld en daar moet dat beest onder lijden, bij mij duurt een training 3 jaar"

Fijn voor hem dan. Ik had begin van de week een vierjarige hengst op stal met daarnaast en schuintegenover een merrie, reken maar dat meneer flink stond te brullen. En dat manneke is superbraaf, je zou in de omgang niet zeggen dat hij hengst was. Hij staat nu met twee ruintjes. Ik moet trouwens bij de rijpaarden ook geen paard hebben die drie jaar loopt te klöten hoor! Als hij teveel hengst is, groot gelijk dat je hem laat castreren. Als je er nu een hebt die niet eens weet dat hij hengst is zie ik niet in waarom je zou castreren maar een pony in je nek vind ik wel even wat anders!

Castreren = lijden?