vraagje over contract/stal opzeggen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

vraagje over contract/stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:22

hallo

ik heb een vraagje. ik heb mijn veulen in de opfok staan, alleen bevalt ons dat niet zo goed, want mag er bijna nooit komen om te kijken hoe t met hem is, en mag hem nooit zijn stal uithalen,
nu heb ik een andere stal gevonden en wilk deze opzeggen. nu had die man een contract gestuurd, wat wij niet hebben onderekend omdat er hele rare dingen in staan.

daar ston ook in een maand opzeg termijn, nu staat hij daar pas 6 weken en wil hem weghalen, nu heb ik at contract niet ondertekend , dus nu mijn vraag kan ik hem zo ophalen?

die man zei je kan hem ophalen maar je moet wel dec. gewoon betalen

wie weet dit wat ik t beste kan doen

groetjes anoek

RUBYWHITE

Re: vraagje over contract/stal opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:30

Als jij geen contract hebt getekend, en je bent keurig bij met betalen...en de stalling bevalt niet?

Dan reed ik vandaag nog voor met de trailer, laad ik mijn veulen in en ik vertrok. Het is wel zo netjes in iedergeval te betalen voor de tijd dat hij er wel gestaan heeft. Als je geen contract ondertekend heeft kan hij je niet verplichten dat je voor december moet betalen. Dan had hij je nl geen onderdag moeten bieden zolang t contract niet getekend is.

Annelies_vd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:31

Ik denk (Let op ik denk!)

Volgens mij kan je hem gewoon ophalen.
Je hebt geen contract ondertekend.
Echter moet je wel opletten dat er geen mondelinge overeenkomst is, want die is ook rechtsgeldig. (indien er getuigen zijn, anders is het zijn woord tegen het jouwe)

Als jij je paard ophaalt voor 1 december, kan hij je niet dwingen december te betalen want hij heeft ook geen kosten gemaakt voor jouw paard.

Desnoods maak je nog een brief die je 1-11 dateert waarin je zet dat je de stalling wilt opzeggen per 1-december conform de 1 maand opzegtermijn die je hebt.
Indien hij binnen 7 of 14 dagen (kan je zelf kiezen) na dagtekening van de brief geen reactie geeft ga jij er vanuit dat hij hiervan op de hoogte is. Is het ook afgedekt lijkt me.

Dat zou ik doen in ieder geval!

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:32

oike bedankt, ik heb de laatse 2 weken van okt bestaald, toe ging hij daarna toe, en voor november is ook betaald. ook al zegt hij nu ineens toen ik t opzei, dat hij niks had ontvangen, terwijl t bij mij er wel is afgeschreven, hij zei dan maak je t nog een x over,....ja daaaag ben niet gek..
dus ik kan hem zonder probleme weghalen en dec niet betalen??

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:34

ja kan wle een briefje maken, maar dat moet ik dan een atum van 3 weken geleden opzetten...?en dan opsturen naar hem?moet er donderdag heen want dan word hij geent....dan zal hij wel gaan lopen zeiken denk ik. moet nog alleen ook bah!

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:37

Ik heb dit ook een keer gehad,en had ook een contract maar nog niet ondertekend,en ben gewoon opgestapt. Geen problemen verder mee gehad,dus volgens mij kan het gewoon

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:39

Lekker je beestje ophalen en zeggen dat je weggaat.
Voor dec. kan hij je niet laten betalen net zo min om nog een keer voor november te betalen.

Je hebt je afschrift toch en je hebt verder niets ondertekend.

Veel succes.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:41

oke bedankt. ik dat contract stond oa dat hij tot zijn 3e daar zou staan, hij alles bepaalde wanneer de da kwam en welke, zo ging dat ook bij smid en hij zou bepalen wann extra enten en ontwormen, en dat soort dingen, ook dat ik ten alle tijde aansprakelijk was.. en ik een paarden verzekering af moest sluiten, non dat teken ik niet hoor sorry, daar was hij ook boos, om, ga nu naar een andere stal, daar moet ik wel alles zelf doen, maar dat liever dan dat ik m nooit mag zien, zo zal hij ook makkelijk worden met poetsen en lopen enzo, maarja zoiets weet je niet van te voren

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:45

Je kan een copy van je afschrift meenemen, laten zien dat je betaald heb.
Of je paard zo kan meenemen, tja . ligt aan het bedrijf is het een groot bedrijf of kein hobby boertje
Bij een hobby boer zou ik em gewoon meenemen maar bij een groot opfok bedrijf zo ik maar eerst info vragen, want mondeling is ook rechtsgeldig.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:47

ja alleen heb ik dat ook niet mondeling afgesproken, en getuige kan er al nooit zijn aangezien daar niemand ooit gezien heb daar, t is niet een grote stal hier de site http://www.paardenvleugel.nl/

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:57

Ik zou echt weggaan. En wat een achterlijke dingen in dat contract zeg,zo heb je niks meer te zeggen over je eigen paardje

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:13

je kan je paardje inderdaad gewoon ophalen. Je bent echter aan de normale bepalingen van het contract wel gehouden. Klinkt wat vaag, ik leg het uit:

Doordat je je veulen er nadat je het contract hebt ontvangen, hebt laten staan, heb je per saldo een overeenkomst. Wat de details van die overeenkomst zijn, is niet duidelijk, omdat door het niet-ondertekende contract duidelijk is dat jullie hierover geen overeenstemming hadden. Jullie hadden wel overeenstemming over het volgende: jij zou voor een bepaald bedrag je veulen daar stallen en hij zou er voor zorgen. De overeenkomst bestaat derhalve wel (ook al doordat je betaald hebt, de aanwezigheid van getuigen is derhalve niet zo erg relevant). Voor de invulling van de overeenkomst moet je dus zoeken (althans, dat zou een rechter doen) naar wat redelijk is in deze omstandigheden. En met 'deze omstandigheden' bedoel ik dan: wat er redelijk is in de opfokwereld c.q. paardenwereld. Nu zie ik heel veel stallings/trainings/opfokcontracten langskomen (maak ze zelf ook) en in al deze contracten (en in bijna alle andere contracten die een duurovereenkomst aanduiden) staat een opzegtermijn van tenminste één maand (regelmatig ook wel 2 in de paardensport). Dat is dus een in deze branche gebruikelijke bepaling, dus je bent gehouden december te betalen. Dat wil niet zeggen dat je je paard ergens moet laten staan waar jij je niet lekker bij voelt. Zoals ik het zie, kom je dan nu op een maand dubbele opfokkosten te zitten, maar dan weet je wel dat het met je veulen goed gaat.

Over de tips van het antedateren van een brief: niet doen, je maakt jezelf belachelijk, het komt uit en dan ben je in voorkomende gevallen alle steun van een rechter (die je op basis van dit geval wel hebt) meteen kwijt. De rechtbank kan de wederpartij toestaan je computer te laten searchen op welke datum de brief in de computer is aangemaakt. Daarbij geldt nog altijd de ontvangsttheorie: het is aan jou om aan te tonen dat de brief de wederpartij tijdig (dat wil zeggen: voor 1 november) heeft bereikt. Als je de brief pas eind november maakt, kun je dat nooit aantonen. Dus bespaar je die moeite.

Met betrekking tot het betalen: maak even een kopietje van het dagafschrift waar het bij jou is afgeschreven. Daarna is het aan hem om aan te tonen dat het bij hem nooit is aangekomen (en als dat zo is, kan hij beter de bank dan jou aanspreken, want die heeft dan een fout gemaakt).

succes met het vinden van een beter plekje voor je veulen.

floortje

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:15

stuur hem een aangetekende brief waarin je zegt niet tevreden te zijn met de zorg die je paard krijgt en dat je hem als gevolg daarvan ophaalt, verstuur de brief de dag dat je hem ophaalt.

Ik heb mijn hengst vorig jaar ook weggehaald, ik kwam kijken maar hij stond er zo verwaarloosd bij dat ik direct een vriendin gebeld heb om hem op te halen!

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:45

Ik ben bang dat er niets anders opzit dan het paard weghalen en alnog de maand december ook betalen.
Je hebt nl. wel een mondelingen overeenkomst.
Ik zou liever een maand extra betalen en een hoop gezeur verkomen als nu je veulen weg halen en dadelijk gedagvaart worden wegens nog een maand stalling!!
Wat betreft de maand november, het copie van je bankafschrift laten zien, waarschijnlijk zit hij nl. fout.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:01

Ik ga helemaal met floortje mee..

Met zgn terugwerkende kracht een brief schrijven zou ik niet doen, gewoon kort en bondig zijn. ZSM je veulen ophalen.

Dat je hem daar uberhaupt al heen bracht, je weet neem ik aan van te voren toch alles voor je hem daarheen brengt?

Bovendien is een afschrift een geldig betaalbewijs. Als er op je afschrift staat dat jij het geld voor november betaald hebt en zijn rekeningnr en gegevens kloppen heeft hij geen poot om op te staan.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:09

Citaat:
Dat je hem daar uberhaupt al heen bracht, je weet neem ik aan van te voren toch alles voor je hem daarheen brengt?

inderdaad, dat dacht ik ook gelijk, ik begrijp niet dat je je veulen daar uberhaupt al hebt neergezet als je het contract al raar vond....

maar je hebt nu dit probleem en dat moet opgelost worden. Ik heb hetzelfde bij de hand gehad, mijn veulen stond ook niet goed in de opfok (slecht voer, niet uitmesten, veel blubber) en ik ben dr weer op wezen halen, omdat ik die beste man uiteraard niet kon vertellen dat ik dr weghaalde vanwege de slechte zorg die hij boodt (want zelf vondt ie het namelijk perfect!) heb ik maar gezegd dat ik dr uit heimwee dichterbij wilde hebben, vondt ie prima, niks opzegtermijn en gewoon netjes de rest vd maand betaald.

Als ik jou was zou ik maar gauw je veulen ophalen, jij bent eigenaar dus jij bepaalt wat er met dat dier gebeurd, desnoods zeg je dat ie verkocht is... kans bestaat dat je inderdaad dec nog moet betalen maar dat is minder belangrijk dan goede zorg voor je veulen!

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:10

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het niet netjes zou vinden om daar heen te gaan en je veulen 'gewoon en meteen' weg te halen... Ik bedoel die man rekent op het stal geld, en dat valt nu in een keer weg. {daarom heeft hij waarschijnlijk ook die opzegtermijn van zes weken}

Je zegt dat het vanaf het begin af aan niet beviel, heb je dit ook gemeld? Of heb je het 'gewoon zo' gelaten?

Nogmaals, IK zou gewoon netjes opzeggen, {want ook mondeling is een afspraak een afspraak } Of desnoods een (halve)maand stalgeld betalen, en hem daar weghalen...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:18

kristie schreef:
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het niet netjes zou vinden om daar heen te gaan en je veulen 'gewoon en meteen' weg te halen... Ik bedoel die man rekent op het stal geld, en dat valt nu in een keer weg. {daarom heeft hij waarschijnlijk ook die opzegtermijn van zes weken}

Je zegt dat het vanaf het begin af aan niet beviel, heb je dit ook gemeld? Of heb je het 'gewoon zo' gelaten?

Nogmaals, IK zou gewoon netjes opzeggen, {want ook mondeling is een afspraak een afspraak } Of desnoods een (halve)maand stalgeld betalen, en hem daar weghalen...

Het is een opzeg termijn van 1 maand ( 4wkn). Bovendien is er geen contract ondertekend en is de maand November betaald.

Als het mijn dier was, kon hij hoog op laag springen, ik behoud mij als eigenaar altijd het recht mijn dier op te halen wanneer het mij uitkomt.

Dat pleit niet dat het een netjes zou zijn om het met vooraankondiging te doen. Het dier moet ook uit de koppel gehaald worden en hij is wel verantwoordelijk voor de overige paarden. Probeer het zoveel mogelijk zonder stress te doen. Maar hij als staleigenaar heeft er geen zeggenschap over om het dier niet mee te geven mist hij kan bewijzen dat er niet betaald is.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:26

Precies je hebt niets ondertekend dus gewoon ophalen. Neem dan een kopie van je afschrift mee en weg.

Ik zou idd wel van te voren aangeven dat je em komt halen. Maar hij kan niets beginnen hoor, want hij zal moeten aantonen met getuigen of een ondertekende overeenkomst dat jij akkoord bent gegaan met al zijn voorwaarden. Hij zal zelf ook wel weten dat hij dat niet kan dus dan gaat het over !!

Volgende keer maar wel even duidelijk informeren naar wat de voorwaarden zijn, vooral met zo'n jong dier. Dat verhuizen kan erg stressvol voor ze zijn !!

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:32

Sorry, maar ik vind het echt asso om hem gewoon op te halen en 'gewoon' weg te gaan hoor... Meld het gewoon eerst, en laat hem nog twee weekjes staan, je hebt het 6 weken vol gehouden dan hou je die laatste twee weken ook nog wel vol hoor.

Of praat er over met de eigenaar, en vraag hoe hij over de situatie denkt.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 15:35

even voor de duidelijkheid toen we gingen kijken was hij heel vriendelijk en alles kon enzo, daarna kon ik iedere x niet komen enzo, niet dat ik vaak wilde, maar zo om de week en voor de smid. hij staat er nu sinds half okt en heb tot eind nov. betaald dus heeft hij toch al 2 weken dat hij dan weg is ook geld, als ik hem ophaal..

heb net met m aan de tel gezeten, en mocht hem niet ophalen moest eerst wachten of hij wel zijn geld had gehad enzo, bij mij is het er al zeker 2 weken af.

en moest als ik hem ophaalde contant 120euro betalen, ik zei nee heb niks getekend en dat waren helemaal niet de afspraken...

hij haalde er van alles bij. zei hij ik doe alles op slot en je komt er niet op voor ik mij geld heb en ook voor dec.
en anders als je toch komt bel ik de politie, ik zei doe maar dan dan zien hun ook dat jij mij me paard niet terug wil geven. de tijd dat hij er heeft gestaan is betaald plus 2 weken dat hij weg is is betaald..

hij wil m niet meegeve zit ie te dreigen met de rechter enzo!!!!!!!!
ga m vnava op 7 uur ophalen....zal wat worden....

op laatst zei hij nou ik hoor al dat je nooit had willen betalen enzo, betaal nu maar 60 euro dan krijg je hem mee anders niet!!!!!!!!!!

echt een eikel die vent

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:46

nog meer reden om m zo snel mogelijk op te halen, wie weet wat die vent allemaal met je veulen gaat doen om van jou geld te krijgen...
succes vanavond en hou je ons op de hoogte van de (hopelijk goede) afloop?

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 17:35

ja ik ga rond 7 uur daarheen. ben t er ook niet mee eens dat ik 60 euro moet betalen voor dec, want ga al 2 weken eerder weg die wel betaald zijn. ook moet ik een papier gaan ondertekenen en zijn contract mee terug nemen :S vraag me niet waarom

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:43

Als jij betaald hebt tot 1-12 en het bedrag is 14dgn geleden afgeschreven naar het juiste rekeningnummer en niet terug gekomen...dan is het betaald. Simpel zat, toont hij maar aan dat het NIET bij geschreven is.

Als men zo moeilijk ging doen, ging ik onverwachts heen en haalde ik t veulen direct op. Neem evt. betaalbewijzen (of kopie) mee. Doet hij lastig, bel je de politie.

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:50

Als hij nou heel moeilijk doen moet je naar de rechtshulp/winkel.
Die kunnen jou ook goed helpen kost niet veel.