Welk paard geschikt als familie(gezins)paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Welk paard geschikt als familie(gezins)paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:31

Door kennissen is mij advies gevraagd over de eventuele aankoop van een paard/ pony voor het hele gezin.
Het gezin bestaat uit vader, moeder en drie kinderen waarvan de oudste twee rijden (9 en 12 jaar). De vader is vrij lang maar zeker niet dik en dus niet heel zwaar.
Nu willen ze een paardje waar ze allemaal wat aan hebben. Deze mensen zijn heel erg lief maar hebben weinig ervaring met paarden. Ook is hun rij-ervaring niet heel erg lang en goed.
Met het paard moet fijn kunnen worden buitengereden en een beetje dressuur.
Het paard moet dus erg braaf, maar niet sloom, zijn en makkelijk in de omgang.
Ik weet wel dat er duidelijk verschillen zijn qua karakter binnen rassen maar je moet toch een richting hebben.
Wie heeft er een idee. Zelf denk ik aan een tinker of een groninger. Haflingers en Fjorden lijken mij te eigenwijs (maar ja dat is mijn persoonlijke ervaring)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:41

Een brave welsh cob zou wel eens leuk kunnen zijn.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:42

draver
whaha nee, ik denk dat je bij tinker/haflinger wel goed zit
Laatst bijgewerkt door Sempre op 21-11-05 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:42

ja welsh cob idd of grote new forest

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:43

ik vind een fjord wel een gezins paardje of inderdaad een welshje

Jasmijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:46

mm, ik vind een haflinger wel wat, of een tinker

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:46

Ik denk toch een Fjord of een Tinker. Die eigenwijzigheid valt best mee, iedere fjord heeft een ander karakter!
Fjorden en Tinkers zijn sterk en er kunnen volwassenen en kinderen op, dus het lijkt me echt iets voor dit gezin.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:48

denk toch (omdat ouders ook gaan rijden) aan een haflinger. Die zijn sterk genoeg om ook leuke buitenritten met de ouders te maken etc.
Anders een connemara of een new-forest pony, (GROTE MAAT!) die zijn erg sportief, maar niet zo sterk als een haflinger natuurlijk..

Nannes

Re: Welk paard geschikt als familie(gezins)paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:49

Ja een fjord, of een Welsh Cob.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:53

geen tinker, heb er zelf 1 dus ik kan het weten, ze kunnen erg koppig zijn en dat is voor de gehele famillie niet zo leuk,tenzij jullie allemaal goed kunnen rijden want dan zijn het de liefste paarden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:19

Haflingers liggen mij dan wat beter dan een Fjord.
Tinkers heb je ook hele leuke tussen zitten, met wat meer pit en karakter.

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:23

nielsd schreef:
geen tinker, heb er zelf 1 dus ik kan het weten, ze kunnen erg koppig zijn en dat is voor de gehele famillie niet zo leuk,tenzij jullie allemaal goed kunnen rijden want dan zijn het de liefste paarden.

Je hebt het over 1 tinker, er zijn er meerdere

hetismij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:13

wat mij opvalt is dat iedereen gelijk voor het wat meer koudbloederige (niet persoonlij opvatten) ras gaat, wij als familie (waarvan ik het kind ben) hebben ook in zo'n situatie gezeten, en ik denk dat het juist verstandig is om een wat ouder allround paardje te kopen die al wat ervaring heeft (in de sport) dit vanuit het punt van de kinderen gezien mochten ze nog besluiten om ermee te gaan starten ofzo.

Dit is verder mijn mening, maar zo is het bij ons ook gegaan (wij hadden toevallig wel al een pony, maar nog steeds weinig ervaring) en wij hebben toen een KWPN merrie van 1.60 gekocht die M gesprongen had en L dressuur dus met ervaring, en goed braaf

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:15

een brave Fries misschien?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 00:42

Tuurlijk zegt het ras niet alles. Ze moeten ook gaan kijken of het klikt enzo. Een hele brave KWPN-er lijkt mij bijvoorbeeld ook goed idd. Aan een brave fries (of kruising) heb ik ook zitten denken.

Wat betreft de tinkers. Ik ken tot nu toe allemaal hele leuke brave tinkers. Tuurlijk ook wel af en toe eigenwijs maar het hoeft ook geen dooie te zijn .

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:35

Ik vraag me ook af of je echt naar het ras moet kijken,bij elk ras heb je wel doerakken,kijk meer naar het karakter van het paard wat er gekocht gaat worden

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:41

fjord/haflinger

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:05

Ik zou voor een fries gaan. Kinderen kunnen er mee dressuren en buitenritjes maken en misschien voor de ouders een idee om er mee te gaan mennen.

Ik zou wel voor een ouder paard gaan (rond de 8 jaar), aangezien die over het algemeen betrouwbaarder zijn.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:11

Ik zou eerlijk gezegd gewoon een advertentie op marktplaats zetten met deze eisen die je zoekt. Je kan nl niet zomaar naar een ras gaan zoeken want elk karakter is weer anders.
Het kan net zo goed een brave bomproofvrije haflinger zijn maar die kan je ook in het arabierenras vinden bv.

Ik denk als mensen reageren met die omschrijving je gewoon eens moet gaan kijken of het nou een kwpn, fjord, een leuke kruising of weet ik veel is.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:20

ik denk dat je inderdaad niet op ras, maar op paard moet gaan zoeken.
zowiezo een maatje rond de 1.60 is handig, en een wat ouder (vanaf jaartje of 8) dier. Ras zegt niets, elk ras heeft er wel een goede en een slechte tussen zitten qua karakter.
Meisje bij ons op stal heeft bijvoorbeeld net een paard gekocht, KWPN, Z1 en door blessure niet voor ZZ-licht ed geschikt. Wel super eerlijk en heel braaf paard waar zij nog een hoop van kan leren. Dat soort dieren zijn ook heel prettig in de situatie die jij omschrijft.

maar evengoed is een grote connemara oid ook leuk...

_Michelle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:28

Ik, mijn vader en zus hebben samen een paard uit Letland, een Lets Warmbloed zoals dat heet. Mn vader ment ermee, ik dressuur en mn zus af en toe beetje buitenrijden en soms wat dressuur. Het is een heel rustig en braaf paard en koel in het hoofd. Dat ze koel zijn heb ik van meer mensen gehoord die een paard uit Letland hebben.

Maar zoals de mensen voor mij al zeggen, op een ras zoeken is lastig omdat elk paard anders is natuurlijk. Denk dat je beter gewoon advertenties kan bekijken of zelf een advertentie plaatsen met wat je zoekt.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:48

Denk dat een Haf de grootste fout is die je kunt maken bij deze mensen!

New Forresters zijn over het algemeen niet zo groot...

Ik denk idd een paard richting tuiger, zoals een Groninger.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:53

een goed opgevoede/beleerde welshcob
of een mak gelders of groning's paard
belangrijk is niet zo zeer het ras maar meer de graad van africhting
er zijn ook zeer brave kwpn paarden
een braaf (ouder) paardje wat betuigd is voor de wagen en bv. M dressuur heeft gelopen is meestal wel geschikt als beginners paard

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:36

Quellian schreef:

Ik denk idd een paard richting tuiger, zoals een Groninger.

Groninger en tuiger valt niet samen in 1 zin he

Maar denk dat je aan een groninger een hele goeie keuze hebt voor deze mensen..
Ik heb zelf ook een groninger en mn ouders lopen dr zo mee weg, ik dressuur ermee en rij dr mee buiten en mn bijrijdstertje van 11 rijdt m zo af en toe voor me en stapt m heel veel uit en dat gaat ook goed..
Groningers hebben een zeer makkelijk karakter en vragen niet veel..
Dus denk dat je voor een gezin ,met een groninger wel goed zit..
(of ben ik bevooroordeeld met een groninger )

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:49

Vanwege de knieactie en het daardoor snel uit evenwicht raken van ruiters met een nog niet bevestigde zit(wat onervare ruiters) zou ik niet gaan voor een tuiger of fries.
Ik zou voor een klein uitgevallen KWPNer(tot een 1.60) of een koudbloed met vlakke gangen gaan.