Wel of geen shet kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Wel of geen shet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:47

Enorm dilemma..

Ik ben hartstikke verliefd op shetlanders en zit er mee te tobben om er eentje te kopen.
Ik ben zelf veels te groot en te zwaar om erop te rijden maar ik vind het leuk om 'kinderen' te begeleiden tijdens het rijden (heb volgend jaar ORUN instructrice diploma) en het is natuurlijk gewoon leuk om met zo'n propje te tutten!

Ik heb geld genoeg om de pony per maand te onderhouden en ook genoeg als er een dierenarts aan te pas zou moeten komen.

Nu ben ik van plan om mijn toekomstige propje op een pension/manege te stallen omdat dit voor mij het meest voordelig is;

mijn verzorg tinker staat daar die ik als eigen paard kan beschouwen dus rijden kan ik genoeg ook al kan ik op mijn shet.
ik kom daar iedere dag dus aandacht komt ie zeker niet te kort
en er zijn veel uitrijd mogelijk heden en grote wei etc.
en vooral de gezellig sfeer en al mijn maatjes daar!

Verzorgers/ruiters zijn er genoeg bij ons op stal dat zal ook geen probleem worden.
Alleen zal het de eerste pension shet bij ons op stal worden en ik heb eigenlijk geen idee hoeveel stallings kosten daarvoor gerekend zullen worden.
En als ik een verzorger/ruitertje heb die zo goed als iedere dag kan rijden een kleine bijdrage in de stallings kosten laten betalen?

Of denken jullie dat het slimmer is om het hele shetten plan van de baan te gooien.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:49

In dit geval zou ik van de baan gooien. Eigenlijk koop je een pony voor een ander of je moet er zelf geen problemen mee hebben om daar geld in te steken of er eventueel ook mee willen gaan mennen.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:53

Tjaa,, Ik denk dat als je een shetje wil, je ook echt helemaal voor hem moet gaan, en niet 'even als bijponietje' (shoot me if I got wrong), moet niet gaan denken van: jaa dan zet ik hem daar neer, want dat is makkelijker, als ik klaar ben met die andere. Maarja, dat is mij mening, het zou kunnen dat ik het helemaal verkeerd opvat!

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:07

ik zou het niet doen. Tenzij je bijvoorbeeld voor de leuk met m wil gaan mennen.

sandra_nancy

Re: Wel of geen shet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:23

Ik zou even doorsparen en dan bv een tinker kopen waar je zelf ook op kunt rijden. Daar kun je dan ook nog andere kinderen op laten rijden, maar je hebt er zelf ook iets aan. En zo een grotere pony zal ook wel willen knuffelen. Zelf heb ik een grotere pony (heb ik het langste) en daar heb ik op een gegeven moment een shetlander als "gezelschapsheer" bijgekocht. Omdat ik daar zelf niet op kon rijden (hij werd wel door kinderen bereden) en ik er wel iets mee wilde ben ik hem in gaan spannen (echt kei gaaf!!!) Dat kan natuurlijk wel. Maar bedenk eerst goed wat je ermee wilt en wees daarbij eerlijk. Volgens mij is het verschil in stallingskosten tussen een shet en een grotere pony niet zo heel veel. Dus kijk niet alleen naar verschil in kosten bij aanschaf (zegmaar het verschil kosten bij de aanschaf van een shet of bv. een tinker) maar ook naar de maandelijkse kosten en het plezier dat je er aan hebt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:37

Een shet kost om te enten bekappen en ontwormen hetzelfde als een groot paard, iets minder ontwormmiddel dan, maar het moet allemaal wel. Ik heb ook een shet en ik heb er haast nog meer werk van dan van de grote paarden want het is haast onmogelijk om ze slank en niet hoefbevangen te houden als je ze weidt met andere paarden. Ik heb dus een aparte wei voor de shet en de buurpony, maar het blijft altijd oppassen want als ze schraal staan zijn het echte houdini's wat betreft uitbreken.
Mijn shet is hartstikke leuk, ik men er ook mee, niet zo vaak, maar het is niet iets om er 'bij te nemen'.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:18

Ik heb er een shet bij genomen, als gezelschapspony voor mijn andere pony.
Moet zeggen dat ik gek ben op mijn shet, hij heeft een verzorgmeisje, we willen hem voor de kar gaan zetten en zij mag hem met de tijd berijden.

Je koopt idd een pony voor iemand anders, de shetprijs ligt hier kwa stalling heel erg laag, dus voor mij maakt het niet uit, ook al vind mijn andere pony de shet dus 3 keer niks

Er zijn genoeg mensen die een shet voor de wagen hebben, voor de lol of voor de kunstjes, het is je eigen keus of jij daar genoeg aan hebt of verder zal gaan voor een paard waar je zelf ook op kan.
Denk dat dat per persoon zo verschillend is dat je daar echt zelf achter moet komen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:21

kan best leuk zijn, je schreef dat je shetjes echt heel leuk vind, dus oké je kan er zelf niet op rijden maar je hoéft er dus ook niet elke dag op te rijden dan. (trainen dus zoals bij een rijpaard)
dus het is echt leuk als hobby en je hebt een eigen pony dat idee is erg leuk. (vind ik)
dus ja als je het het waard vind om er je geld in te steken dan is het toch alleen maar leuk om te doen?

kan je niet vragen of de shet vooral buiten mag staan bij de pensionstal, want tjah, het zou wel overdreven zijn m.i. om voor een winterharde shet een complete stal enzo af te huren..
of niet.
shetten horen toch buiten! (vind ik)

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:29

Ik bedoel het niet banketstaaf, maar ik vraag me dan toch af waarom een shet, en geen 'gewoon' paard? Kijk ik bedoel er zijn zoveel paardenrassen, en waarom wil jij dan juist een shet? (Kan heel leuk zijn hoor, daar niet van!)

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:11

Ik denk dat een paard puur voor de 'heb' echt te duur is, een Shet is daar ook te duur voor...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:18

Je moet de tijd hebben om de shet aan het werk te zetten teneinde hem in conditie te houden, en je moet er van uitgaan dat je dat allemaal zelf moet kunnen doen, en niet afhankelijk zijn van de tijd en rijkunsten van een ander.
Ik denk dat je jezelf een groter plezier doet om je geld even opzij te zetten voor een paard waar je wel op kunt rijden, helemaal als je de Orun cursus hebt gehad.
Als je liefde voor shetten over een paar jaar nog zo groot is, kun je er altijd nog aan beginnen, maar op een manege zou ik hem of haar al helemaal niet willen neerzetten, die kan buiten en moet ook buiten.
Shetten zijn meesters in het uitbreken, als je de goede te pakken hebt, worden ze op de manege geheid gillend gek. En idd, hoefbevangenheid, overgewicht en andere gezondheidsproblemen....waar begin je aan?

Nog een keer goed over nadenken dus....

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:31

Ben het met Cassidy eens, ze geeft inderdaad goede argumenten om nog even over na te denken! Ik moet wel zeggen dat ik het goed van je vindt dat je er eerst goed over nadenkt, en niet zomaar een shet koopt waar je misschien na een halfjaar weer opuit gekeken bent.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:37

Als je toch een leuke verzorgpony hebt, waarom zou je dan een shet kopen waar je in feite niets mee kan? Ik zou zeggen, spaar lekker door voor een paard waar je wel zelf mee kan rijden etc.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 13:40

Een paard op 'maat' komt volgend jaar sowieso.
en inderdaad vrijheids dressuur enzo lijkt me ook erg leuk met zon shet propje.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:46

Als je je shet in een box laat staan ben je denk ik net zo veel kwijt als bij een groot paard. Denk niet dat de manege korting geeft want in jouw plaats kan er ook een groot paard staan. Dan zul je dus moeten vragen of hij 24 uur per dag in de wei mag staan. Als de andere paarden dan 's nachts wel naar binnen gaan lijkt het mij niet leuk voor je shet om alleen achter te blijven.

Je schrijft ook dat je les wil geven op je shet. Hou er rekening mee dat veel maneges niet willen dat andere dan hun eigen instructrices les geven in hun bak.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 14:54

het is niet de bedoeling om hem 24/7 in een box te zetten maar dat ie overdag gewoon op de wei staat en s'nachts in een mini stalletje voor een A pony.

ik wil ook geen les geven, maar gewoon een beetje begeleiden tijdens het rijden.
Bv een keertje springen of een keertje een dressuur proefje oefenen ofzo.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:03

als ik het goed begrijp wil je een shet om lekker te tutten en kleine kinderen een beetje les te geven?
Waarom doe je dat dan niet met je verzorgtinker?
die heb je al en daar kun je ook mee tutten en kinderen op laten rijden.
Ook al ben je verliefd op shetten wil nog niet zeggen dat het ook slim is om er eentje te kopen. (niet iedere verliefdheid wordt altijd beantwoord, kijk maar naar het 'echte leven' )Kun je dan niet beter een verzorgshet zoeken en daarmee gaan tutten? of op een shet fokkerij gaan helpen? of iemand zoeken die een shet gekocht heeft voor zijn/haar kind en die gaan begeleiden?
scheelt je een hoop geld....

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:09

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Maar wees wel verstandig. Voor jezelf en voor de shet.
Ik snap je wel hoor! Ze zijn echt heel schattig.
Laat weten wat je gaat doen....

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:53

Ik denk dat je opzich snel uitgekeken raakt op je shet.. Of nouja uitgekeken, maar dat je misschien op een gegeven moment zoiets hebt van ik betaal hier wel elke keer voor, maar ik kan er eigenlijk weinig mee doen. Spaar nog evn door, dan kun je een karretje kopen mennen is wel heel erg leuk!

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:18

cissy schreef:
als ik het goed begrijp wil je een shet om lekker te tutten en kleine kinderen een beetje les te geven?
Waarom doe je dat dan niet met je verzorgtinker?
die heb je al en daar kun je ook mee tutten en kinderen op laten rijden.
Ook al ben je verliefd op shetten wil nog niet zeggen dat het ook slim is om er eentje te kopen. (niet iedere verliefdheid wordt altijd beantwoord, kijk maar naar het 'echte leven' )Kun je dan niet beter een verzorgshet zoeken en daarmee gaan tutten? of op een shet fokkerij gaan helpen? of iemand zoeken die een shet gekocht heeft voor zijn/haar kind en die gaan begeleiden?
scheelt je een hoop geld....

Lijkt me niet zo slim om kinderen les te geven op een 3jarige die het rijden nog niet helemaal snapt en het is natuurlijk niet mijn tinker het is niet de bedoeling dat hier kinderen op gaan rijden maar dat zij gewoon serieus aan het werk gezet worden.

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:54

ik heb een shetje gekocht
omdat mijn paard alleen stond
eigenlijk begrijp ik niet wat je met de shet wilt

je kan er niet op rijden en je begint al over een bijrijdertje
maar wat heb jij er dan aan alleen de kosten
dat zou zonde zijn
en bijrijdertjes zijn ook niet zo makkelijk te vinden
ze komen en gaan meestal...

Ik zou er niet aan beginnen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:14

pressdelete schreef:
Lijkt me niet zo slim om kinderen les te geven op een 3jarige die het rijden nog niet helemaal snapt en het is natuurlijk niet mijn tinker het is niet de bedoeling dat hier kinderen op gaan rijden maar dat zij gewoon serieus aan het werk gezet worden.

Kom nou toch, met een shet moet je niet serieus aan het werk? Laat ik je wel vertellen dat ook een shet stierlijk vervelend wordt als er niet serieus met hem aan het werk word gegaan. Een goed gereden oudere en vooral gezonde shet die betrouwbaar is voor kinderen is moeilijk te vinden, en heeft zijn prijs. Wie een dergelijke shet heeft doet er niet zo snel afstand van, en als ze er afstand van doen kost het een paar centen. Wat je te kust en te keur gaat vinden zijn jonge shetjes, meestal hengstveulens, waar je echt nog niemand op kunt zetten, en die je zult moeten laten ruinen als je echt een betrouwbaar paard voor kinderen hebben wilt. Als je een dergelijk dier koopt, zul je zelf iemand moeten vinden die leuk kan rijden om het dier in te rijden, en zo in te rijden dat een kind dat onder jouw begeleiding een beetje keuteld daar veilig mee overweg kan.
Als je een goed opgevoed ouder dier dier zoekt, zul je of erg lang moeten zoeken, of een hele smak geld neer moeten tellen. Een goed gereden shet is zijn gewicht in goud waard. En een shet is niet per definitie een kinderpony. Echt niet, zo schattig ze ook mogen zijn....

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:45

Ik zou het niet doen! Ik had vroeger een verzorgshet en die moest toen verkocht worden, ik was 11 en heel klein dus ik kocht hem.
Ik was er al gauw uitgegroeid natuurlijk en mijn buurmeisjes hadden er de grootste lol mee, mijn buurmeisje ging ermee starten, lessen werd zelfs kringkampioen en 3e van ZH..
Zij hadden zelf ook pony's dus op een gegeven moment mee gestopt.. Verschillende verzorgstertjes gehad daarna, maar waren allemaal niet zo serieus en het was gewoon een echte "sportshet" dus ik had een schago shet op stal staan en ik kon er zelf weinig mee.
Toen heb ik hem verkocht naar een gezin met 2 jonge kinderen die er weer lekker wedstrijdjes enz. mee gingen rijden.

Het heeft me veel verdriet gedaan, maar was wel het beste! Ik zou het jezelf niet aan doen, ik heb hem 5 jaar gehad maar de laatste 2 jaar was ik gewoon veel geld kwijt aan een beestje waar ik weinig mee kon, ik wandelde, fietste en longeerde wel veel maar hij werd er gewoon niet gelukkig van.
En als ik dan zag hoe gelukkig die was met me buurmeisjes (de ene met wedstrijdjes en die andere heeft hem een keer 3 weken meegenomen naar renesse en lekker over het strand gecrosst) was het gewoon beter om weer zo iemand voor hem te zoeken.

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:58

Ik heb in mijn profiel foto's toegevoegd, dan kan je hem bekijken

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:04

ik heb een rijpaardje en een shet, en ze nemen allebei evenveel tijd in beslag. dus je moet wel zeker weten dat je er de tijd voor hebt, en dat je er het geld voor hebt.