Wat voeren aan uitgemergelde pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

muck

Wat voeren aan uitgemergelde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 11:57

Pas geleden is er een 4-jarige pony op stal gekomen, het was een klap om hem te zien, helemaal uitgemergeld. Terwijl hij nog geen jaar geleden blakend van gezondheid was, en altijd gezond is geweest (eigen fok).
Nu heb ik regelmatig gelezen dat er mensen zijn die dit soort beestjes hebben opgelapt. Wat zijn de ervaringen en hoe pak je het aan? Verder, wat moeten we dit beest te eten geven? Hij heeft meerdere malen per week onder het zadel gelopen, terwijl hij er eigenlijk te zwak voor is. Denk dat hij het op karakter heeft gedaan. Stilzetten is neem ik aan ook geen optie, want heb ik dan geen kans op spierbevangenheid?
Verder kan hij niet de wei op, omdat dit een hengst betreft en we nu de merries op de weide hebben. Wel kan ie in een paddock staan, maar hem kennende zal hij ook niet de beweging krijgen daar die hij zou moeten hebben om dit tegen te gaan. Dus ook, hoeveel en wat voor arbeid? En wat voor voer? Op dit moment krijgt hij bij ons onderhoudsbrok en kuil. O ja, het is qua maat een grote C-pony.
Deze pony is er echt slecht aan toe, het is schrijnend om hem zo te zien, en ik heb alleen op enkele foto's zo'n magere beestjes gezien. Advies is heel hard nodig, we hebben helemaal geen ervaring met dit soort gevallen, alleen met voeren van gezonde paarden die netjes op gewicht zijn.

Verder, het hoe en waarom van deze pony vertel ik niet omdat dat nogal prive ligt. Het had nooit mogen gebeuren en we zijn er ook kwaad genoeg om, maar gebeurt is gebeurt en het is nu zaak om hem zo snel mogelijk weer op te lappen.
Ik heb deze post met toestemming van moderators geplaatst onder een schaduwaccount, omdat het zo prive is.

QueJira

Re: Wat voeren aan uitgemergelde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:08

ik zou er even een VA naar laten kijken,wie weet voor voor schade dat arme dier nog meer heeft opgelopen.
Ik denk dat je niet overdreven moet voeren,rustig aan opbouwen.Ook met een normale hoeveelheid voer gaat dat beestje al goed bijkomen denk ik.Zorg voor een mineralen blok en geef hem even een oppepper dmv een vitamine spuit in de mond.Pas op met kuil,zorg voor voldoende ruwvoer en ga rustig aan de hoeveelheid brokken opvoeren.Ik dnek dat dat wel moet helpen om hem bij te laten komen....

Succes en sterkte!!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:13

Eerlijk gezegd zou ik hiervoor de dierenarts erbij halen. Die kan goed beoordelen wat de pony nodig heeft.

Er heeft een paar jaar terug wel een keer een artikel in (volgens mij) Bit gestaan over speciale diëten voor paarden. Een voorbeeld ging over een paard dat nog maar 400 ipv 600 kg woog, dus ook behoorlijk vermagerd. Wat ik daar nog van weet is dat ze voor veel geduld hebben gehad, heel langzaam opbouwen met de hoeveelheid voer.

Het is misschien niet nodig om te melden, maar ik doe het toch wel even. Je moet natuurlijk ook zorgen dat de pony goed ontwormd is en geen last van zijn gebit heeft.

veel succes met het oplappen van deze pony.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:21

Voer rustig opbouwen en wel (licht) werk laten doen. Wat werk bevorderd de eetlust ook . Zorg dat hij niet in eens te dik word.

Een VA er even naar laten kijken kan ook nooit kwaad.

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:24

Voldoende hooi, liefst onbeperkt.

jta verder is t moeilijk. Ik heb goede resultaten gehad met "opkikker"van de paardendrogist.
Ook goed ontwormen.
Zelf ben ik heel erg te spreken over de Equiral Stud en eigenlijk alle paarden die ik tegenkom doen t daar heel goed op.
Soms ook zemelen en lekker slobbertje maken.

Stuur anders een foto, dan kan ik je mijn bevindingen pb-en.

Groetjes,

Eliane

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:32

Vervelend zeg. Ik zou ook zeker het voer rustig opbouwen om koliek te voorkomen. Ga na of de pony recentelijk is ontwormd en waarmee en ontworm zonodig. Ook zou ik de tanden na laten kijken. Misschien zitten er pijnlijke haken op, waardoor eten erge pijn doet.
Ik zou oppassen met teveel eiwit- en kolhydratenrijk voer, ivm bevangenheid. Gras is wel het beste, maar dan ook opbouwen.

Ik geef aan magere paarden veel ruwvoer, is ook goed voor het hele spijverteringsstelsel en daarbij wat brok (voor de vitaminen en mineralen) en verder geef ik zulke paarden graag pulp en zemelen (ik geef die altijd samen om de scheve verhouding kalk op te heffen). Dit moet wel heel goed weken, zeker de pulp. Veel water erbij en meerdere uren laten staan. Ik geef nooit teveel brok, ze krijgen er alleen maar meer energie van en worden er niet dikker van.

Een veearts kan kijken of er lichaamlijke kwalen oorzaak zijn en eventueel het bloed controleren. Het kan ook goed zijn dat het paard heel lang niet goed in zijn vel heeft gezeten en dat door verandering van stal en contact met soortgenoten hij weer opknapt.

Veel succes ermee.

Hanneke

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:37

hey
ik zal maisvlokken gaan voeren
dat heeft ook super geholpen bij mij ouwe haflinger
maare kijk uit niet telang voeren want ze groeien de pan uit
hij kreeg t nog geen anderhalve maand en ik moest al een nieuwe singel en een full dekje aan gaan schaffen
nou groetjes wendy en suc7 der meej

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:37

Veel ruwvoer geven en lichte arbeid. Ik zou zelf geen zemelen voeren, ik heb altijd geleerd dat er nauwelijks voedingsstoffen inzitten en dat het laxerend werkt. Maar misschien ben ik verkeerd geinformeerd.

Ik zou zeker eerst de veearts laten komen. Het is belangrijk om te weten of hij 'alleen maar mager is' of ook ziek. Dan kun je gelijk met hem bespreken hoe je het voer en werk kunt indelen. Langzaam aan is het motto hier denk ik! Enne, suk6 ermee.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:41

Onberperkt of in elk geval genoeg hooi voeren, evt kan je ook wat kuil geven aangezien dat vetter is dan hooi.
Verder zou ik niet ineens veel brok gaan voeren, weet niet hoe erg het is met hem en of zn maag het ineens aankan aangezien je echt rustig moet gaan opbouwen. Slobber met maismeel zijn ook redelijke dikmakers. Inderdaad wel gewoon beweging geven, niet intensief rijden maar wat longeren en bv veel in een paddock neerzetten dat ie in elk geval wat loopt.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:48

zemelen zijn inderdaad alleen maar buikvulling.Hier zit verder amper wat aan voedingsstoffen in.

muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 12:55

Gebit is al nagekeken, is in orde. Gisteren is hij ook al ontwormd. Wij vermoeden echter dat deze pony niks achter de leden heeft maar gewoon te weinig eten heeft gekregen. Het is namelijk een pony die altijd wat meer nodig heeft gehad als anderen.
Op dit moment hebben we geen hooi, alleen maar kuilvoer. Wel is dit mooi goed spul, een merrie die erg gevoelig is hiervoor op stal kan hier juist heel goed tegen. Waar hij heeft gestaan nemen ze het waarschijnlijk niet zo nauw met de kwaliteit van de kuil.
De wei heeft niet veel gras meer, dus eigenlijk valt dit ook af, maaien kunnen we hieruit niet meer. En de voedingswaarde van gras is nu toch ook niet meer hoog? Of is dit juist goed voor zo'n beestje? Anders zouden we kunnen kijken of we ergens bij een boer gras kunnen maaien.
Dierenarts wil ik er niet direct bij halen. Dit omdat we de pony zeer goed kennen en we echt het gevoel hebben dat hij niks mankeert. Ik wil het eerst een weekje aankijken, ook zodat we hem wat beter kunnen observeren, meer het hoe en wat weten. We kunnen een dierenarts nu namelijk weinig informatie geven, over een week wel. Dus zal hij er aan het einde van deze week, begin volgende week bij worden gehaald. Tenzij hij meteen echte ziekteverschijnselen vertoond natuurlijk.

Ik ga vanmiddag foto's maken, ik pb je die wel door elibeest, samen met een voor foto. Mensen die ook foto's willen zien om aan de hand van dat advies te geven, moeten wel even zeggen waar ze vandaan komen. Dit vanwege de prive-sfeer, ik wil niet dat de pony herkent wordt namelijk. Er zitten hier mensen op Bokt die de pony zouden herkennen, vandaar.

Bedankt voor de adviezen. Meer advies is natuurlijk altijd welkom.

sandra_nancy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:17

Heb je kuilmais of kuilgras? Met kuilgras heb ik geen ervaring. Misschien is het iets om voor deze pony toch ergens een paar pakketjes goed hooi te halen, zover als ik weet kun je hiervan nooit teveel voeren en heeft hij meteen wat afleiding als hij op stal moet staan. Verder kan hij volgens mij met bijv. voederbiet of wat wortel ook niet teveel eiwit binnenkrijgen, aangevuld met wat brok.
Het lijkt mij dat het nu belangrijk is om hem regelmatig eten te geven ipv een of twee keer veel. Om wat voor type pony gaat het?
Houd daar rekening mee met het krachtvoer wat je hem geeft.

muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 13:45

Helaas kan ik het type pony (ras) absoluut niet vermelden. Laat ik het zo zeggen, het is een smalle luxe pony.
Kuilgras hebben we dus, of eigenlijk voordrooghooi, kuilmais niet maar kunnen we bij de boer halen. Is dit alleen niet te eiwitrijk?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:48

Ik zou gewoon hooi voeren. Wel elke dag even los gooien en iets laten bewegen. Dat allemaal rustig opbouwen. Alpha A helpt heel goed om paarden snel voller te krijgen. Bij mijn pony was binnen een week al verschil te zien.

Maar inderdaad even een DA erbij halen

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:58

muck, ik wacht je foto-tjes af en pb je wel. hoop dat ie snel opknapt

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:59

Ach arme pony

Wat lijkt me dat verschrikkelijk, om een een paard of pony tegen te komen die je hebt gekend en er nu zo zo vreselijk uitziet.

Wat gelukkig voor die pony dat jij hem bent tegengekomen en hebt opgehaald.
Geweldig van je!!

Ik denk ook dat het het beste is om alles rustig op te bouwen.
Wel een beetje beweging, maar ook vooral heel veel rust.
En misschien wat extra vitaminen bijgeven.

ik wens je veel sterkte en vooral heel veel geluk met de pony.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:07

muck schreef:
Helaas kan ik het type pony (ras) absoluut niet vermelden. Laat ik het zo zeggen, het is een smalle luxe pony.
Kuilgras hebben we dus, of eigenlijk voordrooghooi, kuilmais niet maar kunnen we bij de boer halen. Is dit alleen niet te eiwitrijk?

In Snijmais zitten amper eiwitten, alleen erg veel suikers (door de stengels). Je kunt dan beter maismeel of maisvlokken geven. Daar zit voornamelijk zetmeel in. Ook een koolhydraatvorm, maar minder kans op hoefbevangenheid en spierbevangenheid dan bij suikers zoals in de maisstengel die wel in snijmais verwerkt wordt.

En inderdaad zoveel mogelijk ruwvoer. Voordroog is dan prima. Ik neem aan dat het van niet al te rijk bemest land komt in ieder geval?

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:01

een jaartje geleden kwam hier ook een paard binnen dat totaal uitgehongerd was.

ik heb de veearts zowiezo bloed laten trekken om te kijken hoeveel organen er beschadigd waren.

ik voerde hem over de hele dag kleine beetjes,en bouwde dat wel binnen een paar dagen op tot hij gewoon kon eten.

er bleek bij hem niets beschadigd te zijn,dus hij heeft 2 maanden alleen overdag een paar uurtjes los gelopen,geen werk gevraagd,en niet moe laten lopen,verder kreeg hij onbeperkt kuil,en 3 kilo sportbrok op een dag...

na 6 maanden was het paard weer vol en rond,gaat eigelijk best heel snel,zodra ze weer eten kregen,ik heb de veearts ook anabolen laten spuiten zodat hij makkelijker weer in zijn spieren kwam te zitten...
na zo'n 3 maanden is hij weer licht aan het werk gezet en dit rustig aan opgebouwd.

je kan inderdaad ook kuilmais voeren,is erg eiwit arm maar zeer vet,er zit wel veel energie in,maar paarden worden er mooi rond op...

succes!

Letsdunit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:07

Mijn friesje heb ik meteen aan de opkikker en zeewier gezet, ik heb daar erg goede ervaring mee. Daarbij kreeg ze 1 malig een 4 daagse panacur ontworming.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:12

p.s kuilmais en snijmais is hetzelfde mocht iemand dat zich afvragen.
Àls je snijmais gaat voeren voeg dan aub wel een goed krachtvoer of mineralenmengsel toe (vooral kalk is belangrijk) dus niet alleen snijmais geven, want anders gaat het niet goed. Snijmais heeft nl nogal wat kalk nodig om goed verteerd te worden, als dat dan niet in het voer zit wordt het in het ergste geval uit de botten onttrokken

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:19

ik denk ook dat je snijmais als extra moet geven
ik geef het hier de paarden weleens naast hu eigen voer..dus gewoon een emmertje voor het lekker...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:25

Bloedonderzoekje laten doen - op beschadigde organen en op wormen.
Akls hij geen wormen heeft en je geeft wel een wormenkuur - krijgt hij voor niets "gif" binnen.

Heel veel sterkte!!!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:25

Ik zou sowieso de DA even bellen voor een voedingsadvies en bewegingsadvies.

Bij ons op stal staat een paardje waar veel wandelen bij wordt aangeraden, gewoon over de weg, en dan het liefst verdeeld over een paar keer per dag.

Dat is eigenlijk het enige advies dat ik heb, maar wel van een DA dus iig goed.

muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 18:51

@elibeest, je hebt een pb met foto's.

In overleg hebben we besloten om nog een paar daagjes te wachten met de DA, om hem even op rust te laten komen in de nieuwe stal en om hem even te observeren. Mest ziet er in ieder geval goed uit, eetlust heeft hij gelukkig ook nog. Wel doen we rustig aan met voeren, meerdere malen per dag en nog even niet onbeperkt ruwvoer, om hem rustig te laten wennen. Donderdag of vrijdag komt de DA erbij, dan kunnen we ook iets meer over hem vertellen. Die 3 daagjes maakt ook niets meer uit op de maanden, en zo kunnen we meer info aan de DA geven over hem. Ik heb net met hem gewandeld, en hij mag de paddock in.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:53

Vanwaar alle geheimzinnigheid??