wel of niet door plassen rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nienertjeske

wel of niet door plassen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:49

Als ik met mijn pony buiten rijd dan wil hij niet door plassen. In de bak gaat het nog soms, maar in het bos echt niet. Nou wilde ik hem dat eigenlijk leren omdat hij het toch moet kunnen en mij moet gehoorzamen.
Toen ik dat thuis vertelde zeiden mijn broer en mijn vader (die verder geen verstand van paarden hebben) dat ik dat niet moest doen omdat je niet ziet wat er op de bodem ligt. Maar ik denk ook dat als hij om een of andere reden er echt doorheen moet hij het toch wel moet kunnen en op mij moet vertrouwen

Ik weet het niet, moet ik hem wel of niet door plassen laten rijden? Hoe denken jullie erover?

Groetjes Nienke

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:51

Ik denk dat je moet werken aan het vertrouwen dat het paard in je heeft, niet op het door plassen heen rijden an sich.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:51

een paard weet dat, als ie de grond niet kan zien, ergens kuilen kunnen zitten. in feite beschermt hij jullie ervoor zodat jullie niet in eventuele kuilen vallen.
je vader en broer hebben dus gelijk.
je weet zelf ook niet hoe vlak de grond is in een plas, maar je kunt het wel voetje voor voetje proberen

nienertjeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:54

bedankt, ik denk dat ik idd gewoon nog aan het vertrouwen en gehoorzaamheid moet werken.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:08

Ik denk dat een paard zelf prima weet waar ie kan lopen, ze nemen liever geen onnodige risico's?

Wel pak ik even door als ik zelf de bodem van een plas kan zien, en mevrouw gewoon geen zin heeft aan vieze voetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:14

Een paard kan geen diepte zien in een plas water. Zelfs als jij de bodem kunt zien, dan kan dat paard niet inschatten of het nou 10 centimeter diep is, of dat hij er helemaal in weg zou kunnen zinken.

Verwacht dus niet te veel van je paard als het gaat om redeneren OF hij er veilig doorheen zou kunnen. Dat kan een paard niet. Echter, een gehoorzaam paard met voldoende VERTROUWEN in zijn ruiter, zal er gewillig in stappen.

Ineke2

Re: wel of niet door plassen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:20

Mijn pony's gaan buiten gewoon door de plassen als ik dat vraag. Mocht ik het niet vertrouw dan stuur ik er zelf omheen.

In de bak met longeren gaat mijn jonge pony er niet doorheen, dan vind hij het eng. Met rijden in de bak vind hij het ook eng, maar uiteindelijk gaat hij wel. Met de beloning dat hij dan de beste, liefste superknol is

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:35

In het bos rijd ik regelmatig in een zwembad, ik ken het ruiterpad daar goed dus weet precies waar ie wel en niet kan lopen. Op onbekend terein zou ik toch wat voorzichtiger aan doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:14

Een paard moet ten alle tijden door een plas willen lopen als de ruiter er om vraagt. Ik heb zelf ook een miepje die er alles aan doet om maar niet door een plas te hoeven, met als gevolg dat ik toch wel wat benauwde situaties heb gehad. Bijna in prikkeldraad bijvoorbeeld. Ik ben er ook op aan het oefenen dat ze door een plas gaat als ik dat wil.

blessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:52

ik zou wel door een klein plasje proberen te rijden maar door een diepe/grote plas niet

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:28

Een paard krijg sterkte benen van door plassen heen lopen.
En veel paarden trekken het achterbeen dan hoger op.
Dat is een goed teken.

Dus ik zou er wel weer aan beginnen.
Begin met kleine plasjes.
En steeds groteren.
En geef het paard niet z'n zin.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:32

Sonja schreef:
Een paard kan geen diepte zien in een plas water. Zelfs als jij de bodem kunt zien, dan kan dat paard niet inschatten of het nou 10 centimeter diep is, of dat hij er helemaal in weg zou kunnen zinken.

Verwacht dus niet te veel van je paard als het gaat om redeneren OF hij er veilig doorheen zou kunnen. Dat kan een paard niet. Echter, een gehoorzaam paard met voldoende VERTROUWEN in zijn ruiter, zal er gewillig in stappen.

Amen.

Gewoon rustig beginnen met een klein plasje bijvoorbeeld in de buitenbak en dat verder uitbouwen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:43

Ik ga zelf al zowiezo nooit door een plas waarvan ik de bodem niet ken. Dan weet ik zeker dat ik het vertrouwen van mijn paard niet schaadt.

Maar denk eens logisch na: Waar een plas ligt, zit een gat. Anders lag er geen water... Ieder paard zal proberen eromheen te lopen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:48

ze moeten wel door de plas als jij het als ruiter (=leider) vraagt, maar als ruiter moet je je gezond verstand gebruiken en niet door plassen gaan dwingen waar jij niet van kan inschatten wat er op de bodem ligt (glas? blikje met scherp randje? touw? prikkeldraad? zo zacht dat hij vast hangt?) dus eigenlijk allebei een beetje gelijk.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:10

Sonja schreef:

Even heel stomme gedachtengang van me hoor, maar als ze geen diepte zien, hoe kunnen ze dan wel hoogte inschatten?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:18

Neonlight schreef:
Een paard moet ten alle tijden door een plas willen lopen als de ruiter er om vraagt. Ik heb zelf ook een miepje die er alles aan doet om maar niet door een plas te hoeven, met als gevolg dat ik toch wel wat benauwde situaties heb gehad. Bijna in prikkeldraad bijvoorbeeld. Ik ben er ook op aan het oefenen dat ze door een plas gaat als ik dat wil.

ik vind niet dat je moet denken dat "Een paard moet ten alle tijden door een plas willen lopen als de ruiter er om vraagt."
De benen van een paard zijn zo belangrijk - als hij daar wat aan krijgt kan het z'n leven kosten....

mijn paard loopt ook niet zomaar door een plas heen als ik erop zit
(ze wil er best over heen )
Maar als ik af stap en loop er zelf doorheen volgt ze me graag en als ik daarna erop ga en vraag of ze er doorheeen wil lopen doet ze het wel....
ik ben daar zeer tevreden mee

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:22

Waar ik zelf de wegen ken rijd ik er doorheen, maar op vreemd terrein doe ik het niet omdat je niet kan zien hoe diep het is. Memuska houdt niet echt van plassen - mevrouw is een watje - maar ik krijg ze er wel "doorheen gepraat" als het nodig is.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:56

wanda vind het heerlijk om door plassen heen te spatteren maar dan wel altijd dezelfde plassen dus van de paden die we goed kennen en waar ik in het begin ook gewoon zelf doorheen ben gelopen met wanda achter me aan, op vreemd terein probeer ik het ook niet soms stap ik af om er eerst zelf doorheen te rijden maar meestal ga ik er gewoon omheen of spring ik er overheen.

maar ik denk idd dat het gewoon met vertrouwen te maken heeft want al zou ik het vragen zou wanda er denk ik gewoon doorheen lopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:14

superwoman schreef:
Neonlight schreef:

ik vind niet dat je moet denken dat "Een paard moet ten alle tijden door een plas willen lopen als de ruiter er om vraagt."
De benen van een paard zijn zo belangrijk - als hij daar wat aan krijgt kan het z'n leven kosten....

mijn paard loopt ook niet zomaar door een plas heen als ik erop zit
(ze wil er best over heen )
Maar als ik af stap en loop er zelf doorheen volgt ze me graag en als ik daarna erop ga en vraag of ze er doorheeen wil lopen doet ze het wel....
ik ben daar zeer tevreden mee

Mijn paard loopt dus niet door een plas heen en heeft juist hierdoor al een paar keer bijna-ongelukken gehad. Ze is bijna in de prikkeldraad gekomen, heeft in glas gestaan en op blik, gewoon omdat koste wat kost eromheen wil waar niet altijd de plaats voor is. En ik neem dan liever het risico van het onbekende in de plas dan het gevaarlijke bekende erbuiten.

Verder rijd ik aangespannen, en dan moeten ze ooit zeker door de plassen. Een kar is nu eenmaal breder, en ooit zijn de plassen zadpad breed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:20

Ik heb niet alles gelezen, maar volgens mij is het idd zo dat je voorzichtig moet zijn met in plassen te rijden ... Als je altijd op dezelfde weg rijdt met dezelfde plassen, ok .. (maar dan nog, je weet nooit wat er in tussentijd gebeurd is). Maar op vreemd terrein ... Ik ben er toch niet zo voor.

En ik ben ookal in benarde situaties belandt omdat mijn paard niet door de plas durfde (in volle galop over een breed pad en die sprong langs de plas en daar stond een boom ..., zo van die dingen) maar kan je het dat paard echt kwalijk nemen?

Ideaal is anders natuurlijk ... Mijn vorig verzorgpaard was supervoorzichtig, als je aant galopperen was en er was een plas (en soms zag je die als ruiter niet meteen) dan stopte die en ging er dan langs of héél voorzichtig door als het echt moest, maar dan moest je wel wat overtuigingskracht hebben, heb meermaals met takken in mijn nek gezeten

Ik weet dus niet wat het beste is ... Maar ik begrijp een paard wel als die het niet ziet zitten van erdoor te gaan en ik leg mij erbij neer...

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:23

Serendipity1 schreef:
Ik denk dat een paard zelf prima weet waar ie kan lopen, ze nemen liever geen onnodige risico's?

Wel pak ik even door als ik zelf de bodem van een plas kan zien, en mevrouw gewoon geen zin heeft aan vieze voetjes

Jij kan dan weer correct mijn gedachte verwoorden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:23

Neonlight schreef:
Mijn paard loopt dus niet door een plas heen en heeft juist hierdoor al een paar keer bijna-ongelukken gehad. Ze is bijna in de prikkeldraad gekomen, heeft in glas gestaan en op blik, gewoon omdat koste wat kost eromheen wil waar niet altijd de plaats voor is. En ik neem dan liever het risico van het onbekende in de plas dan het gevaarlijke bekende erbuiten.

Verder rijd ik aangespannen, en dan moeten ze ooit zeker door de plassen. Een kar is nu eenmaal breder, en ooit zijn de plassen zadpad breed.

Met aangespannen zal je idd wel moeten.
Dan moet je het langzaam opbouwen. Helaas zal ze misschien met de plas en het prikkeldraad etc wel een verband leggen....
sterkte ermee!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:28

Niet door plassen willen heeft te maken met het niet kunnen inschatten van de ondergrond, maar het kan ook een teken zijn van beginnende artrose of aan verwant probleem in de gewrichten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:35

Of van het ieks-natte-voeten-syndroom.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:38

Neonlight schreef:

Heb jij dan eerst geprobeert je paard er toch doorheen te krijgen en dat je paard er dus omheen vloog? Ik zou dan gewoon mijn paard eromheen sturen, is er voor hem geen reden voor paniek en kun je hem rustig langs de andere dingen naast de plas sturen.