Wat voor bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:42

hey

mijn paard knauwt op zn bit... als je hem terug wil nemen in stap, dan gaat meteen die kop de lucht in.. ook als je echt heel zachtjes terugneemt... ik dacht zelf dat het bit te hard is voor 'm...
wat voor soort bit zou ik moeten nemen?
en als het niet aan het bit ligt, wat zou ik moeten doen?

ik hoop dat iemand me kan helpen...

xxx

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:44

wat voor een bit heb je nu?
bijna elk paard accepteert een simpel enkelgeborken bit. zorg dat het bit niet te dik is, maar zeker ook niet te dun.
bij veel paarden is 18mm een goede dikte.
sommige paarden reageren fijn op een dubbelgebroken bit met bol tussenstuk, maar andere paarden vinden dit juist helemaal niet prettig.

het kan ook zijn dat jij in een overgang je been er niet bijhoud waardoor je paard met zijn hoofd de lucht ingaat. neem op je buitenhand terug en houd je been erbij, dan zou het hoofd laag moeten blijven.
nog een mogelijkheid is dat je paard last heeft van zijn tanden.

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:47

Ik ben inderdaad dan ook wel benieuwd wat voor bit je nu hebt. Dat geeft een wat duidelijker beeld. Ik heb zelf een dubbelgebroken sweet iron. En niet zo dikke. en daar doet ie het goed op.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:48

hm.. jaa... kan ook nog met zn tanden te maken hebben... zou het kunnen dat er scherpe hoeken aan kunnen zitte.. en dat hij dat eraf probeert te 'bijten' met het bit?

ik heb nu een enkelgebroken bitje... 18mm denk ik...maar ik geloof niet dat hij die echt accepteerd...
woensdag komt de VA... ik hoop ook dat hij iets weet... maar ik probeer vast wat info te verzamelen

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:49

de VA kan iig de tanden even voor je nakijken, dan weet je of het daar wel of niet aan ligt.

doet je paard met nog meer dingen zijn hoofd omhoog? neemt het paard het bit goed aan bij het opzadelen?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:50

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:51

meestal hebben dit soort problemen niet met het bit te maken, ook al krijgt het bit 9 van de 10 keer de schuld!Vaak is het een rijtechnisch probleem. Je kan een zachter bit proberen, misschien helpt het wat maar het hele probleem zal het niet wegnemen, als je die overgang rijd en hij steekt ze kop in de lucht geef dan been en hou tegen!!En dit consequent blijven doen. Maar mijn beste tip blijft neem goed les!!

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:51

In principe is het juist goed als je paard lekker op z'n bit knabbelt. Ik zou als ik jou was eens kijken naar een dubbelgebroken bitje, die zijn niet zo hard en ze gaan er meestal lekker op schuimen.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:53

eigenlijk bijna alles...als ik te teugels op 'gewone' maat heb, heeft hij al de neiging om zn hoofd omhoog te doen...
met opzadelen moet ik altijd een duim in zn mond steken, voordat hij zn mond opendoet..
toen ik 'm net had, deed hij ook wel een beetje zn hoofd omhoog, maar niet zo erg als nu...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:54

ik heb ook les...
en als het bit een beetje wegneemt, is het al goed.. dan kan ik de rest met rijden goed maken...

@barreltjuh: ik zal een kijken naar een dubbelgebroken

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:56

nog een keer @barreltjuh: wat hij doet is niet normaal hij speelt er niet mee, maar hij bijt echt hard... ik ben echt bang dattie er daluk nog een tand 'afbijt'

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:56

Miriano schreef:
eigenlijk bijna alles...als ik te teugels op 'gewone' maat heb, heeft hij al de neiging om zn hoofd omhoog te doen...
met opzadelen moet ik altijd een duim in zn mond steken, voordat hij zn mond opendoet..
toen ik 'm net had, deed hij ook wel een beetje zn hoofd omhoog, maar niet zo erg als nu...

klinkt wel als een tandprobleem, die optie zou ik dus even goed nagaan als ik jou was

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:58

oke ik zal het de VA zeggen.. over dat knauwe enzoo...

Love_Siempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:00

@ Princess: ik ben er bijna altijd bij als ze aan het rijden is en ik zie niet echt fouten op rijtechnisch gebied...
ik dacht zelf ook dat het aan het bit lag of aan zijn tanden...
Laatst bijgewerkt door Love_Siempre op 20-11-05 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:02

Love_Siempre schreef:
@ Princess: ik ben er bijna altijd bij als ze aan het rijden is en ik zie niet echt fouten op rijtechnisch gebied...
ik dacht zelf ook dat het aan het bid lag of aan zijn tanden...

wel knap dat jij aan de bakrand kan zien of ze haar buitenhand erbij houd en ze genoeg been geeft...

Love_Siempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:06

LiSSy schreef:
Love_Siempre schreef:
ik dacht zelf ook dat het aan het bid lag of aan zijn tanden...

wel knap dat jij aan de bakrand kan zien of ze haar buitenhand erbij houd en ze genoeg been geeft...

ik sta midden in de bak en geef haar een beetje les...dus ja dan kan ik dat zien...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:08

ze staat midden in de bak
en ik hou mn buitenhand erbij, en mijn been...
en het gaat over MIJ en MIJN paard... dus ajb niej mn vriendin afzeiken..

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:12

ow, zegt ze net zelf al

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:13

niet aanvallend bedoeld ofzoo.. ik weet ook wel dat je me wil helpen..

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:17

ik zeik helemaal niemand af... ook al sta je als instructrice in de bak, dan kan je alsnog niet zien hoeveel hand of been de ruiter heeft

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:29

niet hoeveel.. maar wel dat iemand da doet, of niet

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:31

dan kan het dus toch heel goed zijn dat je niet genoeg been erbij houd in je overgangen

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:46

ik zou het even zonde bit proberen, om te kijken of het wel echt daaraan ligt. gebroken en dubbelgebroken bitjes KUNNEN heel hard inwerken. als de onderkaak van je paard naar verhouding smal is, heb je vanwege de bovenkaak wel een grotere maat nodig dan voor de onderkaak. hierdoor kan het bit te groot zijn voor de onderkaak, waardoor een gebroken bit een notenkraker effect krijgt. mijn paard had het ook, ik gebruik nu een ongebroken bit, en hij doet het fantastisch! helemaal geen problemen van wat voor aard dan ook tijdens het rijden. terwijl hij eerder duidelijk liet merken dat hij ergens last van had!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:56

een paardentandarts erbij halen lijkt me geen overbodige luxe als je paardje zo heftig reageert. Dan kan die kijken of er met de paardenmond niks aan de hand is voordat je de hele plaatselijke paardenwinkel aan bitten hebt leeggekocht.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:13

@Lissy: zou best goed kunne... ik zal er eens op gaan letten morgen...

@Merrieveulen: hoe moet ik dat doen dan?

Als ik de teugels niet vast heb, is ie lkkr rustig, niks aan de hand... maar zodra ik ze iets korter neem, begint ie al.. dat is ook als er een vriendin oprijd... (dus ik denk niet dat het aan mij ligt...t zou best wel kunne.. maar dan vink het wel een beetje raar )