wie weet hoe je steigeren af kunt leren ???????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wij33

wie weet hoe je steigeren af kunt leren ???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:09

Wij hebben een verzorg-shetlander hengstje . Toen wij hem nog niet verzorgde werd er niet veel met hem gedaan. Wel hebben ze hem aangeleerd om te steigeren. Maar hij doet dat nu heel erg vaak, niet alleen op commando.. Het is gevaarlijk want hij valt bijna achterover en slaat met zijn voorbenen.. Wij willen hem dit graag afleren,maar weten niet hoe..!! Weet jij het wel ?? Geef dan snel antwoord !!
Alvast bedankt !! Groetjes Maud en Iris..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:13

De beste manier om een paard af te leren om te steigeren is om het hem nooit aan te leren.

De vraag is nu: wanneer steigert hij? Is het echt om onder het werk uit te komen? Wat doen jullie met hem?
Als er een mogelijkheid is om hem te laten castreren zou ik het doen, maar aangezien het jullie verzorghengst is heb je daar waarschijnlijk niets over te zeggen.

Ik vrees dat je dit gedrag alleen maar kunt afleren door een paar keer heel streng tegen hem te zijn....en ik vrees dat jullie dat niet kunnen....

polak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:15

Ook een btje stom om het dat aan te leren ...

Denk dat ie met jullie-gedrag er geen bal van snapt.

wij33

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:16

Cassidy schreef:
De beste manier om een paard af te leren om te steigeren is om het hem nooit aan te leren.

De vraag is nu: wanneer steigert hij? Is het echt om onder het werk uit te komen? Wat doen jullie met hem?
Als er een mogelijkheid is om hem te laten castreren zou ik het doen, maar aangezien het jullie verzorghengst is heb je daar waarschijnlijk niets over te zeggen.

Ik vrees dat je dit gedrag alleen maar kunt afleren door een paar keer heel streng tegen hem te zijn....en ik vrees dat jullie dat niet kunnen....

hij steigert als hij z'n zin niet krijgt... wij zelf vinden het ook dom dat ze aan hebben geleerd maar nu willen we het afleren... wij zijn daarom juist streng als wij hem op z'n flikker geven dan word het allemaal maar erger!!
Laatst bijgewerkt door wij33 op 20-11-05 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jipkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:19

wat ik wel eens gelezen heb is dat je dan op het moment dat hij stijgert een rauw ei tussen zijn horen kapot gooit.. dan heeft hij het idee dat heeft zijn hoofd gestoten heeft en dat het gaat bloeden (het naar beneden druipen van ei )

ben benieuwd..

wij33

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:20

wij33 schreef:
Cassidy schreef:

hij steigert als hij z'n zin niet krijgt... wij zelf vinden het ook dom dat ze aan hebben geleerd maar nu willen we het afleren

Wij lopen heel veel met hem want we kunnen er niet p rijden(daar is hij te klein voor) Maar hoezo zouden wij niet streng kunnen zijn ???

Lolleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:20

polak schreef:

denk dat je even goed moet lezen!
ze hebben het hem niet zelf aangeleerd!

en ik zou proberen om hem zowiezo op zn sodemieter te geven!!

Ten eerste, geef hem het commando niet meer. Als je hem het commando blijft geven zal ie het nooit afleren. Zeker omdat het zo te zien fout is gegaan.
Ten 2e, straf hem als ie het wel doet. Weet niet hoe groot hij is. Een paard van 1.80 dat steigert is moeilijker te straffen dan een shetlandertje. Dus hopen dat ie niet zo groot is.
En tzja, idd wat hierboven al gezegd word, wanneer steigert hij?
Als hij het maar op een plek aangeleerd heeft, en het ook de hele tijd herhaald werd is de kans groot dat hij die plek associeert met steigeren, dat zul je hem af moeten leren.
Niet met straffen want dan snapt ie er niks meer van. T is hem namelijk aangeleerd. Maar met geduld. Er veel langs lopen en het hem niet kwalijk nemen mocht ie er stijgeren.
En voorderest, stel dat ie standaart steigert als je m wil laten werken, schroom niet om m op zn sodemieter te geven.
En nog steeds het belangrijkste, gebruik het commando NIET meer.

Lolleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:23

wij33 schreef:
hij steigert als hij z'n zin niet krijgt... wij zelf vinden het ook dom dat ze aan hebben geleerd maar nu willen we het afleren... wij zijn daarom juist streng als wij hem op z'n flikker geven dan word het allemaal maar erger!!

Dit geeft dus aan dat ie nog steeds de baas over jullie is.
Als ie weet dat jij de baas over hem bent dan zal ie het geen 2e keer flikken.
Daarom zou je misschien dus nog strenger moeten zijn.
Streng zijn is niet zeggen: foei dat mag niet meer hoor!
nee, als hij steigert dan geef je een ruk aan t halstertouw dat ie naar beneden moet komen, en je roept foei of nee.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:24

Het is belangrijk dat de pony duidelijkheid krijgt. Dus er loopt 1 iemand mee. Je zeult niet met die pony rond. Loopt nooit met zijn 2en of meer aan 2 kanten van de pony.
Wanneer hij steigert, zeg je duidelijk nee! of NIET DOEN en dan geef je hem toch klap met de zweep.
Ga het niet uitlokken, er zullen zich genoeg malen voordoen.
Sla hem nooit tegen het hoofd of daar in de buurt. De kont of onder de buik is een veel beter plaats. Wanneer je de mogelijkheid hebt om hem onder de buik te slaan tijdens het steigeren, dat doen. Het is namelijk het weekste deel van het paard, en zal de volgende keer dus wel 2x nadenken.
Wees consequent, steigert hij tegen jou straf, dan krijgt hij de straf genadelos nog maals over.
En indd. gebruik het commando niet meer.

wij33

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:28

lotteke schreef:
polak schreef:

denk dat je even goed moet lezen!
ze hebben het hem niet zelf aangeleerd!

en ik zou proberen om hem zowiezo op zn sodemieter te geven!!

Ten eerste, geef hem het commando niet meer. Als je hem het commando blijft geven zal ie het nooit afleren. Zeker omdat het zo te zien fout is gegaan.
Ten 2e, straf hem als ie het wel doet. Weet niet hoe groot hij is. Een paard van 1.80 dat steigert is moeilijker te straffen dan een shetlandertje. Dus hopen dat ie niet zo groot is.
En tzja, idd wat hierboven al gezegd word, wanneer steigert hij?
Als hij het maar op een plek aangeleerd heeft, en het ook de hele tijd herhaald werd is de kans groot dat hij die plek associeert met steigeren, dat zul je hem af moeten leren.
Niet met straffen want dan snapt ie er niks meer van. T is hem namelijk aangeleerd. Maar met geduld. Er veel langs lopen en het hem niet kwalijk nemen mocht ie er stijgeren.
En voorderest, stel dat ie standaart steigert als je m wil laten werken, schroom niet om m op zn sodemieter te geven.
En nog steeds het belangrijkste, gebruik het commando NIET meer.

Het is een mini shetlander maar hij denkt zelf dat hij heel wat is!!... en hij steigert echt helemaal recht... hij valt telkens BIJNA naar achteren en daarom vinden we het gevaarlijk... Hij doet het ook zonder commando... nou als er wat merries in een weitje staan... dat steigerd hij al.. of als tie naar z'n stal moet als hij het niet wilt... of als hij z'n halster niet aan wilt... wn als we hem op z'n flikker geven gaat hij echt gewoon door... bijna niemand kan er de baas over spelen

wij33

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:31

Barvrouwke schreef:
Het is belangrijk dat de pony duidelijkheid krijgt. Dus er loopt 1 iemand mee. Je zeult niet met die pony rond. Loopt nooit met zijn 2en of meer aan 2 kanten van de pony.
Wanneer hij steigert, zeg je duidelijk nee! of NIET DOEN en dan geef je hem toch klap met de zweep.
Ga het niet uitlokken, er zullen zich genoeg malen voordoen.
Sla hem nooit tegen het hoofd of daar in de buurt. De kont of onder de buik is een veel beter plaats. Wanneer je de mogelijkheid hebt om hem onder de buik te slaan tijdens het steigeren, dat doen. Het is namelijk het weekste deel van het paard, en zal de volgende keer dus wel 2x nadenken.
Wees consequent, steigert hij tegen jou straf, dan krijgt hij de straf genadelos nog maals over.
En indd. gebruik het commando niet meer.

nee dat wiste we allemaal al.. zo dom zijn we niet... tuurlijk slaan we niet op z'n hoofd... maar nog doet hij het...

wij33

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:34

lotteke schreef:
wij33 schreef:

Dit geeft dus aan dat ie nog steeds de baas over jullie is.
Als ie weet dat jij de baas over hem bent dan zal ie het geen 2e keer flikken.
Daarom zou je misschien dus nog strenger moeten zijn.
Streng zijn is niet zeggen: foei dat mag niet meer hoor!
nee, als hij steigert dan geef je een ruk aan t halstertouw dat ie naar beneden moet komen, en je roept foei of nee.

Als hij steigerd dan geven we een ruk aan het halster touw en hij krijgt een flinke mep op zn kont. Jipkip zei van een ei op zn hoofd kapot slaan maar hij is niet van ons dus dat gaat niet zomaar.. Volgende keer zullen we ook een proberen of dat op zn buik slaan helpt...

Lolleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:35

kan dr niks aan doen, maar ik blijf erbij, je geeft hem niet hard genoeg op zn sodemieter.
Hij denkt dat ie heel wat is, tot ie zon klap krijgt dat ie wel na gaat denken voor ie het nog eens doet.
heb ook zon rotkop als verzorg shet, die vond het ook nodig om te steigeren.
We hebben ook verzorgclubje, en die meiden waren aan het poetsen, hij steigerde naar ze, heb hem een trap verkocht tegen zn kont. Had zn moeder vast en in mn andere hand een borstel dus als ik m een lel wou geven was ik te laat.
Maar hij heeft sindsdien nog 2x geflikt, (bij anderen weliswaar) maar bij mij niet meer.
Een paard weet heel goed wat ie wel en niet kan. En hij blijft steigeren en het word erger, er zitten dus voor hem geen consequenties aan vast.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:37

mijn hengstje deed het ook.
Oplossing:
met zijn tweeen lopen, aan ieder een kant. Met allebei een halstertouw. Steigert ie, naar beneden trekken en een streng commando zeggen. Ik zei altijd, automatisch: heyo!
Zo elke keer weer, je mag hem gerust wat hard naar beneden trekken, anders leert hij dit nooit af!
En als hij een stuk gewoon loopt liep tegen hem praten etc.

wij33

Re: wie weet hoe je steigeren af kunt leren ???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:38

HALOOW NOG 1 KEER WIJ ZIJN HEEL STRENG VOOR HEM!!! DUS ZIJK GODVER NIE DAT WE NIET STRENG GENOEG ZIJN!!!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:40

wij33 schreef:
HALOOW NOG 1 KEER WIJ ZIJN HEEL STRENG VOOR HEM!!! DUS ZIJK *peip* NIE DAT WE NIET STRENG GENOEG ZIJN!!!

zeik dan niet dat het niet lukt.................
als jij hem goed genoeg op zn flikker hebt gegeven blijft hij niet steigeren.
Of hij moet een kronkel in zn kop hebben. Maar dat lijkt mij niet.
Hij blijft de baas over je proberen te spelen door dat steigeren dus geef m nou eens een keer echt op zn sodemieter en probeer er wat aan te doen, dan iedere keer te vertellen dat je streng bent, want blijkbaar werkt het toch niet?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:41

Waarom doet hij het dan nog? Schop dat beest is in elkaar tot hij op zijn pootjes staat te trillen!

wij33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:43

wij33 schreef:
HALOOW NOG 1 KEER WIJ ZIJN HEEL STRENG VOOR HEM!!! DUS ZIJK GODVER NIE DAT WE NIET STRENG GENOEG ZIJN!!!

Wij zijn eGt heel streng voor hem hoor !!!!!!!!! Weet er nog iemand anders NUTTIGE tips ?? AAN VAN DIE ONZINNIGE TIPS ALS: JULLIE KUNNEN NIET STRENG ZIJN!! hebben we nix.. DUHH..

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:45

Haleluja moet hier zo gescholden voor worden...als je het er niet mee eens bent vraag dan om een slotje ofzo of zeg het op een NORMALE manier niet zo!

wij33

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:46

Barvrouwke schreef:
Waarom doet hij het dan nog? Schop dat beest is in elkaar tot hij op zijn pootjes staat te trillen!

dnek je dat we dat niet doen...!!? halo we willen tips om het het te stoppen of trucjes

wij33

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:47

noekiejj schreef:
Haleluja moet hier zo gescholden voor worden...als je het er niet mee eens bent vraag dan om een slotje ofzo of zeg het op een NORMALE manier niet zo!

dat hoeft niet maar als wij iets zegge moet het gelijk 10x herhaald worden

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:48

wij33 schreef:
wij33 schreef:

Wij zijn eGt heel streng voor hem hoor !!!!!!!!! Weet er nog iemand anders NUTTIGE tips ?? AAN VAN DIE ONZINNIGE TIPS ALS: JULLIE KUNNEN NIET STRENG ZIJN!! hebben we nix.. DUHH..

we zeggen toch niet dat jullie niet streng kunnen zijn? Je kan best heel streng zijn, maar aan zijn gedrag blijkt dat je nog strenger mag zijn.
Wat dus inhoud dat je m een lel mag verkopen van hier tot tokio zodat ie 2x nadenkt voordat ie wat doet.
En de tips worden al gegeven.
- geef m een trap of lel met de zweep op zn kont of onder zn buik (niet trappen onder zn buik)
- Trek m hard naar beneden ne hard dus ook echt hard.
- dat ei, maar dat is dan geen optie voor je.
- Stemgebruik, shreeuw desnoods, als ie maar schrikt.

lijkt mij dat je dit eerst eens moet gaan proberen dan meteen reageren dat je streng bent en boos bent.
Als je dit morgen hebt geprobeerd en hij blijft steigeren kom dan nog maar eens terug.
Maar word niet boos als wij onze meningen geven.
en vertel ook niet dat we onzinnige tips geven als er hier al minstens 4 bruikbare staan.
Lijkt me dat ik in mijn eerste post ook al nuttige tips heb staan....

en "trucjes" zijn er niet.
Hij vertoont fout gedrag, geef hem ervoor op zn sodemieter.

_Cubby_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:52

als je geen advies wil horen van anderen dan zet je hier toch geen topic neer!! ik blijf het nog even volgen omdat mijn verzorgpony het ook doet en ik hem de eerste keer niet goed heb aangepakt, want bij anderen doet hij het niet.

wij33

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 18:55

_Cubby_ schreef:
als je geen advies wil horen van anderen dan zet je hier toch geen topic neer!! ik blijf het nog even volgen omdat mijn verzorgpony het ook doet en ik hem de eerste keer niet goed heb aangepakt, want bij anderen doet hij het niet.

Cubby wij willen wel advies.. Waar bemoeii jij je meej???
Je mag gerust meejj praten hoOwr.. Maar doe het dan nOrmaal..

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:55

Je schrijft dat deze pony steigeren op comando heeft geleerd. Wat je dus kunt doen als je het commando weet is als hij steigert terwijl je dat niet wil onmiddelijk hem op commando laten steigeren, maar dan een keer of 3, 4 achter elkaar. Steigeren kost nl veel energie en spierkracht. Op deze manier wordt het werk en dan is de lol er ook gauw af.
Andere optie is een tik onder de buik als hij omhoog komt.

Iets anders, het kan best zijn dat degene die hem heeft leren steigeren niet spoecifiek genoeg is geweest in het te geven commando en vervolgens niet consequent genoeg in het alleen belonen op dat commando. Het is dus mogelijk dat je paard probeert je te gehoorzamen, maar je commando's verkeerd begrijpt. Je zal dus heel consequent moeten zijn in wat je vraagt, hoe je het vraagt en waar je dan staat ten opzichte van hem.