in de modder rijden: met of zonder peesjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

in de modder rijden: met of zonder peesjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:36

hey
net zoals de titel zegt: onze buitenbak ligt vrij goed om te rijden (heb geen binnenbak) maar dikwijls staat er toch water op. Ik rij dan gewoon, omdat het niet schuift.
Ik doe mijn paard altijd peesbeschermers en strijklappen aan. Maar het zand en de modder kruipt ertussen. Dat begint dus ook te schuren. En ik moet elk setje beenbescherming elke dag weer meer naar huis nemen om te laten wassen

Rijden jullie zonder enige bescherming in de modder, of toch met?
xxx

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:37

Ik rijd altijd met bescherming. Na het rijden spuit ik de boel gewoon goed af en hang het te drogen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:38

Zonder, paard heeft het sowieso niet nodig, en toen het tijdelijk wel nodig was, ook snel afgedaan, het begint te irriteren en schuren. Kan me niet voorstellen dat ie dat fijn vindt

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:39

Wassen? Kan je de beschermers niet gewoon afborstelen. Dat doe ik ook dagelijks. In een natte bak is de kans altijd groter op glijden of andere ongecontroleerde bewegingen. Ik zal ze dus niet aflaten.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:39

ik rijd vrijwel nooit met beenbescherming.
kan helemaal geen kwaad met alleen dressuren , mits je paard niet strijkt natuurlijk !
en zeker in de modder kun je beter zonder peesjes rijden, anders krijgt je paard dalijk allemaal witte plekken waar de peesjes hebben gezeten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:43

Ik rij met, mijn peesjes schuren verder niet hoor? Na afloop even afspoelen met de tuinslang en te drogen hangen en om de paar dagen in het wasmachine en klaar!

Ik vind het risico gewoon te groot, sommige paarden slaan wel eens uit of hebben nog niet zoveel balans en knallen tegen de omheining en liever dat zand dan een kapot been. Je weet met paarden gewoon nooit wat er gebeurd.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:44

zonder

_Dunja_

Re: in de modder rijden: met of zonder peesjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:45

Ik rijd altijd zonder, maar heel af en toe doe ik het wel met buitenrijden maar dan hang ik ze te drogen en de dag erna kan ik ze zo afborstelen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:57

hey
ik rij normaal altijd met beenbeschermers, en ik spuit ze dan af of borstel ze af. Maar dikwijls zijn ze nog nat en niet schoon te krijgen de volgende dag
kga ze toch maar eens gewoon laten drogen en volgende dag gewoon afborstelen dan maar.
xxx

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:56

Ik rij altijd met, zowel voor als achter. Hij kan niet zonder, tikt heel erg aan en trapt alles open. Ik neem ze mee naar huis, leg ze onder de verwarming, volgende dag met een borstel haal ik al het zand eraf. Nooit problemen, geen schuur of andere plekken bij hem geconstateerd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:58

ik rij met.

ik heb beschermers van Action met gel erin.
die maar je met een spons zo weer schoon.

ze kan niet zonder,ze tikt weleens aan en ze heeft al een schieffel aan de binnenkant van haar voorbeen.

en het zand spuit ik na het rijden er even af.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:05

dan maar extra beschermers aanschaffen..
Hier wordt er na het rijden altijd de beenschermers afgespoeld, geborsteld, gewassen en gedroogd...
En vooral met dressuurmatig trainen gebruiken we beschermers.
en dus ook in de modder

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:07

Ik rij ook gewoon met in de blubber. Het risico is mij te groot... Zeker in de blubber onstaan er nog wel eens glijpartijen enzo..

Coberlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 22:32

Alane schreef:

heb al drie sets kom nu maar amper toe, hehe.
xxx

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:06

met een modderige bodem of het nu de bak of buiten in het bos is rij ik zonder beenbeschermers omdat het zand wat er tussen komt gaat schuren enkleine wondjes kan veroorzaken.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:13

Gewoon met

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:58

Ik rijd altijd voor met beschermers, achter alleen als het nodig is.
Zonder beschermers rijden doe ik eigenlijk nooit, je weet met zo'n beest nooit wanneer ie een keer gek gaat doen en 1 goede klap op de pees en het is gebeurd.

Ik gebruik gewoon mijn oude peesbeschermers als er veel modder in de bak ligt, die spuit ik dan na het rijden af met de tuinslang en leg ze te drogen op een plek waar het warm is (bij mij de garage, die is verwarmd) en dan zijn ze de volgende dag weer droog.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:39

Ik rijd altijd met peesjes ..
Ook nu er modder ligt (heb ook alleen een buitenbak)
Na het rijden gewoon afspoelen en te drogen hangen ..
Ben veel te bang dat ze een rare beweging maakt, zich aantikt en het gebeurt is ..
Ze tikt zich zowiesow makkelijk aan want ze heeft hele ruime gangen
Nee doe mij maar gewoon met ..

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:40

Ik zat met dezelfde vraag in m'n hoofd toen ik gister met Thomas naar buiten ging.
Hij heeft artrose, dus als ie zichzelf een keer flink aantikt...

Dus toch maar peesbeschermers en strijklappen om.

Thuis zag ik dat ze helemaal onder de bagger zaten, maar toen ik ze af deed zat er geen zand onder en ik doe ze echt niet te strak.

Ik zorg voor het omdoen wel altijd dat de benen goed schoon zijn en de binnenkant van de beschermers ook.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:46

Urielle schreef:
Ik vind het risico gewoon te groot, sommige paarden slaan wel eens uit of hebben nog niet zoveel balans en knallen tegen de omheining en liever dat zand dan een kapot been. Je weet met paarden gewoon nooit wat er gebeurd.

als dat je instelling is kan je je paard beter verkopen en een hobbelpaard kopen...

ik rijd haast nooit met beenbescherming, alleen bij de zware oefeningen gebruik ik 3in1 beschermers.
in de modder rijd ik altijd zonder, het zand kruipt ertussen en gaat vreselijk schuren.
bekijk het eens zo: ik stoot liever mijn teen tegen een tafelpoot dan dat ik nat zand tussen mijn kleren heb terwijl ik een uur lang moet bewegen

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:47

KimS schreef:
Alane schreef:

heb al drie sets kom nu maar amper toe, hehe.
xxx

natte beschermers omdoen maakt niets uit hoor als ze maar schoon zijn!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:50

ik rij eigenlijk nooit met, behalve als ik echt ga springen

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:57

Ik rijd ook altijd met. Zeker in de modder kan ze glijden, en als het kouder wordt neemt ze wel eens een sprintje waardoor ze ook meer kans heeft haar benen aan te tikken. Gewoon even laten drogen en dan kan je de modder er zo weer afborstelen. Benen ook goed afspoelen met lauw water en goed afdrogen..

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:39

LiSSy schreef:
Urielle schreef:

als dat je instelling is kan je je paard beter verkopen en een hobbelpaard kopen...

Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, waarom zou je op zoiets kleins zo'n groot risico nemen, je kan dit zo makkelijk voorkomen.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:42

wat ik daarmee bedoel is dat je dan wel altijd je paard helemaal kan inpakken met vanalles en nogwat. dat heeft toch helemaal geen zin...
paarden met peesbeschermers worden naar mijn inzien alleen maar lomper omdat ze het toch niet voelen.