werken in de paardenwereld?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle_

werken in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 14:10

Nou ik doe vmbo theoretisch en vroeg me af wat er allemaal voor werk is in de paardenwereld...
Het lijkt me namlijk wel leuk om van mijn hobby later werk te maken
Ik moest vorig jaar al een richting kiezen en heb maar economie gekozen, maar ben daar helemaal niet goed in... en nu leek het me wel leuk om iets met paarden te gaan doen...
Met mensen werken vind ik niet zo leuk en de hele dag voor de computer zitten is ook zo vervelend IK ZIT NAMELIJK GRAAG BUITEN BIJ DE PAARDEN (zoals iedereen hier )

Wie weet me te vertellen wat er allemaal te doen is in de paardenwereld?
Graag werk waar veel vraag naar is?

En ik heb al op internet gekeken, maar heb niet veel kunnen vinden

Alvast bedankt!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:11

hmmm werken in de paarden, is hele dagen vegen 60 uur per week werken en zeer onregelmatige tijden, nooit vrij. en dat voor een minimaal salaris

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:12

er zijn zoveel dingen te doen, van ruiter tot hoefsmid. Van dierenarts tot groom!
Ik denk dat voor groom het meeste vraag is, maar dat wee tik ook niet voor 100% zeker!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:12

KiWiKo schreef:
hmmm werken in de paarden, is hele dagen vegen 60 uur per week werken en zeer onregelmatige tijden, nooit vrij. en dat voor een minimaal salaris

Daar sluit ik me dus niet bij aan!

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:14

Over het algemeen word je in de paardensport niet rijk. Vaak rot klusjes waar je weinig betaald voor krijgt... Zou het je zeker niet aanbevelen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:15

Kelloriejj schreef:
KiWiKo schreef:

Daar sluit ik me dus niet bij aan!

Ik werk pas 20 jaar in de paarden, heb ondertussen iets ervaring in de branche zegmaar

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:16

Nope en als er al werk is, is het meestal zwaar werk zoals stalhulp. ( sjouwen, mesten, vegen ect.) Of je moet goed kunnen rijden dan kun je als ruiter aan de slag.
Of.... Je wordt groom, maar dan bestaad er voor jouw geen 40 urige werkweek meer hoor!

Over het algemeen geldt: werken in de paarden is zwaar en er valt weinig in te verdienen.

ILOVETARO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:18

Ik zelf doe ook vmbo en wil ook dolgraag hierna, iets met paarden gaan doen, maar ik sprak met een top ruiter van mijn manege die daar ook werkt, dat je echt niet veel verdient, je kan hooguit een flat betalen, en paard+stalling maar veel kan je er ook niet veel van doen ..

OemmiejO

Re: werken in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:20

ik denk ook iets van hoefsmid o.i.d.
je kan beter niet op een stal gaan mesten etc. daar word je rug alleen maar slechter van en je verdiend er idd weinig mee..

miss. dierenarts assistente?

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:21

maar hoefsmid is wel een risicovol vak he! En dan heeft je rug+ benen ook veel te verduren.

Nicolle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 14:22

oh, best negatief allemaal

en voor dierenarts assistente moet je hoger niveau voor hebben!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:23

Ik heb de opleiding paardenhouderij gedaan, erg leuk, hoor! 4 superjaren gehad, maar ja.. Omdat ik ook graag vrije tijd en een huisje wilde hebben heb ik besloten om maar een baan te zoeken waar ik geld verdien, fijne uren heb zodat ik de paarden als hobby kan houden. Ik heb op verschillende stallen en maneges gewerkt, en ook mijn ervaring is dat als je zlef niet stalruiter bent, dat je voornamelijk aant mesten, opruimen ed. bent.

Werken met paarden is zwaar en slecht betaald. Of je moet de sterren van de hemel rijden en topppaarden onder je kont hebben waarmee je echt wat bereikt. helaas is dat slechts voor weinigen weggelegt. Hou paarden voor erbij en zorg dat je een goede baan krijgt, waarmee je goed verdiend zodat je zelf paarden kunt gaan houden!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:24

AL het werk in de paarden is risicovol EN zwaar

ik ben nu 36, je wil niet weten hoe ik mijn bed uitkom s'ochtends.......... als ik een paard was geweest had ik allang afgemaakt geweest

Ik heb echt mijn lijf naar de klo te gewerkt in de paarden. Nu kan ik het wat rustiger aan doen omdat ik me meer heb toegelegd aan het lesgeven en dat is lichamelijk niet zo heel zwaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:25

hee nicolle, zie nu pas dat dit jou topic is, voor dierenartsassistente zou ik ook niet kiezen, vind je ook amper werkin. Ik ben het wandelende voorbeeld van dit alles! Zie dit niet te romantsich allemaal, je krijgt er spijt van!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:25

ze zeggen dat je idd niet veel verdient..maar zal er ook aan liggen wat dat je word..

astrid(internationale ruiter) heeft altijd tegen me gezegt dat ik eerst een goed beroep moest leren,dan kon ik altijd nog in de paarden terecht als ik wou...
vandaar dat ik heel erg aan het twijfelen ben,want ik wil eigenlijk ook iets in de paarden doen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:26

beter een gewoon goed diploma halen, echt. Neem dat maar van deze sukkel aan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:27

haha, zelfde fout als ik gemaakt KiWiKo?

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:29

ik praat inderdaad ook uit ervaring. HEb ook opleiding paardenhouderij gedaan. Veel stages gehad, waar je voornamelijk als stalhulp (slaaf ) gebruikt werd. Ik heb in totaal maar 2 echte leerzame stages gehad, waar ik als volwaardig ben behandeld. Ik heb nu zelf een kleinschalige pensionstalling en maak regelmatig paarden zadelmak voor andere mensen, maar ik zelfs nu is het 7 dagen per week klaarstaan dag en nacht, en weinig verdienen. De paarden hier moeten immers ook op zondag gedaan worden en savonds om 9 uur krijgen ze ook nog eten.
En mocht er een paard ziek zij ofzo, ben ook ik weer diegene die daar voor moet zorgen, en een dierenarts moet regelen.
Het is dus veel en hard werken voor weinig. Ik vind het zo kleinschalig leuk om te doen. Maar over 40 jaar zie ik me eigen dit echt NIET meer doen hoor!
Dus ik zou er goed over nadenken, en ook realistisch naar de nadelen kijken. Ik zelf heb dat toen te weinig gedaan helaas.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:30

Niet neerbuigend bedoelt ABSOLUUT NIET, maar met je vmbo diploma kom je proffesioneel in de paardenwereld niet ver.
Met je havo of vwo diploma kan je doorstuderen voor paardenarts.
Ik weet niet of paardenhouderij op mbo niveau is, maar als dat je trekt zou je natuurlijk zoiets kunnen doen. Heb ik goede verhalen over gehoord. Maar tegenwoordig is er niet heel veel vraag meer naar paardenmensen( in de zin van dat iedereen met een paardenhouderijdiploma een baan kan krijgen)
Natuurlijk zou je ruiter kunnen worden voor een stal (als je daar goed genoeg voor bent). Verder zal het idd veel uitmesten en poetsen worden. En geloof mij.. dat word je ook wel een keertje zat..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:32

Yep ik was op een gegeven moment 32 had een gezin en een baan/ paard en kon nog effe mijn hbo personeel en organisatie halen omdat ik het helemaal zat was met paarden

En zo is het maar net WD altijd, altijd aan het werk........ ik laat soms mijn telefoon bewust in de auto liggen.......... mensen bellen om de vreemdste tijden met de stomste dingen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:34

ik heb wat geveegd en uitgemest hemellief, stro en hooi gelost wil je niet weten.............. ik heb echt heel veel gezwoten, ook met hevige vorst .....

regelmatig me eigen te pletter gevallen omdat IK als eerste op een jongeling moest........

regelmatig het licht uit mn ogen getrapt omdat ik LET OP 40!!! paarden moest scheren in twee weken tijd............ leuke klus, NOT!!

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:34

waldisney schreef:
maar hoefsmid is wel een risicovol vak he! En dan heeft je rug+ benen ook veel te verduren.

Ja, maar daar heb je "maniertjes" voor.. anders zou bijna alles een risicovak zijn..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:35

precies, kiwiko, het lijkt allemaal zo mooi...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:38

OemmiejO schreef:
ik denk ook iets van hoefsmid o.i.d.
je kan beter niet op een stal gaan mesten etc. daar word je rug alleen maar slechter van en je verdiend er idd weinig mee..

Nee, ik denk ook dat een hoefsmid geen last van zijn rug zal gaan krijgen.

Ontopic: bedenk je ook dat je moet werken tot je 65e. En doorgaans hou je dat niet vol in de paarden.

Misschien dat je iets aan dit topic hebt:
[PP] Wie werkt er in de paarden en hoe ziet je werkdag eruit?
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 19-11-05 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:39

werken in de paarden is leuk van je 16de tot je 20ste?? ergens in die leeftijd........... daarna moet je echt gewoon een leuke kantoorbaan zoeken en paarden voor hobbie houden