Wat vinden jullie het vriendelijkste bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 11:45

Ik ben op zoek naar een ander bit. Maar ik wil er een die heel vriendelijk is.
Anouar is heel makkelijk en ik heb absoluut geen scherp bit nodig.

Ik rij geen wedstrijden meer, dus het maakt niet uit of je ermee mag starten of niet.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:59

Moeilijk om te zeggen eigenlijk, omdat het per paard wisselt.
Misschien kun je gewoon van kennissen wat bitjes lenen en eens uitproberen waar hij lekker op loopt?
Ik rij zelf de meeste paarden op een enkelgebroken bustrensje, redelijk dik, maar niet zo dik dat ze er last van krijgen. Er zijn ook paarden die juist een dubbelgebroken watertrensje fijn vinden. Andere paarden gaan prima op een ongebroken trens (stang zonder hefboom).
Dus even uitzoeken: heeft hij liever meer druk op de lagen of op de tong, een zwaarder of lichter bit, een heel stil liggend of een met wat beweging, hoeveel ruimte is er in de mond.
Met een bit is het toch altijd even zoeken naar de persoonlijke voorkeur van een paard.

Tomaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:32

Ik heb een leren bit, heeft als voordeel dat een paard wat minder aan zijn/ haar hoofd heeft. Fres loopt er lekker op en het zou het zachtste bit ooit zijn.

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:38

ik heb mijn paardje op een trens lopen volgens mij is die toch best vriendelijk ?

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:45

ik heb een dubbelgebroken watertrensje . vrij dik , schijnt heel vriendelijk te zijn

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:41

een normaal dubbel gebroken bus of watertrens. Dus niet een hele dikke en ook niet een hele dunne.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:03

Dubbelgebroken is niet per se vriendelijker hoor, officieel geldt: hoe minder vaak gebroken hoe zachter de inwerking. Maar het ene paard heeft liever druk op de tong, de ander op de lagen. Afhankelijk van de voorkeur van je paard dus.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:04

een ongebroken bit

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:11

Een kneveltrens , ligt mooi stil in de mond.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:52

Waarom een bit Anouar? Je reed je paard toch op touwhalster en dat ging toch prima?

Als je toch voor een vriendelijk bit gaat, neem dan een Myler.

Eilandje

Re: Wat vinden jullie het vriendelijkste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:07

Ik ben sinds kort overgeschakeld van een dubbelgebroken aurigaan bustrens op een ongebroken watertrens van Nathe. Dit bit is gemaakt uit een soort kunststof met een stalen kern, geen echt rubber, en het is ook ander materiaal dan de Happy Mouth bitten. Het is soepel materiaal, als je beide ringen tussen duim en wijsvinger neemt kan je het bit helemaal toeplooien, zoals een gebroken bit.

Afbeelding

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:09

ik zou een watertrens nemen die zijn heel vriendelijk

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 17:05

Antheman schreef:
Waarom een bit Anouar? Je reed je paard toch op touwhalster en dat ging toch prima?

Als je toch voor een vriendelijk bit gaat, neem dan een Myler.

Buiten rij ik meestal zonder bit.
Maar voor z'n rug moet ik veel dressuur doen en dat lukt niet echt zonder bit.

Ik zat te denken aan een Happy Mouth. Maar daar heb je weer verschillende in, ongebroken, ongebroken met een soort rollertje in het midden en een dubbel gebroken. Wat is precies het verschil tussen die 3?

Hiervoor heb ik een leren bit gehad, was heel fijn. Maar ik vond hem wel snel slijten.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:33

Ik heb voor de mijne een dubbelgebroken bustrens.

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:36

ik heb een d-trens, misschien niet het allerzachtste bit, maar als je 'met zachte handen' rijdt ligt het bit mooi stil.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:38

Rij ook met een d-trens..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:44

Hoi,

dit is natuurlijk heel persoonlijk en varieert per paard. Zelf rijd ik ook met een niet zo heel scherp bit. Ik heb een dubbelgebroken watertrends van aurigan. Mijn paard loopt er heerlijk op, maar hij is wel wat prijzig (75 euro). Hieronder meer over 'mijn' bit:

K&K Conrad Ultra Aurigan 18mm

KK-Conrad-ULTRA bitten benutten de extreme gevoeligheid van de paardentong. Sprenger heeft de paardenmond opnieuw bestudeerd en heeft een opmerkelijke ontdekking gedaan dat er veel minder ruimte in de paardenmond is dan werd aangenomen.

- de extreme gevoeligheid van de paardentong wordt benut
- ligt perfect in de paardenmond omdat bij de vervaardiging hiervan rekening is gehouden met de anatomische vormen van de mond
- kort middenstuk, waardoor er geen druk op het gehemelte ontstaat
- middenstuk ligt 45 graden gedraaid in de mond, waardoor het extra mond- en tongvriendelijk is
- de teugelhulpen komen beter aan bij de zijkanten van de tong door de ligging van de buitenste bitdelen
- het meest zachte bit voor het paard
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:44

Urielle schreef:
Dubbelgebroken is niet per se vriendelijker hoor, officieel geldt: hoe minder vaak gebroken hoe zachter de inwerking. Maar het ene paard heeft liever druk op de tong, de ander op de lagen. Afhankelijk van de voorkeur van je paard dus.

Hier ben ik het niet me eens

enkel gebroken knijpt en prikt en daar hebben veel paarden een hekel aan
Het notenkraker effect komt harder aan dan je denkt

Ik merk ook dat veel paarden dubbel gebroken als zeer prettig ervaren.
Dit omdat het nergens knijpt en prikt

ongebroken merk ik veel verschil, de een vind het prettig, de ander vind het niks.

Tussen water en bus merk ik eigenlijk nooit zoveel verschil

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:47

Ik heb voor mijn pony een mylers bitje..
Ze pakt hem goed aan en reageerd er goed op, dit was bij het bitje wat ik hiervoor had wel anders.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 17:52

Iemand bij mij op stal heeft een myler bit. Ik ga vragen of ik hem eens mag proberen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:53

Het notekrakereffect wat ik hier vaak op Bokt lees heb ik nog niet gezien/gemerkt, volgens mij moet je best wat druk op dat bit zetten wil het zo ver buigen en dus gaan prikken. Nu moet ik zeggen dat ik wel met een zachte hand rij. Ik geloof jullie ervaringen ermee natuurlijk, maar ben het zelf nog nooit tegengekomen dat een paard zich op een enkelvoudig gebroken bustrensje niet liet rijden.

In mijn leven ben ik twee paarden tegengekomen die heel heftig reageerden op een dubbelgebroken watertrensje, niet veel, maar ik noem ze toch even.
Daarom zeg ik altijd: leen wat bitjes en probeer eens waarmee je dat paard prettig rijdt, dat doe je met stang en trens toch ook, waarom met alleen een trens niet?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:55

nee hoor, hoef je echt niet veel druk voor te zetten

en niet liet rijden, nee dat ben ik ook nooit tegen gekomen, maar dat heb ik op geen 1 bit ooit gehad.
Maar fijner liet rijden op een dubbel gebroken heel vaak

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:59

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:06

Ik rij in het bos of bak vaak met dubbelgebroken watertrens met plat tussenstuk. Hij loopt er best lekker op en ik vindt het ook fijn. (ook rij ik dan wel eens met enkelgebroken). Buiten dan bedoel ik over de weg/straat rij ik hem met een enkelgebroken D-trens met koperen rollertjes, hij vindt deze helemaal geweldig (!) hij kan er lekker mee spelen door de rollertjes. Maar met western rij ik met een heel dun (black steel) watertrensje (snaffle). Het is bij mij dus heel verschillendend het ligt ook aan zijn bui. Ik wil ook graag een happy mouth bit gaan proberen, maar dan moet ik eerst iemand vinden die er 1 heeft, want om er nou weer een bit bij te kopen...

edit: wat ik wel merk is dat mijn pony een niet te dik bit wil, misschien andere weer wel. Die van mij wil niet zo'n volle mond dan loopt ie niet lekker...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:08

Afbeelding