Hoeveel biks voeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

Hoeveel biks voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:28

Ik heb dus een E pony.. N.R.P.S 4 jaar oud.. Loopt dagelijks niet echt hard aan het werk ofzo maar gewoon lekker relaxed rijden.. Word snel heet van biks..

Maar nu is het kouder en verbruiken ze meer energy dus hoeveel prestatiebrok zou ik hem moeten geven?

ellepel

Re: Hoeveel biks voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:46

prestatie brok?

niet meer dan 2x per dag een halve schep, maar heb je geen kans om hem onderhoudsbrok te gaan voeren?

word ie lange niet zo snel heet van dan van prestatiebrok, en zeker met het werk wat je doet.

heb je die kans niet dan zou ik 2x per dag een halve schep dus geven, niet meer,liefst nog iets minder, zo tussen een kwart en een halve schep in

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:48

Ik heb hem nu op een halve kg staan per keer.. dus krijg 1 kg op een dag en hij word der niet echt heet van momenteel op enervandere manier hijs heel rustig... misschien omdat ie eerst op kuil stond en nu op hooi

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:53

kuil bevat meer energie dan hooi, en daar kunnen ze inderdaad heet van worden. Aangezien je pony niet echt hard werkt kun je hem beter op onderhoudsbrok zetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:54

is inderdaad beter ja dat ie nu hooi krijgt, maar denk eigenlijk niet dat je meer hoeft te voeren toch?

voor energie vanwege de kou zou ik dan gewoon een plakje hooi extra gaan geven..

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:54

wij hebben alleen prestatiebrok

een 4 jarige is nog in de groei he

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:01

Een 4 jarige is inderdaad nog in de groei, maar op zich krijgt hij nu wel binnen wat ie nodig heeft. Ik ga met ellepel mee

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:01

Ik niet :p in hooi zitten niet zn vitamines en mineralen die die nodig heeft

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:03

Heb je je weleens ingelezen over hoe het zit met paardenvoeding? Erg leerzaam hoor... ruwvoer is de basis van de voeding, niet de brok.

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:04

Ik weet hoe het zit met paarden voeding.. Maar als het gedroogt is gaan de meeste vitamines en mineralen en eiwitten eruit. Hoe ouder het hooi hoe minder er in zit. En aangezien wij hooi van vorig jaar hebben zit er vrij weinig in.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:09

hey
die van mij is nou net 8 jaar,
en hij heeft ook teveel energie over
maare dit is ook echt een sport paardje
dus die mogen ok wel is wat heeter zijn maar
thuis dan is hij echt niet tehouden
en hij krijg maar 3 kwart bix op 1 dag misschien vinden jullie t
wel t weinig maar dan is hij helemaal niet meer t houden
en ik train hem toch iederdag een uur lang,
dus daar lig t ook niet aan wat denken jullie wat ik der nog aan kunt doen>??
groetjes wendy

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:32

als het hooi is van vorig jaar denk ik dat je best met een gerust hart er nog een halve schep bij kan doen.

als hij op de kilo die hij nu krijgt het verder heel goed doet kan er best nog een halve kilo bij, maar meer zou ik dus niet doen.

koop dan een poeder erbij die mineralen/vitamines bevat en doe dat over zijn voer erbij, zo loop je geen kans dat ie toch teveel energie via die brok binnenkrijgt...

ik geef zelf altijd zeewier bij in de wintermaanden, bevat veel mineralen etc.
heel goed om aan te vullen

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:35

Smurfie schreef:
Ik weet hoe het zit met paarden voeding.. Maar als het gedroogt is gaan de meeste vitamines en mineralen en eiwitten eruit. Hoe ouder het hooi hoe minder er in zit. En aangezien wij hooi van vorig jaar hebben zit er vrij weinig in.

Ik zou het ook zo laten. een paard krijgt echt niet zo gauw een tekort aan voedingsstoffen.
ik heb van 3 dierenartsen het advies gekregen onbeperkt hooi te geven en zo min mogelijk krachtvoer. het liefste geen krachtvoer. ik heb een fries en die krijgt 1 kg. per dag. hij doet het hier super op.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:20

wendytjeG schreef:
kuil bevat meer energie dan hooi, en daar kunnen ze inderdaad heet van worden. Aangezien je pony niet echt hard werkt kun je hem beter op onderhoudsbrok zetten.

Ik heb juist gehoord dat ze van kuil minder heet worden dan van brokken. bij mij werkt kuil dus ook het beste. Ze is veel rustiger.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:09

Als jij niet wil dat je pony heet wordt vh voer, moet je hem iig geen prestatiebrok meer geven. Als ze daar al1 maar prestatiebrok hebben, koop je toch zelf een zak basisbrok? Ik zou het trouwens eerst proberen zonder biks. Als jullie al1 maar relaxte ritjes maken, heeft hij helemaal geen biks nodig.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:57

wendytjeG schreef:
Heb je je weleens ingelezen over hoe het zit met paardenvoeding? Erg leerzaam hoor... ruwvoer is de basis van de voeding, niet de brok.

Ja klopt.
helaas is het zo dat iedereen maar denkt dat een paard leeft van de biks enzo, en niet kuil/ruwvoer etc.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:58

Smurfie schreef:
Ik niet :p in hooi zitten niet zn vitamines en mineralen die die nodig heeft

Biks is een compleet voer bij een handje vol per dag krijgen ze al genoeg binnen (als je de prestatiebrok van subli bedoelt). Daar hoeven ze echt niet zoveeeel kilo's van dat werkt toch niet

Hooi etc houd ze bezig waardoor ze ook warmer blijven.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:00

Schatjes schreef:
wendytjeG schreef:

Ik heb juist gehoord dat ze van kuil minder heet worden dan van brokken. bij mij werkt kuil dus ook het beste. Ze is veel rustiger.

Kuil is ruwvoer, net als hooi.

Als je kuil voert in plaats van brokken zal ie daar inderdaad rustiger van worden. Kuil ipv hooi worden ze vaak juist drukker van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:02

lekker onbeperkt hooi

Door de vertering van dat hooi, houden ze zichzelf warm
brokken zijn zo door de maag en vooral darm weg en is het effect van warm houden weg.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:05

ik zou het ook gewoon zo laten en als je bang bent dat je paardje te weinig vitamines krijgt, heb je toch ook van die "vitaminenspuiten, koeken ofzo?"

(ik weet niet of ik het goed heb en of het ook werkt, ik heb er nl. geen ervaring mee)

mijn paardje krijgt wel elke avond zo'n pavo- koek.. ook voor de vitamines omdat ie nl. niet op gras staat.. ik weet niet of jou pony op gras staat..

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:32

Kuil worden ze rustiger van haha dat is grappig..

Er Zitten in kuil een heleboel eiwitten en eiwitten betekend juist ja! Energy! Als ik me paard op kuil zet dan springt ie tegen het plafon aan Not done voor mij dus...

Mijn paard doet het momenteel goed op hooi en de 1 kg prestatiebrok per dag...

Gaat veel beter dan op kuilgras.. Toen die op kuil stond vloog ik er regelmatig vanaf omdat ie zo opgefokt was als de pest.. :s

Heel vaal verschilt het wel per paard hoor.. de een doet het er goed op de ander niet... Zoals die van mij dus..

Momenteel staat ie wel op een halve kg per dag.. Omdat ie kreupel is Helaas.. Maandag komt dierenarts.

Ook staat ie op hooi omdat ie kuilgras in een keer wegvreet met hooi issie wat langer bezig goed tegen de verveling..

Ook kreeg die allemaal vieze witte bulten op zn rug enzo..toen ie nog niet op deze stal stond maar bij mij thuis.. dat bleek dus eiwit vergifteging te zijn mijn paard kan dus echt niet tegen kuil!
Heb de DA er naar laten kijken toen der tijd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:36

Van kuil worden ze idd niet rustiger
En er zit idd ook teveel eiwit in
Kuil kun je dus ook niet onbeperkt voeren

f je moet van die kuil hebben, dat echt net hooi is, maar bij de meeste mensen is het toch net wat natter

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:40

runningkawa schreef:
Van kuil worden ze idd niet rustiger
En er zit idd ook teveel eiwit in
Kuil kun je dus ook niet onbeperkt voeren

f je moet van die kuil hebben, dat echt net hooi is, maar bij de meeste mensen is het toch net wat natter

Wij gooide die pakken altijd open een weekje voordat we het voerde.. we hadden dus ook balen van 20 kg die kleintjes

Anders was het gewoon echt veel ste nat :S Sinsdien ben ik maar der vanaf gestapt.. met me andere 2 paarden die staan op het land want me 4 jarige die op stal staat is een zeikerd mankeerd altijd van alles vorig jaar koliek gekregen door weersverandering enz enz..Maar die krijgen ook gewoon kuil ik heb zo'n grote rol en die staat gewoon midden in de wei heb ik er helemaal geen problemen mee dus :S

Maar ze vreten niet heel de dag door gelukkig als ze geen honger meer hebben dan stoppen ze hehe

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:41

ik vind het nogal moeilijk te bepalen hoeveel jouw paard moet hebben.. wij kennen je paardje natuurlijk niet enzo..

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:44

nahjah ik denk opzich dat ie wel goed staat zo aan de reacties zo te lezen ik voer liever teveel dan te weinig :p